eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
27.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت‌الاسلام دکتر نبویان: جریان رأی اعتماد مجلس به وزرای دولت چهاردهم 🔹رای اعتماد به وزرای حامی فتنه 🔹دروغ های پزشکیان در مجلس ✍امیرالمومنین على‏ علیه السلام: کثرة الوفاق نفاق وفاق فراوان [نشانه‏] نفاق است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ عزیزان هفده شهریور آفرین... 👆 سخنرانی کمتر دیده شده آیت‌الله خامنه‌ای در بهشت زهرا؛ در دومین سالگرد واقعه کشتار مردم در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژیم شاهنشاهی 📲 💻 Farsi.Khamenei.ir
📚 برشی از کتاب «مجسمه» شب ظلمانی شاهنشاهی به روایت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّ‌ظلّه‌العالی) ♦️ بدانید که اگر خدای متعال - العیاذباللّه و نستجیرباللّه - به جلّاد پهلوی محمّدرضای بدبخت ذلیل مهلت میداد که صد مرتبه‌ی دیگر مثل و مثل پانزده خرداد را راه بیندازد و هزاران هزار از این مردم را بکشد، از این آمریکا و از این سازمانهای دروغین حقوق بشر، یک کلمه حرف جدّی علیه او صادر نمیشد؛ هیچ کاری نمیکردند! اینها با کشتار انسانهایی که در راه اهداف دینی قیام و حرکت کرده‌اند، مخالفتی ندارند؛ مشوّق این‌گونه کشتارها نیز هستند! این، به خاطر چیست؟ به خاطر عمق دشمنی آنها با دین و بخصوص با اسلام است. چرا؟ چون اسلام در خدمت توده‏های مظلوم است؛ چون اسلام با قلدری مخالف است؛ چون اسلام با سلطه‏ی آمریکا و امثال آمریکا مخالف است؛ چون اسلام طرف‌دار استقلال ملّتهای مظلوم است. 📌 ثبت سفارش این کتاب: https://shop.khameneibook.ir/product/مجسمه @KhameneiBook
520.3K
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 78 كتاب هاي آسماني حق و از پيش خداست، از اين رو سنّت و سيره مشايخ و علماي سوء اهل كتاب (يهود) در ادامه روش باطلي كه از گذشته داشتند اين بود كه با نيرنگ و سوء استفاده از آن دو ويژگي اوّلاً با زبان پيچي، يعني تحريف و تفسير به رأي و دروغگويي، كتاب آسماني را از مدار اصلي خود خارج كرده و كتاب خودساخته شان را به گونه اي قرائت و با رفتار خود و به صورت كنايي وانمود مي كردند كه سخنشان حق و كتاب خداست تا مسلمانان به حقانيت آن كتاب محرف گمان پيدا كنند. ثانياً آن مكتوب جعلي را به خدا نسبت داده و با گفتار خود مي كوشيدند اين گمان را به يقين بدل كنند. خداوند سبحان در نفي و طرد ادعاي اين گروه، در برابر حق وانمود كردن نوشته آنان فرمود: (وما هُوَ مِنَ الكِتاب) و در مقابل از پيش خدا دانستن آن كتاب محرّف فرمود: (وما هُوَ مِن عِندِ الله)؛ آن كتاب مجعول براساس اغراض و اميال مشايخ سوء اهل كتاب و پيچ و خم هاي آن ها تنظيم شده است، بنابراين كتابي نيست كه از نزد خدا آمده باشد. اين گروه از اهل كتاب كه در مسائل اعتقادي، ذات اقدس خداوندي را داراي هيچ گونه حرمتي نمي دانستند، هم خبث فعلي دارند و هم خبث فاعلي؛ يعني هم كارشان بد است و هم به بد بودن كارشان آگاهي دارند؛ نه اينكه اشتباهي رخ داده باشد. تسنيم ج 14 صص 645 و 646 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دعاى پدر خداوند به پدرم فرزندى عطا نكرده بود و سنّ‌ او از چهل سال مى‌گذشت كه همسر دوّمى انتخاب كرد، بازهم بچه‌دار نشد. يكى از همسايه‌ها كه وضعيّت ما را مى‌دانست روزى يك گونى بچه گربه را كه تازه در خانه آنان متولد شده بودند، به منزل ما آورد و در حالى كه آنها را وسط‍‌ حياط‍‌ پرت مى‌كرد به پدرم گفت: حال كه اجاقت كور است و بچه ندارى اين بچه گربه‌ها را بزرگ كن! پدرم مى‌گفت: بسيار ناراحت شدم و دلم شكست. بچه گربه‌ها را كه جمع كردم و شمردم ١١ تا بودند. امّا پدرم مأيوس نبود تا اينكه خداوند سفر حجّ‌ را قسمت او كرد. ايشان در طواف و نماز به سايرين كمك مى‌كرد و از آنان مى‌خواست در كنار كعبه براى فرزنددار شدنش دعا كنند. مرحوم پدرم مى‌گفت: من همانجا از خداوند خواستم نسل من مبلّغ دين باشد. به هر حال از سفر حج كه برگشت، خداوند دوازده فرزند به او داد؛ يك فرزند از همسر اوّل و يازده فرزند از مادرم كه همسر دوّم او بود. با لطف الهى در سن چهارده سالگى به حوزه علميه رفتم، يك سال در كاشان، هفده سال در قم، يك سال در نجف و يك سال نيز در حوزه مشهد بودم و پس از پيروزى انقلاب در مقيم تهران شدم. توفيقاتم را از خداوند مى‌دانم كه پس از اشك پدرم در كنار كعبه و دعاى مردم نصيب من فرموده است، همان گونه كه نشر سخنانم از صدا وسيما را مرهون رهبرى امام خمينى قدس سره و خون شهدا و تلاش و پيگيرى علامه بزرگوار شهيد مطهرى مى‌دانم و تمام نواقص و ضعف‌ها را از خود دانسته و از خداوند طلب مغفرت و از مردم عزيز عذرخواهى مى‌كنم. خاطرات حاج آقا قراءتی ج 1 صص 27 و 28 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
[3] آيا «دين» به عنوان يك هدف مستقل به «سياست» پرداخته است يا در حدّ ضرورتي كه زمينه‌ي سعادت اخروي باشد؟ پاسخ: هدف مطلق و نهايي دين، نوراني شدن انسان ها و رسيدن آنان به شهود و لقاء الله و دارالقرار است و از اين رو، قيام مردم به قسط و عدل: (ليقوم الناس بالقسط)[1] و حتي عبادات، همگي اهداف نسبي و متوسط دين هستند. مسائل عبادي و سياسي، وسائلي براي رسيدن فرد و جامعه به آن هدف نهايي مي باشند و همگي صراط و راهند و راه، هيچ گاه نمي تواند هدف نهايي باشد؛ ولي در عين حال، سياست، امري ضروري است و در همه‌ي شؤون زندگي انسان و در همه‌ي احكام و دستورهاي اسلام ملحوظ شده است؛ به گونه اي كه قوانين ديني، جداي از سياست نيست و سياست صحيح نيز خارج از قوانين اسلامي نخواهد بود. =========== [1]ـ سوره‌ي حديد، آيه‌ي 25. جوادی آملی، ولايت فقيه ص 333 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#سؤال سلام عليكم. معنای مُؤْتَمِر چیست؟ معنای مُنْتَهِی چیست؟ هر دو کلمه، صیغه‌ی اسم فاعل هستند.
جواب سؤال دیروز: مُؤْتَمِر کسی است که امر آمِر را عملی کند و مُنْتَهِی کسی است که به نهی ناهی پایبند باشد. به متن علامه جوادی طبری آملی توجه کنیم: آمر به معروف بايد خود مُؤتَمِر بدان بوده، ناهي و زاجر از منكر بايد خود منتهي و منزجر از آن باشد؛ يعني آنچه ديگران را بدان امر مي كند، قبلاً خود عمل كرده باشد و آنچه ديگران را از آن منزجر و نهي مي كند، خود قبلاً منزجر شده باشد. جوادی آملی، صهبای حج، ص 420 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
946.7K
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 79 و 80 بني اسرائيل در تهمتي ناروا مي گفتند: حضرت عيسي(عليه‌السلام) مردم را به عبادت و بندگي خويش يا فرشتگان و پيامبران فرا مي خواند. خداوند سبحان در پاسخ اين اتهام، پاكي ساحت مقدس عيساي مسيح(عليه‌السلام) از عقايد خرافي را چنين بيان مي كند: محال است خداوند به انساني كتاب، حُكم و نبوّت دهد و او كه از نبوّت برخوردار و درخور فيض دائمي خدا شده، شرك يا كفر بر زبانش جاري شود و مردم را به خود فراخواند، بنابراين پيامبران امين الهي(عليهم‌السلام) كه به نبوّت وحُكم، يعني حكمت، فهم، علم، حكومت و رهبري و قضا و داوري رسيدند بر اثر عصمت هرگز ادعاي ربوبيت نداشتند. عبادت مخصوص خداست و وساطت و شفاعت فرشتگان و انبيا و اوليا(عليهم‌السلام) نيز به اذن اوست و هرگز خداوند كاري را به كسي يا چيزي وا نگذاشته است. براي رهايي از خطر داعيه تفرعن و دعوت به خود بايد هرچه محكم تر به حبل الهي چنگ زد و به ربوبيت حق تعالي پناه برد، از اين رو پيامبران(عليهم‌السلام) مردم را به ربّاني شدن، يعني انتساب و ارتباط و پيوند شديد داشتن با خدا فرمان داده اند. محور عالم رباني شدن، كتاب خدا و علم به آن و معلم و مدرس آن بودن است. عالم رباني كسي است كه با پيش گرفتن راه انبيا(عليهم‌السلام) به تعليم كتاب و حكمت بپردازد و تعليم كتاب را همراه تزكيه نفوس پيشه خويش سازد. کرامتی در صوت گفت: ... بین الأمرين. در بعضی کتب، بین أمرین هم آمده است. ادامه گزیده‌ی تفسیر 👇
خداوند سبحان افزون بر نفي ربوبيت پيامبران(عليهم‌السلام)، از اتخاذ ربوبيت فرشتگان نيز نهي و خطر اتخاذ ربّ و ادعاي ربوبيت را مطرح كرده است كه اعتقاد به ربوبيت پيامبران و فرشتگان، كفر است. مراد از اسلام در آيه اخير، همان اسلام وحيد و جامع، يعني دين توحيدي اي است كه همه پيامبران براي آن مبعوث شده اند نه اسلام مصطلح. تسنيم ج 14 صص 660 و 661 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
معنای إله اين نام مبارك [الله] كه از آن به «لفظ جلاله» ياد مي شود و 2698 بار در قرآن كريم به كار رفته است، در اصل «إله» بوده و همزه‌ي آن بر اثر كثرت استعمال حذف شده است و با پيوستن «الف و لام» به آن به صورت «الله» در آمده است. «إله» به معناي «مَألُوه» است و مَألوه يا به معناي معبود است يا مُتَحيّرٌ فيه (ذاتي كه همه‌ي عقلها و دلها درباره‌ي او متحيّر و سرگردانند)، يا مفهومي جامع بين اين دو. در زبان عرب و فرهنگ وحي، «إله» بر هر معبودي كه عابدان در پيشگاهش خضوع كنند، اطلاق مي شود؛ حق باشد يا باطل: (لا تتخذوا إلهين اثنين)[1] ، (أرأيت من اتخذ إلهه هواه)[2] ، (أأنت فعلت هذا بِالهتنا)[3] ؛ امّا «الله» بر اثر كثرت استعمال، عَلَم (اسم خاص) ذات مقدس خداوند است كه =========== [1]ـ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 51. [2]ـ سوره‌ي فرقان، آيه‌ي 43. [3]ـ سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 62. جامع همه‌ي صفات جلالي و جمالي است و جز بر او اطلاق نمي شود: (هو الله الخالق الباري المصور له الأسماء الحسني)[1] و از اين رو لفظ جلاله (الله) موصوف همه‌ي اسماي حسناي خداوند از جمله «الرّحمن» و «الرّحيم» قرار مي گيرد، ولي خود، صفت هيچ اسمي واقع نمي شود و بر اين اساس، گفته مي شود: «الله اسم ذات و ديگر اسمهاي خداوند نامهاي صفات اوست». =========== [1]ـ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 24. تسنيم ج 1 صص 279 و 280 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
و کاربردی اشکالات کلام افراد عادی تسنیم ج 23 صص 97 و 98 (این تصویر و تصویر بعد) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402