eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
899 عکس
991 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
و مِنكُمْ أسدُالأحلاف[3] ومِنّا سَيِّدا شَبابِ أهل الجَنّة[4] ومِنكُمْ صِبْية النّار[5] ومِنّا خيرُ =========== [1]ـ منظور از «مكذّب» ابوسفيان است كه تا فتح مكه تكذيب رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مي كرد و در جريان فتح مكه همراه معاويه و ديگران مجبور به ايمان ظاهري شد. (شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج15، ص133، شرح نامه ي28). [2]ـ منظور از اسدالله حمزه‌ي سيدالشهداء(عليه السلام) است. [3]ـ منظور از اسدالاحلاف يا اشاره است به ابوسفيان(پدر معاويه) كه در جنگ احزاب همانند شيري گروه هاي مختلفي از دشمنان اسلام را گردآورد و با هم سوگند ياد كردند كه براي نابودي اسلام و قرآن تلاش و كوشش كنند. و يا به قول ابن ابي الحديد اشاره است به عُتبةبن ربيعة جدّ مادري معاويه، چون مادر معاويه يعني هند دخترعتبه بن ربيعةبن عبد شمس بود كه در جنگ بدر وقتي در مقابل حمزه قرار گرفت و حمزه خود را «اسدالله و اسدرسوله» معرفي كرد، او نيز خود را «أسدالحُلَفا» يا «أسدالأحْلاف» معرفي كرد. عتبه در اين جنگ(بدر) كشته شد. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج15، ص133، ذيل نامه ي28. [4]ـ منظور، امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) هستند كه در روايات زيادي به اين لقب از آنها ياد شده است. [5]ـ مقصود از «صِبيَةُ النّار» عُقبةبن ابي مُعَيط است كه در جنگ بدر اسير شد و پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) در ميان اسراي جنگي فقط دستور قتل او را صادر كرده بود. او كه از سران شرك بود فرياد مي زد: از ميان اين همه اسراي قريش چرا مرا مي كشيد؟ پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: به خاطر عداوت و دشمني تو با خدا و رسولش.... او براي جلب عطوفت آن حضرت گفت: صِبية(طفلك) چه پناهگاهي دارد؟ حضرت فرمود: آتش. از اين رو صبيةالنار لقب گرفت. بعد از كشته شدن او پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) خطاب به جنازه اش فرمود: بدانساني بودي، به خدا قسم كافري موذي تر از تو نمي شناسم. خدا را شكر كه ترا كشت و چشمم را به كشته شدن تو روشن كرد. (منهاج البراعة، ج19، ص138). نِساء العالَمينَ[1] ومِنْكُم حَمّالةُُ الحَطَب[2] فى كثيرٍ ممّا لَنا وعَلَيكم»[3] ؛ پيغمبر از خاندان ماست و دودمان ما پيغمبر تحويل داد و شما تكذيب كننده، ما اسدالله تحويل داديم شما اسدالأحلاف، فرزندان ما سرور جوانان اهل بهشت هستند امّا بچّه هاي شما طعمه‌ي آتش، زنان ما بهترين زنان عالمند و زنان شما هيزم كش(سر راه پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)). معاويه! اگر بنا باشد كه از فضايل خاندان خود و نقايص خاندان تو بگويم، حرف بسيار است و به اين مقدار خلاصه نمي شود. وضع ما در زمان اسلام و جاهليت معلوم است و اسلام و جاهليت شما نيز معلوم. اسلام ما را همه شنيدند و ديدند كه در نخستين روزهاي رسالت نبيّ اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ايمان آورديم، اسلام شما را نيز ديدند كه تا آخرين سنگر يعني فتح مكه بر ضدّ اسلام جنگيديد و ايمان نياورديد. در عصر جاهليت نيز ما در كمال قداست و طهارت زيستيم و شما در كمال خباثت و ناپاكي. حضرت علي(عليه السلام) در نامه‌ي ديگري به معاويه نوشت: آن شمشيري كه در يك روز(جنگ بدر) با آن بر پيكر جدّ تو(عُتبةبن ربيعه كه جدّ مادري معاويه =========== [1]ـ منظور، صديقه‌ي كبري، فاطمه‌ي زهرا(سلام الله عليها) است. [2]ـ حمّالة الحطب(زن هيزم كش) همسر ابولهب است كه در سوره‌ي «مسد» بدان اشاره شده است. او كه امّ جميل ناميده مي شد، خواهر ابوسفيان و عمه معاويه بود. [3]ـ نهج البلاغه، نامه‌ي 28. بود)، دايي تو(وليدبن عُتبة) و برادرت(حنظلةبن ابي سفيان) كوبيدم و عرصه را بر آنها تنگ كردم و در راه دفاع از اسلام به هلاكتشان رساندم، نزد من موجود است. بدين گونه علي(عليه السلام) جواب معاويه را مي داد. فريب كاري هاي معاويه ادامه داشت حتي پس از شهادت علي بن ابي طالب و حسن بن علي(سلام الله عليهما) تقديس مسموم اموي روز به روز افزون مي شد ونتيجه اي جز مهجوريت و غربت اهل بيت(عليهم السلام) در پي نداشت؛ قهراً قرآن نيز غريب و مهجور مي شد طوري كه ديگر چيزي به نام قرآن و عترت مطرح نبود[2]. ========== [2]ـ بدين ترتيب روشن مي شود كه چرا امام راحل(قدّس سرّه) مي فرمايند: «بعد از جريان اميرالمؤمنين(عليه السلام) همه‌ي نيروهاي ضد اسلام مي كوشيدند كه قرآن و عترت را از صحنه خارج كنند». (مقدمه‌ي وصيت نامه‌ي امام خميني قدّس سرّه با تصرف) حماسه و عرفان صص 286 تا 291 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
غرر آیات «غرر آيات» آيات كليدي قرآن هستند كه راهگشاي بسياري از آيات ديگر، بلكه پايه و ميزان عدل و مصباح روشني براي حل پيچيدگي هاي بسياري از احاديث اند. چون همه مسائل اسلامي قرآني، اعم از عقايد، اخلاق، احكام و حقوق، به توحيد خداي سبحان باز مي گردد كه زيربناي همه معارف و اعمال شايسته است، بيشترين آيات كليدي قرآن، آيات توحيدي اند. تسنيم ج 13 ص 33 معيار غُرَر الآيات و كليدي بودن آيات قرآن، علوّ متن، ايجاز اعجازآميز، اتقان در برهان، جمع برهان و عرفان در بيان قرآني و نيز راهگشايي آن ها براي آيات ديگر و پايه و ميزانِ عدل بودن و روشنگري براي پيچيدگي هاي احاديث است. ممكن است آيه اي در بيان غرر آيات اعزّ از آن ها باشد كه نسبت به ديگر آيات از بهترين مصداق جوامع الكلم است. تسنيم ج 17 ص 24 تذكّر: انتخاب نام غُرَر براي برخي از آيات آسان نيست، هرچند اشتمال آن ها بر نكات سودمند بيش از بعض ديگر باشد. البته آيات كليدي كه مشتمل بر اصل مهم در آيه محكمه، فريضه عادله يا سنّت قائمه باشد كه بتوان فروع فراوان اعتقادي، فقهي، حقوقي يا اخلاقي را از آن ها مجتهدانه استنباط كرد، شايسته اتصاف به غُرَر خواهند بود. تسنيم ج 21 ص 486 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
14020717 طوفان الاقصی.mp3
9.36M
سخنان حاج آقا دربارۀ عملیات با انتشار این فایل در روشنگری مردم عزیزمون سهیم باشید. @abbasivaladi
اگر حسين بن علي امروز بود و خودش مي‏گفت براي‏ من عزاداري كنيد ، مي‏گفت چه شعاري بدهيد ؟ آيا مي‏گفت بخوانيد : " نوجوان اكبر من " يا مي‏گفت بگوئيد : " زينب مضطرم الوداع ، الوداع " ، چيزهايي كه من ( امام حسين ) در عمرم هرگز به اينجور شعارهاي پست و كثيف ذلت آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها نگفتم ؟ ! اگر حسين بن‏ علي بود مي‏گفت اگر مي‏خواهي براي من عزاداري كني ، براي من سينه و زنجير بزني ، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد . شمر امروز موشه دايان است . شمر هزار و سيصد سال پيش مرد ، شمر امروز را بشناس . امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان مي‏خورد . هي دروغ در مغز ما كردند كه‏ آقا اين يك مسئله داخلي است . مربوط به عرب و اسرائيل است . حماسه حسینی شهید علامه مطهری جلد دوم آيا از آوارگان فلسطين اطلاعي داريد ؟ آيا مي‏دانيد كه اسرائيل‏ امروز چه خطر بزرگي براي عالم اسلام است ؟ ده گفتار استاد شهید مطهری https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
یکی از اعضای محترم، این پیام 👇رو ارسال کرده و بعد از آن چنین نوشته‌اند: خودم رفتم، لینک درسته، پرداخت انجام میشه، و بعدش هم پیامک تشکر میاد
👓 شماره حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به 🔹 بی‌تردید جبهه مقاومت نیازمند پشتیبانی سایر مسلمانان است، اگر توان یاری نظامی نداریم، می‌توانیم اندکی در هزینه‌های مالی دفاع از اسلام و مسلمانان سهیم باشیم. گزینه و سپس کمک به انتفاضه فلسطین یا مقاومت لبنان یا غزه رو انتخاب کنید. https://www.leader.ir/fa/monies
فرق مردم مظلوم فلسطین که حدود ۷۰ سال مبارزه کردند حتی با دست خالی و سنگ و ضعف سیاسی رهبرانشان، با مردم ترسوی تل آویو که به محض اصابت اولین موشک پا به فرار گذاشتند ... 👌چقدر فرق است بین ایمان و کفر 👌چقدر فرق است بین عشق به وطن و پناهنده بودن و بی هویتی 👌چقدر فرق است بین جنگیدن برای اعتقادات و آرمان‌ها و ارزش‌های دینی با افرادی که فقط به فکر آسایش هستند و مفهومی به نام شهادت ندارند. این اتفاقات نشانگر فرهنگ دو طرف است ... بیدار باشیم
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم قاعده‌ای تفسیری یکی از قواعد تفسیری، قاعده‌ی «تعلیق حکم بر وصف، مشعر بر علیت است» می‌باشد. یعنی اگه قرآن، حکمی رو بر وصفی (صفتی) گره زد (و مرتبط ساخت)، این گره زدنِ حکم بر وصف، نشانه‌ی علت بودن آن وصف برای آن حکم است. مثلا اگه در مورد بدی‌های افرادی، روشنگری کرد و بعد در آخر آیه فرمود و الله لا یهدی القوم الظالمين (و خدا هدایت نمی‌کند قوم ستمگر را) حکم، عدم هدایت است و وصف، ظلم (ظالم بودن) است. این تعلیق (گره زدن) حکم (عدم هدایت) بر وصف (ظلم) مشعر (فهماننده‌ی) علت بودن وصف (ظلم) برای حکم (عدم هدایت) است. یعنی اگه سؤال بشه چرا خدا آنها را هدایت نمی‌کند؟ جواب، در خود آیه وجود داره و آن اینه که چون ظالم هستند، هدایتشان نمی‌کنه. در حالی که اگه به جای «و الله لا یهدی القوم الظالمين» و الله لا يهديهم (و خدا هدایت نمی‌کند آنها را) می‌فرمود، «علت عدم هدایت» روشن نبود. حال بخشی از فرمایش علامه جوادی آملی (تفسیر آیه‌ی 21 بقره) رو می‌خونیم: قرآن کریم... براي اصول دين و مسايل نظري از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مي كند و علّتي كه در كريمه مورد بحث براي لزوم عبادت آمده برهاني است كه حدّوسط آن ربوبيّت حق است و اين برهان از راه تعليق حكم (اعْبدوُا) بر وصف (ربّكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيّت بيانگر عليّت وصف مزبور براي ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم و وصف است؛ علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست. تسنيم، جلد 2، صفحه 362 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔹 پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ، ایتا @kayhannewspaper https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
متن فوق ازحکیم فرزانه وفقیه بافراست علامه جوادی آملی ا ست که درکتاب گرانسنگ تسنیم جلد۶۱ص۳۲۳به بنان وبیان ایشان نوشته شده است،