✍️#شخصیت_ما_کی_شکل_میگیرد؟
توی روانشناسی #شخصیت یه بحث پر آوازهای میان روانشناسان هست در باب «زمان شکلگیری شخصیت انسان»
و اینکه توی چه زمانی واقعاً شخصیت انسان کامل میشه و دیگه کاری نمیشه کرد؟
🔸یه عده از روانشناسان (#روانتحلیلگران و پیروان #فروید) معتقدند بیشترین نقش در شکلگیری شخصیت مربوط به دوران کودکی آدماست و حالا وقتی فرد بزرگ شده و از ویژگیهای فعلی خودش ناراحته، چارهای نیست و باید برگرده به گذشتش، هرچی بوده تو گذشتههای نه چندان نزدیک اتفاق افتاده و حالا یا میتونه دوباره اون گذشته رو بازسازی کنه و حالش خوب بشه و یا... هیچی دیگه! باید این«جبر گذشته» رو بپذیره و همینطور به زندگیش ادامه بده!
🔹یه عده دیگه از روانشناسان معتقدند نه بابا! اینجوریا هم نیست که همش ما «مقهور در گذشته» باشیم. «اینجا و اکنون» را دریاب! همین «زمان حال» مگه چشه؟ که نتونه نقشی توی شکلگیری شخصیت انسان ایفا بکنه؟! فرد الان هم تحت تأثیر عوامل شکلگیری شخصیته و میتونه تغییرات رو ایجاد کنه! ولی دیگه از آینده خبری نیست!
🔸عده سومی هم (شاید #انسان_گراها) با داد و فریاد سر دو گروه قبلی که «هی! چه نشستهاید که به تاراج رفت توانمندیها و قابلیتهای انسان!!»
بابا! چرا شماها گیر دادید به گذشته و حال؟ چرا همش دنبال مطالعه آدمهای مریض هستید؟ مگه انسانها قراره همشون مریض باشن که حالا دنبال این باشیم که این از گذشتشه یا از زمان حاله؟ «آینده!» بله آینده است که خیلی اتفاقها میتونه برای این آدمیزاد رخ بده!
آره همین بشر دوپا توانمندیهای بالقوهای داره که میتونه اونها رو «شکوفا» کنه و خلاصه خیلی قراره خوش بگذره به این آدمیزاد توی «آینده»!! البته از نظر اینا، مرز جغرافیایی این«آینده» همین دنیاست!
💥خب تا اینجای بحث رو داشته باشین. چند روز پیش، داشتم باخودم فکر میکردم که دین ما «اسلام» که این همه از ویژگیهای انسان صحبت کرده و یکسری تکالیف دنیایی براش تعیین کرده، نمیشه درباره موضوعی به این مهمی (شکلگیری و تغییر و تحول شخصیت) نظری نداشته باشه! یه چیزهایی به ذهنم رسید.
💁♂️به نظرم میرسه:
🕋 توی دین اسلام هم به «گذشته» اهمیت داده شده، هم به زمان «حال» و هم «آینده».
به عبارت دیگه به خاطر قدرتی که خدای متعال تو وجود ما آدمها قرار داده به نام #اراده، انسان میتونه از این قدرت استفاده بکنه و توی این زمانها سیر بکنه و به «بازبینی» ، «بازسازی» و «بازپردازی» شخصیت اقدام کنه.
✅ در آموزههای اسلام، سخن از #عبرت گرفتن از گذشته و درس گرفتن از #تجربه های شخصی است که تو گذشته اتفاق افتاده(بازبینی و بازسازی)، سخن از #توبه است( بازسازی و بازپردازی) ، سخن از #محاسبه_نفس هست(بازبینی گذشته).
✅ توی دین اسلام سخن از #مراقبه و #خودنظارتگری هست که به زمان حال مربوط میشه، و همچنین اعمال و عباداتی که هر شب و روز افراد واجبه که انجام بدن و مرتب معیارها رو یادآوری کنن(مثل نماز) که تآثیر تو شخصیت افراد میذاره.
✅ توی دین اسلام به این موضوع هم توجه شده که آدمها به آینده هم سرک بکشن، در موردش فکر کنن و به واسطه اون تصمیم بگیرن. صحبت از #حزم (دوراندیشی)،#خوف (ترس از تنبیه های آینده)، و #رجا (امیدواری به پاداشهای آینده)... .
🔴 خلاصه اینکه اگه از همه زمانها سخن به میان میاد پس:
1️⃣ یعنی انسان این تواناییها را دارد که در همه زمانها حضور داشته باشد
2️⃣ در هرکدام از این زمانها نقش ایفا بکند
3️⃣ شخصیتش میتواند از همه زمانها تأثیر بپذیرد.
💥💥 اما هرچه هست افراد همه این کارها را در «زمان حال» انجام میدهند آنها در هر لحظه در زمان حال هستند پس همین الان میتوانند رشد کنند، متوقف بشوند یا عقب گرد کنند .
⚡️⚡️البته که همین طور که داریم بزرگ و بزرگتر میشویم جهت و مسیر تغییرات هم خودش را نشان میدهد.
به قول اندیشمند بزرگ اسلامی؛ #صدرالمتألهین داریم خودمان را یا به #نفس_ربّانی نزدیک و نزدیکتر میکنیم یا به #نفس_شیطانی؛
ما از ابتدای تولد در یک #حرکت_دائمی قرار گرفته ایم!
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
🌺🌺🌺🍀🍀🌺🌺🌺
#روانشناسی_مسلمانان_از_منظر_فرانسویان #لطفاً_به_96_سال_پیش_برگردید!
ماجرای اهانت رئیس جمهور فرانسه (#مکرون) به ساحت قُدسی #خاتم_پیامبران (صلّی الله علیه و آله) این روزها موجی از اعتراض و اعلام انزجار را فراخوانده است.
ساده انگاری است اگر تصور شود این ماجرا از یک #کاریکاتور در این روزها آغاز شده است؛ که #شارلی_ابدو ها خود را با #کاریکاتور سرپا نگه داشتهاند (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ)!
ماجرای #اسلام_هراسانی (و نه اسلام هراسی) کشورهایی چون #فرانسه به سالهای دور بر میگردد؛ آن هم توسط به اصطلاح اندیشه ورزانشان!
فرانسویها از خیلی سال پیش نسبت به #شخصیت_مسلمانان؛ دغدغه داشتهاند!
آنها همواره در پی تحلیل دین اسلام و تحلیل شخصیت مسلمانها بوده اند؛ چون موضوع مهمی برای آنها بوده! #رشد_تفکر_اسلام برای آنها چشمگیر بوده، و آنها همواره نگران گسترش اسلام در کشورهای خود بوده اند!
آنها در تلاش بوده اند تا در اذهان مردمِ خود #روانبنههای_منفی نسبت به مسلمانان بسازند!
آنها می خواسته اند مسلمانان را پیرو خشونت، و ضد تمدن نشان دهند!
از باب نمونه توجه شما را به کتابی جلب میکنم که در سال 1924 (96 سال پیش) در فرانسه تدوین شد؛ تحت عنوان:
«اسلام و روانشناسی مسلمانان : L’islam et la psychologie du musulman ».
این کتاب توسط یک روشنفکر فرانسوی به نام #آندره_سرویر (#André_ Servier) ابتدا به زبان فرانسوی تألیف شد، سپس توسط «موس بلوندل» با عنوان:
« Islam and the Psychology of the Musulman»
به زبان انگلیسی ترجمه شد و در سطح گسترده ای در کشورهای اروپایی انتشار یافت. عجیب است که این کتاب مجدداً در سال 2014 در آمریکا تجدید چاپ شد!
این کتاب در پی تحلیل شخصیت مسلمانان است اما با یک سوگیری عجیب و غریب!
ظاهرا نویسنده از ابتدا شمشیر را از رو بسته، و تصمیم داشته با یک #فرافکنی، تفکر اسلامی و شخصیت مسلمانان را وارونه جلوه دهد!
بگذریم، من در اینجا نمیخواهم محتوای آن کتاب را شرح دهم که خود نوعی ترویج خواهد بود؛ امّا توجه خوانندگان فرهیخته را به نکاتی از این کتاب جلب میکنم.
🔸سرویِر نگران رشد سیصد میلیونی جمعیت مسلمانان زمان خود بوده است.
🔹 نمیدانم چرا اینقدر او در تلاش بوده دیگران را مجاب کند که «اسلام هرگز عنصری از تمدن نبوده است بلکه برعکس، خاموش کننده نورها بوده است!»
🔸و اینکه چرا میخواهد با «دین مرگ» خواندن اسلام عزیز، افراد را از اسلام بهراساند؟!
🔹نویسنده در این کتاب در تلاش است جهان اروپا را از چیزی به نام «خطر نفوذ فرهنگ مسلمانان» بر حذر دارد.
او (در آن سالها ) به خطر شکلگیری جنبشهای اسلامی و به رسمیت نشناختن فرهنگ غربی توسط آنها اشاره میکند.
❌ نویسنده مدعی است تمام پیشرفتهای علمی در #دورۀ_طلایی_اسلام (قرن 8 تا 13 میلادی) حاصل کپیبرداریها از دیگر فرهنگها و یا حاصل تلاش افرادی است که صرفاً نام اسلام را با خود به همراه داشتهاند!
⚡️⚡️او در هشدار به حاکمان علمی و سیاسی اروپا مینویسد: «اسلام دشمن ماست نه بهخاطر اینکه یک دکترینِ دینی متفاوت از باورهای فلسفی ما دارد، بلکه به¬خاطر اینکه او سدّ راه همۀ پیشرفتها و همۀ تحولات (ما) است!
بنابراین ما باید با قوت از هر سیاستی که باعث قدرت گرفتن ملتهایی میشود که پایبند اسلام هستند، اجتناب کنیم!
درعوض، باید از مللی حمایت کنیم (نام یکی از کشورهای منطقه را میبرد) که تنها برداشتِ سایهوار از این دکترین دارند و تعصبی نسبت به ایمان خود ندارند و بهلحاظ سیاسی زود به خواب میروند!» (سرویر، 1924: 262).
به هر حال، تلاش امثال این اندیشهورزان متعصب و مغرضِ غربی این بوده تا در #روان افراد غیر مسلمان نسبت به اسلام و مسلمانان یکسری #ذهنیتهای_نهادینه شده، #روان_بنههای منفی، #اسکیما (یا هر چیزی که شما اسم بگذارید) را ایجاد کنند؛ تا در لایههای پنهان روان افراد، هراس از اسلام جا بگیرد و آنقدر عمیق شود تا به یک باور تبدیل شود!
امّا ظاهراً روند شکل دهی این روانبنهها با مشکل مواجه شده است. آندره سرویر ها در مخیله شان هم نمیگنجید که جمعیت مسلمانان به بیش از یک میلیارد و نهصد میلیون نفر (WRP) برسد!
امّا دریغ که حوادث تلخ؛ و تفسیرسازی های افراطی از این دین مبین، شرایطی را فراهم میسازد تا «اسلام هراسی سازان» در هر دوره، به سرعت به دنبال#جمع_آوری_شواهد به نفع این روانبنه ها گشته؛ در پی اثبات #ادعاهای_مرضی خود باشند.
امّا این #وعده خدای متعال #آرام_بخش جانهاست که:
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ :
مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد؛ نور خود را كامل خواهد گردانيد!
🌸🌸🌷☘️☘️🌷
eitaa.com/Mohyiee
هدایت شده از دکتر رفیعیهنر
💥همدلی، همدردی، هر دو؟ 🤔
👥 در مواجهه با درد و غم دیگران؛ شاید تصور کنیم بهتر است همدلی کنیم (درک احساس دیگری)، و نه همدردی(هم احساسی با دیگری).
👈 در حالیکه درک احساس دیگری (همدلی شناختی و نه عاطفی) مهارتی است که در محیط مشاوره و رواندرمانی مفید است.
🌺 اما در محیطهای اجتماعی اتفاقاً یافتههای روانشناختی نشان داده که همدردی (هم احساسی+ قضاوت درباره وضعیت عاطفی طرف مقابل) موثرتر است.
💐 یقول رسول الله (صلى الله علیه وآله): «المُؤمِنُ أَخو المُؤمِنِ کَالجَسدِ الواحدِ إنْ اشْتَکَى شَیئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَم ذَلِکَ فِی سَائِرِ البَدنِ»
💐 پیامبر اعظم (صلى الله علیه وآله) میفرماید: مؤمنين برادر همديگر و همچون اعضاى يك پيكرند؛ و هنگامى كه عضوى ناراحت و بيمار شود همه اعضا، آن ناراحتى را احساس مى كنند.(بحار الأنوار، ج 61، ص 148، ح25 )
#Empathy
#Sympathy
#همدلی
#همدردی
#مواسات
@Mohyii
#برهنه_راه_میرویم_و_مسلمانان_را_عقب_مانده_مینامیم!
⭕️ نورمن فینکلشتاین (norman finkelstein)، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی دانشگاههای آمریکا درباره حجاب می گوید:
🔹وقتی اروپاییها به آمریکای شمالی آمدند، چیزی که درباره بومیان آمریکا گفتند این بود که آنها چقدر عقب مانده هستند، چون برهنه بودند در حالیکه زنان اروپایی سه لایه لباس میپوشند. (فینکلشتاین ادامه میدهد): حال (خودِ) ما برهنه راه می رویم و مسلمانان را عقب مانده مینامیم!
منبع:
۱. کانال تلگرامی مدیا هاون به نقل از مشرق نیوز
2. https://www.reddit.com/r/tawheed/comments/jljc2l/professor_norman_finkelstein_about_the_hijab_and/
🌺 قلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ (احزاب: ۵۹)
#حجاب
#عقلانیت
#تمدن
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
جریان شناسی روانشناسی اسلامی-رفیعی هنر.pdf
761.6K
✍️ #ارتباط_شناسی_اسلام_و_روانشناسیِ_مدرن_110_ساله_شد!
🔹کی؟
🔸کجا؟
🔹توسط چه کسانی؟
🔸چگونه؟
🔹رویکردها؟
🔸الان در کجای تاریخ ایستادهایم؟
🔹بعد از این چه باید کرد؟
🤗 پیشنهاد میدهم مطالعه مقاله علمی #جریان_شناسی_روانشناسی_اسلامی_در_عصر_حاضر را از دست ندهید!
❗️حاصل چندین سال بررسی و مطالعه
📚مستند به صدها پژوهش داخلی و بین المللی
🌺🌺
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#فرآیند_مواجهه_با_سوگ_دیگران
🔸#راهکارهای_کمک_به_افراد_داغدیده
💥در 2 دقیقه تماشا کنید:
#کرونا
#سوگ
#داغدیدگی
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️#مشاوره_خردورزانه_یا_القای_فرهنگ_درمانگرانه؟!
🌺 قالَ الصَّادِقُ علیه السلام شَاوِرْ فِي أُمُورِكَ مِمَّا يَقْتَضِي الدِّينُ مَنْ فِيهِ خَمْسُ خِصَالٍ عَقْلٌ وَ عِلْمٌ وَ تَجْرِبَةٌ وَ نُصْحٌ وَ تَقْوَى وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ فَاسْتَعْمِلِ الْخَمْسَةَ وَ اعْزِمْ وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّ ذَلِكَ يُؤَدِّيكَ إِلَى الصَّوَابِ (مستدرك الوسائل، ج8، ص: 344)
🔹حکمت اِصرار منابع دین به مشاوره؛ اصرار بر مراجعه به یک آدم و درمیان گذاشتن اَسرار خود با دیگران نیست؛ بلکه (همانطور که از روایت بالا و دیگر آموزههای دینی نمایان است) اِصرار در بهرهبرداری از پنج اصل #خرد، #دانش، #تجربه، #شفقت، و #مهارگری است؛ هرجا که بیابید! در خود یا در دیگران! اما در دیگران بهدلیل «انفصال» از مشکل، کاراییِ بهتری خواهد داشت؛
مشاور، نقش «عقلِ منفصل» را بازی میکند. این، یعنی ایجاد #فرهنگ_مشاوره_خردورزانه در میان مردم!
🔶 در فرهنگ مشاوره خردورزانه:
1️⃣ در فرایند مشاوره بهدنبال زنده کردن امور پنجگانه فوق هستیم.
2️⃣توجه داریم که مشاور واقعی خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری است؛ خواه متصل و خواه منفصل!
3️⃣در باب نیازمندی افراد به روانشناسی و مشاوره؛
طوری عمل نمیکنیم که خرد، دانش، تجربه، شفقت، و مهارگری را از افراد سلب کنیم و بعد بگوییم حالا نیاز به مشاوره دارید!
این یعنی القای #فرهنگ_درمانگرانه! یعنی اینکه شما بیمارید و دائم نیازمند به یک روانشناس!
و این، یعنی به تعطیلی کشاندن خردورزی مردم! چیزی که فرهنگ اسلامی هیچگاه موافق آن نبوده است!
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohy
بیشتر بخوانید در👈مصاحبه ای با عنوان:
💥#فرهنگ_درمانگرایانه_و_روانشناسی
http://smhi.ir/index.php/interview/item/4695-2016-09-11-05-07-58
✍️ #کرامت_برداشتهای_ذهنی_یا_دریافتهای_عینی؟
🔸معناشناسی #کرامت_عرفانی، موضوعی است که نیازمند پژوهش مستقل بوده و البته که باید اهل آن در این باب سخن بگویند.
🔹اما از یک #منظر_روانشناختی موضوع کرامت عرفا را باید از دو منظر ابجکتیو و سابجکتیو مورد توجه قرار داد.
🔸شاید بتوان گفت بخشی از آنچه به عنوان "کرامت" به عرفا منتسب شده، و مایه بحث و جدلها گردیده در واقع #برداشتهای_فاعلی و ذهنی (سابجکتیو) و نه عینی( آبجکتیو)" افراد است که تحت فرآیندهای روانشناختی چون محبت شدید به طرف مقابل، بیش اندیشی در معنایابی رفتارهای طرف مقابل، معنادهیِ مضاعف و متفاوت به کنشهای طرف مقابل، و مواردی از این دست ایجاد میشود.
🔹این دریافتهای سابجکتیو برای خود فرد میتواند واقعیت باشد، و احتمالا برای شنوندگان متوهمانه قلمداد شود، هرچند ممکن است، برخی افراد در گام بعدی، به صورت غیرمستقیم و با کنار هم نهادن پیش فرضها، اطلاعات پیشین، و استدلالها به آن، باورمند شوند.
🔸اینکه مثلا غسل دهنده محترمی نقل کرده که در حین غسل بدن یک #عالم_دینی، لحظه ای نگاه مهربانانه او را دریافت کرده، و آن را کرامتی بنامد که مشتاقانه منتظر دریافت آن بوده، شاید از این دست موارد باشد.
🔹در رویداد مذکور بعید است منظور نقل کننده، بازگشت علائم حیاتی فرد آنگونه که ما میفهمیم باشد یعنی یک امر عینی فیزیولوژیک که آن وقت لوازمی بر آن مترتب خواهد بود، پس لابدا باید به برداشت سابجکتیوِ فردیِ بیننده رو آورد. آن وقت نمیتوانیم در پی انتشار امر سابجکتیو و اصرار در پذیرش عینی و مستقیم آن توسط دیگران باشیم.
🔸به نظر من، نقل و انتشار این نوع امور سابجکتیو نه برای ناقلان آن و نه برای منقول عنه
نه #ارزش_ساز است و نه #ارزش_کاه!
(بازهم تاکید میکنم جنبه سابجکتیو، ذهنی، و شخصی آن، و نه جنبه عینی، همه بین، و غیر واحدبین کرامت که به دلایل عقلی، قابل انکار نیست)
🔹در سیره علمی حضرت آیت الله #مصباح_یزدی( اعلی الله مقامه) آن مقدار که ما دیده بودیم و شناخته بودیم برای اثبات یک مدعا (در امور بین فردی) به شدت از استناد به امور ذهنیِ فردی اجتناب ورزیده، به جد معتقد به اثبات مستدل، عقلی و عینی موضوعات بودند، هرچند (آن مقدار که من دریافت کرده بودم) از روح سخنانشان و سیره رفتارشان همواره این معنا برمیخاست که #انکار_مقامات_اهل_معرفت را نشاید!
🌺 به هر حال گو اینکه از سبک زندگی عارفان و سالکان برداشت می شود حتی در #دریافتهای_عینی خود هم همواره تابع این موضوع بوده اند که:
عارفان که جام حق نوشیدهاند
رازها دانسته و پوشیدهاند
هر که را اسرار کار آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند( مولوی)
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
✍️ #منش_یا_شخصیت؟
اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آنها.
#گُردون_آلپورت (پدر روانشناسی شخصیت) در کتاب معروف خود؛ «شخصیت: یک تفسیر روانشناختی» به نکته جالبی اشاره میکند:
او مینویسد:
#Character is personality evaluated,
and
#personality is character devaluated.
«منش، #شخصیت ارزیابی شده است و شخصیت، #منش ارزشزدایی شده است»
منظور آلپورت این است که وقتی میخواهیم #نگاه_قضاوتی به بحث شخصیت داشته باشیم، بهتر است از تعبیر «منش: Character» استفاده کنیم؛ اما وقتی بدون نگاه قضاوتی و ارزیابانه به این موضوع نگاه میکنیم؛ تعبیر «شخصیت: personality » مناسبتر است.
🔸 جالب است که امروزه #روانشناسان_مثبت_نگر؛ که به تصریح خودشان نگاه قضاوتی به روانشناسی دارند به جای توانمندیهای شخصیت از #توانمندیهای_منش (Character Strength) سخن میگویند.
🔹اگر قرار باشد مباحث شخصیت از نگاه اسلامی را مورد توجه قرار دهیم؛ اینرا احتمالاً باید بپذیریم که اساساً اسلام یک نگاه قضاوتی به شخصیت انسانها دارد.
🔻 نگاه #قرآن_کریم به انسان یک نگاه دوگانه است.
قرآن هم ویژگیهای مثبت (مومن، محسن، صابر، متقی، کاظم، عافی، و مانند آن) برای انسان بر میشمرد و هم ویژگیهای منفی (هلوع، منوع، عجول، منافق، کافر، مشرک، و مانند آن).
🔺در #روایات_اسلامی نیز انسانها درجهبندی شدهاند و در قالب مفاهیمی چون «خُلّه»، «مَکرمه»، «خصله»، و «درجه» ویژگیهای مثبت و منفی به آنها نسبت داده شده است.
اینکه میگویم منفی یا مثبت یعنی یک نگاه قضاوتی و ارزیابانه.
🔹اسلام همواره از انسانها میخواهد که شخصیت خود را به سمت ویژگیهای مثبت سوق دهند و از ویژگیهای منفی دور سازند؛ پس این یک نگاه #هنجاری و تجویزی است و نه یک نگاه صرفاً #توصیفیِ بدون قضاوت.
🔹اینکه شخصیتِ(خنثی و بدون قضاوت) انسان چیست، شاید خیلی مورد توجه آموزهها قرار نگرفته باشد یا آموزههای زیادی در اینباره نداشته باشیم که آن وقت بخواهیم خودمان را به زحمت بیندازیم تا بلکه یک مفهوم نزدیک به شخصیت در روانشناسی را در اسلام بیابیم: مفاهیمی چون شاکله، ذات، امرء، و مانند آن!
شخصیت هرچه که باشد؛ اسلام میخواهد آن را در قالب «منش» ببیند و تفسیر کند، و تجویز کند. آن وقت تا بخواهی الیماشاءالله آیه، روایت و مطلب در این زمینه میتوانی بیابی!
♦️حال اگر قصد پژوهش در آموزههای اسلام را داریم به نظر میرسد مفهوم «منش» را بیش از مفهوم «شخصیت» باید مبنای کار قرار دهیم؛ این شاید یافتههای بهتری را در اختیار جویندگان روانشناسی اسلامی قرار دهد.
🌺 شاید بعدها از سازه دیگری به نام #شخصیت_اخلاقی نیز صحبت به میان بیاورم.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
مُحیی: زندگیبخش
✍️ #منش_یا_شخصیت؟ اسلام با «منشِ» افراد سروکار دارد تا «شخصیت» آنها. #گُردون_آلپورت (پدر روانشناس
❇️ در مطالعاتی که راجع #تاریخچه_روانشناسی_در_ایران داشتم؛ به مقاله مرحوم دکتر #محمود_صناعی؛ از روانشناسان پیشگام در ایران، تحت عنوان «خوی از نظر روانشناسی» برخوردم.
«خوی» ترجمه واژه «Character» است؛ یعنی همان «منش».
🔸 ایشان در این مقاله که سال 1339 شمسی(1960 م.) نوشتهاند به دیدگاههای #غزالی، #نصیرالدین_طوسی، #عبدالرزاق_لاهیجی، درباره ماهیت منش اشاره کرده، و بعد به مقایسه ایده آنان با روانشناسی جدید پرداخته است
از نگاه #صناعی، منش، #خصلتهای_اخلاقی پایدار شخصیت ماست.
⚡️⚡️صناعی مینویسد:
« سال گذشته وقتی در سفر آمریکا گردون آلپورت را ملاقات کردم و با او در این باب صحبت کردم دیدم هنوز در این عقیده راسخ است و معتقد است که نباید «کاراکتر: منش» اینگونه در علم روانشناسی بهکار رود و کلمه «پرسونالیتی: شخصیت» به خوبی میتواند جانشین آن گردد. اما نگارنده برخلاف آلپورت معتقد است کلمه «کاراکتر» میتواند در بحث روانشناسی و تربیتی به کار رود».
♦️شاید اصرار دکتر صناعی، بهخاطر آن برداشتی است که حکمای سابق اسلامی در باب شخصیت داشتهاند.
بله ایشان درست میگفتهاند؛ در آثار حکمای اسلامی؛ به موضوع #منش توجه میشده است و نه #شخصیت.
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee
💥#انواع_هیجانات_و_احساسات_بدن
🔺ردیف بالا: هیجانات اصلی
🔸از راست به چپ:
عادی، شگفتی، غم، شادی، نفرت، ترس، خشم
🔻ردیف پایین: هیجانات مرکب
🔸از راست به چپ:
حسد، شرم، غرور، حقارت، افسردگی، عشق، اضطراب
💛❤️رنگهای گرم: مناطق درگیر
🖤💙رنگهای سرد: مناطق غیردرگیر
eitaa.com/Mohyiee