eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
121 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
رابطه مجالس عزاداری با افسردگی.pdf
572.2K
محرم 1445 3️⃣ مقاله سوم: بررسی و تحلیل رابطه برپایی مجالس عزاداری با افسردگی فصلنامه پاسخ @Mostabin 📌 نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که براساس هیچ‌یک از ملاک‌های مطرح در تشخیص ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی ازجمله «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM» نه‌تنها برگزاری مراسم عزاداری و ابراز رفتاری هیجانی غم از مصادیق ناهنجاری و یا اختلال افسردگی نیست؛ بلکه براساس پژوهش‌های انجام‌گرفته این‌گونه مراسم‌ها باعث شادی، نشاط و آرامش است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مناسک عاشورا و دین ورزی.pdf
387.9K
محرم 1445 مقاله چهارم: مناسک عزاداری و گفتمان کربلا در دین‌ورزی اقشار فرودست شهری نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات @Mostabin گفتمان کربلا و هیئت‌های عزاداری در سبک جدید آن در فضاهای شهری بخش اصلی و کانونی فعالیت‌های دینی مردم و بالاخص جوانان فرودست شهری را تشکیل می‌دهد و مهم ترین گفتمان دینی آنهاست. این گفتمان چارچوب اصلی نگاه دینی آنها در فهم و برداشت از مذهب تشیع و باورها و مناسک آن و عمل بر مبنای این فهم را فراهم می‌کند. مبنای تئوریک این تحقیق نظریات کلیفورد گیرتز (دین به مثابه نظام فرهنگی) است و از روش‌های انسان‌شناسی تفسیری استفاده می‌کند. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
علل عدم بیعت امام با یزید.pdf
451K
محرم 1445 مقاله پنجم: علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید 📘 دوفصلنامه سیره پژوهی اهل‌بیت شماره 12، سال 1400 ✍️ حسین قاضی‌خانی @Mostabin چکیده ❓درباره چرایی عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید، دلایلی چون شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی مطرح شده است. 🔍 اما بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد امید بستن امام به کوفیان یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علت است. تقابل جریان اموی ـ علوی و تلاش بنی‌امیه برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن سیدالشهداست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 🔵 بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار می‌شد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهل‌بیت بازگردد. در حالی که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به اهل بیت را غیر ممکن می‌ساخت. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
علی اصغر.pdf
321.1K
محرم 1445 مقاله ششم: 🔴 چگونگی شهادت فرزند کوچک امام حسین(ع) دوفصلنامه سیره پژوهی اهل‌بیت شماره9، سال 1398 چکیده: 🗡 تیر خوردن نوزاد امام حسین(ع) در واقعه طف از زبان راویان در مقاتل نخستین به‌‌ شکل‌های گوناگون گزارش شده‌است. 📌 فلسفه حضور این طفل شیرخوار در خط مقدم جنگ، هویت قاتل کودک و چگونگی کشته شدنش همواره مورد توجه شیعیان بوده‌ است. 📌 چگونگی شهادت نوزاد و هویت قاتل در مقاتل نخستین و منابع متأخر متفاوت است. 📗 در مقاتل نخستین، دیدار امام با نوزاد تازه متولد شده، اظهار دلتنگی و وداع با فرزند خردسال ذکر شده‌است؛ اما درخواست آب برای این طفل در قرون بعد به ماجرا افزوده شده‌است. 📋 همچنین در منابع متأخر بدون ذکر سندی نام قاتل حرملة بن کاهل اسدی ذکر شده‌ است. @Mostabin ❌ خبر ماورایی پاشیدن خون کودک به‌ سوی آسمان و برنگشتن آن نیز اولین بار در قرن چهارم از راوی نامشخص ذکر شده و به ‌تدریج در مقاتل قرون بعدی تفصیل یافته است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
نقد کتاب خطیب کعبه.pdf
1.73M
محرم 1445 مقاله هفتم: گنجی نو یافته یا وهمی بر بافته؟! جویا جهانبخش دو ماهنامه آینه پژوهش، ش 118، سال 1388. بخشی از چکیده مقاله: آیا تاکنون خطبه‌ای که گفته می‌شود حضرت ابوالفضل(ع) در روز ترویه سال 60 بر بام کعبه ایراد فرموده، خوانده یا از آن خبری دارید؟ اگر برای مطالعه در تاریخ و حدیث، تنها به سراغ مؤلفات اصیل و منابع اصلی می‌روید و به سخن اهل تدقیق و تحقیق گوش می‌سپارید، عجب نیست که از این خطبه و خبر آن چیزی نخوانده و نشنیده باشید، زیرا در منابع قدیم و قویم درباره احوال اهل‌بیت رسالت و قافله حسینی از چنین خطبه‌ای اثری نیست. @Mostabin عجیب آنکه تا کنون دو کتاب منتشر شده و به شرح و تفسیر این خطبه پرداخته و آن را به منبعی ناشناخته و متأخر ارجاع داده‌اند. مقاله حاضر به نقد یکی از این آثار و محتوای نقل شده از خطبه منسوب می‌پردازد. (ع) در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
بررسی و تحلیل رویکرد عرفانی مولوی به واقعة عاشورا-رضا روحانی.pdf
686.9K
محرم 1445 مقاله هشتم: بررسی و تحلیل رویکرد عرفانی مولوی به واقعه عاشورا رضا روحانی مجله پژوهشنامه عرفان؛ ش 13 ✍️ مولوی در اشعار خود به ویژه کلیات شمس بارها از امام حسین(ع) نام برده و از واقعه جانگداز عاشورا و تأمل و معرفت آموزی در این واقعه یاد کرده است. چنانکه در اشعاری تقابل حسین(ع) و یزید را به تصویر می‌کشد. ❤️ دل است همچو حسین و فراق همچو یزید شهید گـشته دو صد ره به دشت کرب و بلا 📃 یکی از اشعار او داستان شاعر غریب و شیعیان حلب در روز عاشوراست که در مثنوی بدان پرداخته و دیگر شعر مشهور شهیدان خدایی است. @Mostabin 📌 در این نوشته پس از بیان عوامل و انگیزه‌های مختلف مولوی در پرداختن به این واقعه یگانه، دو مورد مشخص و مفصل از نگاه خاص و عرفانی مولوی به واقعه مذکور که در مثنوی و دیوان بازتاب یافته، بررسی و برداشت و تحلیل تازه‌ای از آنها ارائه می‌شود. ↩️ نگاه خاص و معرفت‌مدار مولوی، در عین غرابت و تازگی نسبی خود، از برخی برداشت‌های درون مذهبی شیعی که صبغه عرفانی و اصلاحی دارد، چندان بیگانه و یا بی‌نصیب نیست. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
دفن شهدای کربلا.pdf
409.8K
محرم ۱۴۴۵ مقاله نهم: تطورشناسی رویکردها در تدفین شهدای کربلا حسین حسینیان مقدم و ابراهیم گودرزی مجله تاریخ اسلام در آینه پژوهش، ش۳۸، سال ۱۳۹۴ 🗞 خبر دفن سیدالشهدا و یارانش یک روز پس از شهادتشان به دست بنی‌اسد، در گزارش و منابع معتبر آمده، اما گذر زمان آن را با نوعی تحوّل و شهرتی متفاوت روبرو کرده است. 📅 قرن یازدهم نقطه عطف این تحولات و آغاز رویکرد کلامی و شروعِ فاصله گرفتن موضوع دفن امام از یک حادثه تاریخی به یک اصلِ اعتقادی است. 📃 برخی احادیث شیعه تجهیز هر امام به دست امام بعدی را لازم می‌شمارد. @Mostabin 📩 رویکرد جدید با تکیه بر آمدن امام (ع) برای تجهیز پدر، آثار عاشورایی را چنان تحت تأثیر قرار داد که بیشتر آنها تا زمان حاضر، ضمن پذیرش این رویکرد، آن را گسترش داده و در برابر رویکرد قبلی مقاومت کرده‌اند. 📁 این مقاله به سیر تاریخی اخبار و آرای گوناگون درباره دفن شهدای کربلا پرداخته و چگونگی تغییر یک واقعه تاریخی به یک اصل کلامی و سپس خبری داستانی را بررسی کرده است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
جلسه اول ـ استاد رنجبر ـ 9-5-1402 فشرده شده.mp3
26.62M
⚫️ صوت جلسه اول از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: دکتر محسن رنجبر موضوع: نقش عوامل سیاسی‌اجتماعی در پیدایش قرائت‌های مختلف از واقعۀ عاشورا دوستان خود را از طریق لینک زیر به کانال ما دعوت کنید:⬇️⬇️ @chsiqs
کاروند کتاب شهید جاوید.pdf
810.3K
محرم 1445 مقاله دهم: کاروند کتاب شهید جاوید سید حسن اسلامی ماهنامه کتاب ماه دین، شماره 170، سال 1390 📌 درباره اهداف امام حسین(ع) نظریه‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آنها دو نظریه حکومت و شهادت است. نظریه شهادت خود به آرائی فرعی تقسیم می‌شود. ✍️ هر چند پاسخ‌های شیخ مفید و شاگرد او سید مرتضی رویکردی تلویحی به نظریه رقیب شهادت‌طلبی و نقد آن دارد، اما با تدوین کتاب لهوف در سده هفتم از سوی سید ابن طاووس نظریه شهادت و بخصوص شهادت عرفانی نهادینه شد. @Mostabin ↩️ قرن‌ها گذشت تا آنکه در عصر حاضر کتاب شهید جاوید به صراحت از هدف امام برای حکومت و نه شهادت بحث کرد و آثاری از جمله شهید آگاه در نقد آن نوشته شد. 🗞 مقاله حاضر سرگذشت این کتاب و نقدهای آن را بررسی می‌کند. 🎧 همچنین سخنان دو روز پیش استاد اسفندیاری با موضوع ماجرای کتاب شهید جاوید در کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام قابل دسترسی و استماع است. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
از فتح تاریخی تا فتح تاریخ.pdf
420.2K
محرم 1445 مقاله یازدهم: از فتح تاریخی تا فتح تاریخ مورد مطالعه حسین بن علی(ع) ✍️ حسین عزیزی فصلنامه پژوهشنامه تاریخ اسلام، ش24، سال 1395 🏇 فاتحان تاریخی کسانی‌اند که قلمروها گشوده‌اند و سرزمین‌ها گرفته‌اند؛ اما فاتحان تاریخ کسانی هستند که به جای سرزمین، دل و دفترها را گشوده و از خویش، نامی نیک به جای نهاده‌اند. آنان راهبر تاریخ‌اند و در سرزمین قلب‌ها و قلم‌ها جاویدند. @Mostabin 🚩 حسین بن علی(ع) و یزید بن معاویه، دو نمونه شاخص از این دوگانگی تاریخی به شمار می‌روند. بی‌گمان، امام حسین(ع) و بسیاری از یارانش به ظاهر شکست خوردند، اما دل و دفتر تاریخ به گونه‌ای دیگر رقم خورد و از او «فاتحِ تاریخ» ساخت و عاشورا برای همیشه، الگوی «پیروزی خون بر شمشیر» شد. 🖇 شواهدی پرشمار، این فتح بی‌مانند را تأیید می‌کنند؛ اما در این مجال، تنها سه شاهد تاریخی مورد گفت‌وگو قرار گرفته است: «ادبیات شعر عاشورایی»، «ادبیات تاریخی» و «سوگ جاوید و اشک جاری در شهادت او». در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
عزت طلبی امام حسین.pdf
567.5K
محرم 1445 مقاله دوازدهم: عزت طلبی در نهضت امام حسین(ع) نعمت‌الله صفری فروشانی مجله حکومت اسلامی، ش26، سال 1381 ✋ عنصر «عزت» آن‌چنان در قيام امام حسين(ع) حضور دارد كه مى‌‌توان آن را به‌عنوان يك ملاک و اصلى کلی در نظر گرفت و گزارش‌‌هاى مورخان درباره اين نهضت را با اين ترازو سنجيد و هر گزارشى را كه كمترين شائبه ذلت در آن باشد مردود شمرد. @Mostabin ⛔️ متأسفانه به علت رواج نوعى كج‌‌فهمى در ميان گروه‌هایی از پيروان آن حضرت در طول تاريخ، ارائه چهره‌‌اى رقت‌‌بار، حزن‌‌انگيز و گریه‌آور از نهضت عاشورا، اصل قرار گرفته و در اين راستا از جعل و تحريف در وقايع اين نهضت و ترسيم چهره ذليلانه از آن روى‌‌گردان نشده است. 📣 نويسنده در اين مقاله با تبيين مفهوم عزت و نشان دادن آن در كلام و مرام سیدالشهدا و خاندان و اصحاب او، به نقد گزارش‌‌هاى مخالف عزت در نهضت كربلا مى‌‌پردازد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
مدیریت فرهنگی امام سجاد پس از عاشورا.pdf
443.1K
محرم 1445 مقاله سیزدهم: تحلیل سلوک امام سجاد(ع) در مدیریت فرهنگی بعد از عاشورا فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، ش13، سال 1393 ⏱ حیات امام (ع) مقارن با دوره‌ای خاص از شرایط فرهنگی اجتماعی تاریخ اسلام بود که می‌توان آن را دوره حاکمیت فرهنگ جاهلی دانست؛ با این حال ایشان هم‌زمان با مدیریت این فضای فرهنگی، به بازآفرینی فرهنگ اسلامی اقدام نمود. راهبرد آن حضرت افشای ماهیت فرهنگی بنی‌امیه و طراحی سامانه فرهنگی بود. @Mostabin ⏺ راهبرد کلی ایشان در این میان، الگوی خاصی از «فرهنگ و شخصیت» و ارتباط دوسویه این دو بود. امام با بازآفرینی فرهنگ اسلامی، شخصیت افراد پیرامونی خود را تحت تأثیر قرار دادند و در مقابل، این شخصیت‌ها توانستند به بازآفرینی فرهنگ اسلامی یاری رسانند. ⚙️ نظام فرهنگی حضرت نیز دارای راهبردی سامانه‌ای است که در چند سطح و هر سطح در چندین لایه طبقه‌بندی می‌شود. 🟢 با توجه به توفیق راهکارهای ایشان در برون‌رفت از فضای فرهنگی ناهنجار و بازآفرینی فرهنگ مطلوب، می‌توان با بازخوانی راهبرد امام سجاد(ع) از این راهبرد در دیگر فضاهای فرهنگی اجتماعی به تناسب بهره برد. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin