اهلسنت و بیزاری از قاتلان امام حسین(ع)
متن زیر از مولوی عزیزی عالم خراسانی اهلسنت است، با تلخیص.
✅ هر مسلمانی که ذرهای ایمان در قلب او باشد از عمل یزید و قاتلان امام حسین[ع] اعلام بیزاری میکند، علما و بزرگان اهلسنّت همواره اين كار يزيد و فرماندهان او مانند ابن زياد، عمر بن سعد و شَمِر بن ذي الجوشن را زشت دانسته و از آنها اعلام برائت و بيزاری نمودهاند و به شهادت رساندن ظالمانه امام حسين رضیاللهعنه و ياران او را كاری بسيار نفرت انگيز دانستهاند.
📌 صالح فرزند امام احمد بن حنبل میگويد به پدرم گفتم: عدهای يزيد را دوست دارند. گفت: آيا كسی كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، میتواند يزيد را دوست داشته باشد؟
📃 ابنتيميه: هر كس حسين را به شهادت رسانده يا در قتل او كمك كرده يا به آن راضی بوده، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر او باد.
⚠️ احمد سرهندی يزيد را فاسق و محروم از سعادت میداند.
🖊 عبدالحق بخاري دهلوي در تكميل الإيمان مینويسد: يزيد از نظر ما مبغوضترين و منفورترين فرد است، جنایتهایی را كه اين بدبخت بیسعادت در امت اسلام مرتكب شد، كسی مرتكب نشده است.
✍️ قاضی ابو یعلی کتابی درباره مستحقان لعن نوشته و یزید بن معاویه را از جمله آنها میداند.
↩️ ابن جوزی کتابی با عنوان الردّ على المتعصب العنيد المانع من ذم يزيد نوشته و ذهبی، یزید را «ناصبياً، فظاً غليظاً جلفاً يتناول المسكر و يفعل المنكر» وصف میکند.
📣 شوکانى در انتقاد از کسانی که معتقدند حسین[ع] نافرمانى خلیفه وقت را کرده، میگوید: خدا لعنتشان کند، چه سخنان عجيبى که از شنيدن آنها مو بر بدن انسان راست میگردد.
👈 ارسالی از استاد فرمانیان مدیر مُسلِمنا (کانال علمی تخصصی مسایل جهان اسلام)
آدرسهای کانال ایشان:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
https://t.me/muslimnair
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
📚 کتب تحریفگستر 🚦
📣 در مقتل جامع و کتب شهید مطهری، برخی آثار تحریفگستر که مطالب نادرستی درباره حادثه کربلا نقل کردهاند اینگونه نام برده شده است:
📚 در عصر صفویه:
روضة الشهداء کاشفی، منتخب طریحی، تظلم الزهراء قزوینی،
📚 در عصر قاجار:
#اکسیر_العبادات دربندی، الدمعة الساکبه بهبهانی، #ناسخ_التواریخ سپهر، #تذکرة_الشهداء شریف کاشانی [بررسی در مقاله متن ۶ مستبین] معالی السبطین حائری مازندرانی.
✅ دو تذکر و یادآوری:
1ـ نویسندگان این آثار از عالمان با تقوا و متخصص در علوم دیگر هستند؛ اما در این آثار روش تخصصی نقل حدیث و تاریخ را به کار نبستهاند. احترام ایشان و تخصص در علوم دیگر، محفوظ است.
2ـ بخشی از مطالب این کتابها که در منابع معتبر و کهن مانند #ابومخنف و ارشاد شیخ مفید و #لهوف آمده، قابل ایراد نیست و اشکال بر سر اضافات است.
🔖 نمونه کوچکی از تحریفات این آثار عبارت است:
ـ درخواست امام حسین(ع) از دشمن برای آب (اسقونی شربة من الماء)؛
ـ حضور شامیان در کربلا؛
ـ عروسی قاسم؛
ـ نامهای ساختگی از شهدا و دشمنان؛
ـ آمارهای مبالغهآمیز؛
ـ فتوای شریح قاضی به قتل امام؛
ـ گفتگوی امام با دخترش سکینه؛
ـ سخن زینب(س) که «لیتنی کنت عمیاء».
👈 مقتل جامع، ج1، ص112 تا 137
#نقد_کژیها
#مستبین
نهجالبلاغه: مردم دشمن نادانستههای خودند.
دعوت به کانال مُستَبین
ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
تلگرام
https://t.me/AlMostabin
❇️ تنَقَّبَتْ در زیارت عاشورا
🖊 واژه تنقبت که در فقرهای از #زیارت_عاشورا آمده به معنای نقاب زدن است: لَعَنَ الله اُمّةً أسْرَجَتْ وَ اَلْجَمَتْ وَتَنَقَّبَتْ لِقِتالِک؛ خدا لعنت کند کسانی را که برای جنگ با حسین(ع)، اسبها را زین کرده و لگام زدند و نقاب بستند.
❓آیا منظور نقاب زدن به صورت اسبها برای حفظ از تیر و نیزه است یا نقاب به چهره زدن ابنزیاد هنگام ورود به #کوفه است تا مردم او را نشناسند و با امام حسین(ع) اشتباه بگیرند؟
❓آیا در گزارشهای تاریخی سخنی از نقاب زدن دشمنان #سیدالشهدا آمده است؟
📌 استاد سید جواد شبیری اقوال و فرضیههای مختلفی را در مقالهای (پیوند شماره ۷ مستبین) بررسی کرده و به استناد سخن پدر و جدشان چنین احتمال داده که «اگر در زیارتها تفسیر ظاهری با تکلّف همراه بود، باید به #تحریف نسخه حکم کرد».
✅ از این رو سخن درست آن است که بنا به نسخه زیارت عاشورا در کامل الزیارات ابنقولویه (م 367) واژه «تَهیّأت/تهَیّئتْ» صحیح است و شواهد و مؤیداتی بر صحت آن در زیارتهای دیگر یافت میشود.
👈 در نسخه کامل الزیارات این تفاوتها وجود دارد:
1ـ أَقُولُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ يَا لَهَا مِنْ مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلَامِ وَ فِي جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض؛
2ـ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين؛
3ـ اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ آلَ نَبِيِّكَ بِاللَّعْنِ ثُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَ آلِ مُحَمَّدٍ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ وَ أَبَاهُ وَ الْعَنْ عُبَيْدَاللَّهِ بْنَ زِيَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ وَ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار عاشورایی 18
👓 نگاهی نو به جریان عاشورا
✍️ گروهی از پژوهشگران پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع)
نشر بوستان کتاب قم
چاپ هفتم 1390
📖 این کتاب مجموعه مقالاتی مشتمل بر 12 گفتار درباره حادثه عاشوراست:
➖رازهای ماندگاری عاشورا؛
➖ امام حسین(ع) و صلح برادر؛
➖ جوانان و نوجوانان کربلا؛
➖ پسران شهیدِ امیرمؤمنان؛
➖ نقش زنان؛
➖ بازماندگان؛
➖ شهادت امام حسین(ع) از منظر اهلسنت؛
➖ بنیهاشم پس از عاشورا؛
➖ نقش تبلیغی اهلبیت؛
➖رأس الحسین و مقامهای آن؛
➖ تاریخ حائر حسینی؛
➖معرفی شهدای کربلا؛
🔍 در مقاله ششم نام 16 نفر بررسی شده و از امام چهارم و پنجم، دو پسر امام دوم، مُرقّع، ضحّاک مشرقی، عُقبة بن سمعان و افراد دیگری به عنوان بازماندگان صحنه کربلا یاد شده است.
#آثار_عاشورائی
#گزیده_مطالب
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
سلسله نشستهای عاشورایی
هر روز تا 14 شهریور
ساعت 12 تا 13
لینک حضور:
🌐dte.bz/historyconf
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
🌐https://instagram.com/chsiqs
🌐https://aparat.com/chsiqs
🔍 عدم تجسس
📍فرزدق میگوید از عراق برای اعمال حج میرفتم که کاروان حسین بن علی (علیهماالسلام) را در نزدیکیهای مکه دیدم. نزد او رفتم و پرسیدم چرا عجله کردی و حج را بجا نیاوردی؟ فرمود اگر برای بیرون آمدن شتاب نمیکردم مرا دستگیر میکردند.
سپس حسین(ع) پرسید تو که هستی؟ گفتم مردی از عراق (یا مردی از عرب)! فرزدق میگوید: او به همین مقدار اکتفا کرد و بیش از این سؤال و جستجو (از احوال شخصیام) نکرد و از اوضاع عراق پرسید (الارشاد، 2/67؛ تاریخ الطبری 5/386).
✅ از این گزارش برداشت میشود (والله العالم) که فرزدق نخواسته نامش را برای امام فاش کند و امام هم متوجه این موضوع شده و پرس و جو را ادامه نداده و بیش از این درباره احوال شخصی او سؤال نکرده است؛ آنگاه به پرسشی عمومی روی آورده است.
🔹 رفتار نخست امام ریشه در معارف دینی دارد که وقتی با کسی روبرو شدید از حال و احوال و حتی نام یکدیگر با خبر شوید. ولی رفتار سیدالشهداء این را هم تعلیم میدهد که در صورت عدم تمایلِ یکی از طرفین، نباید اصرار کرد.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#ارزشهای_اخلاقی
#گزیده_مطالب
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
📚 معرفی آثار عاشورایی ۱۹
📗ماهیت انسانی قیام امام حسین(ع)
- مهدی مهریزی
شامل شش مقاله درباره اهداف و فلسفه قیام، نقش زنان؛ اشعار امام؛ تحول شعر عاشورایی و آفتهای عزاداری
نشر صحیفه خرد
📕طعنه رقیب یا خطای تاریخ
بازکاوی هویت مشهورین به شهادت در نینوا
- ابراهیم صالحی حاجیآبادی
نشر نگاه معاصر
این کتاب افرادی را که به اشتباه نامشان در ردیف شهدای کربلا آمده است، بررسی میکند.
این نویسنده کتاب دیگری با عنوان شهدای نینوا دارد که همین ناشر چاپ کرده و در آن به معرفی 72 شهید کربلا میپردازد.
📓فرهنگ سوگ شیعی
زیرنظر محسن حسام مظاهری
شامل 271 مدخل درباره سوگواری و آئینهای مرتبط به آن.
#آثار_عاشورائی
#شهیدان_کربلا
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
❌ قصه ساربان
📆 از دوره صفویه در کتابهای مقتل این داستان رواج یافت که شتربان کاروان کربلا به قصد دستیابی به کمربند زینتی امام حسین(ع)، پس از شهادت آنحضرت خواست لباس او را به طمع آن کمربند برکند که امام دست خود را جلو آورد و ساربان دست راست و چپ آنحضرت را از مچ برید و پیش از آنکه موفق شود، به نفرین پیامبر صورتش سیاه و دستانش فلج شد.
🖋 این نویسندگان داستان را از کتاب هدایة الکبری نقل کردهاند که هر چند اثری کهن است؛ اما کتابشناسان و عالمانی چون علامه مجلسی آن را غیرمعتبر و غلوآمیز میدانند و روایات آن نزد محققان اعتباری ندارد. به علاوه در منابع تاریخ و حدیث برای کاروان امام ساربانی ذکر نشده است.
✅ بله؛ قطع انگشت سیدالشهداء بخاطر انگشترش به دست شخصی به نام بحر / بجدل در فتوح و لهوف با یک جمله اشاره شده و البته شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل کرده که انگشتر جدّم را نبردند و قبلاً به پسرش علی (امام سجاد علیهالسلام) سپرده بود.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بیمار کربلا
ابوالحسن / ابومحمد علی بن الحسین زینالعابدین ذوالثفنات علیهالسلام به نظر گروهی از عالمان مانند شیخ صدوق و مفید و قاضی نعمان، علی اکبر است.
📆 در کربلا 23 سال داشت و سی و چند سال پس از حادثه غمبار عاشورا زندگی کرد. در این مدت گزارشی از بیماری ممتد آن حضرت در دست نیست و تنها روز عاشورا و یکی دو روز پس از آن در کوفه درگیر تب سختی شد و دست تقدیر او را از حضور در کنار پدر بازداشت. هر چند یک خبر دو کلمهای زیدیان از نبرد او در عاشورا هست که مقبول نیفتاده است.
🖊 بحمدالله با تلاشهای محققانی چون مرحوم دکتر شهیدی در کتاب زندگانی علی بن الحسین این تصوّر که امام چهارم در طول زندگی بیمار بوده، رخت بر بست.
📌 بنا به روایت مورخان، بیماری امام از شب عاشورا شروع شد که خود فرمود عمهام در خیمه از من پرستاری میکرد. عصر عاشورا هم که به خیام حمله کردند و خواستند او را بکشند هنوز در بستر بود، لذا گفتند رهایش کنید. در مجلس ابنزیاد و به نقلی هم مجلس یزید قصد جان او شد که زینب علیهاسلام خود را سپر او کرد.
🤲 خدا را به حقّ سجدهها و دعاهای او میخوانیم که این بلیه فراگیر را از بشریت رفع فرماید.
#نقد_کژیها
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
بستگان بعد از یاران
⚔ شیوه رسولخدا و امیرمؤمنان در جنگها این بود که بستگان و خانواده خود را پیش میفرستادند. در جنگ بدر ابتدا حمزه (عمو) و علی علیهالسلام (پسر عمو) و عُبیدة بن حارث بن عبدالمطلب (پسر عمو) به جنگ تن به تن رفتند و عبیده به شهادت رسید.
امیرمؤمنان علی(ع) در همه نبردهای عصر پیامبر نفر نخست بود و حسَنَین و برادرشان محمد بن حنفیه در زمان پدر همیشه در صف نخست بودند.
حضور جعفر بن ابیطالب دیگر پسر عموی رسولالله در نبرد موته و نمونههای دیگر، فراوان است.
↩️ اما در کربلا این اتفاق نیفتاد و بنیهاشم (فرزندان امیرمؤمنان و عقیل و نوههای آن دو و دیگر بستگان سیدالشهداء) پس از بقیه یاران به میدان دفاع رفتند و شهید شدند.
✅ علت آن بود که یاران امام حسین(ع) اجازه ندادند تا زنده هستند کسی از بنوهاشم و خانواده امام به میدان رود.
#گزیده_مطالب
#شهیدان_کربلا
#تاریخ_امام_حسین(ع)
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO