eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
611 عکس
217 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌گویند ما گفتیم در سوریه هزینه نکنید، گوش نکردید عاقبت این گونه شد! اولا هزینه کردیم استفاده‌اش را هم بردیم. استفاده‌اش جلوگیری از تجزیه خاورمیانه بود، استفاده‌اش تقویت حزب الله بود. استفاده‌اش جلوگیری از حکومت داعش بود. استفاده‌اش تضعیف رژیم صهیونیستی بود. استفاده‌اش منابع معدنی‌ای بود که تا سالها به ما اختصاص داشت. به جای نق زدن و مانع تراشی کمک می‌کردید بهتر اجرا می‌شد. ثانیا بر فرض که قاطعانه می‌دانستیم بناست بشار خیانت کند، باز هم موظف بودیم تا هر زمانی که می‌شد حکومت آنجا توسط داعش سقوط نکند. کسی که فرزندش سرطان گرفته آیا به خودش می‌گوید: "این که بالاخره می‌میرد چرا بیخود هزینه کنم؟" ثالثا شما که آمریکا را قبله می‌دانید آیا ایالات متحده غیر از این روش را در پیش گرفته؟ متحدانی در سراسر جهان داشته و دارد و از طریق آنها کار خود را جلو می‌برد. اگر یکی از آنها مثل مصر سقوط کند با برنامه خوب و دقیق بعد از چند سال بازپس می‌گیرند. کمک کنید پس بگیریم نه آن که هی بنشینید نق بزنید. رابعا تئوری شما نشستن و انفعال محض در مقابل دشمن است. در این نگاه منفعلانه باید منتظر باشیم اگر و تنها اگر دشمن پشت دروازه‌ها رسید آن موقع سؤال کنیم آیا زورمان می‌رسد یا خیر؟ ذلت و انفعال تئوری‌های خوبی نیستند. فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا؛ فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ @Mousavi_Fard
مأنوس بودن با صحیفه سجادیه در این ایام پر از رنج و محنت امت اسلام، به ما آرامش می‌دهد. خداوند [عمدا] ما را گرفتار سختی‌ها می‌کند تا به یاد او بیفتیم: وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ هدف این تلاش‌ها رساندن ما به ریاست دنیا نیست، هدف قلدر شدن ما نیست، هدف از بین بردن مخالفین ما نیست. هدف تضرع در خانه خداوند است. و چه زمینه‌ای بهتر از دعای مولای‌مان علی بن الحسین علیه السلام: دعای هفتم دعای بیست و هفتم دعای پنجاه و سوم که واقعا عالی است، انگار از زبان ما سخن فرموده‌ است: رَبِّ أَفْحَمَتْنِي ذُنُوبِي ، وَ انْقَطَعَتْ مَقَالَتِي ، فَلَا حُجَّةَ لِي ، فَأَنَا الْأَسِيرُ بِبَلِيَّتِي ، الْمُرْتَهَنُ بِعَمَلِي ، الْمُتَرَدِّدُ فِي خَطِيئَتِي ، الْمُتَحَيِّرُ عَنْ قَصْدِي ، الْمُنْقَطَعُ بِي. @Mousavi_Fard
ولی به نظر می‌رسد موفقیت تحریر الشام در سوریه به نفع جهان اسلام و خود ما باشد. "اسلام اِخوانی" سالهاست مدعی مبارزه با اسرائیل است. اکنون زمان خوبی برای محک خوردن این ادعاست، اگر مبارزه کنند خوب است و مصداق "سر مار به دست دشمن بکوب،" اگر نکنند آبروی‌شان رفته ‌و ادعای‌شان نزد امت اسلام رنگ می‌بازد. (اهمیت دومی را وقتی متوجه می‌شویم که ذوق زدگی حماس در سقوط بشار و قدرت گرفتن تکفیری‌ها را ببینیم) آنچه به نفع ما نیست هرج و مرج و جنگ داخلی سوریه است. این که بخواهیم به چند تا جوجه برانداز نشان بدهیم که نگاه کنید فردای براندازی این جوری می‌شوید یک هیجان گذراست. جنگ داخلی سوریه به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر کشورهای اسلامی همسایه ماست. @Mousavi_Fard
یه جور میگن چرا به یه ظالم در سوریه کمک کردید انگار بقیه کشورهای دنیا عدالت محض‌اند!! مگه نه همین آمریکا بود که زندان گوانتانامو و ابوغریب رو داشت و انواع و اقسام شکنجه رو کلکسیون کرده بود؟! مگه همین فرانسه نیست که به بهانه آزادی به مالی در شمال آفریقا لشکر کشی کرد و مشغول دزدیدن طلای این کشور نیست؟ مگر سعودی هر چند مدت یک‌بار مخالفین خود را گردن نمی‌زند؟ مگر کویت و بحرین در ماجرای بهار عربی مخالفین را سرکوب نکردند؟ مگر امارات و سعودی یمنی‌های بیچاره را تحت محاصره غذایی قرار ندادند؟ مگر آذربایجان هم اکنون شیعیان را در خفقان نگاه نداشته؟ یه چیزی بگید که بگنجه! جالبه که این آدم‌ها جای دیگه میگن شماها برای ایدئولوژی می‌جنگید و بقیه کشورها برای منافع‌شون! حالا به اینجا که رسیدند حسابی ایدئولوژی زده شدند و با ادبیات منافع صحبت نمی‌کنند! @Mousavi_Fard
سلام به همگی👋 برای تولید فصل دوم یه مقدار دچار مشکل شدیم، انتخاب قالب کار برامون سخت شده 1️⃣ قالب اول همون شکل فصل نخست معنای زندگیه، یعنی صدای بنده رو می شنیدید و تصاویری متناسب با متن اجرا میشد 2️⃣ قالب دوم گفتگو و بحث با یکی از دوستانه، شبیه داستان کیهان آقای دکتر ساجدی و برادر عزیزم سید محمد علی نخلی 3️⃣ قالب سوم هم پادکست طولانیه، حدود 30- 40 دقیقه، البته کلاس درس نمیشه و جذابیتش رو سعی می کنم حفظ کنم اما هدف اینه که یه موضوع معنای زندگی توی هر قسمت حل و فصل بشه توی نظر سنجی شرکت کنید و به من عاجز بیچاره کمک کنید😁 https://EitaaBot.ir/poll/6fmk اگر هم قالب دیگری سراغ دارید که برای ما مقدور و شدنی باشه به من پیام بدید ارتباط با بنده:@Mousavifard @Mousavi_Fard
حکیمی بس فرزانه بود در روزگاران قدیم و در اقصای غور در عمق فرزانگی او همین بس که از پاچه های او حکمت و فرزانگی همی ریختندی و چاکران و شاگردان، همیان به دست فرزانگی ها را از روی زمین جمع می کردندی😄😅 باری! روزی یکی از مریدان از حکیم سؤال نمود: مولانا! کسانی که پیام را «سین» می کنند اما در نظرسنجی شرکت نمی کنند را نتوانستمی تحلیل کردمی! تو این عقده بر ما بگشای، تصدقت بروم! حکیم زبان گشودندی که: اولا کلام و زبان از لغت بیگانه بشوی؛ «سین» کردن لغت اجنبی کافر است! بگوی مشاهده کردندی و ... ثانیا ایشان را از پاسخ ندادن حس فاتح بودن و گلادیاتور بودن همی دست دادندی وقتی صاحب کانال را در خماری نگاه داشتندی! گلادیاتوری که سوار بر اسب بالدار شدستی و بر جنازه بی جان قربانی خود قاه قاه خندیدستی!! مریدان از جواب حکیم گریبان چاک نموده و راه بیابان پیش گرفتندی تا هضم مطلب بر ایشان آسان گردانیده شود! به همه گلادیاتورهای اسب بالدار سوار گروه سلام گرم عرض می کنم😁😂 @Mousavi_Fard
در ایام فاطمیه خطبه ۲۷‌ام نهج البلاغه را برای منبر شب‌ها انتخاب کرده بودم. به مناسبت درباره اوضاع منطقه هم صحبت می‌کردم ولی چون جمعیت مسجد غالبا در سنین پدربزرگ‌ها بودند خیلی سنتی صحبت می‌کردم. شب شهادت خانم مسنّی از آن سوی پرده گفت: این حرفها چیه شب شهادت میزنی؟ از فضائل حضرت زهرا بگو! تا جایی که میشد جمع و جورش کردم ولی داغ قدیمی در ذهنم تازه شد. از سویی جوان‌ترها مطالبه مطالب نو و تازه می‌کنند و از سوی دیگر مسن‌ترها حوصله مطالب جدید را ندارند. گویی منبر برای آنها قالبی شده برای بحث‌های مشخصی که هرگز نباید از آن قالب‌ها تخطی کرد. بارها شده به بنده اعتراض می‌شود که چرا فلان مباحث را روی منبر نمی‌گویید؟ در حالی که دقت ندارند که منبری: اولا باید برای یک جمع ناهمسان مطالبش را آماده کند؛ پیر و جوان و مرد و زن و تحصیل‌کرده و بی‌سواد و کم سواد و ... ثانیا از تخته و پاورپوینت و ... خبری نیست و بایست به بیان یک مطلب اکتفا کند و این هم قدرت مانور را بسیار کاهش می‌دهد. ثالثا لازم است از بخش زیادی از مباحث چشم‌پوشی کنیم. موضوعات جنسیتی، سیاسی و نیز موضوعاتی که هم‌خوانی با قداست منبر ندارند روی منبر ممنوع است. خلاصه آن که روی منبر باید مناقب و مسائل و مصائب اهل بیت علیهم السلام را گفت اما برای عده‌ای، مسائل، محدود به یک قالب تنگ و تعین یافته است. @Mousavi_Fard
دوستانی که تمایل به شرکت در کلاس فلسفه با محوریت کتاب اشارات ابن سینا دارند به بنده پیام بدهند (تاکید می‌کنم متن کتاب) نَمَط ۴ و سپس باقی مانده کتاب @Mousavifard سه روز اول هفته بعد از نماز مغرب و عشا، میدان روح الله پشت مسجد سلماسی دوستانی که بدایة الحکمة نخوانده‌اند هم خوب است شرکت کنند. @Mousavi_Fard
قطعی برق آن هم بدون اعلام قبلی روی اعصاب ملت است. ممکن است برای ما فرقی نکند که دو ساعت برق قطع شود اما خیلی از اصناف و بازاریان در اوج ساعت احتیاج به انرژی برق حسابی از این وضعیت عصبی می‌شوند. ضمن این که قطعی مکرر در موارد زیادی موجب خسارت به لوازم خانگی و حتی آسانسورهای و پمپ‌های فشار قوی هم می‌شود. واقع چه کسی را باید مؤاخذه کرد؟ چه کسی را باید ملامت کرد؟ کسی که اعلام می‌کند من برنامه‌ای ندارم و باز هم رأی می‌گیرد یا مردمی که به او رأی دادند؟ @Mousavi_Fard
ظاهرا لطف کرده‌اند و اعلامیه خاموشی احتمالی را منتشر کرده‌اند: https://qepd.co.ir/fa-IR/DouranPortal/6423/page/%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%A7 بلوک خودتون رو پیدا کنید و هر روز منتظر خاموشی احتمالی باشید. گفت من ۹۹ درصد احتمال داره بیام ولی یه درصد هم ممکنه نیام اما اون یه درصده احتمالش قوی‌تره😁
خطبه ۲۷، ج ۷.mp3
2.15M
، خطبه ۲۷ جلسه هفتم فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلْمَذَلَّةِ وَ شَمِلَه اَلْبَلاَءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ. 🔰هفت عاقبت ترک جهاد به هنگام جهاد: ۳) در اثر توسری خور بودن بی‌غیرت می‌شود 🔰 خاطره‌ای تلخ از دوران پهلوی @Mousavi_Fard
♦️و حالا ، در بهشت ، بازی می‌کنند..😔😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمریکا آمده کار ناتمام سایکس-پیکو را به سرانجام برساند.. آیا طوفان الاقصی ارزشش را داشت؟ @Mousavi_Fard
یه مقدار از مشکل قطعی برق هم مربوط میشه به همون فرار مالیاتی که وقت کارت کشیدن از مطب بعضی پزشک‌‌ها و وکلا شروع شد و به بقیه جامعه سرایت کرد. و البته همه اون کله‌گنده‌هایی که فرار می‌کنند از مالیات دادن.. ماهی از سر گَنده گردد نی ز دم.. مالیات پول اداره کشوره مالیات نباشه آب و‌ برق و گاز و ... هم با مشکل روبرو میشه دو سه روز پیش رفتم پاساژ قدس یه خرید جزئی لوازم التحریر هم داشتم گفت کارت به کارت کن! اگر هم چیزی بگی میگن ما نمیخوایم پولمون رو بریزیم تو جیب یه مشت اختلاس‌گر!! خب وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. همون صاحب مغازه ازم پرسید حاج آقا راسته رئیس جمهور استعفا داده؟!😳 گفتم چرا هر چی می‌شنوید باور می‌کنید؟ این شایعه پذیری باعث شکل گیری گزاره‌های غلط درباره مالیات و ده‌ها موضوع مهم دیگه شده.. @Mousavi_Fard
ولی این جالب نیست که علی رغم این همه قطعی برق و در آستانه بحران بنزین و گاز هیچ گونه تغییری در سبک زندگی ما و کم شدن اسراف کاری هایمان ایجاد نمی شود؟ دقیقا باید به بحرانی ترین نقطه ممکن برسیم و مجبور شویم که صرفه جویی کنیم تا صرفه جویی کنیم؟ اگر بنا باشد جهان سومی بودن بر ما صدق کند به خاطر همین اخلاق های ناپسند است نه دور بودن از دموکراسی و جامعه مدنی و ... سیاست گاز رسانی به منازل حتی در مناطق گرمسیر درست بوده یا اشتباه، فعلا این اتفاق افتاده و احساس بیشتر ما این است که چون روی نفت و گاز خوابیده ایم پس مسرفانه زندگی کنیم... طبق گزارشات متواتر در کمتر کشوری چنین امکاناتی برای مصرف انرژی در دسترس عموم قرار گرفته است. گاز کشی گویا منحصر در کشور ماست و آب شرب شیرین در بخش های زیادی از دنیا از آب مصرفی متفاوت است. برق نیز انرژی بسیار گرانی است که حتی در فیلم های خارجی مشاهده می کنید که در منازل شان یک آباژور روشن است و لا غیر. نهایتا کسی اراده مطالعه دارد چراغ مطالعه روشن می کند. مصرف آب نیز به همین منوال بین ما مسرفانه است. مصادیقش را خیلی ساده می توانیم جلوی چشم ببنییم. نمی دانم چه باید بکنیم؟ واقعا برای من یک نوع بن بست ایجاد شده که چگونه می شود مردم را به زندگی غیر مسرفانه دعوت کرد؟ والله و بالله سفره های رنگین و چند نوع غذا مخصوص ما ایرانی ها و بعضی از کشورهای عرب منطقه است. پناه بر خدا از این همه اسراف این مصرف زدگی فراوان است که منابع کشور را در معرض نابودی قرار داده و خطرات امنیتی درست کرده است. بر این مصرف زدگی بی تدبیری سیاسی در استحصال انرژی را هم اضافه بفرمایید. ظاهرا تنها راه صرفه جویی برای ما نیز همین گران کردن است، آن هم گران شدن سالانه و مطابق تورم. @Mousavi_Fard
امسال ۲ بار یلدا داشتیم😔😔
روزپلاس اصابت موفق هایپرسونیک یمنی در قلب تلاویو/ ۱۸اسرائیلی زخمی‌شدند الحمدلله الحمدلله @Mousavi_Fard
پیشا پیش روز کسایی که وقتی میخوای بوسش کنی میگن اگه دوسَم داشتی اذیتم نمیکردی ،مبارک😂 روز کسایی که میگن همونجا رو میزه ،ولی رو میز، نیس، هم مبارک🤣 روز کسایی که قرمه سبزی هاشون بهترین قرمه سبزی دنیاس هم مبارک😍😂 روز کسایی که خودشون غذانخوردن و غذاشونو میدن به بچشون و اصرار دارن که سیرشدن و غذانمیخوان هم مبارک🥺😍 روز شاغلین۲۴ساعته مبارک🥺 روز شاغلین بدون حقوق مبارک🥺 روزکسایی که لیوان تو اتاقتو به اخلاقت که به عمت اینا رفته ربط میدن هم مبارک🤣 روز کسایی که میگن اگه انگشت پات دردمیکنه بخاطر اینه که سرت توگوشیه هم مبارک😂😕 روز کسایی که با چای نبات درد بی درمونو دوا میکنن هم مبارک😂🤒 روزمشترکین پرمصرف تلفن ثابت و مخابرات مبارک🤣 روزکسایی که روفرشی میندازن رو فرش نوهم مبارک🥲😂 روز کسایی که سوپ رو غذامیدونن هم مبارک🥲😂 روز کسایی که هروقت از بیرون میان خونه براتون خوراکی خریدن هم مبارک🥺😍 روز کسایی که اسپند دود میکنن براتون که عمتون چشمتون نکنه هم مبارک🤣🤣 روز کسایی که خودشون بهترین زن داداش دنیا بودن اما زنداداش خودشون بدترین زنداداش دنیاست هم مبارک🤣😂 روز کسایی که کلی ظرف خوشگل دارن که قرار برا مهمون استفاده بشه ولی هیچ مهمونی لایق این نیس که اون ظرفارو براشون بیارن هم مبارک😕🤣 روزکسایی که برای خودشون هیچی نمیخوان ولی برای شما همه چیزای خوب  رومیخوان هم مبارک😍🥺 روز کسایی که اخلاقای خوبتون بهش رفته ولی اخلاقای بدتون به باباتون رفته هم مبارک😐🤣🤣 روز کسایی که حتی وقتی خودشون بیمارمیشن بازهم پرستارشماهستن هم مبارک😍🥺 روز کسایی که اگه یه ساعت خونه نباشن توخونه جنگ جهانی سوم به راه میفته هم مبارک😂😂 روز کسایی که ته دیگ ماکارانیاشون رو دوست نداره هم مبارک😍🥰 روز کسایی که بعداز اینکه باهاشون قهرمیکنید براتون غذامیارن و میگن بخور زبونت درازتر بشه هم مبارک🥲🤣 روز کسایی که نور و گرمای خونه هستن مبارک🥺😍 روز کسایی که بعداز تولد شما،دیگه برای خودشون زندگی نکردن هم مبارک🥺😍 روز مالکین بهشت مبارک🥺🥰 روز فرشته های زمینی مبارک🥰 روز مادر مبارک😍🥰😊
یمن دیشب یک اف ۱۸ آمریکایی را ساقط کرده ولی آمریکایی‌ها می‌گویند کار پدافند خودی بوده بنا به فرض روایت آمریکایی از قضیه این یعنی برای ابرقدرت که سالانه ۸۰ برابر ما بودجه نظامی دارد هم چنین اشتباهی ممکن است.
خطبه ۲۷، ج ۸.mp3
2.24M
، خطبه ۲۷ جلسه هشتم فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلْمَذَلَّةِ وَ شَمِلَه اَلْبَلاَءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ. 🔰هفت عاقبت ترک جهاد به هنگام جهاد: ۴) ترس، احمق‌ می‌کند! 🔰 ترسو نمی‌تواند محاسبات عقلانی درستی داشته باشد @Mousavi_Fard
🔰 شما با فلسفه چه کار کردید که روایات آن کار را نکردند؟ در کانال بذل الخاطر صدیق ارجمند جناب استاد قربانی دیدم شخصی به ایشان گفته بود «الان شما بردارید این علم رو [فلسفه] از تاریخ دین بینیم دقیقا کجا اهل بیت علیهم السلام برامون کم گفتن که مضطر شدیم از ارسطو کمک بگیریم؟!» این نوع اشکال کردن هم جالب است، به گونه ای توپ را در زمین مخالف می اندازد تا او ساعت ها رنج توضیح و تبیین را بر خودش هموار کند سپس این طرف بگوید خب اینها که گفتی هیچ ربطی نداشت و خودمان هم همین طور بودیم!! مثل این که بعضی ها می نشینند روی مبل و این پا را روی آن پا می اندازند و می گویند بگو ببینم انقلاب برای ما چه کرده؟ عجب! من توضیح بدهم و تو چوب انکار برای هر یک دست بگیری؟! بگذریم! نقد درست و عالمانه هم خودش نعمتی است. فرمود: «من أحسن السؤال علم» حالا با فلسفه چه کار کردیم که روایات نتوانستند؟ این نحوه سؤال کردن از اساس غلط است. مثل کاری که مکتب تفکیک انجام می دهد و مثلا می گوید فلان استاد ما جلسه ای گذاشته با عنوان «توحید در مکاتب بشری و در مکتب الهی» یعنی خودش را نماینده مکتب الهی دانسته و ابن سینا و ملاصدرا و علامه و صدها فیلسوف بزرگ اسلام را نماینده مکتب بشری. چرا؟ چون اینها از یونان فلسفه شان را آموختند و ما از اهل بیت علیهم السلام. چقدر سطحی نگری در این سخنان زیاد است. سؤال درست این است که ابن سینا و ملاصدرا چگونه از مکتب اسلام برای غنای فلسفه خود استفاده کردند؟ یا این که اگر فارابی، ابن سینا و ملاصدرا نبودند چه چیزی از قرآن و روایات از ما فوت می شد؟ پاسخ این است که نقش عالمان دین در ترویج علم دین مثل نقش مادر در شیر دادن به فرزند نوزداد خویش است. نوزاد نمی تواند غذای چرب و شیرین بخورد و مادر اینجا واسطه ای می شود تا غذای سنگین برای هاضمه فرزند را خود نوش جان کند و سپس شیر گوارا در کام نوزاد بریزد. عالمان دین منابع غنی غذایی قرآن و روایات را قابل استفاده برای عموم و توده ها می کنند. اساسا «علم» ماهیتی جز نظریه های منسجم ندارد. چنین نیست که امام صادق علیه السلام فقه را به صورت امروزی عرضه فرموده باشند. فقه امروزی هم مشتمل بر «نظریه های منسجم» است. شما یک لحظه فقها را از تاریخ عصر غیبت حذف کنید و به این آقای اشکال کننده بگویید: فقها چه چیزی آورده اند که روایات اهل بیت از آوردن آن عاجز بوده است؟ معاذالله! مگر صرف فرمایش این معارف غنی کافی است تا هر کس نیاز داشت از این خوان پر نعمت استفاده کند؟ اینها جهالت به ماهیت «علم» است. مثال دیگری بزنم: کسی هست انکار کند که معارف اهل بیت علیهم السلام سرشار از مباحث روان شناسی، جامعه شناسی و هنر و تمدن است؟ اما آیا اکنون ما چنین معارفی را به صورت مشت پر کن در اختیار داریم؟ آیا ما در قبال اقیانوس علم روان شناسی غرب چیزی را به عنوان روان شناسی اسلامی در اختیار داریم؟ اگر فردا ابن سینایی پیدا شود و روان شناسی موجود ترجمه شده از غرب را اسلامی کند و سپس در طول هزار سال به آن ورز داده شود و علم چاق و چله ای شود احتمالا هزار سال دیگر یکی دیگر پیدا می شود و می گوید این روان شناسی چه چیزی داده که روایات آن را نداشته است؟ مثل آن است که آن نوزاد به مادرش بگوید این شیر چه چیزی به ما داده است که آن غذا نداشته است؟ خدا می داند اگر فارابی و ابن سینا نبودند اکنون ما در چه حیرتی از اعتقادات به سر می بردیم؟ چقدر التقاطی و غلط خداوند را می شناختیم! تمام علمای ما سر سفره فارابی و ابن سینا هستند حتی اگر ایشان را به اشد وجه انکار کنند. آن قدر گزاره های دینی در باب اعتقادات تعارضات بدئی دارند که بدون علم منسجم و قدرتمندی مثل فلسفه نمیشد نظریه توحیدی و الهی از آن ارائه کرد. اهل بیت علیهم السلام به دلایل متعدد صلاح نمی دیدند خودشان را در «نهاد» علم جا کنند و یکی از علمای مرسوم میان امت ها شوند. می خواستند از پایگاه دین صحبت علمی کنند. حال برای استفاده از سخنان ایشان و بهره بردن فراوان از این معارف حتما احتیاج به «نظریه» علمی هست. اساسا بدون «نظریه» علمی هیچ علمی حتی فقه و اصول و حدیث پا نمی گیرد. @Mousavi_Fard
زمان تصمیم‌گیری از خود تصمیم‌گیری مهم‌تر است. وقتی فیلترینگ جواب نمی‌دهد چرا باید شعار یک جریان سیاسی شود تا ناتوان‌ترین‌شان رأی بیاورد؟! اینستاگرام و تلگرام بد هستند؟ صد البته زمین بازی دشمن‌اند؟ به احتمال زیاد اما آیا سیاست فیلترینگ دراز مدت مفید بوده؟ تقریبا می‌توان مطمئن بود خیر چه تبعاتی داشته: - روی آوردن گسترده به فیلترشکن - جدایی و شقاق عمیق بین ملت (این طرف در ایتا و روبیکا و آن طرف در تلگرام و اینستاگرام ) - پایین آمدن کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکن - بازار مضحک فیلترشکن فروشی و درآمدهای عجیب و غریب @Mousavi_Fard
ای کاش ایتا فیلتر میشد تا جماعت متوهم خود گنده پنداری که هیج درک صحیحی از جامعه و مردم ندارند مدام اینجا خط و نشان برای همه ارکان نظام و سپاه و رهبری نکشند و تجویزهای خنده‌دار فلان استاد را وحی منزل نپندارند.😄
رهبر معظم که فرموده‌اند حکمرانی فضای مجازی برای برخی "حکمرانی"، "حاکمیت"، "حکومت"، "حکم" و هر چه از این ماده است معنایی جز قدرت سخت و بگیر و ببند و بدوز ندارد. چه در موضوع حجاب و پوشش و چه در موضوع حکمرانی فضای مجازی و چه در سایر موضوعات.. گفت تا وقتی مُشت هست چرا صحبت کنیم؟😄 تعطیلت می‌کنم تا بفهمی کت تن کیه!!😐
یکی از استدلال‌ها بر لزوم فیلترینگ مصون ماندن کودکان خود ما و جامعه حزب اللهی از خطرات محیط اینستاگرام و تلگرام است. در واقع چنین می‌گوید که بسیاری از همین‌ها که منحرف شده‌اند روزی بچه‌های مسجدی و هیأتی بودند و متأسفانه فضای مجازی آنها را به سمتی دیگر کشانده.. استدلال خوبی است. من هم معتقدم باید فضای ولنگار مجازی چفت و بست داشته باشد ولی قیمت آن را ببینیم! این رویکرد اولا تقوای گریز است یعنی چشم و گوش‌ها همیشه بسته بماند تا نکند شازده‌های ما منحرف شوند. در حالی که فضای فعلی اجازه چنین خط‌کشی‌های پر رنگی را نمی‌دهد. بالاخره فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه چشم‌شان به همان منحرف‌ها و قبلا هیأتی‌ها می‌افتد. اگر از پیش می‌دانستیم و خودمان را آماده کرده بودیم شاید تدبیری می‌داشتیم اما اکنون چه خواهیم کرد؟ ثانیا این حکم برای اکثریت جامعه است یا بخشی از جامعه؟ چرا بایست چنین هزینه‌ سنگینی صورت پذیرد تا در نهایت بچه‌های ما و بچه‌های آنها جدا شوند؟ ثالثا قانونی که لگد مال می‌شود زمینه بی احترامی به قوانین بزرگتر‌ و همین طور اصل حاکمیت است. مدام تکرار می‌شود اجرای قانون زمینه اجتماعی می‌خواهد، مطالبه عمومی می‌خواهد. اگر فلان درصد از جامعه (مثلا بیش از ۲۰ درصد) قانون را رعایت نکنند وضع و اجرای آن قانون منجر به گسترش ناهنجاری خواهد شد. @Mousavi_Fard
🔰 تفاوت سواد و معلومات در چیست؟ 🔺 عالم، با سواد و با معلومات سه مفهوم با سه دلالت متفاوت‌اند. لکن گاهی این سه را جای دیگری به کار می‌بریم و از این بدتر گاهی شخص با معلومات را با سواد می‌دانیم و لقب استاد و علامه و پروفسور و ... به او می‌دهیم. 1⃣ عالم و دانشمند یعنی حل کننده مشکلات علمی. عالم در درجه نخست "نظریه علمی" دارد و به وسیله نظریه علمی مشکلات علمی زمان خویش را برطرف می‌کند. 👈 مثلا دانشمندی مثل شیخ انصاری با مسأله "اجتهاد یا اخباری‌گری" روبه‌رو بوده است. مسأله این است که در زمان غیبت چگونه می‌توان به "حجت" شرعی به نحو معتبر دست یافت. نظریه علمی او مبتنی بر روش معرفت شناسی واقع‌گرا و حجیت مطلق علم است. 2⃣ اما سواد به مهارت ارتباط با منابع گفته می‌شود. شخص باسواد می‌تواند با منابع علم به خوبی ارتباط بگیرد و از آنها استفاده کند. باسواد لزوما عالم نیست، بلکه از عالمان و دانشمندان به خوبی استفاده می‌کند. نکته مهم دیگر شخص باسواد فهم نظام و منطق حاکم بر علم است. باسواد هر چند خودش مبدع نظریات علمی نیست اما چون به نظریه‌های علمی دسترسی (ذهنی) دارد می‌تواند بر اساس آنها حل مسأله کند. 3⃣ اما نفر سوم شخص با معلومات است. خیلی از کسانی که تصور می‌کنیم باسوادند در واقع فقط معلومات زیادی دارند. خصوصا در عصر حاضر که دسترسی به معلومات به آسانی صورت می‌گیرد افزایش معلومات هم به سادگی رخ می‌دهد. 👈 تفاوت شخص با معلومات با شخص باسواد این است که اولی نظام علم را درک نکرده و نمی‌داند نظریه‌های علمی کدامش حاکم و کدام محکوم است. مثلا ممکن است من در موضوع سایبر مطالبی را شنیده باشم و معلومات خوبی هم داشته باشم اما مسلما تا نظریه‌های ارتباطات را ندانم باسواد در حوزه فضای سایبر نیستم. ممکن است من مطالب پراکنده فراوانی درباره طب سنتی بدانم‌ اما تا زمانی که نظریه‌های سلامت را ندانم و نیز نسبت آن با مسائل طب را ندانم حق ندارم خود را باسواد بدانم. از اطلاق کلمه استاد، علامه، پروفسور و امثال آن به هر شخص با معلوماتی جدا پرهیز کنیم. آن کسی که از موضوع فراماسونری و ظهور امام عصر ارواحنا فداه شروع کرد و اکنون استاد در هر حوزه‌ای است صرفا یک شخص با معلومات است نه یک استاد. از بس به او استاد استاد گفته‌اند توهم برش داشته و مدام توصیه و تجویزهای تخیلی در همه زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، ژئوپلیتیک، ژئوکالچرال، ژئواکانومی و سایر ژئوها می‌دهد. اخیرا که تعداد اساتید به صورت نجومی در حال افزایش است و خداوند به ذهن همه ما رحم کند. @Mousavi_Fard
برای دوران فتنه دو‌ فن "خطابه" و "جدل" از هر چیز بیشتر به کار می‌آیند. و‌متأسفانه سیاست‌مداران ما هر چند ابتدای انقلاب در این دو فن مهارت‌های قابل قبولی داشتند اما اکنون در خطابه عموما چیزی نزدیک به فاجعه‌اند و در مناظره هم که دیدیم چه اتفاقا‌تی افتاد. مع الاسف حوزویان گرامی نیز در این دو حوزه قوت سابق را ندارند. این نیز از فربهی و زیادی چاق شدن فقه و اصول است. این دو علم شریف کار اصلی ما هستند اما انحصار حوزه در این دو مانع خیلی از علوم و مهارت‌های دیگر شده است. و الا جناب ابن‌سینا در بخش‌های جدل و خطابه از کتاب شفا آن قدر مطلب ریخته و تولید علم کرده که فقط زحمت جمع‌بندی و کاربردی کردن‌شان برای ما مانده است. اما مگر تراکم درس‌های حوزه به طلاب عزیز چنین اجازه‌ای می‌دهد؟! اگر می‌خواهیم در دوره فتنه‌های پی در پی نبازیم بایست به دو مهارت فوق مسلح شویم. @Mousavi_Fard
وقتی سخن از لزوم یک امر به میان می‌آید معنایش تحت الشعاع قرار دادن سایر امور نیست. این که ما طلبه‌ها هم مجبوریم درس رایج را بخوانیم و هم امور لازم را که حوزه یاد نمی‌دهد بیاموزیم بر حجم کار ما می‌افزاید. یعنی این مواقع بایست به این نتیجه برسیم که لازم است حجم کار خویش را مضاعف کنیم نه آن که از همین‌هایی که مشغولیم کم بگذاریم و دلسرد شویم.
یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت فن خطابه و مناظره مطالعه روایات این دو است. انس با نهج البلاغه فن خطابه را به اوج می‌رساند. نهج البلاغه از دل پر حرارت امیرالمؤمنین علیه السلام و روحی له الفداء بر آمده و هنوز هم گرمای آن محسوس و ملموس است. زیاد نهج البلاغه خواندن در القای مقصود خیلی موثر است. اما احتجاجات ائمه اطهار علیهم السلام هم کارگاه خوب یادگیری روش مناظره هستند. گاهی یکی دو روش و سبک مناظره اگر کشف شود برای ده‌ها سال انسان کافی است. مثلا امام صادق علیه السلام به ملحد زمان خودشان فرمودند: فکر می‌کنی کسی تو را خلق کرده یا آن که مخلوق نیستی؟ ( کنایه‌ از این که خدایی هست یا نیست) گفت من مخلوق کسی نیستم. حضرت فرمودند اگر مخلوق بودی چگونه بودی؟ یعنی تو صفات مخلوق بودن را از کجا شناختی که آن را بر خود منطبق نمی‌بینی؟! این روش (فارغ از محتوا) بسیار کابردی است. من به کسانی که گرفتار شکاکیت هستند می‌گویم اولا تعیین کن چه حالتی رؤیا و خواب و خیال نیست که اکنون احتمال می‌دهی همه چیز خواب باشد تا سپس بحث کنیم آیا همه چیز رؤیاست؟ @Mousavi_Fard