سخنرانی -جلسه ششم -موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
38.23M
شب ششم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز
"عرفان عاشورا"
◽️دو مدخل برای ادعای نازسازگاری عرفان و سیاست
◽️عرفان درونگراست و سیاست برون گرا
◽️بررسی این ادعا
◽️عرفان صلح کل است و سیاست قهرا به منازعه منجر میشود
◽️بررسی این ادعا
◽️روضه حضرت قاسم بن الحسن
#محرم
#عرفان_عاشورا
سخنرانی -جلسه هفتم-موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
43.44M
شب هفتم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز
"عرفان عاشورا"
◽️بررسی دو ادعا در ناسازگاری معنویت و سیاست:
- آیا بهتر نبود دین در سیاست دخالت نمیکرد؟
- سیاست ذاتا آلودگی به دنبال دارد و دینی نمیشود.
◽️مبنای انسان شناختی این نگرشها
◽️دین بی خطر و بی اثر
#محرم
#عرفان_عاشورا
حجت الاسلام سیدمحمدجواد موسوی فرد-سخنرانی -جلسه هشتم - موضوع عرفان عاشورا-.MP3
34.52M
شب هشتم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز
"عرفان عاشورا"
◽️شوقها و خوفها دو عامل مهم در حرکت تکاملی انسان
◽️شوقهای اهل عرفان زمینه همتهای عالی و ارادههای قوی است
◽️چرا دیگر مثل حافظ و مولوی و شبستری نداریم؟
◽️نقش مهم تربیتی خوف
◽️روضه حضرت علی اکبر علیه السلام
#محرم
#عرفان_عاشورا
سخنرانی- جلسه نهم-موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سیدمحمدجواد موسوی فرد.MP3
40.54M
شب نهم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز
"عرفان عاشورا"
◽️حالت شکر در بلا و آسایش
◽️در بلا هم میچشم لذات او...
◽️توصیف حال اهل عرفان در هنگام بلا
◽️سر زمستی بر نگیرد تا به صبح روز حشر...
#محرم
#عرفان_عاشورا
سخنرانی -جلسه دهم و پایانی-موضوع عرفان عاشورا-حجت الاسلام سید محمد جواد موسوی فرد.MP3
33.04M
شب دهم محرم الحرام ۱۴۴۲، هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها، اهواز
"عرفان عاشورا"
"ولایت در عرفان"
◽️ولایت تکوینی و ولایت تشریعی
◽️محدوده ولایت تکوینی
◽️نبی مکرم، روح عالم هستی
◽️نفس رحمانی و تشبیه به کلمات
◽️روایتی عجیب درباب اولین شهود نور پیامبر توسط ملائکه
◽️روضه شب عاشورا
#محرم
#عرفان_عاشورا
◽️ مظلومیت ساختاری
۱. از کسانی تعجب می کنم که بارها مکر و حقه ژورنالیست ها را دیده اند و باز هم بر اساس داده های غث و سمین ایشان درباره شخصیت اهل علم و تقوا و بصیرتی مثل «استاد پناهیان» قضاوت کردند. تعجبی نیست اگر آن تاریک اندیشان لیبرال تلاش در لکه دار کردن چهره ایشان می کنند، عجب است از مؤمنینی که از معلمی چون ایشان بهره بردند و با یک اتهام بی اساس و مبهم ظنین شدند که نکند پناهیان هم ...
۲. اوج رذالت این انسان های حقیر است که اسم این معلم اسلام و انقلاب را در کنار مفسدانی چون طبری می آورند، حقد و کینه چند ساله شان را خالی می کنند چون پناهیان بر اشرافی گری آنها تاخته است، این رسم دنیا مداران است که وقتی به دنیایشان حمله کنید با تمام وجود دهان پر از نجاست خویش را باز می کنند و تهمت هایی که خود لایق آن هستند را نثار اهل ایمان می کنند. تف بر شما و دنیای حقیرتان!
۳. پناهیان رسانه اسلام و انقلاب است، سکوت در برابر هجمه هایی که به ایشان می شود را نمی توان با داعیه انقلابی گری جمع کرد. اگر «رسانه» رسایی چون پناهیان را ساقط کردند کار بعدی ها و کارهای بعدی چندان مشکل نخواهد بود.
#پناهیان
#رسانه_اسلام_و_انقلاب
◽️مقایسه آثار رهبری و شهید مطهری
۱. استاد مطهری و رهبر انقلاب هر دو از لحاظ اندیشه اسلامی کم نظیرند و استفاده از آثار ایشان در مواردی ضروری است. "عدل الهی" شهید مطهری یک کتاب وزین و تقریبا بی نظیر در کتب کلامی در این موضوع است. تولیدات فکری شهید در این اثر قابل توجه و رافع بسیاری از سؤالهای اعتقادی است.
۲. آثار رهبر انقلاب روانتر است، اندیشههای ایشان صبغه قرآنی بیشتری نسبت به استاد مطهری دارد. نسبت به مسائل کلامی چندان اعتنایی ندارند اما اندیشه درون دینی را به بهترین وجه تبیین میکنند. ابداعات فوقالعادهای در برخی مباحث از جمله تبیین مسأله ولایت دارند که نباید از نظر دور بماند. برای زندگی دینی، بیانات ایشان ملموستر و عینیتر است و از اندیشه های انتزاعی فاصله دارد. به مباحث کم اهمیت نمیپردازد و در کل مطالعه آثار ایشان برای یک زندگی مؤمنانه راهگشاتر است.
۳. جمود و تعصب بر آثار شهید مطهری وجه عقلائی ندارد، هر چند آثار ایشان بسیار ارزشمند است لکن برای توصیه به عموم، آثار رهبر انقلاب به دلایلی که گفته شد ترجیح دارد ولی این به معنای بی نیازی از آثار استاد مطهری نیست.
۴. از میان آثار رهبر معظم انقلاب کتاب های زیر برجستگی بیشتری دارد:
۴.۱. «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»؛ این کتاب بیش از یک سخنرانی صرف بوده و مانیفست و منشور نظام اسلامی است.
۴.۲. «همرزمان حسین»؛ این کتاب نیز برای فهم زندگانی امامان معصوم و سر اختلاف های ظاهری در رفتارهای آنان بسیار مناسب است.
۴.۳. «تفسیر سوره برائت»؛ در این اثر با اندیشههای رهبری در باب نوع مواجهه با کفار حربی و غیر حربی مناسب است.
#شهیدان_زنده_اند
۱. چرا این حماسهها را عموم مردم نمیدانند، آیا واقعا دستی بر کار است تا مردم از وجود فرزندان باغیرت خودشان آگاه نشوند یا آن که صرفا غفلت است؟
۲. این واقعیت چه چیزی کم از افسانه "نجات سرباز رایان" دارد که کارگردان وطنی فهم و درک ساختن آن را ندارد؟
۳. جریانشان چنین است که سه مرزبان به نامهای «ژاندارم سرجوخه مصیب ملک محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» به دلیل اشراف بر پل با عملیات تعقیب و گریز توانستند ارتش روس را برای ۴۸ ساعت متوقف کنند. نیروهای متفقین در نهایت با کشته شدن این سه مرزبان و استفاده از توپخانه سنگین موفق به عبور از ارس و ورود به خاک ایران شدند. مرزبان دیگری به نام «استوار میرزا علی» نیز در جلفا پس از سه ساعت مقاومت در برابر متفقین در نهایت کشته میشود.
شادی روح این شهدای عزیر صلوات!
آداب الصلوة. جلسه بیستم.mp3
3.55M
#آداب_الصلوة
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
شرح کتاب آداب الصلوة امام خمینی، جلسه ۲۰
مقام دوم از مقصد دوم، فصل دوم
▫️ برخی آداب ظاهری پوشش در بیان میرزا جواد آقای ملکی تبریزی
▫️ بدن ظاهری و بدن برزخی
◽️ آلودگی لباس مانع از حضور در مقام انس عاشق و معشوق است
https://eitaa.com/elmetawhid
#مالیخولیای_مدرن
#فضای_مجازی
#ادب_خیال
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
۱. در حکمت اسلامی انسان مشتمل بر قوای نفسانی متعددی است که شناخت آنها، انسان شناسی خوبی را در پی دارد. از مهمترین و بی بدیلترین این قوا، «قوه متخیله» است. کار «قوه متخیله» ترکیب مفاهیم و معانیای است که گاه یا مصداق خارجی ندارند یا اساسا مصداق خارجی برای آنها محال است. در عین حال در جای خود اثبات شده است که انسان بدون «قوه متخیله» امکان شناخت بسیاری از حقیقتها را از دست می داد.
🍃🍃
۲. اما باید این نکته را نیز توجه داشت که اگر این قوه به درستی تربیت نشود انسان را متوهم و مالیخولیایی رشد میدهد و نتیجه نه چندان روشن آن کفر و گناه است؛ یعنی صدور کفر و گناه در انسان هر چند ریشههای شهوانی هم دارد لکن منشأ آن شهوت (به معنای عام) تسویل شیطان یا همان دستکاری قوه متخلیه و در نتیجه خطای محاسباتی عقل است.
🍃🍃
۳. فضای مجازی خطرات بی شماری دارد که آگاهان و دلسوزان در صدد توضیح آن به عموم مردم هستند؛ یکی از خطرات فوقالعاده ارتباط بیضابطه با فضای مجازی، تورّم «قوه متخیله» و دور شدن از واقعیات است و زمینه کفر و گناه را به سادگی فراهم می کند. این اوصاف درباره مشاهده بیضابطه فیلم یا استماع بیقاعده موسیقی هم صادق است.
🍃🍃
۴. البته این را نباید از نظر دور داشت که اگر انسان ذهن خود را با «علم» و نفس خود را با «ریاضت» مشغول کند تا حد زیادی از آن حالت مالیخولیایی فاصله میگیرد لکن معالاسف بیشترمان اهل مطالعه هم نیستیم چه رسد به «علم» آموزی، و به تنپروری عادت داریم و از «ریاضت»های مشروع به دوریم. شگفت این که برخی خواندن مطالب نیمبند و بیمبنا و منبعِ فضای مجازی را مطالعه حساب میکنند و این مصداق همان توهم مالیخولیایی است.
🔹 ۵. چند توصیه راهبردی:
۵.۱.همیشه مشغول مطالعه یک کتاب باشید، هر ماه یک کتاب معقول و قابل قبول است، دقت کنید که رمان هر چند هم پر محتوا باشد به درمان مالیخولیای مدرن کمک نمی کند، ما به کتابهایی احتیاج داریم که قدرت تعقل را پرورش دهند نه اینکه تخیل را بارور سازند.
۵.۲. کتابهای مقام معظم رهبری، استاد مطهری، کتب تاریخ، کتاب هایی که به خودشناسی بیشتر منجر می شوند مثل روانشناسی و جامعهشناسی در اولویت اند.
۵.۳. برای ارتباطات مجازی برنامه تعیین کنیم، اجازه ندهیم فضای مجازی ما را مقهور کند، اگر بناست یک ساعت هم وقت بگذاریم با برنامه باشد اما این که بین اغلب ما عادت شده دقیقه به دقیقه فضای مجازی را چک می کنیم طبعا کار بسیار نادرستی است.
۵.۴. همواره یک برنامه «ریاضتی» تا حدی مشکل برای خود داشته باشیم، مثل خواندن نماز شب، یا قرائت قرآن یا روزه ماهانه و یا مثل آن، ورزش کردن و کار بدنی نیز جزء همین برنامه محسوب می شوند.
۵.۵. از تن پروری دوری کنیم و آمادگی برای حرکت و انجام کارهای شخصی را در خود ایجاد کنیم، برخی کارهای ماشینی را موقتا غیر ماشینی انجام دهیم. کارهای شخصی خود را به دیگران امر و نهی نکنیم.