eitaa logo
سید محمدجواد موسوی‌فرد
1.1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
219 ویدیو
7 فایل
طلبه حوزه علمیه قم، روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام شاید اینجا برای اندکی عمیق‌تر شدن در اعتقادات و مسائل اجتماعی مناسب باشد ارتباط با بنده: https://eitaa.com/Mousavifard
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸مقدمه: مشروعیت سیاسی بدین معناست که چرا «حاکم» حق دستور دادن داشته باشد و ما نداشته باشیم، و در واقع مشروعیت به معنای «حق حاکمیت» است. اما چه کسی حق حاکمیت دارد؟ ویژگی اول «حاکم» آن است که کفایت سیاسی داشته باشد یعنی توان مدیریت و اداره امور کشور را داشته باشد و الا هیچ ترجیحی بر سایرین ندارد. اما آیا این مقدار کفایت می کند؟ خیر، لازم است «حاکم» از طرف منبع قدرت منصوب گردد تا مشروعیت داشته باشد، منبع قدرت در نظریه «دموکراسی» مردم هستند و در نظریه «تئوکراسی» خداوند است. در «جمهوری اسلامی» مشروعیت امری ترکیبی از اجازه امام معصوم و مشروط به مقبولیت حاکم از جانب مردم است. 🍃🍃🍃 🔹اصل بحث: 1- اگر در یک نظام سیاسی مثل نظام سیاسی انبیاء عظام، مردم نقش داشته باشند انقلاب های انبیاء مشروط به تشخیص و اجرای مردم است. اگر مردم درست تشخیص دادند و اجرا کردند انقلاب انبیاء به ثمر می نشیند و در غیر این صورت عقیم می ماند. 🍃🍃🍃 🔸2- آنچه سبب شد انبیاء و نبی مکرم اسلام به هدف کامل خود نرسند آن بوده که دیکتاتور و زورگوی بی جهت نبودند و به تعبیر عامیانه «مردم را آدم حساب می کردند». وقتی امر به دست مردم باشد و مردم، مردمِ اهل صبر و بصیرتی نباشند و عده ای دروغ گو با حقه بازی در صدد فریب مردم باشند البته امر خلافت غصب خواهد شد. 🍃🍃🍃 🔹3- روایت معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها در توضیح شأن امامت همین را می رساند که «امام» معصوم به شرط حضور مردم حاکمیت را در دست خواهد گرفت. مَحْمُودِ بْنِ لَبِيدٍ قَال‏ قُلْتُ [لفاطمۀ الزهراء] يَا سَيِّدَتِي إِنِّي سَائِلُكِ عَنْ مَسْأَلَةٍ تَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِي قَالَتْ سَلْ قُلْتُ هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَى عَلِيٍّ بِالْإِمَامَةِ قَالَتْ وَا عَجَباً أَنَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُم‏؟ قُلْتُ يَا سَيِّدَتِي فَمَا بَالُهُ قَعَدَ عَنْ حَقِّهِ قَالَتْ يَا بَا عُمَرَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي‏».(کفایۀ الاثر خزازی قمی، ص 198)
صوت شب دوم👇
متن زیر خلاصه سرمقاله روز دوشنبه روزنامه کیهان به قلم آقای محمد ایمانی در واکنش به اظهارات سخیف و ذلیلانه وزیر امور خارجه است که چون مورد تایید و مفید است جمع بندی آن را ذکر کرده ام.
🔘🔘🔘🔘🔘🔘 🔸1- بنا به فرمایش فاطمه زهرا سلام الله علهیا انتقام از امیرالمومنین در خالی گذاشتن صحنه برای غصب خلافت به دلیل ترس از صلابت انقلابی و غیر قابل نفوذ بودن ایشان بوده است در حالی که اگر امیرالمومنین علیه‌السلام به حکومت می‌سید با زورگویی انحراف‌ها را درست نمی‌کرد بلکه با نرمی برخورد می‌کرد، و مع‌الأسف توهم این که با انقلابی‌ها به ما سخت می گذرد باعث شد که حضرت را تنها بگذارند: آنها چه ایرادى بر اباالحسن (علی علیه‌السلام) داشتند؟ والله آنها بر شمشیر برنده او ایراد گرفتند، و ثبات قدم و بى‌اعتنایی‌اش به مرگ در میدان نبرد، و قدرت او در جنگجویى، و ضربات درهم‌شکننده‌اش بر دشمن. به خدا سوگند هر گاه مردم از جاده حق منحرف مى‌شدند و از پذیرش دلیل روشن سر باز مى‌زدند، آنها را با نرمى و ملایمت به سوى منزل مقصود سیر مى‌داد و به سرچشمه زلال و گوارا وارد مى‌ساخت، و سرانجام، او را در پنهان و آشکار، خیرخواه خود مى‌یافتند». (مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِي الْحَسَنِ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ وَ شِدَّةَ وَطْئِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اللَّهِ لَوْ تَكَافُّوا عَنْ زِمَامٍ نَبَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَيْهِ لَاعْتَلَقَهُ وَ لَسَارَ بِهِمْ سَيْراً سُجُحاً لَا يَكْلُمُ خِشَاشُهُ وَ لَا يُتَعْتِعُ رَاكِبَهُ وَ لَأَوْرَدَهُمْ مَنْهَلًا نَمِيراً فَضْفَاضاً تَطْفَحُ ضَفَّتَاهُ وَ لَأَصْدَرَهُمْ بِطَاناً قَدْ تَحَيَّرَ بِهِمُ الرَّيُّ غَيْرَ مُتَحَلٍّ مِنْهُ بِطَائِلٍ إِلَّا بِغَمْرِ الْمَاءِ وَ رَدْعِهِ شَرَرَهُ السَّاغِبَ وَ لَفُتِحَتْ عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ سَيَأْخُذُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُون) 🍃🍃🍃 ‏ 🔹 2- مذاکره با کسانی که دستشان را جنایت کارانه به خون عزیزان ما آلوده اند وجه عقلایی ندارد و مثل مذاکره با یزید بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام است، ما با قاتلان عزیزان خود فقط با زبان زور و جنگ سخن می گوییم و بس. 👈 وجه عقلایی ندارد چون مذاکره در این شرایط یعنی اعلام انفعال از ضربه ای که دریافت کرده ایم. یعنی ضربه تو کاری بوده و ما کوتاه آمدیم. 🍃🍃🍃 🔸 3- آنچه روحانی و ظریف انجام می دهند این پیام روشن را دارد که ما مقابل زور کوتاه نمی آییم مگر آن که زورش خیلی پرزور باشد، بنابراین اگر آمریکا زور زیادی نشان دهد ما هم انعطاف نشان می دهیم. این کار جری تر کردن دشمن در اعمال فشارهای بیشتر است. [پس گرفتاری های ما زیر سر کسانی است که چنین راهی را به آمریکا یاد دادند] 🍃🍃🍃 🔹 4- حاصل مذاکرات قبل تعطیلی غنی سازی فردو در قبال تقریبا هیچ بود یعنی دشمن چیزی را که با بمباران نمی توانست به دست آورد با مذاکره به دست آورد. این بار دشمن برای کجای مملکت نقشه کشیده است که آن را تعطیل کند در قبال تقریبا هیچ دیگر؟!! 🍃🍃🍃 🔸 5- باز هم ساده لوحی باعث نشود تصور کنیم مقاومت هزینه بیشتر دارد، مسلما سازش باعث هزینه های بیشتراست. سند این سخن فرمایش امیرالمومنین علیه السلام است: همانا جهاد، دري از درهاي بهشت است كه خداوند به روي دوستان برگزیده خود گشوده است و آن، لباس پرهيزگاري، و زره محکم الهي، و سپر استوار خداوندی است. پس هر کس به اختیار، جهاد را واگذارد، خداوند لباس ذلّت بر او پوشاند، و در طوفان فتنه و بلا سقوط كند، و در زير پا خرد و زبون شود، و عقل خود را از دست بدهد، و به كيفر این رویگردانی، حق از او رو گرداند، و سختي و مشقّت بر او فرود آيد، و عدالت از او روي بر تابد» (أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ سَوَّغَهُمْ كَرَامَةً مِنْهُ لَهُمْ وَ نِعْمَةٌ ذَخَرَهَا وَ الْجِهَادُ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ فَارَقَ الرِّضَا وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْأَسْدَادِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَف)
▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔸1. عامل سوم در انحراف یا انقطاع یا عدم موفقیت کامل انقلاب انبیاء عظام، تنوع طلبی مومنین به آن پیامبر است. 👈 توضیح این که: سه مفهوم قرآنی لعب، لهو و باطل را در نظر بگیرید؛ هر سه مفهوم در بستر حرکت به سوی یک هدف معنا پیدا می کنند: لعب یعنی کاری که هدف حکیمانه ندارد، لهو یعنی در عین داشتن هدف عقلانی اشتغال به امور جذاب در میانه راه مانع توجه به هدف گردد. و بالاخره باطل یعنی کاری که هدف حکیمانه دارد اما میانه راه ضایع شده و به طور کلی منقطع می شود. 🍃🍃🍃 🔹2. اگر مؤمنین و معتقدین به یک پیامبر دچار لهو به معنای دقیق کلمه شوند اهداف انقلاب را خصوصا اگر برایشان هزینه داشته باشد دنبال نمی کنند یا حتی مقابل انقلابیون واقعی که بر عهد استوارند می ایستند. 🍃🍃🍃 🔸3. یکی از عمده ترین مصادیق لهو، تنوع طلبی است، تنوع طلبی نیز بدین معناست که انسان مشغول تجربه کردن انواع گوناگون یکی از مظاهر دنیا(مثل لباس، خودرو، مسکن، کالاهای لوکس و ...) گردد. بلایی که این پدیده سر انقلاب ها می آورد از بلای دشمنان خارجی کمتر نیست. 🍃🍃🍃 🔹4. آیا تنوع طلبی مطلقا مذموم است؟ سخن اکنون ما این نیست، اکنون می گوییم برای انقلابی ها تنوع طلبی مذموم و مثل دزد راهزن است، سند این سخن را در آیات سوره بقره و مذمت خدای متعال نسبت به تنوع طلبی بنی اسرائیل باید جستجو کرد. 🍃🍃🍃 🔸در آیات این سوره جریان حرکت انقلابی حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل ذکر شده است. بر اساس آیات قرآن کریم بنا بر این بوده که بنی اسرائیل از مصر خارج شده و بعد از مدتی تعلیم توسط حضرت موسی به بیت المقدس حمله کرده و آنجا را فتح کنند. این مدت، 15 سال طول کشید و در این زمان قوم بنی اسرائیل در صحرای سینا به سر می بردند. در این برهه غذای آنها با اعجاز (من و سلوی)تامین میشد. در این شرایط اعلام کردند که ما از غذای یکنواخت خسته شدیم و به پرودگارت بگو در غذا تنوعی ایجاد کند: وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا... . 🍃🍃 عجیب آن جاست که خداوند متعال ایشان را مؤاخذه نموده و حق را به تنوع طلبی ایشان نمی دهد: اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآءُوا بِغَضَبٍ مِنَ الله... . به نظر می آید سر تقبیح تنوع طلبی آن باشد که کسانی که امروز در فکر تنوع غذایی اند فردا در اندیشه تنوع پوشش و روز دیگر تنوع مسکن و لوازم زندگی و تفریحات و ... و این چرخه باطل مانع از عزم انقلابی خواهد بود. 👈 انقلابی های دو آتشه ای مثل زبیر که حتی در تشییع جنازه مخفیانه و شبانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها حضور داشتند با گرفتار شدن به تنوع طلبی و دنیاخواهی مقابل امیرالمومنین علیه السلام ایستادند.
صوت جلسه سوم👇
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🔘ویژگی‌های حسن روحانی و دولتش 🔸ویژگی اول: دولت روحانی "آستانه تحمل" مردم ایران را به آمریکا نشان داد، او معلوم کرد "ایرانی تسلیم زور نمی شود مگر آن که خیلی پرزور باشد". آمریکا هم همین نکته را گرفته و میخواهد ما را به "آستانه تحمل" برساند، پس مسبب تمام فشارها و اذیت های کنونی ما دولت روحانی است. 🍃🍃🍃 🔹ویژگی دوم: وجه مشترک روحانی و ترامپ را دقت کرده اید؟ هر دو به گونه ای دروغ می گویند که مخاطب احتمال باطل بودنش را هم ندهد: ترامپ: ایرانی ها نان برای خوردن ندارند، روحانی:تحریم ها بالمره در روز برجام لغو خواه شد و هیچ بندزنی نمی تواند ترک دیوار تحریم را ترمیم کند!! 🍃🍃🍃 🔸ویژگی سوم: روحانی مخالفانش را آن گونه که هستند نقد نمی‌کند بلکه ضعیف‌ترین و چندش‌آورترین حالت ممکن را به آنها نسبت می‌دهد سپس نقد را به عهده مخاطب می گذارد، البته "پهلوانی" که روحانی ترسیم کرده پنبه ای است و احتیاجی به نقد قوی ندارد. 🔹ویژگی چهارم: روحانی درست روی خلأی دست می گذارد که بخش خاکستری طالب آنند، این یعنی او هیچ آرمانی ندارد و موج سوار است؛ در 92 اقتصاد و مشکل معیشت، در 96 سایه جنگ و تحریم و احتمالا در انتخابات آینده چنین گفته می شود: "حال که این نظام عرضه تامین اقتصاد و معیشت را ندارد حداقل به تیم ما رای دهید تا آزادی بیشتری را تجربه کنید."
؟ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔸1- گاهی سؤال طوری طرح می شود که پاسخ صحیح نمی گیرد، هنر طرح سؤال هم کار هر کسی نیست. در تاریخ علم موارد متعددی را می توان نشان داد که به دلیل درست طرح نشدن سؤال پاسخ ها هم منحرف می شدند. امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: کسی که «خوب» سؤال کند به علم و دانش می رسد. از نظر من سؤال «چرا انقلاب کردیم؟» چنین مشکلی را دارد. 🔹2- واقعا چرا انقلاب کردیم؟ به نظر من این سؤال چندان دقیق نیست، نه این که غلط باشد اما سؤال دقیقی نیست؛ سؤال «چرا انقلاب کردیم؟» در ذهن انفجار مردم از استبداد و ظلم و دیکتاتوری را می آورد یعنی این سؤال خودبخود ذهن را کانالیزه می کند و انتظار پاسخ خاصی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. 🔸3- سؤال دقیق این است که بگوییم «چرا شیعه به این نتیجه رسید که باید حکومت تشکیل دهد؟». این سؤال خیلی منطبق با تحولات اجتماعی تشیع در صدساله اخیر یا بهتر بگویم بعد از صفویه تا کنون است. حتی اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم منطبق با شرایط اجتماعی-سیاسی تشیع از دوران امام رضا علیه السلام تا کنون است. 🔹4- شیعه از دوران امام صادق، یاد گرفته بود که تشکیلات اجتماعی ویژه ای داشته باشد و در امور حکومتی تا جایی که می شود به حاکمان عباسی مراجعه نکند. امور مالی، قضایی، آموزشی و در برخی مقاطع نظامی شیعه مستقل از حکومت ها بود. به تعبیر برخی شیعه همواره به صورت «دولت در دولت» بوده است. 🔸5- این امر تا دوران مدرن ادامه داشت. بعد از تحولات عظیم جنگ جهانی اول دو پدیده جدید داشتیم که ادامه کار شیعه به شکل سابق را تقریبا غیرممکن می کرد: اول روابط سیاسی دولتها و ملتها؛ دولتهای جدید در امور شهروندان خود دخالت حداکثری می کنند به گونه ای که آموزش، فرهنگ، اقتصاد، حقوق و خلاصه تمام شئون زندگی مردم باید زیر نظر دولتها باشد. 🔹6- پدیده دوم به وجود آمدن «ابرقدرت»های نوین بود: دولت های قویترِ فضولی که ابرقدرتی شان اجازه نمی داد امور فکری- فرهنگی و تمدنی ملت ها به حال خود باقی باشد. مفاهیمی مثل «نظم نوین جهانی»، دهکده واحد جهانی» و مثل آن نشان می دهد که جهان به سوی فرهنگ واحد کفر پیش می رود. 🔸7- نتیجه روشن روابط جدید سیاسی این بود که دیگر مدل «دولت در دولت» جواب نمی داد. یعنی دولت ها و ابرقدرت ها اجازه نمی دادند شیعه به حال خود باقی بماند. از دوران نهضت تنباکو و سپس نهضت مشروطه و تحولات بعدی، ناخودآگاه شیعیان و عالمان آگاهی مثل شیخ فضل الله شهید، شهید مدرس و حضرت امام متوجه این مسأله شد که بایست حکومت مستقل تشکیل داد و این نه صرفا برای نفی استبداد بلکه یک ضرورت برای حفظ هویت شیعه و هضم نشدن آن در فرهنگ جهانی است. 🔹8- عبارت زیر از بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام رضوان الله علیه است: اينها نمى‏فهمند؛ باز هم ما نمى‏توانيم اينها را آدمشان كنيم. اگر اينها با ملت راه رفته بودند، اگر اينها به خواست ملت توجه كرده بودند، اگر اينها به وظايف خودشان عمل كرده بودند، اگر اينها يك گرايشى به اسلام و قواعد اسلام داشتند، مردم چه مخالفتى مى‏كردند با اينها؟ مردم هر جا دست گذاشتند مى‏بينند كه «اعليحضرت» مخالف است. با تاريخ اسلام مخالف است، يعنى با اسلام. بدترين كارهايى كه در زمان حكومت اين آدم شده است، اين تغيير تاريخ است. موفق نمى‏شوند لكن اين مى‏خواست بشود. بدترين كار. از اين كشتارها اين بدتر است. اين با حيثيت رسول اللَّه بازى كردن است. هر جا مردم دست مى‏گذارند، مى‏بينند كه «اعليحضرت» دست رويش گذاشته و بد كرده. به تاريخشان اين طور، به مدرسه‏هاى علمى شان آن طور. تا حالا چند دفعه مدارس ما به غارت رفته و مدارس ما به- عرض كنم- چپاول اينها رفته است. چند دفعه ريخته‏اند [تا] حالا در مدارس ما. آن وقت به مدرسه فيضيه چند دفعه ريخته‏اند و اينها جنايت كردند؛ حالا هم به مدرسه حجتيه و مدرسه خان. حالا محل حمله شان اينهاست. و مدرسه حقانى و هر مدرسه‏اى كه درِ آن باز است و يك قدرى اجتماعات هست. مدرسه خان را تمام- از قرارى كه مى‏گويند- تمامِ در و پنجره‏هايش را با تفنگ زده‏اند و شكسته‏اند. در مدرسه‏ حجتيه سر يك كسى را بريده‏اند، يعنى تير زده‏اند به او، تير زده‏اند به او كه خون جارى شده است؛ كه يكى از علماى اينجا كه رفته بود آنجا و بعد برگشت گفت كه ما هم رفتيم ديديم از آن محلى كه اين تير خورده است خون ريخته؛ ريخته تا آمده است لب حوض. (صحیفه امام، ج3، ص 337)