📿فَلا تَطْمَعُوا فِي غَيْرِ مُقْبِل، وَ لاَ تَيْأَسُوا مِنْ مُدْبِر، فَإِنَّ الْمُدْبِرَ عَسَى أَنْ تَزِلَّ بِهِ إِحْدَى قَائِمَتَيْهِ، وَ تَثْبُتَ الأُخْرى، فَتَرْجِعَا حَتَّى تَثْبُتَا جَمِيعاً
🟤بنابراين، به چيزى که نيامده دل نبنديد و نسبت به آنچه گذشته، مأيوس و نگران نباشيد; زيرا آن کس که پشت کرده، ممکن است يکى از پاهايش بلغزد و ديگرى برقرار ماند; سپس هر دو باهم به جاى خود باز گردد، ثابت شود (و پيروزى بيافريند)».
🖊در واقع امیر المومنین علیه السلام به بيان دو قاعده کلّى مى پردازد که در پيشامدها و حوادث سخت بايد به آن توجه داشت: نخست اين که، نبايد در اين گونه مواقع گرفتار خوش بينى افراطى شد و دل به چيزى بست که هنوز مقدّمات آن فراهم نشده و به دنبال آن قيام نسنجيده اى صورت گيرد. و ديگر اين که، شکست ها و مشکلات نيز نبايد مايه يأس گردد و آن را امام(عليه السلام) تشبيه به کسى مى کند که در جادّه اى حرکت مى کند و ناگهان يک پاى او مى لغزد; مردم خيال مى کنند براى هميشه سقوط کرد! ولى چيزى نمى گذرد که بر پاى ديگر تکيه مى کند و پاى اوّل را به جاى خود مى آورد و آماده حرکت مى شود.
بنابراين، در حوادثِ سختِ اجتماعى، در برابر امواج خروشانِ حادثه، نبايد مأيوس شد و نسبت به حرکات نسنجيده، نبايد اميدوار بود.
📙#خطبه_100
🔶 @Nahj_Et
💥قَالَ علیه السلام الصّبرُ صَبرَانِ صَبرٌ عَلَی مَا تَکرَهُ وَ صَبرٌ عَمّا تُحِبّ
💥برابر مریضی، فقر و بیچارگی داوم آوردن صبر است و پاداش دارد. در برابر مال، ثروت، ناموس مردم و … دوام آودرن و از مرز شرع خارج نشدن عفت است که مشکلات بر این نوع صبر از نوع اول زیادتر است و لغزشهایش بیشتر. خدای عزیز می فرماید: (برای مردم خوشگذرانیها: زن، فرزند، پولهای نقره و طلای فراوان، حیوانات زیبا … جلوه داده می شود، اما اینها بازیچه دنیاست … )
📙شرح#حکمت_55
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص60
🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام الغِنَی فِی الغُربَةِ وَطَنٌ وَ الفَقرُ فِی الوَطَنِ غُربَةٌ
🌟(مالداری در غربت وطن است و تهیدستی در وطن غربت است). کلمه ی وطن را از آن رو برای مالداری و ثروتمندی در غربت استعاره آورده است که برای شخص مایه ی آرامش خاطر و باعث دلگرمی است، و با وجود آن، غربت در انسان اثر نمی کند. و لفظ غربت را نیز از آن جهت برای تهیدستی در وطن استعاره آورده است که غربت و تهیدستی هر دو باعث کج خلقی و دشواری کارهاست.
📙شرح#حکمت_56
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص61
🔶 @Nahj_Et
30.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ درسهایی از نهج البلاغه
🎤 حجةالاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
جلسه یازدهم (قسمت دوم)
🔶 @Nahj_Et
🔆الرضی و قدروی هذاالکلام عن النبی صلی الله علیه و آله
🔆(قناعت ثروتی است بی پایان). قناعت، عبارت است از سرگرم نشدن به چیزی که از اندازه ی کفایت و مقدار حاجت زندگی و خورد و خوراک بیشتر باشد، و چشم نداشتن بر آنچه دیگران دارند. کلمه ی مال را با صفت بی پایان از آن رو استعاره از قناعت آورده که بی نیازی ناشی از قناعت نیز همچون ثروت زیاد، بی پایان است.
📙شرح#حکمت_57
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص62
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زِ سائلان حریمت نظر نمیبندی...
🔸۲۳ ذی القعده روز زیارت مخصوص حضرت رضا(ع)
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام المَالُ مَادّةُ الشّهَوَاتِ
💠(دارایی و ثروت، اساس خواهشهای نفس است). یعنی: مال باعث نیرو گرفتن و فزونی شهوات است. ماده، همان فزونی است. این سخن در مورد بیزاری از افزون خواهی مال و ثروت است، از آن جهت که باعث کمک رسانی و نیرو بخشیدن به شهوت در برابر نافرمانی از عقل و خرد می گردد.
📙شرح#حکمت_58
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص63
🔶 @Nahj_Et
حکمت 93 نهج البلاغه.mp3
5.97M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_93 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
▪️از کدام فتنه به خدا پناه ببریم؟
🔶 @Nahj_Et
🪐ضررهاى عبرت آموز منفعت است
▫️لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِكَ مَا وَعَظَكَ
🟤«آنچه از مال تو از دست مى رود و مايه پند و عبرتت مى گردد در حقيقت از دست نرفته است
✍گاهى مال براى نيازهاى معمولى مادى به كار مى رود، زمانى براى نيازهاى معنوى مانند صرف آن براى علم آموختن و يا در راه زيارت خانه خدا و يا جهاد فى سبيل الله به كار انداختن. ولى گاه در راهى به كار انداخته مى شود كه ظاهراً از بين رفته و فانى مى شود; اما پندى به انسان مى آموزد; پندى كه گاهى انسان را از ضررهاى بسيار در آينده زندگى حفظ مى كند و منافع گرانبهايى در بر دارد. اين گونه اموال اگر چه ظاهراً فانى شده اند; اما نه تنها از بين نرفته بلكه بسيار پرسود بوده اند. آيا كسى كه سرمايه اى در امرى تجارى به كار مى برد و ظاهرا زيان مى كند; اما راه و رسم تجارت را به وسيله آن مى آموزد زيان كرده است؟ و يا كسى كه مالى را در اختيار دوستى مى گذارد تا او را بيازمايد و بعد آن مال از بين مى رود و در آينده از خطرات زيادى محفوظ مى ماند زيان كرده است؟ آيا كسى كه بدون اخذ سند مالى در اختيار كسى مى گذارد و شخص بدهكار انكار مى كند و نتيجه آن اين مى شود كه در آينده هميشه با اسناد محكم اموالش را به ديگران بسپارد خسارت ديده است؟جان گفتار امام عليه السلام همين است كه اگر مالى را صرف كردى و ظاهرا از بين رفت اما پند و اندرزى براى تو به ارمغان آورد اين مال از ميان نرفته و براى هميشه براى تو ذخيره شده است.
📙#حکمت_196
🔶 @Nahj_Et
🔆قَالَ علیه السلام مَن حَذّرَکَ کَمَن بَشّرَکَ
🔆آن کس که تو را هشدار دهد همچون کسی است که به تو مژده دهد). مقصود امام (علیه السلام) آن است که برحذر دارنده ی از پیشامد بد مانند کسی است که مژده نجات از آن را می دهد، که وجه شبه روشن است. این عبارت برای وادار ساختن بر توجه به هشدار دهنده و شنیدن هشدار او به منظور نجات است با تشبیه وی به کسی که بشارت دهنده است
📙شرح#حکمت_59
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص64
🔶 @Nahj_Et
🍃🌺علیه السلام اللّسَانُ سَبُعٌ إِن خلُیّ َ عَنهُ عَقَرَ
🍃زبان را اگر به حال خود رها کنند، چون درنده ای است که می گزد). کلمه ی سبع را از آن رو برای زبان استعاره آورده است که اگر آن را از کنترل عقل آزاد کنند، سخنی خواهد گفت که مانند درنده ای یله و رها، باعث نابودی صاحبش می گردد
📙شرح#حکمت_60
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص65
🔶 @Nahj_Et
#نهج_البلاغه
▫️قَدْ ـ وَ اللهِ ـ لَقُوا اللهَ فَوَفَّاهُمْ أُجُورَهُمْ، وَ أَحَلَّهُمْ دَارَ الاَْمْنِ بَعْدَ خَوْفِهِمْ
🟤به خدا سوگند! آنها به لقاى پروردگار نايل شدند و خدا پاداششان را به طور کامل عطا فرمود و آنها را در سراى امن و امان بعد از اين زندگى پر از خوف جاى داد»
✍آرى همان گونه که قرآن مى فرمايد: گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شده اند مردگانند آنها زنده جاويدانند و در نزد پروردگارشان به انواع روزيها متنعم اند، مرده آنها هستند که تن به ذلت مى سپرند و زير پرچم ظالمان به زندگى مادى و تحقيرآميز ادامه مى دهند.شهادت هميشه مايه افتخار است ولى در محيطهاى آلوده شهادت و رخت بر بستن از آلودگى ها و مفاسد و رهايى از دست گروه هاى فاسد و مفسد افتخار ديگرى است.
📙#خطبه_182
🔶 @Nahj_Et
◽️وَ انْهَوْا عَنْ الْمُنْکَرِ وَ تَنَاهَوْا عَنْهُ، فَإِنَّمَا أُمِرْتُمْ بالنَّهْي بَعْدَ التَّنَاهِي!
🟤مردم را از منکرات بازداريد، و خودتان نيز مرتکب نشويد، چرا که شما موظّف هستيد اوّل خودتان ترک گناه کنيد، و آنگاه مردم را از آن نهى نماييد!
✍خويشتن دارى از گناه، شرط کمال نهى از منکر است، نه شرط وجوب. زيرا، به يقين انسان وقتى خود مرتکب گناهى شود و بخواهد ديگران را از آن نهى کند، سخن او تأثير چندانى نخواهد داشت و اگر مردم جريان را بدانند او را مورد تمسخر قرار مى دهند و مى گويند:ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند، بانگ و فرياد برآرى که مسلمانى نيست!
لذا پيشوايان اسلام بر اين معنا تأکيد داشتند که: ما شما را از هر کارى نهى مى کنيم، نخست خودمان از آن پرهيز داريم.
📙#خطبه_105
🔶 @Nahj_Et
🔆قَالَ علیه السلام اللّسَانُ سَبُعٌ إِن خلُیّ َ عَنهُ عَقَرَ
🔆خدا به انسان سخن گفتن را آموخته و بیان داده است و پس از بیان خلقت انسان، نعمت بیان و آموختن آنرا یادآور شده است. ولی این نعمت تا وقتی ارزش دارد که تحت کنترل و بسود جامعه و قیامت انسان باشد اما هرگاه به زیان جامعه و قیامت انسان شد آثارش از گزیدن حیوانات زیادتر و خطرناکتر خواهد بود، زیرا مثلا مار و یا عقرب کسی را می گزد، او را مداوا می کنند و یا جان می دهد، اما زبان که دروغ گفت، غیبت کرد، تهمت زد، فحش داد چه بسا شهر، مملکت و یا جهانی را به آتش می کشد و نابود می کند. با توجه به نکات یاد شده حرف زدن و سکوت کردن هر دو خوب است اما در مورد خود.
📙شرح#حکمت_60
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص65
🔶 @Nahj_Et
حکمت 94 نهج البلاغه.mp3
4.79M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_94(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی_شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
▪️از کدام فتنه به خدا پناه ببریم؟
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹وَ قَالَ علیه السلام المَرأَةُ عَقرَبٌ حُلوَةُ اللّسبَةِ
🍃🌹(زن همچون کژدمی است که گزیدنش شیرین است) در مورد کژدم گزیدنش را لسبه گویند و کلمه عقرب را با صفت مزبور از آن جهت استعاره از زن آورده است که کار زن آزردن است، اما زاری آمیخته با لذت بطوری که شخص احساس اذیت نمی کند، مانند اذیت و آزارگری که آمیخته با لذتی که ناشی از خارش آن است.
📙شرح#حکمت_61
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص66
🔶 @Nahj_Et
12285282372612.mp3
4.11M
🌺 شرح #خطبه_77
🔴 بخشاوّل
🔹 إنَّ بَنِي أُمَيَّةَ لَيُفَوِّقُونَني تُرَاثَ مُحَمَّد صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَفْوِيقاً
✨ بنى اميّه از ميراث پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جز اندك چيزى به من نمى پردازند
🎤 #استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام إِذَا حُیّیتَ بِتَحِیّةٍ فحَیَ ّ بِأَحسَنَ مِنهَا وَ إِذَا أُسدِیَت إِلَیکَ یَدٌ فَکَافِئهَا بِمَا یرُبیِ عَلَیهَا وَ الفَضلُ مَعَ ذَلِکَ للِباَد ِئِ
💠عکس العمل دربرابر لطف، خدمت و احترام دیگران یکی از کارهای مهم جامعه است. روش معصومین (علیه السلام) و یارانشان بر همین برنامه استوار بود همیشه نیکی را به بهتر از آن جبران می کردند و این همان سفارش قرآن مجید است: (وقتی کسی سلام کرد به بهتر از آن و یا مساوی آن پاسخ گوئید). ابن ابی الحدید در این مورد داستانهای گوناگونی از روش ریاستمداران در پاسخ به نیکیها نقل می کند که به یک نمونه آن اشاره می شود: یکی از روزها که معاویه در مجلسی عمومی خود نشسته بود مردی آمد و گفت: یا امیرالمومنین من از شما طلب کار هستم و باید آن را جبران کنی؟ معاویه گفت: از کجا؟ آن شخص گفت: در جنگ صفین نزدیک رکاب اسبت بودم که نزدیک بود فرار کنید و پیروزی در دست مردم عراق بود. من گفتم: بخدا سوگند اگر هند دختر عتبه جای تو بود فرار نمی کرد حتما مرگ با شرافت و یا زندگی آبرومند بهتر از فرار است. کجا می روی؟ عرب تو را رئیس خود قرار داده و زمام امور را بدست تو داده اند. در آن موقع به من گفتی یتیم شوی آهسته باش و حمله کردی و پیروز شدی. معاویه گفت: راست می گوئی اکنون هم آهسته باش. سپس معاویه بغلامش دستور داد پنجاه هزار درهم به او داد و به او گفت: اگر با ادب تر بودی بیشتر به تو می دادم.
📙شرح#حکمت_62
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص66
🔶 @Nahj_Et
🍃🌼قَالَ علیه السلام الشّفِیعُ جَنَاحُ الطّالِبِ
🍃🌼وساطت و شفاعت در امور مردم و حل مشکلاتشان یکی از خدمات بزرگ اجتماعی است، آنانکه فکر، تدبیر و نقشه دارند سعی می کنند نیاز به واسطه و شفیع پیدا نکنند چون چه بسا از اوقات واسطه ها نمی توانند حاجت انسان را برآورند و آنانکه خود را وقف خدمت جامعه کرده اند سعی می کنند نسبت به دوست و دشمن کمک و خدمت کنند: شقرانی (که از اولاد شقران غلام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود) روزی بر در خانه منصور دوانیقی ایستاده بود تا کمکی بگیرد. او مردی شراب خوار بود. امام جعفر صادق (علیه السلام) که او را می شناخت و از خانه منصور بیرون آمد شقرانی پیش حضرت رفت و از وی کمک خواست. امام صادق (علیه السلام) از شقرانی احترام کرد و برای انجام کارش به خانه منصور بازگشت و عطای او را گرفته در آستین خود نهاد و بیرون آمده در آستین شقرانی گذاشت سپس فرمود: یاشقران ان الحسن من کل احد حسن و انه منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و هو منک اقبح لمکانک منا: کار خوب از هر کسی خوب است و از تو خوب تر است چون به ما منسوبی و کار بد از هر کس بد است و از تو بدتر است چون با ما نسبت داری. مردم گفتند: ببیند با این که از وضع شقرانی آگاه است چگونه از او احترام می کند و نیازش را برمی آورد و بطور اشاره او را موعظه می کند. زمخشری که از علمای سنت است می نویسد: (این روش فقط از اخلاق پیامبران است.)
📙شرح#حکمت_63
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص68
🔶 @Nahj_Et
21.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ درسهایی از نهج البلاغه
🎤 حجةالاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
جلسه دوازدهم (قسمت اول)
🔶 @Nahj_Et
🔆قَالَ علیه السلام أَهلُ الدّنیَا کَرَکبٍ یُسَارُ بِهِم وَ هُم نِیَامٌ
🔆مردم دنیا مانند کاروانی هستند که آنها را می برند در صورتی که خود در خوابند). وجه شبه، جمله ی یسار بهم و هم نیام (آنها را در حالی که خوابند می برند) است. توضیح آن که دنیا به منزله ی راهی است برای اهل دنیا که از آن راه به سمت آخرت می روند، در حالی که که از نتیجه ی آن، و کار و تلاش برای آن در غفلتند، تا وقتی که به سرمنزل می رسند، بنابراین همانند کاروانی هستند که در حال خواب که آنها را راه می برند تا وقتی که به سرمنزل خود می رسند.
📙شرح#حکمت_64
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص69
🔶 @Nahj_Et
🌟قَالَ علیه السلام فَوتُ الحَاجَةِ أَهوَنُ مِن طَلَبِهَا إِلَی غَیرِ أَهلِهَا
🌟(از دست رفتن حاجت، آسانتر از درخواست آن، از کسی است که نااهل است). مقصود از نااهل، فرومایگان و تازه به نعمت رسیده های بی ریشه اند، از آن رو دست نیافتن به حاجت آسانتر است که از دست رفتن حاجت یک غصه است، اما درخواست از نااهلان که غالبا بی نتیجه است، علاوه بر غم از دست رفتن حاجت، موجب تحمل سنگینی خودداری طرف از برآوردن حاجت و پشیمانی از عرض حاجت به آنان و همچنین غم ذلت حاجتمندی نسبت به فرومایگان می شود همانطور که (جای دیگر) فرموده است: (مرگ گواراتر از درخواست از فرومایگان است). و بعد از همه ی اینها غم آنست که اینان حاجاترا برنمی آورند، که اینها چهار نوع غم و اندوهند. و همینطور اگر حاجت برآورده شود، باز هم، غم سنگینی خودخواهی طرف، به علاوه ی ذلت عرض حاجت بدیشان، بنابراین- به هر حال- از نرسیدن به حاجت آسانتر است. این سخن باعث جذب دو فضیلت قناعت و بلندهمتی است.
📙شرح#حکمت_66
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص71
🔶 @Nahj_Et
12587583646753.mp3
2.39M
🌺 شرح #خطبه_77
🔴 بخشدوّم
🔹 إنَّ بَنِي أُمَيَّةَ لَيُفَوِّقُونَني تُرَاثَ مُحَمَّد صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَفْوِيقاً واللهِ لَئِنْ بَقِيتُ لُهُمْ لْأَنْفُضَنَّهُمْ نَفْضَ اللَّحَّام الْوِذَامَ التَّرِبَةَ!
✨بنى اميّه از ميراث پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جز اندك چيزى به من نمى پردازند ، سوگند به خدا اگر زنده ماندم بنى اميّه را از حكومت دور مى كنم چونان قصّابى كه شكمبه خاك آلوده را دور مى افكند
🎤 #استاد_محمدعلی_انصاری
🔶 @Nahj_Et
📿فَاتَّقُوا اللهَ عِبَادَ اللهِ تَقِيَّةَ ذِي لُبٍّ شَغَلَ التَّفَکُّرُ قَلْبَهُ، وَأَنْصَبَ الْخَوْفُ بَدَنَهُ، وأَسْهَرَ التَّهَجُّدُ غِرَارَ نَوْمِهِ، وَأَظْمَأَ الرَّجَاءُ هَوَاجِرَيَوْمِهِ، وَظَلَفَ الزُّهْدُ شَهَوَاتِهِ
🟠اى بندگان خدا تقواى الهى پيشه کنيد! همچون تقواى خردمندى که تفکّر، قلب او را به خود مشغول ساخته، و خوف الهى جسمش را خسته کرده، شب زنده دارى خواب را از چشمش ربوده، اميد به رحمتِ پروردگار، او را به تشنگى روزه ايّام گرم (تابستان) واداشته، و زهدِ در دنيا، خواهشهاى نفسانى را از او گرفته است!»
✍آرى، براى ورود به مرحله تقوا، تقوايى که گذار انسان را از صراط آسان کند، نخست تفکّر لازم است! تفکّر و انديشه اى که تمام قلب را به خود مشغول دارد و خوف از خدا را در انسان زنده کند و به دنبال آن تهجّد و شب زنده دارى و روزه در ايّام گرم تابستان و زهد و پارسايى، در وجود انسان ظاهر گردد; چنين تقوايى است که انسان را به سرمنزل مقصود مى رساند و او را همچون برق، از «صراطِ خطرناک قيامت» عبور مى دهد.
📙#خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
🔆وَ قَالَ علیه السلام لَا تَستَحِ مِن إِعطَاءِ القَلِیلِ فَإِنّ الحِرمَانَ أَقَلّ مِنهُ
🔆(از بخشش اندک شرم نکن، زیرا نومید ساختن کسی اندکتر از آن است). مقصود امام (علیه السلام) (از اندکتر بودن) کم اعتبار و کم ارزش بودن آن است. توضیح آن ناامید کردن، نبخشیدن چیزی است که شایسته ی بخشش باشد، و این مطلب، قابل شمارش و از مقوله ی کمیت نیست تا قابل کم و زیاد باشد. امام (علیه السلام) از شرم داشتن نسبت به بخشش اندک به وسیله ی قیاس مضمری برحذر داشته است که صغرای آن جمله ی: (فان الحرمان اقل منه). و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر چه که ناامید ساختن بی ارزشتر از آن باشد، شایسته است که از آن شرم نکنند، بلکه باید از نومید کردن شرم داشت که از آن بی ارزشتر است.
📙شرح#حکمت_67
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص72
🔶 @Nahj_Et