💠قَالَ علیه السلام أَشَدّ الذّنُوبِ مَا استَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ.
💠(بدترین گناهان گناهی است که صاحبش ان را ساده پندارد). توضیح آن که ساده انگاشتن گناه باعث غرق شدن در آن و ارتکاب زیاد گناه و دور نساختن آن از خود، می گردد. به طوری که ملکه می شود. برخلاف گناهانی که مهم و سخت تلقی شود.
📙شرح#حکمت_348
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص352 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🌱🌼وَ قَالَ علیه السلام مَن نَظَرَ فِی عَیبِ نَفسِهِ اشتَغَلَ عَن عَیبِ غَیرِهِ وَ مَن رَضِی بِرِزقِ اللّهِ لَم یَحزَن عَلَی مَا فَاتَهُ وَ مَن سَلّ سَیفَ البغَی ِ قُتِلَ بِهِ وَ مَن کَابَدَ الأُمُورَ عَطِبَ وَ مَنِ اقتَحَمَ اللّجَجَ غَرِقَ وَ مَن دَخَلَ مَدَاخِلَ السّوءِ اتّهِمَ وَ مَن کَثُرَ کَلَامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلّ حَیَاؤُهُ وَ مَن قَلّ حَیَاؤُهُ قَلّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلبُهُ وَ مَن مَاتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ وَ مَن نَظَرَ فِی عُیُوبِ النّاسِ فَأَنکَرَهَا ثُمّ رَضِیَهَا لِنَفسِهِ فَذَلِکَ الأَحمَقُ بِعَینِهِ وَ القَنَاعَةُ مَالٌ لَا یَنفَدُ وَ مَن أَکثَرَ مِن ذِکرِ المَوتِ رضِی َ مِنَ الدّنیَا بِالیَسِیرِ وَ مَن عَلِمَ أَنّ کَلَامَهُ مِن عَمَلِهِ قَلّ کَلَامُهُ إِلّا فِیمَا یَعنِیهِ
🌱🌼(اخلاقی، معنوی) و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که در عیب خود بنگرد از عیب جویی دیگران باز ماند ، و کسی که به روزی خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگین نباشد ، و کسی که شمشیر ستم بر کشد با آن کشته شود ، و آن کس که در کارها خود را به رنج اندازد خود را هلاک سازد ، و هر کس خود را در گردابهای بلا افکند غرق گردد ، و هر کس به جاهای بد نام قدم گذاشت متّهم گردید .
و کسی که زیاد سخن می گوید زیاد هم اشتباه دارد، و هر کس که بسیار اشتباه کرد، شرم و حیاء او اندک است، و آن که شرم او اندک، پرهیزکاری او نیز اندک خواهد بود، و کسی که پرهیزکاری او اندک است دلش مرده، و آن که دلش مرده باشد. در آتش جهنّم سقوط خواهد کرد . و آن کس که زشتی های مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتی ها را مرتکب شود، پس او احمق واقعی است . قناعت، مالی است که پایان نیابد ، و آن کس که فراوان به یاد مرگ باشد در دنیا به اندک چیزی خشنود است ، و هر کس بداند که گفتار او نیز از اعمال او به حساب می آید جز به ضرورت سخن نگوید .
📙شرح#حکمت_349
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص353 شرح دشتی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخ رقیه جان '💔
🏴 السَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَتی
رُقَیَّةَ بِنْتَ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ
🕯شهادت مظلومانه حضرت رقیه
بنت الحسین علیهماالسلام تسلیت باد 😭💔
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام لِلظّالِمِ مِنَ الرّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ یَظلِمُ مَن فَوقَهُ بِالمَعصِیَةِ وَ مَن دُونَهُ بِالغَلَبَةِ وَ یُظَاهِرُ القَومَ الظّلَمَةَ
💠(مردم ستمگر سه علامت دارند: به کسی که مافوقشان است با نافرمانی ستم می کنند، به کسی که زیردستشان است، با زور ستم می ورزند، و به ستمگران کمک می کنند). اما ستم به بالادست، نافرمانی خدا و تجاوز از حدود عادلانه الهی است، مورد دوم لازمه ی مورد اول و دومی پیامد دو مورد اول و دوم است.
📙شرح#حکمت_350
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص354 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
🍃🌹عِندَ تنَاَهیِ الشّدّةِ تَکُونُ الفَرجَةُ وَعِندَ تَضَایُقِ حَلَقِ البَلَاءِ یَکُونُ الرّخَاءُ
🍃🌹به هنگام نهایت سختی گشایش و در وقت تنگنای حلقه ی گرفتاری، آسایش فرا می رسد). پایان سختی مستلزم نجات از آن است و مقصود از فرج و گشایش همان است و همچنین تنگنای حلقه گرفتاری، وقت زاری خالصانه در پیشگاه خدا و امید راستین به اوست، که زمینه برای گشایش و نجات از تنگناست. کلمه: حلق را برای دشواریهایی که انسان را احاطه کرده و چاره از آنها ندارد، به خاطر شباهت به حلقه کمربند و تنگ چهارپایان استعاره آورده است
📙شرح#حکمت_351
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص354 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت ۲۴۴بخش ۱استاد صادقی.mp3
10.23M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_244 بخش اول (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
⭐️قَالَ علیه السلام لِبَعضِ أَصحَابِهِ لَا تَجعَلَنّ أَکثَرَ شُغُلِکَ بِأَهلِکَ وَ وَلَدِکَ فَإِن یَکُن أَهلُکَ وَ وَلَدُکَ أَولِیَاءَ اللّهِ فَإِنّ اللّهَ لَا یُضِیعُ أَولِیَاءَهُ وَ إِن یَکُونُوا أَعدَاءَ اللّهِ فَمَا هَمّکَ وَ شُغُلُکَ بِأَعدَاءِ اللّهِ
⭐️(بیشتر اعمال خود را برای زن و فرزندت انجام مده، زیرا اگر زن و فرزندت دوستان خدا باشند خداوند دوستان خود را تباه نمی کند، و اگر دشمنان خدا باشند، تو چرا برای دشمنان خدا غم و زحمت بر خود روا می داری؟) امام (علیه السلام) از کار زیاد برای زن و فرزند به خاطر بازماندن از طاعت خدا نهی کرده است و بر روا نبودن آن به دلیلی اشاره فرموده است که آن دلیل به منزله ی قیاس شرطی منفصلی است که تقدیر آن چنین است: خانواده ات از دو صورت بیرون نیستند: یا دوستان خدایند و یا دشمنان او، و به هر دو صورت کار برای آنها درست نیست، زیرا خداوند هزینه ی دوستانش را کفایت می کند و آنان نیازی به زحمت دیگران ندارند، و اما دشمنان خدا را نیز مورد توجه قرار دادن روا نیست. ما در عبارت: فما همک استفهام بر سبیل سرزنش و توبیخ است.
📙شرح#حکمت_352
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص356
🔶 @Nahj_Et
🟠ازبزرگان متکبر خود پيروى نکنيد
┄┄┅═✧❁🔸💎🔸❁✧═┅┄
#نهج_البلاغه
▫️أَلاَ فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ مِنْ طَاعَةِ سَادَاتِکُمْ وَ کُبَرَائِکُمْ! الَّذِينَ تَکَبَّرُوا عَنْ حَسَبِهِمْ، وَ تَرَفَّعُوا فَوْقَ نَسَبِهِمْ، وَ أَلْقَوُا الْهَجِينَةَ عَلَى رَبِّهِمْ، وَ جَاحَدُوا اللّهَ عَلَى مَا صَنَعَ بِهِمْ، مُکَابَرَةً لِقَضَائِهِ، وَ مُغَالَبَةً لآلاَئِهِ
💠«به هوش باشيد، بترسيد و بر حذر باشيد از پيروى و اطاعت (کورکورانه) بزرگترها و رؤسايتان، همانها که به سبب موقعيت خود، تکبر مى ورزند و خويش را بالاتر از نسب خود مى شمرند، اعمال نادرست خود را به خدا نسبت مى دهند و به انکار نعمتهاى او بر مى خيزند تا با قضايش ستيز کنند و بر نعمت هايش چيره شوند.
✍اين سخن در واقع، برگرفته از آيات قرآن مجيد است که در قيامت از اطاعت سران و بزرگان خود اظهار ندامت مى کنند و عرضه مى دارند
⚪️رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَکُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاَْ * رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنْ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْناً کَبِيراً .پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کرديم و ما را گمراه ساختند. پروردگارا آنها را از عذاب دوچندان ده و آنها را شديداً لعن فرما».
🔸هرگاه به دقّت تاريخ گذشته بشر را مشاهده کنيم مى بينيم يکى از سرچشمه هاى عمده جنگها و خون ريزيها برترى جويى هاى نژادى و قومى بوده است که هنوز هم ادامه دارد و يکى از عوامل مهم جنگ جهانى اوّل و دوم که بخش عظيمى از جهان را ويران کرد و دهها ميليون انسان را به خاک و خون کشاند همين امر بود.
در حالى که اگر انسان خوب بنگرد اصل او خاک و اصل و ريشه ديگرش نطفه بى ارزش است و پايان کارش مردارى است گنديده. اسلام تفاخر به آبا و مناصب و به خود بستن القاب غرورآفرين و غفلت زا را نهى کرده
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۴۴ بخش دوم.استاد صادقی.mp3
10.88M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر #حکمت_244 بخش دوم (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
#سخن_بزرگان
🌸 امام علی (ع) میفرمایند:
🍁 اَلْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسّادِ عَنْ سَلامةِ الاَْجْساد.
شگفتا از غفلت حسودان نسبت به سلامتى تن خود.
📚 نهج البلاغه ، ح 216، ص 1186
🔶 @Nahj_Et
حکمت ۲۴۵و۲۴۶.استاد صادقی.mp3
4.42M
🌸🍃🌸🍃
🍃
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۵و۲۴۶ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد #میرزا_مهدی_صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🔶 @Nahj_Et
🪐دانش گمشده مؤمن است
#نهج_البلاغه
▫️الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ
🟤علم و دانش گمشده مؤمن است، بنابراين دانش را بگير، هرچند از اهل نفاق باشد
✍روشن است هرگاه انسان گمشده پرارزشى داشته باشد دائماً به دنبال آن مى گردد و آن را نزد هركس ببيند از او مى گيرد; خواه آن شخص مؤمن باشد يا كافر، منافق باشد يا مشرك، نيكوكار باشد يا بدكار. اين سخن در واقع نشان مى دهد كه صاحبان اصلى علم و دانش افراد باايمان اند و منافقان و فاسدان غاصبانه از آن استفاده مى كنند و چه بسا آن را وسيله اى براى رسيدن به اهداف سوء خود قرار مى دهند، بنابراين، صاحب حقيقى آن كه مؤمنان اند هر جا كه آن را بيابند به آن سزاوارترند.
📘#حکمت_80
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌹وَ هَنّأَ بِحَضرَتِهِ رَجُلٌ رَجُلًا بِغُلَامٍ وُلِدَ لَهُ فَقَالَ لَهُ لِیَهنِئکَ الفَارِسُ فَقَالَ علیه السلام لَا تَقُل ذَلِکَ وَ لَکِن قُل شَکَرتَ الوَاهِبَ وَ بُورِکَ لَکَ فِی المَوهُوبِ وَ بَلَغَ أَشُدّهُ وَ رُزِقتَ بِرّهُ
🍃🌹در حضور امام (علیه السلام) مردی به مرد دیگری که خداوند به او پسری داده بود به عنوان تبریک گفت: فرزند رزمنده گوارایت باد! امام (علیه السلام) فرمود: (چنین مگو، بلکه بگو: خداوند بخشنده را سپاسگزار باش. فرزندی را که به تو مرحمت کرده، تو را مبارک باد، این فرزند به کمال توانایی برسد و از نیکوکاری او بهره مند گردی). این سخن ارشادی از طرف آن بزرگوار، برای تبریک گویی به وجود فرزند است، و در آن چهار فایده است: 1- یادآوری پدر به سپاسگزاری خدا و توجه به او. 2- درخواست نزول برکت از جانب خدا، از طریق درخواست و دعا درباره ی مرحمتی که به او شده است. 3- دعاء برای بقای فرزندی که خداوند داده و برای رسیدن به رشد، یعنی کمال توانایی برای استفاده وی. 4- دعا برای بهره مندی و سود بردن از او، یعنی خداوند به او نیکی و فایده را روزی کند.
📙شرح#حکمت_354
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص358 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
💢 مقابله به مثل در برابر دشمن
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ردُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
🔹سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با (همان) شر و بدى نمى توان دفع كرد.
📚 حکمت 314 نهج البلاغه
✍️ مقابله به مثل یک تاکتیک جنگی است وقتی دشمن به خاک کشور حمله می کند با هر وسیله ای که برای سرکوب ما استفاده می کند باید مثل وسیله خودش جوابش داد.
امام علی (علیه السلام) مثال به سنگ می زند ولی کاربرد کلامش بسیار وسیع و جامع است این ساده لوحی است که از طرف دشمن حربه ای پرتاب شود و ما از باب ترحم بگوییم که عکس العمل نشان نمی دهیم.
🔶 @Nahj_Et
💠وَ بَنَی رَجُلٌ مِن عُمّالِهِ بِنَاءً فَخماً فَقَالَ علیه السلام أَطلَعَتِ الوَرِقُ رُءُوسَهَا إِنّ البِنَاءَ یَصِفُ لَکَ الغِنَی
💠مردی از عمال امام (علیه السلام) ساختمانی عظیم بنا کرد، پس امام (علیه السلام) خطاب به او فرمود: فخم: بزرگ. (سکه ها سرهاشان را آشکار کرده اند و ساختمان دارایی تو را وصف می کند). عبارت طلوع الورق لروسها کنایه از آشکار شدن اثر آن سکه ها در ساختمان است. امام (علیه السلام) سکه ها را از نظر برآمدن اثر آن به حیوانات تشبیه کرده است و همچنین لفظ (وصف) را استعاره آورده و به بنا نسبت داده است از آن رو که از توانگری و دارایی او خبر می دهد، همانطوری که صفت خبر از موصوف خود می دهد.
📙شرح#حکمت_355
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص359 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
D1737291T14634349(Web)-mc.mp3
8.76M
🔹 راههای تقرب به خدا
امیرالمومنین علی (ع) در خطبه ی ۱۱۰ نهج البلاغه اشاره به سه راه برای تقرب به خدا می کند.
۱ – معرفت، ایمان به رسول، توحید
۲ – انجام واجبات
۳ – خدمت به خلق
🎙 #استاد_حسینی_قمی
🔶 @Nahj_Et
💠 قَالَ: بَيْنَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَخْطُبُ إِذْ قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَصَاحَ: وَا مَظْلِمَتَاهْ! فَاسْتَدْنَاهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا دَنَا [مِنْهُ] قَالَ [لَهُ]: إِنَّمَا لَكَ مَظْلِمَةٌ وَاحِدَةٌ، وَ أَنَا قَدْ ظُلِمْتُ عَدَدَ اَلْمَدَرِ وَ اَلْوَبَرِ.
🔰اميرالمومنين (عليه السلام) مشغول خطبه خواندن بود و يك شخص عربي وارد مسجد شد و با صداي بلند گفت كه در حق من ظلم شده است. حضرت علي (عليه السلام) رو كرد به آن عرب و در ميان مردم گفت: در حق تو يك ظلم واقع شده است و به اندازه ذرات عالم در حق من ظلم شده است.
📚:شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید ج 4ص106
🔶 @Nahj_Et