📝 اَمرانِ لا يَنفَكّانِ مِنَ الكَذِبِ: كَثرَةُ المَواعيدِ، وَ شِدَّةُ الاعتِذارِ؛
دو چيز از دروغ جدا نمىشود: بسيار وعده دادن و به شدت عذرخواهى نمودن.
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج ۲۰، ص ۲۸۷، ح ۲۸۲
🔶 @Nahj_Et
💢 لزوم اطاعت از امام
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 و قَالَ (علیه السلام) لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ، وَ قَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ فِي شَيْءٍ لَمْ يُوَافِقْ رَأْيَهُ: لَكَ أَنْ تُشِيرَ عَلَيَّ وَ أَرَى، فَإِنْ عَصَيْتُكَ فَأَطِعْنِي.
🔹عبد اللّه بن عباس در مسئله اى نظر داد كه امام آن را قبول نداشت و فرمود: بر توست كه رأى خود را به من ارائه كنى و من هم بينديشم، زمانى كه نظرت را نپذيرفتم مرا اطاعت كن.
📚 #حکمت_321 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
💠سنگین تر از آسمان
🔹امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «بهتان به شخص پاک، از آسمان سنگین تر است.» (١)
اما معنی بهتان چیست؟ بهتان یعنی، امام علی قاتل جناب عثمان است!!!. بهتان یعنی، امام حسین از دین خارج شده است!!!.
🔹درمان این رذیله اخلاقی هم، همان راهکار همیشگی است؛ پشت پا زدن به هوا و هوس و برگشتن به عقلانیت.
🔹 امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره میفرمایند: «به جانم سوگند، ای معاویه! اگر دور از هوای نفس به دیده عقل بنگری، خواهی دید که من نسبت به خون عثمان پاک ترین افرادم.» (٢)
📌 یک درصد فکر کنید، شخصی که صفت منافقان را دارد، جزء دایره یاران حضرت بشمار بیاید! درست است که راه ورود به این عرصه باز است، اما هر ورودی، شرایط ورود دارد.
📚 ١. کنزالاعمال، ج ۳، ص ۱۰۲؛
٢. نهج البلاغه، کلام ۶
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
D1738019T15699840(Web)-mc.mp3
14.99M
🔹 عبرتهای دنیا
💠امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه میفرمایند: «از کسانی نباش که در سخن عبرتها را خوب توصیف میکند ولی خودش عبرت نمیگیرد.»
🎙 #استاد_حسینی_قمی
🔶 @Nahj_Et
💌حضرت علی علیه السلام
عبَادَ اللَّهِ الْآنَ فَاعمَلوا وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَعْضَاءُ لَدْنَةٌ وَ الْمُنْقَلَبُ فَسِيحٌ وَ الْمَجَالُ عَرِيضٌ، قَبْلَ إِرْهَاقِ الْفَوْتِ وَ حُلُولِ الْمَوْتِ، فَحَقِّقُوا عَلَيْكُمْ نُزُولَهُ وَ لَا تَنْتَظِرُوا قُدُومَهُ.
اى بندگان خدا؛
هم اكنون عمل كنيد كه زبانها آزاد و بدن ها سالم و اعضاء و جوارح آماده اند و راه بازگشت فراهم و فرصت زياد است،
پيش از آن كه وقت از دست برود و مرگ فرا رسد،
پس فرا رسيدن مرگ را حتمى بشماريد و در انتظار آمدنش به سر نبريد.
📕 نهج البلاغه #خطبه_196
🔶 @Nahj_Et
💠وَ قَالَ امام علی علیه السلام العَینُ حَقّ وَ الرّقَی حَقّ وَ السّحرُ حَقّ وَ الفَألُ حَقّ وَ الطّیَرَةُ لَیسَت بِحَقّ وَ العَدوَی لَیسَت بِحَقّ وَ الطّیبُ نُشرَةٌ وَ العَسَلُ نُشرَةٌ وَ الرّکُوبُ نُشرَةٌ وَ النّظَرُ إِلَی الخُضرَةِ نُشرَةٌ
💠فرمود (علیه السلام): چشم زخم راست است و افسون راست است و سحر راست است و تفأل راست است. فال بد زدن راست نیست. سرایت بیماری از یکی به دیگری راست نیست. بوی خوش بیمار را بهبود بخشد و عسل بیماری را بهبود بخشد و سواری بیماری را بهبود بخشد و نظر به سبزه بیماری را بهبود بخشد.
📙شرح#حکمت_400
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص404 شرح آیتی
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
#نهج_البلاغه 💠هرگز كسى را به مبارزه دعوت مكن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر كسى تو را به مبارزه فراخو
شرح #حکمت_233
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️لاَ تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَة، وَإِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ، فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغ، وَالْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ
💠هرگز كسى را به مبارزه دعوت مكن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر كسى تو را به مبارزه فراخواند اجابت كن (و سستى در جهاد با دشمن مكن) زيرا دعوت كننده به مبارزه ستمكار و ستمكار در هر حال مغلوب است
✍«مبارزة» به معناى جنگ تن به تن است و «باغى» به معناى ستمگر و «مصروع» به معناى شكست خورده بر زمين افتاده است. شايد بعضى از شارحان چنين پنداشته اند كه اين سخن اشاره به جنگ هاى تن به تن در بيرون از دايره جهاد است در حالى كه هرگز چنين نيست. هرگاه كسى ما را در غير ميدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذيرش دعوت او مطلوب نيست بلكه حرام است، زيرا القاى نفس در تهلكه است تنها جايى كه مى توان دعوت به مبارزه را پذيرفت ميدان جهاد است، زيرا در بسيارى از ميدان هاى جهاد در آغاز، جنگ هاى تن به تن انجام مى شد; كسى از لشكر دشمن بيرون مى آمد و مبارز مى طلبيد، ديگرى در برابر او قرار مى گرفت و سرانجام يكى از آن دو بر خاك مى افتاد.
🔹مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در ميدان هاى جنگ نباشند; ولى در صورتى كه كسى از لشكر دشمن در وسط ميدان قرار گرفت و مبارز طلبيد، سكوت در برابر او جايز نيست، زيرا چنين سكوتى مساوى با شكست به شمار مى آيد و مى دانيم اميرمؤمنان(عليه السلام) كرارا در ميدان هاى جنگ با دشمنان اسلام به مبارزه طلبيده شد و امام(عليه السلام) در برابر حريف خود قرار گرفت و او را از پاى در آورد كه بارزترين نمونه آن ميدان جنگ خندق و قرار گرفتن در مقابل «عمرو بن عبدود» است
🔶 @Nahj_Et
💠قَالَ علیه السلام مُقَارَبَةُ النّاسِ فِی أَخلَاقِهِم أَمنٌ مِن غَوَائِلِهِم
💠غائله: کینه، (نزدیک شدن به اخلاق مردم باعث ایمنی از کینه ی آنهاست). توضیح آن که دوری گرفتن از خلق و خوی مردم، باعث نفرت، دشمنی و کینه توزی آنها می گردد، بنابراین بازگشت به نزدیکی و همسویی در اخلاق آنها باعث ایمنی از دشمنی و کینه ی آنها خواهد بود. (همین حکمت با شماره کلمه قصار 168 در صفحه 574 نیز آمده است.)
📙شرح#حکمت_401
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص405 شرح ابن میثم
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ✨
#خطبه_189 نهج البلاغه :
اقسام ایمان :
ایمان بر دو قسم است، یكی ایمانی كه در دلها ثابت و برقرار، و دیگری در میان دلها و سینه ها ناپایدار است، تا سرآمدی كه تعیین شده است.
✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ
صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.✨
🔶 @Nahj_Et
May 11
🌸 اِعْلَمُوا أَنَّمَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفٰاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكٰاثُرٌ فِي اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَوْلاٰدِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ اَلْكُفّٰارَ نَبٰاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرٰاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطٰاماً وَ فِي اَلْآخِرَةِ عَذٰابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اَللّٰهِ وَ رِضْوٰانٌ وَ مَا اَلْحَيٰاةُ اَلدُّنْيٰا إِلاّٰ مَتٰاعُ اَلْغُرُورِ
بدانید که زندگی دنیا [یی که دارنده اش از ایمان و عمل تهی است،] فقط بازی و سرگرمی و آرایش و فخرفروشیتان به یکدیگر، و افزون خواهی در اموال و اولاد است، [چنین دنیایی] مانند بارانی است که محصول [سبز و خوش منظره اش] کشاورزان را به شگفتی آورد، سپس پژمرده شود و آن را زرد بینی، سپس ریز ریز و خاشاک شود!! [که برای دنیاپرستان بی ایمان] در آخرت عذاب سختی است و [برای مؤمنان که دنیای خود را در راه اطاعت حق و خدمت به خلق به کار گرفتند] از سوی خدا آمرزش و خشنودی است، و زندگی دنیا جز کالای فریبنده نیست.
(آيه: 20) الحدید
🌼وَ قَالَ علیه السلام ازهَد فِی الدّنیَا یُبَصّرکَ اللّهُ عَورَاتِهَا وَ لَا تَغفُل فَلَستَ بِمَغفُولٍ عَنکَ
🌸(در دنیا پارسا باش، تا خداوند تو را به زشتیهای آن آگاه سازد، و بی خبر مباش که از تو بی خبر نیستند. چون علاقه ی به دنیا باعث پوشیده ماندن معایب آن از نظر دلبستگان به آن است، همانطوری که گفته اند: محبت به چیزی (انسان را) کور و کر می سازد.
📙#حکمت_391 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برخورد امام حسن علیه السلام با «معاویة بن حُدَیج»
🔶 @Nahj_Et
❄️روزه مصون ماندن انسان از فریب شیطان است
#نهج_البلاغه
💎 «حَرَسَ اللَّهُ عِبَادَهُ الْمُؤْمِنِینَ بِالصَّلَوَاتِ وَ الزَّکَوَاتِ وَ مُجَاهَدَةِ الصِّیَامِ فِی الْأَیَّامِ الْمَفْرُوضَاتِ تَسْکِیناً لِأَطْرَافِهِمْ وَ تَخْشِیعاً لِأَبْصَارِهِمْ وَ تَذْلِیلًا لِنُفُوسِهِمْ».
🌖خداوند متعال بندگان را ايمان خود را از فريبكارى هاى شيطان محفوظ و مصون مى دارد، به وسيله نمازها و زكات دادن و تحمل مشقت به وسيله روزه گرفتن در روزهاى مقرر (رمضان مبارك) و براى ايجاد آرامش در اعضاى آنان و براى خاشع نمودن چشمان و رام كردن نفس ها.
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et