🌺شرح خطبه ۸۳ نهجالبلاغه توسط #محمدعلی_انصاری
🔅 خطبه٨٣_جلسه۳_ بخشچهارم
✨ فإِنَّ الدُّنْيَا رَنِقٌ مَشْرَبُهَا رَدِغٌ مَشْرَعُهَا يُونِقُ مَنْظَرُهَا وَ يُوبِقُ مَخْبَرُهَا غُرُورٌ حَائِلٌ وَ ضَوْءٌ آفِلٌ وَ ظِلٌّ زَائِلٌ وَ سِنَادٌ مَائِلٌ حَتَّى إِذَا أَنِسَ نَافِرُهَا وَ اطْمَأَنَّ نَاكِرُهَا قَمَصَتْ بِأَرْجُلِهَا وَ قَنَصَتْ بِأَحْبُلِهَا وَ أَقْصَدَتْ بِأَسْهُمِهَا وَ أَعْلَقَتِ الْمَرْءَ أَوْهَاقَ الْمَنِيَّةِ قَائِدَةً لَهُ إِلَى ضَنْكِ الْمَضْجَعِ وَ وَحْشَةِ الْمَرْجِعِ وَ مُعَايَنَةِ الْمَحَلِّ وَ ثَوَابِ الْعَمَلِ. وَ كَذَلِكَ الْخَلَفُ بِعَقْبِ السَّلَفِ لَا تُقْلِعُ الْمَنِيَّةُ اخْتِرَاماً وَ لَا يَرْعَوِي الْبَاقُونَ اجْتِرَاماً يَحْتَذُونَ مِثَالًا وَ يَمْضُونَ أَرْسَالًا إِلَى غَايَةِ الِانْتِهَاءِ وَ صَيُّورِ الْفَنَاءِ.
🔹آب دنياى حرام همواره تيره، و گل آلود است. منظره اى دل فريب و سر انجامى خطرناك دارد. فريبنده و زيباست اما دوامى ندارد. نورى است در حال غروب كردن، سايه اى است نابود شدنى، ستونى است در حال خراب شدن، آن هنگام كه نفرت دارندگان به آن دل بستند و بيگانگان به آن اطمينان كردند، چونان اسب چموش پاها را بلند كرده، سوار را بر زمين مى كوبد، و با دام هاى خود آنها را گرفتار مى كند، و تيرهاى خود را به سوى آنان، پرتاب مى نمايد، طناب مرگ به گردن انسان مى افكند، به سوى گور تنگ و جايگاه وحشتناك مى كشاند تا در قبر، محل زندگى خويش، بهشت يا دوزخ را بنگرد، و پاداش اعمال خود را مشاهده كند.
و همچنان آيندگان به دنبال رفتگان خود گام مى نهند، نه مرگ از نابودى انسان دست مى كشد و نه مردم از گناه فاصله مى گيرند كه تا پايان زندگى و سر منزل فنا و نيستى آزادانه به پيش مى تازند.
شرح #خطبه_83
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒مقدمه خطبه عدالت جویی امام در تقسیم بیت المال
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلیانصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت1
🔶 @Nahj_Et
🌹كُلُّ وِعَاء يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ،
فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ.
هر ظرفى با ریختن چيزى در آن پر میشود، جز ظرف دانش كه هرچه در آن جاى دهی، وسعتش بیشتر میشود.
✍ شرح حکمت:
حقيقت اين است كه (ظرف) مادى گنجايش محدودى دارد كه اگر چيزى در آن قرار دهند سرانجام پر میشود.
🧠 ولى روح و فكر و عقل انسان كاملاً با آن متفاوت است؛ هرقدر علوم تازه در آن قرار دهند گويى گنجايش بيشرتى پيدا میكند، هر علمى سرچشمه علم ديگرى میشود و هر تجربهای تجربه ديگرى با خود میآورد.
🪴 هنگامیکه انسان میبيند در كنار نهالى كه از يك مسئله علمى در سرزمين مغز خود كاشته نهال هاى ديگرى جوانه میزند و میروید و اطراف خود را پر گل میكند، قطعاً به شوق و نشاط میآيد.
💻 حتى مغزهاى كامپيوترى كه در زمان ما بهوجود آمده و بعضى گمان میبرند میتواند روزى جانشين مغز انسان شود ظرفيت محدودى دارند، درحالیکه روح آدمى چنين نيست و بسيارند دانشمندان بزرگى كه تا آخرين لحظههای عمر در تكاپوى علم و دانش بودهاند.
✅ اين كلام حكيمانه پيامهای متعددى دارد، از جمله اينکه انسان هرگز نبايد از فراگيرى علم و دانش خسته شود يا گمان كند به مرحله نهايى علم و دانش رسيده است. بداند به سمتى حركت مى كند كه هر قدر جلوتر میرود وسيع تر میشود.
#حکمت_205
🔶 @Nahj_Et
💠 #تقوا
🔹امام علی (علیه السلام):
هر که تقوا پیشه کند، باران قطع شده ی کرامت، دوباره بر او فرو می ریزد و رحمت گریخته شده به سوى او باز می گردد و چشمه ی فروکش کرده ی نعمتها دگربار برایش جوشان می شود و بارشِ برکتی که کم شده بود، دوباره بر او سرازیر می شود.
📚نهج البلاغه/#خطبه_198
✍🏼تقوا مایه نزول برکات آسمان و زمین است.
🔶 @Nahj_Et
بهره ما از دنیا (1).mp3
4.1M
☆ بـهـره مـا از دنـیـا!
🔅 امام علی علیه السلام :
✓ از دنيا آنچه را كه به تو مى رسد، برگير و از آنچه از تو روى مىگردانَد، رو بگردان و اگر چنين نمىكنى [و در پى دنيا مىروى]، پس در طلب آن، راه اعتدال بپوى.
◳ خُذ مِنَ الدُّنيا ما أتاكَ وتَوَلَّ عَمّا تَولّى عَنك ، فَإِن أنتَ لَم تَفعَل فَأَجمِل فِي الطَّلَبِ.
. نهج البلاغه، #حکمت_393
🎤 استاد #عبدالهادی_مسعودی ⏱ ۸ دقیقه
🔶 @Nahj_Et
♨️او خطرناک ترين دشمن شماست
▫️فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللّهِ عَدُوَّ اللّهِ أَنْ يُعْدِيَکُمْ بِدَائِهِ، وَ أَنْ يَسْتَفِزَّکُمْ بِنِدَائِهِ، وَ أَنْ يُجْلِبَ عَلَيْکُمْ بِخَيْلِهِ وَ رَجِلِهِ
🟤«اى بندگان خدا! از اين دشمن خدا (ابليس) بر حذر باشيد نکند شما را به بيمارى خويش (کبر و غرور و تعصّب) مبتلا سازد و با نداى خود شما را تحريک کند و لشکريان سواره و پياده اش را فرياد زند و بر ضد شما گردآورد.
✍ اشاره به دستياران فراوانى است که شيطان از جنس خود و از جنس آدميان دارد که براى گمراه ساختن مردم به او کمک مى دهند; بعضى سريع تر (همچون لشکر سواره) و بعضى آرام تر همچون لشکر پياده.البتّه صفات رذيله و عوامل گناه و مراکز فساد و تبليغات و گمراه کننده و ابزار گناه نيز به نوعى لشکر پياده و سواره شيطانند که امام بندگان خدا را از همه اين امور بر حذر مى دارد.
📘#خطبه_192
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️یقُولُ فِى الدُّنْیا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ وَیعْمَلُ فِیهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِینَ
🔻از کسانى مباش که) درباره دنیا همچون زاهدان سخن مى گوید ولى در آن همچون دنیاپرستان عمل مى کند
▫️یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَلاَ یعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَیُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ
🔻(از کسانى مباش که) صالحان را دوست دارد ولى عمل آنها را انجام نمى دهد و گنهکاران را دشمن مى شمارد ولى یکى از آنهاست
▫️یصِفُ الْعِبْرَةَ وَلاَ یعْتَبِرُ.
🔻از کسانى مباش که) عبرت آموختن را مى ستاید (و به دیگران آموزش مى دهد) ولى خود عبرت نمى گیرد
📘#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
khotbeh j1-mp3.mp3
14.4M
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🔰 #شگفتی_های_روح_آدمی
و آن حضرت فرمود: رگ اين انسان را قطعه گوشتى آويخته شده كه عجيب ترین چيزى كه در وجود اوست و آن قلب می باشد. براى قلب مادّه هايى از حكمت و اضدادى مخالف آن است.
اگر اميدى براى دل پديد آيد، طمع خوارش كند؛
و چون طمع در آن به هيجان آيد، حرص آن را به هلاكت افكند؛
و اگر نوميدى بر آن چيره شود، حسرت او را از پاى در آورد؛
و اگر كينه عارض او گردد، خشمش فزونى گيرد؛
و اگر رضا و خشنودى او را مساعدت نمايد، مهار خويشتندارى را از دست دهد؛
و اگر ترس ناگهانى به او دست دهد، احتياط و حذر مشغولش كند؛
و اگر ايمنى برايش فراخ گردد، غفلت او را ربايد؛
و اگر مالى به او رسد، ثروت او را به سركشى اندازد؛
و اگر مصيبتى به او برسد، جزع و فزع رسوايش سازد؛
و اگر دچار تهيدستى شود، بلا او را مشغول به خود كند؛
و اگر گرسنگى بر او سخت گيرد، ناتوانى وى را از پا در آورد؛
و اگر سيرى او از اندازه بگذرد، شكم پرى گرفتار زحمت و اضطرابش نمايد؛
پس هر كمبودى براى او زيانبار، و هر افراطى فاسد كننده اوست.
📙نهج البلاغه #حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 سنت پیامبر(ص) در تقسیم بیت المال و روش خلفای دوم و سوم
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت2
🔶 @Nahj_Et
💢 علم؛ منشأ اقتدار
امام علی علیه السلام:
🌺 «العِلمُ سُلطَانٌ مَن وَجَدَه صَالَ وَ مَن لَم یَجِدهُ صِیلَ عَلَیهِ».
🌸 دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و پیروز شود و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد.
📚 شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹.
🔶 @Nahj_Et
💠جایگاه خرد و خردمندی در نهج البلاغه
🔹اِنَّ أَغْنَی الْغِنَی الْعَقْلُ»(1)
بی نیاز ترین بی نیازها عقل است.
🔹«لاغِنی کالعَقْل»(2)
هیچ بی نیازی مانند عقل و خرد نیست.
🔹«لا مالَ اَعَودُ مَنَ العَقْلِ وَلا عَقْلَ کالتدبیرِ»(3)
هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست … و هیچ تعقلی مانند تدبیر نیست.
🔹«العَقْلُ حُسامٌ قَاطِعُ»(4)
عقل شمشیری است برّان.
شرح و تفسیر👇
خرد انسان باعث برتری و شرافت او بر سایر موجودات گردیده است. و این حقیقتی است که قرآن کریم و احادیث به آن تاکید
کرده اند. انسان آن گاه که از خرد این نعمت الهی بگونه شایسته ای
1- [] - نهج البلاغه، حکمت 38.
2- - نهج البلاغه، حکمت 54.
3- - نهج البلاغه، حکمت 113.
4- - نهج البلاغه، حکمت 424.
🔶 @Nahj_Et
✨كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ .
✨امام علی عليه السّلام :
(در باره رفتار با فتنه جويان) فرموده است
در زمان فتنه و تباهكارى مانند ابن اللّبون (بچه شتر نر كه دو سالش تمام شده و مادرش بچه اى را كه پس از آن زائيده شير مى دهد) باش كه نه پشت (توانائى) دارد تا بر آن سوار شوند، و نه پستانى كه از آن شير دوشند (هنگام فتنه و تباهكارى طورى رفتار كن كه فتنه جويان در جان و مال تو طمع نكنند ولى اين وقتى است كه جنگ و زد و خورد بين دو رئيس و پيشواى گمراه و گمراه كننده باشد مانند فتنه عبد الملك و ابن زبير و فتنه حجّاج ابن اشعث، و امّا هنگامى كه يكى از آنها بر حقّ و ديگرى بر باطل بود فتنه نيست مانند جنگ جمل و صفّين كه واجب است همراهى صاحب حقّ و بذل جان و مال در راه او).
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙#حکمت_1
🔶 @Nahj_Et
🪐هر افتخارى است در عمل است
📿مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
🟤آن کس که کردارش اورا به جایی نرساند ، بزرگی خاندانش ، او را به پیش نخواهد راند.
✍اشاره به اين كه ارزش و شخصيت در انسان به صفات و فضايل شخصى اوست، علم و دانش، شجاعت و سخاوت، بزرگوارى و امانت و صفات برجسته ديگر. و آن ها كه از اين صفات بى بهره اند و تنها به مقام پدران خود افتخار مى كنند در اشتباه بزرگى هستند و به گفته شاعر:
گيرم پدر تو بود فاضل *** از فضل پدر، تو را چه حاصل؟
و به گفته بعضى از بزرگان: از عجايب روزگار اين است كه انسان زنده به شخص مرده اى افتخار كند و استخوان هاى پوسيده را نشانه عظمت خود بداند. البته عظمت نياكان ممكن است به صورت تشريفاتى مايه افتخار شود ولى افتخار حقيقى در پرتو صفات و اعمال خود انسان است.
📚 #حکمت_389
🔶 @Nahj_Et
هَلَكَ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَال، وَمُبْغِضٌ قَال.
دو تن بخاطر من به هلاکت رسیدند:
دوست افراط کننده، و دشمن دشنام دهنده.
✍ شرح حکمت:
امام عليهالسلام در اين گفتار حكيمانه، افراط و تفريط در امر محبت اولياءالله را نكوهش میكنند و میفرمايند:
دو كس درباره من هلاك شدند:
دوست غلو كننده، و دشمن كينه توز.
تاريخ مى گويد:👇
اتفاقا هر دو گروه در مورد اميرالمؤمنين (ع) پيدا شدند.
🔸جمعى میگفتند: خداوند در جسم على (ع) حلول كرده،
زيرا صفاتش صفات خدايى است.
امروزه هم متأسفانه اينگونه سخنان غلوآمیز به جلسات مذهبى، از طريق بعضى مداحان يا خطبا، راه يافته است.
از آنجا كه دنياى امروز دنياى ارتباطات است، اين سخنان آميخته با غلو از يك مجلس كوچك به همهجا منتقل میشود و دشمنان شيعه كه در كمين نشستهاند آن را به همه شيعيان تسرى میدهند و حكم كفر و قتل آنها را صادر میكنند. بايد در برابر اين توطئه ها بيدار بود❗️
🔹در مقابل، گروه ديگرى دشمنى و عداوت دارند،
مانند: خوارج كه آن حضرت را (نعوذ بالله) لعن و نفرين میكردند و واجب القتل میدانستند.
متأسفانه در زمان ما هم افرادى هستند كه دشمنی خود را آشكار نمیكنند، اما فضائل ایشان را منكر و از ذكر آن ناراحت میگردند، به گونهای كه در عربستان سعودى كتابهای فضائل على (ع) جمعآوری میشود و اجازه نشر نمیدهند.
✅ آن افراط گران و اين تفريط كنندگان هر دو گمراهند.
تنها كسانى در صراط مستقيم گام برمیدارند كه حد اعتدال را رعايت كنند.👌
💠 امام صادق عليه السلام در پاسخ كسى كه میگفت: خداوند محمّد و على را آفريده و تمام كارها را بدست آنها سپرده، آفرينش بدست آنها و رزق نيز در دست آنهاست، زنده میکنند و میمیرانند...
فرمودند: اين دشمن خدا دروغ گفته است،
آيه سوره «رعد» را براى او بخوانيد كه میفرمايد:
✨«آنها براى خدا شريكانى قرار دادهاند كه اعتقاد داشتند اين همتايان نيز مانند خدا میآفرینند...
بگو خداوند خالق همه چيز است و او يگانه پيروز است»✨
#حکمت_217
🔶 @Nahj_Et
💠💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ
🔹خطبه هاى آن حضرت عليه السّلام است كه ياد ميكند در آن آغاز آفريدن آسمان و زمين و خلق آدم را
قسمت أول آفريدن آسمان و زمين
✍حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه همه گويندگان از مدح و ثناى او عاجزند (توانائى مدح و ثنائى كه لايق ذات او باشد ندارند، و از اينرو است كه حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله فرمود: لا أحصى ثناء عليك، أنت كما أثنيت على نفسك يعنى مرا توانائى مدح و ثناى تو نيست، تو خود بايد ثنا گوى ذات اقدس خود باشى) و شمارندگان و حسابگران از شمارش نعمتها و بخششهاى او درمانده (زيرا نعمتها و عطاهاى حقّ تعالى غير متناهى و آخرى براى آنها متصوّر نيست، چنانكه در قرآن كريم س 14 ى 34 میفرمايد: وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها يعنى اگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد توانائى نداريد، پس كسيكه نتواند نعمتهاى پروردگار را بشمارد چگونه میتواند حقّ او را ادا كند و شكرش را بجا آورد، لذا میفرمايد:) و كوشش كنندگان نمیتوانند حقّ نعمت او را ادا كنند (پس منتهى درجه سپاسگزارى آنست كه بنده بعجز از اداى حقّ نعمت او اعتراف كند) (2) خداوندى كه حقيقت او را صاحبان همّت بلند درك نمیكنند، و زيركيها و هوشهاى غوّاص (كه فرو میروند در درياى افكار) باو دست نيابند (چگونه ممكن میتواند حقيقت ذات او را در يابد) (3) خداوندى كه صفتش را نهايتى نيست (زيرا او را هيچ صفتى زائد بر ذات نباشد تا محدود و معيّن گردد) و نه خود او را صفتى است موجود و ثابت (كه در آن مقيّد و منحصر شود و احاطه بجميع صفات او نمايد
ادامه دارد....
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙بخشی از #خطبه_1
🔶 @Nahj_Et
⛔️از این صفات زشت بپرهیز
▫️وَإِيَّاکَ وَالاِْعْجَابَ بِنَفْسِکَ، وَالثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُکَ مِنْهَا، وَحُبَّ الاِْطْرَاءِ
🟤از خودپسندى و تکيه بر نقاط قوت خويش و علاقه به مبالغه در ستايش (ستايش گويان) شديداً بپرهيز
✍امام عليه السلام انگشت روى سه نقطه ضعف از نقاط ضعف آدمى به خصوص زمامداران گذارده است: اوّل خودپسندى، دوم اعتماد بر نقاط قوت خويش و سوم علاقه به مدح و ثناى ثناگويان.گرفتارى انسان در اين گونه موارد از آنجا نشأت مى گيرد که حب ذات و علاقه به خويشتن سبب مى شود نقاط قوت خود را بزرگ ببيند و بر آنها تکيه کند و دوست دارد او را بستايند، بلکه گاه نقاط ضعف خويش را نقطه قوت مى شمرد و ثناى ثناگويان را مى طلبد که اين خطرناک ترين حالات انسان است.
📘#نامه_53
🔶 @Nahj_Et
🍋 امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🍎 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ قَدْ عَزَّي الْأَشْعَثَ بْنَ قَيْسٍ عَنِ ابْنٍ لَهُ.
يَا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَي عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَي عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ
🍉 و درود خدا بر او (جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش) فرمود: ای اشعث! اگر شكیبا باشی تقدیر الهی بر تو جاری و تو پاداش داده خواهی شد و اگر بی تابی كنی نیز تقدیر الهی بر تو جاری و تو گناهكاری.
📚 نهج البلاغه #حکمت_291
🔶 @Nahj_Et
💠مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ
🔹أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ قَتَلُوهُ وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ .
🔹از نامه هاى آن حضرت عليه السَّلام است باهل كوفه در بين راه هنگامي كه از مدينه (براى جنگ با طلحه و زبير و پيروانشان) ببصره مى رفت (چون به ماء العذيب رسيد اين نامه را براى اهل كوفه نوشت و آنان را از سبب كشته شدن عثمان آگاه ساخته بكمك و يارى خود طلبيد و آنرا بوسيله حضرت امام حسن و عمّار ابن ياسر فرستاد):
✍ از بنده خدا علىّ امير المؤمنين بسوى اهل كوفه كه يارى كنندگان بزرگوار و از مهتران عرب مى باشند. پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم، من شما را از كار عثمان (و سبب كشته شدن او) آگاه مى سازم بطوري كه شنيدن آن مانند ديدن باشد (تا كسانى از اهل كوفه كه در آن واقعه نبودند مانند آنان باشند كه بودند و ديدند) مردم بعثمان (بر اثر كارهاى ناشايسته) زشتيها
را نموده ناسزا گفتند و من مردى از هجرت كنندگان بودم كه (با پيغمبر اكرم از مكّه به مدينه براى صلح و آسايش آمده و از فتنه و فساد و خونريزى بيزار بوده دورى مى جستم و.
ادامه دارد....
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙بخشی از#نامه_1
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒روش امام(ع) در تقسیم بیت المال در دوران خلافت ایشا
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت3
🔶 @Nahj_Et
💥. وَ قَالَ (عليه السلام) :أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ .
💥امام عليه السّلام (در نكوهش طمع و آز و اظهار گرفتارى و تنگدستى و بى انديشه سخن گفتن) فرموده است
1- كوچك گردانيد خود را كسيكه طمع و آز (بآنچه در دست مردم است) را روش خويش قرار داد (زيرا لازمه طمع نيازمندى و فروتنى است، و لازمه نيازمندى و فروتنى پستى و كوچكى).
2- و بذلّت و خوارى تن داده كسيكه گرفتارى و پريشانى خود را (نزد ديگرى) آشكار نمايد (زيرا لازمه اظهار گرفتارى و پريشانى حقارت و زير دستى است)
3- و نزد خويش خوار است كسيكه زبانش را حكمران خود گرداند (بى تأمّل و انديشه هر چه به زبانش آيد بگويد كه بسا موجب هلاك و تباهى او گردد، و چنين كس مقام و منزلتى براى خود در نظر نگرفته است).
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙#حکمت_2
🔶 @Nahj_Et
✨امام علی علیه السلام فرمود:
✅ تا کلامی را به زبان نياوردهای، در
بندِ توستامّاهنگامی كه به زبان آوردی،
تو در بند آن در میآیی.
🔸پس همانگونه كه طلا و جواهر،
و مال و داراییِ خود را در گنجينه
میگذاری، #زبانت را نيز در گنجينهی
دهانت نگه دار.
💚 زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از
كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده
است.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱
🔶 @Nahj_Et