فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️یقُولُ فِى الدُّنْیا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ وَیعْمَلُ فِیهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِینَ
🔻از کسانى مباش که) درباره دنیا همچون زاهدان سخن مى گوید ولى در آن همچون دنیاپرستان عمل مى کند
▫️یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَلاَ یعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَیُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ
🔻(از کسانى مباش که) صالحان را دوست دارد ولى عمل آنها را انجام نمى دهد و گنهکاران را دشمن مى شمارد ولى یکى از آنهاست
▫️یصِفُ الْعِبْرَةَ وَلاَ یعْتَبِرُ.
🔻از کسانى مباش که) عبرت آموختن را مى ستاید (و به دیگران آموزش مى دهد) ولى خود عبرت نمى گیرد
📘#حکمت_150
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
khotbeh j1-mp3.mp3
14.4M
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🔰 #شگفتی_های_روح_آدمی
و آن حضرت فرمود: رگ اين انسان را قطعه گوشتى آويخته شده كه عجيب ترین چيزى كه در وجود اوست و آن قلب می باشد. براى قلب مادّه هايى از حكمت و اضدادى مخالف آن است.
اگر اميدى براى دل پديد آيد، طمع خوارش كند؛
و چون طمع در آن به هيجان آيد، حرص آن را به هلاكت افكند؛
و اگر نوميدى بر آن چيره شود، حسرت او را از پاى در آورد؛
و اگر كينه عارض او گردد، خشمش فزونى گيرد؛
و اگر رضا و خشنودى او را مساعدت نمايد، مهار خويشتندارى را از دست دهد؛
و اگر ترس ناگهانى به او دست دهد، احتياط و حذر مشغولش كند؛
و اگر ايمنى برايش فراخ گردد، غفلت او را ربايد؛
و اگر مالى به او رسد، ثروت او را به سركشى اندازد؛
و اگر مصيبتى به او برسد، جزع و فزع رسوايش سازد؛
و اگر دچار تهيدستى شود، بلا او را مشغول به خود كند؛
و اگر گرسنگى بر او سخت گيرد، ناتوانى وى را از پا در آورد؛
و اگر سيرى او از اندازه بگذرد، شكم پرى گرفتار زحمت و اضطرابش نمايد؛
پس هر كمبودى براى او زيانبار، و هر افراطى فاسد كننده اوست.
📙نهج البلاغه #حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 سنت پیامبر(ص) در تقسیم بیت المال و روش خلفای دوم و سوم
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت2
🔶 @Nahj_Et
💢 علم؛ منشأ اقتدار
امام علی علیه السلام:
🌺 «العِلمُ سُلطَانٌ مَن وَجَدَه صَالَ وَ مَن لَم یَجِدهُ صِیلَ عَلَیهِ».
🌸 دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و پیروز شود و هر كه آن را نیابد بر او يورش برند و مغلوب گردد.
📚 شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹.
🔶 @Nahj_Et
💠جایگاه خرد و خردمندی در نهج البلاغه
🔹اِنَّ أَغْنَی الْغِنَی الْعَقْلُ»(1)
بی نیاز ترین بی نیازها عقل است.
🔹«لاغِنی کالعَقْل»(2)
هیچ بی نیازی مانند عقل و خرد نیست.
🔹«لا مالَ اَعَودُ مَنَ العَقْلِ وَلا عَقْلَ کالتدبیرِ»(3)
هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست … و هیچ تعقلی مانند تدبیر نیست.
🔹«العَقْلُ حُسامٌ قَاطِعُ»(4)
عقل شمشیری است برّان.
شرح و تفسیر👇
خرد انسان باعث برتری و شرافت او بر سایر موجودات گردیده است. و این حقیقتی است که قرآن کریم و احادیث به آن تاکید
کرده اند. انسان آن گاه که از خرد این نعمت الهی بگونه شایسته ای
1- [] - نهج البلاغه، حکمت 38.
2- - نهج البلاغه، حکمت 54.
3- - نهج البلاغه، حکمت 113.
4- - نهج البلاغه، حکمت 424.
🔶 @Nahj_Et
✨كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ .
✨امام علی عليه السّلام :
(در باره رفتار با فتنه جويان) فرموده است
در زمان فتنه و تباهكارى مانند ابن اللّبون (بچه شتر نر كه دو سالش تمام شده و مادرش بچه اى را كه پس از آن زائيده شير مى دهد) باش كه نه پشت (توانائى) دارد تا بر آن سوار شوند، و نه پستانى كه از آن شير دوشند (هنگام فتنه و تباهكارى طورى رفتار كن كه فتنه جويان در جان و مال تو طمع نكنند ولى اين وقتى است كه جنگ و زد و خورد بين دو رئيس و پيشواى گمراه و گمراه كننده باشد مانند فتنه عبد الملك و ابن زبير و فتنه حجّاج ابن اشعث، و امّا هنگامى كه يكى از آنها بر حقّ و ديگرى بر باطل بود فتنه نيست مانند جنگ جمل و صفّين كه واجب است همراهى صاحب حقّ و بذل جان و مال در راه او).
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙#حکمت_1
🔶 @Nahj_Et
🪐هر افتخارى است در عمل است
📿مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
🟤آن کس که کردارش اورا به جایی نرساند ، بزرگی خاندانش ، او را به پیش نخواهد راند.
✍اشاره به اين كه ارزش و شخصيت در انسان به صفات و فضايل شخصى اوست، علم و دانش، شجاعت و سخاوت، بزرگوارى و امانت و صفات برجسته ديگر. و آن ها كه از اين صفات بى بهره اند و تنها به مقام پدران خود افتخار مى كنند در اشتباه بزرگى هستند و به گفته شاعر:
گيرم پدر تو بود فاضل *** از فضل پدر، تو را چه حاصل؟
و به گفته بعضى از بزرگان: از عجايب روزگار اين است كه انسان زنده به شخص مرده اى افتخار كند و استخوان هاى پوسيده را نشانه عظمت خود بداند. البته عظمت نياكان ممكن است به صورت تشريفاتى مايه افتخار شود ولى افتخار حقيقى در پرتو صفات و اعمال خود انسان است.
📚 #حکمت_389
🔶 @Nahj_Et
هَلَكَ فِيَّ رَجُلاَنِ: مُحِبٌّ غَال، وَمُبْغِضٌ قَال.
دو تن بخاطر من به هلاکت رسیدند:
دوست افراط کننده، و دشمن دشنام دهنده.
✍ شرح حکمت:
امام عليهالسلام در اين گفتار حكيمانه، افراط و تفريط در امر محبت اولياءالله را نكوهش میكنند و میفرمايند:
دو كس درباره من هلاك شدند:
دوست غلو كننده، و دشمن كينه توز.
تاريخ مى گويد:👇
اتفاقا هر دو گروه در مورد اميرالمؤمنين (ع) پيدا شدند.
🔸جمعى میگفتند: خداوند در جسم على (ع) حلول كرده،
زيرا صفاتش صفات خدايى است.
امروزه هم متأسفانه اينگونه سخنان غلوآمیز به جلسات مذهبى، از طريق بعضى مداحان يا خطبا، راه يافته است.
از آنجا كه دنياى امروز دنياى ارتباطات است، اين سخنان آميخته با غلو از يك مجلس كوچك به همهجا منتقل میشود و دشمنان شيعه كه در كمين نشستهاند آن را به همه شيعيان تسرى میدهند و حكم كفر و قتل آنها را صادر میكنند. بايد در برابر اين توطئه ها بيدار بود❗️
🔹در مقابل، گروه ديگرى دشمنى و عداوت دارند،
مانند: خوارج كه آن حضرت را (نعوذ بالله) لعن و نفرين میكردند و واجب القتل میدانستند.
متأسفانه در زمان ما هم افرادى هستند كه دشمنی خود را آشكار نمیكنند، اما فضائل ایشان را منكر و از ذكر آن ناراحت میگردند، به گونهای كه در عربستان سعودى كتابهای فضائل على (ع) جمعآوری میشود و اجازه نشر نمیدهند.
✅ آن افراط گران و اين تفريط كنندگان هر دو گمراهند.
تنها كسانى در صراط مستقيم گام برمیدارند كه حد اعتدال را رعايت كنند.👌
💠 امام صادق عليه السلام در پاسخ كسى كه میگفت: خداوند محمّد و على را آفريده و تمام كارها را بدست آنها سپرده، آفرينش بدست آنها و رزق نيز در دست آنهاست، زنده میکنند و میمیرانند...
فرمودند: اين دشمن خدا دروغ گفته است،
آيه سوره «رعد» را براى او بخوانيد كه میفرمايد:
✨«آنها براى خدا شريكانى قرار دادهاند كه اعتقاد داشتند اين همتايان نيز مانند خدا میآفرینند...
بگو خداوند خالق همه چيز است و او يگانه پيروز است»✨
#حکمت_217
🔶 @Nahj_Et
💠💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ
🔹خطبه هاى آن حضرت عليه السّلام است كه ياد ميكند در آن آغاز آفريدن آسمان و زمين و خلق آدم را
قسمت أول آفريدن آسمان و زمين
✍حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه همه گويندگان از مدح و ثناى او عاجزند (توانائى مدح و ثنائى كه لايق ذات او باشد ندارند، و از اينرو است كه حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله فرمود: لا أحصى ثناء عليك، أنت كما أثنيت على نفسك يعنى مرا توانائى مدح و ثناى تو نيست، تو خود بايد ثنا گوى ذات اقدس خود باشى) و شمارندگان و حسابگران از شمارش نعمتها و بخششهاى او درمانده (زيرا نعمتها و عطاهاى حقّ تعالى غير متناهى و آخرى براى آنها متصوّر نيست، چنانكه در قرآن كريم س 14 ى 34 میفرمايد: وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها يعنى اگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد توانائى نداريد، پس كسيكه نتواند نعمتهاى پروردگار را بشمارد چگونه میتواند حقّ او را ادا كند و شكرش را بجا آورد، لذا میفرمايد:) و كوشش كنندگان نمیتوانند حقّ نعمت او را ادا كنند (پس منتهى درجه سپاسگزارى آنست كه بنده بعجز از اداى حقّ نعمت او اعتراف كند) (2) خداوندى كه حقيقت او را صاحبان همّت بلند درك نمیكنند، و زيركيها و هوشهاى غوّاص (كه فرو میروند در درياى افكار) باو دست نيابند (چگونه ممكن میتواند حقيقت ذات او را در يابد) (3) خداوندى كه صفتش را نهايتى نيست (زيرا او را هيچ صفتى زائد بر ذات نباشد تا محدود و معيّن گردد) و نه خود او را صفتى است موجود و ثابت (كه در آن مقيّد و منحصر شود و احاطه بجميع صفات او نمايد
ادامه دارد....
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙بخشی از #خطبه_1
🔶 @Nahj_Et
⛔️از این صفات زشت بپرهیز
▫️وَإِيَّاکَ وَالاِْعْجَابَ بِنَفْسِکَ، وَالثِّقَةَ بِمَا يُعْجِبُکَ مِنْهَا، وَحُبَّ الاِْطْرَاءِ
🟤از خودپسندى و تکيه بر نقاط قوت خويش و علاقه به مبالغه در ستايش (ستايش گويان) شديداً بپرهيز
✍امام عليه السلام انگشت روى سه نقطه ضعف از نقاط ضعف آدمى به خصوص زمامداران گذارده است: اوّل خودپسندى، دوم اعتماد بر نقاط قوت خويش و سوم علاقه به مدح و ثناى ثناگويان.گرفتارى انسان در اين گونه موارد از آنجا نشأت مى گيرد که حب ذات و علاقه به خويشتن سبب مى شود نقاط قوت خود را بزرگ ببيند و بر آنها تکيه کند و دوست دارد او را بستايند، بلکه گاه نقاط ضعف خويش را نقطه قوت مى شمرد و ثناى ثناگويان را مى طلبد که اين خطرناک ترين حالات انسان است.
📘#نامه_53
🔶 @Nahj_Et
🍋 امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🍎 وَ قَالَ (عليه السلام): وَ قَدْ عَزَّي الْأَشْعَثَ بْنَ قَيْسٍ عَنِ ابْنٍ لَهُ.
يَا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَي عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَي عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ
🍉 و درود خدا بر او (جهت تسلیت گفتن به اشعث بن قیس در مرگ فرزندش) فرمود: ای اشعث! اگر شكیبا باشی تقدیر الهی بر تو جاری و تو پاداش داده خواهی شد و اگر بی تابی كنی نیز تقدیر الهی بر تو جاری و تو گناهكاری.
📚 نهج البلاغه #حکمت_291
🔶 @Nahj_Et
💠مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَهْلِ الْكُوفَةِ جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ
🔹أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ قَتَلُوهُ وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَى الْقُطْبِ فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ .
🔹از نامه هاى آن حضرت عليه السَّلام است باهل كوفه در بين راه هنگامي كه از مدينه (براى جنگ با طلحه و زبير و پيروانشان) ببصره مى رفت (چون به ماء العذيب رسيد اين نامه را براى اهل كوفه نوشت و آنان را از سبب كشته شدن عثمان آگاه ساخته بكمك و يارى خود طلبيد و آنرا بوسيله حضرت امام حسن و عمّار ابن ياسر فرستاد):
✍ از بنده خدا علىّ امير المؤمنين بسوى اهل كوفه كه يارى كنندگان بزرگوار و از مهتران عرب مى باشند. پس از حمد خدا و درود بر پيغمبر اكرم، من شما را از كار عثمان (و سبب كشته شدن او) آگاه مى سازم بطوري كه شنيدن آن مانند ديدن باشد (تا كسانى از اهل كوفه كه در آن واقعه نبودند مانند آنان باشند كه بودند و ديدند) مردم بعثمان (بر اثر كارهاى ناشايسته) زشتيها
را نموده ناسزا گفتند و من مردى از هجرت كنندگان بودم كه (با پيغمبر اكرم از مكّه به مدينه براى صلح و آسايش آمده و از فتنه و فساد و خونريزى بيزار بوده دورى مى جستم و.
ادامه دارد....
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙بخشی از#نامه_1
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒روش امام(ع) در تقسیم بیت المال در دوران خلافت ایشا
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
📌 نهجالبلاغه/ #خطبه_126/ قسمت3
🔶 @Nahj_Et
💥. وَ قَالَ (عليه السلام) :أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ
وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ ضُرَّهُ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ .
💥امام عليه السّلام (در نكوهش طمع و آز و اظهار گرفتارى و تنگدستى و بى انديشه سخن گفتن) فرموده است
1- كوچك گردانيد خود را كسيكه طمع و آز (بآنچه در دست مردم است) را روش خويش قرار داد (زيرا لازمه طمع نيازمندى و فروتنى است، و لازمه نيازمندى و فروتنى پستى و كوچكى).
2- و بذلّت و خوارى تن داده كسيكه گرفتارى و پريشانى خود را (نزد ديگرى) آشكار نمايد (زيرا لازمه اظهار گرفتارى و پريشانى حقارت و زير دستى است)
3- و نزد خويش خوار است كسيكه زبانش را حكمران خود گرداند (بى تأمّل و انديشه هر چه به زبانش آيد بگويد كه بسا موجب هلاك و تباهى او گردد، و چنين كس مقام و منزلتى براى خود در نظر نگرفته است).
📙#شرح_سیدعلی_نقی_فیض_الاسلام
📙#حکمت_2
🔶 @Nahj_Et
✨امام علی علیه السلام فرمود:
✅ تا کلامی را به زبان نياوردهای، در
بندِ توستامّاهنگامی كه به زبان آوردی،
تو در بند آن در میآیی.
🔸پس همانگونه كه طلا و جواهر،
و مال و داراییِ خود را در گنجينه
میگذاری، #زبانت را نيز در گنجينهی
دهانت نگه دار.
💚 زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را از
كف برده، و خشم و كيفر الهی را آورده
است.
📚 نهج البلاغه، حكمت ۳۸۱
🔶 @Nahj_Et
مَا خَيْرٌ بِخَيْرٍ بَعْدَهُ النَّار...
آن خوبى و نعمتى كه جهنم دنبال آن باشد خوبى نيست و آن بدى و مشكلى كه بعد از آن بهشت باشد بدى محسوب نمى شود
✍مفهوم «خير»و«شر» به طور اجمال بر همه روشن است ولى معيار سنجش آن در جوامع و مكاتب مختلف كاملا متفاوت مى باشد، مادى گراها خير و نيكى را در لذات مادى مى دانند و بدى را در ضررها و زيان هاى مادى، در حالى كه مكاتب الهى خير و شر را به گونه ديگرى تفسير مى كنند. آن ها خير رادر سعادت جاويدان سراى ديگر ودر فضايل انسانى و صفات برجسته اخلاقى مى دانند،هرچند زيان هاى مادى نيز ظاهراً سنگين است و به عكس، شر و بدى را در رذايل اخلاقى و كارهاى غير انسانى و آنچه مايه خسران و زيان در سراى ديگر مى شود حساب مى كنند و اينجاست كه ديدگاه اين دومكتب كاملا از هم جدا مى شود.اگر انسان، امروز غذاى بسيار لذيذى بخورد ولى بعد از آن يك هفته بيمار شود و در بستر بيفتد هيچ عاقلى آن را خير نمى نامد و به عكس اگر انسان داروى تلخى را مى نوشد و به دنبال آن از يك بيمارى سخت بهبودى مى يابد هيچ كس آن را شرحساب نمى كند بنابراين آغاز وانجام و تمام جوانب را بايد در نظر گرفت تا بتوان حكم به خير بودن يا شر بودن چيزى كرد به همين دليل كارهاى ظاهراً خيرى كه بعد از آن آتش دوزخ است واقعاً شر است هوس رانى هاى بى حساب حكومت كردن به غير حق، لذات گناه آلود دنيوى تمامشان ازنظر خداپرستان شر است چون پايانش دوزخ است و به عكس شهادت در راه خدا و انفاق فى سبيل الله و تحمل زحمات در مبارزه با هواى نفس كه بعد از آن بهشت جاويدان الهى است واقعاً خير است
📘#حکمت_387
🔶 @Nahj_Et
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی شَرَعَ الإسْلَامَ فَسَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ وَ أَعَزَّ أَرْکَانَهُ عَلَی مَنْ غَالَبَهُ فَجَعَلَهُ أَمْناً لِمَنْ عَلِقَهُ وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ عَنْهُ وَ نُوراً لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِهِ وَ فَهْماً لِمَنْ عَقَلَ وَ لُبّاً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ آیَهً لِمَنْ تَوَسَّمَ»
🔹 چنانچه انسان دارای فقر مادی باشد به وسیله خرد ورزی می تواند با اجرای فرامین عقل و با تلاش و کوشش این نیازهای مادی خود را برطرف نماید و چنانچه دچار فقر معنوی باشد بوسیله اندیشه و تدبیر که از کارهای خرد می باشد می تواند به کسب دانش و کمالات اخلاقی بپردازد و اعتبار و محبوبیت خویش را در نزد مردم افزایش دهد، و رضایت خداوند را در نظر داشته باشد. و بدینگونه خرد ثروتی است که می تواند انسان را از بسیاری مشکلات برهاند و او را بی نیاز از مطالب غیر مفید نماید.
عقل همچون وسیله دفاعی محکم در مقابل هجوم هوس هایی که دشمن انسان هستند می تواند مقاوم و موثر باشد.
📙#خطبه_106
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ؛ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ.
اگر بردبار نیستی، خود را بردبار نشان ده، زيرا اندک است کسی که خود را همانند مردمی کند و از جملهی آنان به حساب نیاید.
✍ شرح حکمت:
امام (عليهالسلام) در اين حکمت راه رسيدن به بردباری را بيان میكنند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند.👌
😡 مثلاً حادثه خشم آورى پیش آمده و انسان عصبانى میگردد و از درون میجوشد و میخروشد؛ ولى خودش را كنترل كند و قیافهای همچون بردباران به خود بگيرد.
اين كار در نخستینبار ممكن است بسيار مشكل باشد، ولى هرچه تكرار شود آسانتر میگردد تا زمانیکه انسان به آن عادت میكند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه میشود. 💯
👈 البته تمام صفات فضيله را میتوان از اين راه بهدست آورد...
😰 مثلاً علماى اخلاق درباره افراد ترسو میگويند: خود را در میدانهای ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد، پس از مدتى عادت میكند و ملكه شجاعت در او پيدا میشود.
✅ جمله «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است، و در واقع امام (ع) آن را بهعنوان درسى فراگير در مسير بهدست آوردن فضايل تعليم دادهاند، و اين همان چیزیست كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از راههای رفع نقايص روان میشمارند.
#حکمت_207
🔶 @Nahj_Et
💠چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران
🔹در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
✳️به میزبانی شهر مقدس قم
🕜زمان:
🔸افتتاحیه: سه شنبه 19 دیماه 1402 ساعت 18 الی 20
🔸مسابقه خواهران و برادران:
20 الی 22 دیماه 1402 ساعت 8 صبح الی 20 شب
🔸اختتامیه: شنبه 23 دیماه 1402 ساعت 9:30 الی 11:30
❇️مکان: قم/بلوار 15 خرداد/سالن همایش امامزاده سید علی علیه السلام
#شهر_مقدس_قم
#مسابقات_معارفی
🔶 @Nahj_Et
📿پيوند اخلاق نيك با يكديگر
▫️ إِذَا كَانَ فِي رَجُل خَلَّةٌ رَائِقَةٌ، فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا
🟤هرگاه در انسانى خوى و خصلت خوب و خوشايندى باشد انتظار همانندهايش را نيز (در او) داشته باشيد»
✍ طبيعى است كه وقتى بر شاخه درختى ميوه خوب و جالبى ببينيم دور از انتظار نيست كه همانند آن در شاخه هاى ديگر نيز يافت شود. همچنين هرگاه انسان در جايى به قطعه سنگ قيمتى اى برخورد كند چه بسا كه نشانه وجود معدنى از آن در آن جا باشد. اين سخن در وجود انسان دليل روشنى دارد و آن اين كه كارهايى كه انسان به طور مكرر انجام مى دهد يك ريشه باطنى دارد كه در نهاد اوست و اين ريشه باطنى سبب مى شود كه مشابهات آن نيز در وى ظاهر گردد.
📚#حکمت_445
🔶 @Nahj_Et