دعای امیرالمومنین علیهالسلام قبل از جنگ
▫️إِنْ أَظْهَرْتَنَا عَلَى عَدُوِّنَا، فَجَنِّبْنَا الْبَغْيَ وَ سَدِّدْنَا لِلْحَقِّ ; وَ إِنْ أَظْهَرْتَهُمْ عَلَيْنَا فَارْزُقْنَا الشَّهَادَةَ، وَاعْصِمْنَا مِنَ الْفِتْنَةِ
🟤(بارالها!) اگر ما را بر دشمن پيروز ساختى از ستمگرى بر کنار دار و بر راه حق استوار فرما و اگر آن ها را بر ما غلبه دادى، شهادت را نصيب ما کن و از فتنه، دورمان دار»
✍امام عليه السلام در اين دعاى پرمعنا نخست به اين حقيقت اشاره مى کند که در ميدان نبرد، در فرض پيروزى بسيارى اند که از مسير عدالت خارج مى شوند و ظلم و ستم هاى ناروا بر دشمن روا مى دارند ; از اين رو از خدا مى خواهد که در صورت پيروزى از اين کار خلاف دور بماند; ثانياً بسيارند کسانى که پيروزى را براى خودکامگى و هوس رانى و سلطه بر خلق مى خواهند. امام(عليه السلام) عرضه مى دارد: خداوندا، به ما توفيق ده که پيروزى را براى اقامه حق و عدل بخواهيم ; ثالثاً در فرض غلبه دشمن، از خدا شهادت مى طلبد و برکنار ماندن از فتنه را.
📘#خطبه_171
🔶 @Nahj_Et
شرح_صوتی_خطبه_۱۱_و_۱۲.mp3
7.48M
.
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد
.
#میرزامهدی_صادقی
#خطبه_11
#خطبه_12
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اعْتَرَضَتْهُ الْحَمِيَّةُ فَافْتَخَرَ عَلَى آدَمَ بِخَلْقِهِ، وَ تَعَصَّبَ عَلَيْهِ لاَِصْلِهِ. فَعَدُوُّ اللّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِينَ، وَ سَلَفُ الْمُسْتَکْبِرِينَ، الَّذِي وَضَعَ أَسَاسَ الْعَصَبِيَّةِ، وَ نَازَعَ اللّهَ رِدَاءَ الْجَبْرِيَّةِ، وَ ادَّرَعَ لِبَاسَ التَّعَزُّزِ، وَ خَلَعَ قِنَاعَ التَّذَلُّلِ
🟤تعصب و نخوت او را فرا گرفت و به جهت خلقتش (از آتش) بر آدم افتخار کرد و به سبب اصل و ريشه اش نسبت به آدم تعصب ورزيد، از اين رو اين دشمن خدا، پيشواى متعصبان و سر سلسله مستکبران شد که اساس تعصب را بنا نهاد و با خداوند در رداى جبروتيش به ستيز برخاست و لباس بزرگى و تکبّر بر تن نمود، و پوشش تواضع و فروتنى را در آورد.
🎤 استاد #الهی_قمشه_ای
🔶 @Nahj_Et
▫️فَخَفِّضْ فِي الطَّلَبِ وَأَجْمِلْ فِي الْمُکْتَسَبِ
🟤حال که چنين است در به دست آوردن دنيا زياده روى مکن و در کسب و کار ميانه رو باش
✍تعبير به «خَفِّضْ; آرام باش و فرو نه» و «أَجْمِلْ; راه اعتدال پيش گير» هر دو اشاره به يک حقيقت و آن ترک حرص براى جلب روزى بيشتر است. اين تعبير هرگز تلاش و سعى براى به دست آوردن روزى حلال را نفى نمى کند.
📘#نامه_31
🔶 @Nahj_Et
📖چموشیِ افکار منفی
🔻الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
🔹ألا و إنَّ الخَطايا خَيلٌ شُمُسٌ حُمِلَ علَيها أهلُها و خُلِعَت لُجُمُها فَتَقَحَّمَت بِهِم في النارِ.
🔸بدانيد كه گناهان، اسبان چموشى هستند كه گناهكاران بر آنها نشسته و لگامهايشان رها شده است، پس سوارانشان را در آتش مى افكنند.
📗بحار الأنوار: 78/3/51، نهج البلاغه: خطبه 16.
🔶 @Nahj_Et
84 جنگ با تمام قوا و نزدیک شدن به پیروزی.mp3
7.97M
🔆🔆🔆🔆🔆
🟠 قسمت 84
🔹رسیدن سپاه علی(ع) به یک قدمی پیروزی بر سپاه معاویه.
🔹حیله عمرو عاص کارگر شد و جنگ متوقف گردید.
🕰 ۱۶ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام عليه السلام یکی از بهترين اسباب تقرّب به خدا را جهاد ذكر مى كند
▫️وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ، فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الإِسْلاَمِ
💠«و جهاد در راه او، چرا که جهاد قلّه رفيع اسلام است».
✍«جهاد» در اينجا معناى وسيعى دارد که علاوه بر جهاد نظامى و مقابله مسلّحانه با دشمن، شامل جهاد علمى و تبليغى و امر به معروف و نهى از منکر و هرگونه تلاش و کوشش مفيد و سازنده براى پيشبرد اهداف اسلامى و حتّى جهاد با نفس مى شود و تعبير به «ذِرْوَةُ الإِسْلاَمِ» «قلّه رفيع اسلام» اشاره به اين است که تا جهاد همه جانبه نباشد، کارى از پيش نخواهد رفت. امام عليه السلام در تعبير ديگرى که در اواخر نهج البلاغه آمده است و ناظر به بيان فلسفه احکام است درباره جهاد مى فرمايد: «وَ الْجِهَادُ عِزًّ لِلاِْسْلاَمِ; خداوند جهاد را براى عزّت و سربلندى اسلام و مسلمين قرار داده است به هر حال، اگر در بيان امام عليه السلام، نخستين واجب از واجبات بعد از ايمان به خدا و پيامبر، جهاد شمرده شده، دليلش همين است که بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.
📘#خطبه_110
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 انسان نادان و جفاکار نمی تواند حاکم اسلامی باشد
📌 نهجالبلاغه/ خطبه131/ قسمت12 از 15 قسمت
🎤صوتی استاد مفسر دکتر#محمدعلی_انصاری
#خطبه_131
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از قاصدک
💢راه بهبود کامل اکثربیماری ها پیدا شد⁉️😍
من دوسالی میشد درگیر بیماری دیابت و کبد چرب بودم 😔
هر کجا که میرفتم برای درمانش هیچ تاثیری نداشت😖
♨️تا اینکه رفیقم یه کانالی بهم معرفی کرد😍
باورتون نمیشه فقط بایک داروی گیاهی مشکلم رفع شد🤲🌹
💚اگر تو هم داری از درد یبوست،ورم معده و....رنج میبری 😩حتما عضو این کانال شوو معجزه میکنه براتون💫😍
https://eitaa.com/joinchat/3720544712Cbd05c7ed09
.
شرح_صوتی_نامه_۲۰.mp3
6.65M
نامه بيستم
نامه حضرت به زیاد
اگر خبر رسد حیف و میل از تو ، کاری کنم که در فقر بسوزی و شوی تحقیر
لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَيْءِ الْمُسْلِمِينَ ... لَأَشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ.... ضَئِيلَ الْأَمْرِ
و ............
📙سایت بنیاد مجازی نهج البلاغه در فضای مجازی و تالیفات استاد #میرزامهدی_صادقی
#نامه_20
#شرح_صوتی
🔶 @Nahj_Et
💫پيشگويى منجم
🌼✨در نهج البلاغه آمده است كه امام على (ع ) وقتى تصميم گرفتند به جنگ خوراج بروند، اشعث بن قيس كه آن وقت از اصحاب بود، با عجله و شتابان جلو آمد و گفت : يا اميرالمؤ منين ، صبر كنيد، عجله نكنيد، براى آنكه يكى از خويشاوندان من مطلبى دارد و مى خواهد به عرض شما برساند.
🍃حضرت فرمودند بيايد.
🍂آمد عرض كرد: يا اميرالمؤ منين . من منجم هستم و متخصص سعد و نحس ايام . در حسابهاى خودم به اينجا رسيدم كه شما اگر الآن حركت كنيد و به جنگ برويد قطعا شكست خواهيد خورد و با اكثريت اصحابتان كشته خواهيد شد.
🔆حضرت در جواب فرمودند: هر كس كه گفته تو را تصديق كند. پيغمبر را تكذيب كرده است . اين حرفها چيست كه شما مى گوييد؟...
🌟سپس به اصحاب فرمودند: بگوييد به نام خدا، به خدا اعتماد و توكل كنيد، حركت كنيد، عليرغم نظر منجم الان حركت كنيد و برويد.
✨رفتند و بعد معلوم شد كه در هيچ جنگى به اندازه اين جنگ ، على (ع ) فاتح نشده است .
🔶 @Nahj_Et
💠 #غفلت
🔹 وجود مبارک حضرت امیر فرمود: «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ»؛[1] مبادا غافل باشی! همیشه کارهایت را بررسی بکن! چند لحظه ای در شب و روز تنها باش و بررسی کن که من چه کردم؟
تو نیک و بدِ خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسِب[2]
🔹 این «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ»[3] برای همین است. ما هر لحظه داریم عمر را که سرمایه است می دهیم. یکی از بیانات نورانی حضرت این است که «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَی أَجَلِهِ»;[4] یعنی هر یک نفس، یک گام به قبر نزدیک می شویم. فرمود نَفَسی که انسان می کشد، گام به گام به قبر نزدیک می شود. پس ما داریم هر لحظه به قبر نزدیک می شویم. این یک ساعت را که دادیم، باید چیزی بگیریم.
🔹 فرمود از غفلت بپرهیز: «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفَاءِ وَ قِلَّةَ الْأَعْوَانِ عَلَی طَاعَةِ اللَّهِ»؛ مبادا از این غافل باشی، خیلیها را سعی بکن کمکِ خودت بگیری در اطاعت پروردگار. «وَ اقْصُرْ رَأْیكَ عَلَی مَا یعْنِیكَ»؛ «یعْنِیكَ»؛ یعنی «یهِمُّک»؛ چیزی که به درد شما میخورد، وقت خود را، عمر خود را درباره آن صرف بکن. چیزی که «لَا یضُرُّ مَنْ «تَرَکَه أَو» جَهِلَهُ وَ لَا ینْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ»؛[5] یک وقت کسی نشسته و دارد جدول حلّ میکند، این کار علمی نیست، این مشکلی را حلّ نمی کند، این هوش را تقویت می کند در چیزی که «لَا یضُرُّ وَ لَا ینْفَعُه». فرمود چیزی که به درد تو نمی خورد، مهم نیست و غیر علمی است، وقت صَرف نکن.
🔹 «وَ احْذَرْ مَنَازِلَ الْغَفْلَةِ ... وَ اقْصُرْ رَأْیكَ عَلَی مَا یعْنِیكَ وَ إِیاكَ وَ مَقَاعِدَ الْأَسْوَاقِ فَإِنَّهَا مَحَاضِرُ الشَّیطَانِ»؛ آن جاهایی که مکان عمومی است؛ نظیر بازارها، بازار جای تجارت است که یک کسی می خرد و یک کسی می فروشد، او حق رفت و آمد دارد؛ اما کسی برود آنجا بنشیند و بگردد و تماشا کند، این جز اتلاف وقت چیزی دیگر نیست.
🔹 وجود مبارک حضرت امیر فرمود اگر در بازارها بنشینی، بازار برای تجار محترم است و کسبه است و کسانی که کار دارند، چیزی می خواهند بخرند، ولی آن جا بروی و وقت را تلف بکنی، این مصلحت نیست. «وَ إِیاكَ وَ مَقَاعِدَ الْأَسْوَاقِ فَإِنَّهَا مَحَاضِرُ الشَّیطَانِ وَ مَعَارِیضُ الْفِتَنِ»؛ یک عده می آیند و یک عده می روند، شما می خواهید فقط تماشا کنید! جای فتنه است، اینجا جای نمایشگاه فتنه برای شما است؛ آنجا جای اقتصاد است برای کسی که می خواهد بفروشد یا می خواهد بخرد. «مَعرَضْ»؛ یعنی نمایشگاه، اینجا نمایشگاه فتنه است، چرا می روی آن جا می نشینی؟
[1]. نهج البلاغه، نامه69.
[2]. حافظ، قطعات، قطعه شماره1.
[3]. وسائل الشیعه، ج 16، ص99.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه74.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص32.
🔶 @Nahj_Et
«وَ لَا يَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَك، فَإِنَّهُ إِنَّمَا يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ»
📍در برابر ستم هايى كه به شما مى شود زياد ناراحت و مأيوس نگردید و اميد به زندگى را از دست ندهید و بايد اين سخن مايه تسلى خاطر باشد كه ظالم تيشه به ريشه خود مى زند و بار گناهان مظلوم را نيز بر دوش مى كشد. در واقع زيان ظلم نخست دامن او را مى گيرد و با دست خود بار مظلوم را سبك مى کند.
📙امام علي(علیه السلام) نامه 31 «نهج البلاغه»
🔶 @Nahj_Et
85 حیله عمرو عاص.mp3
8.38M
🔆🔆🔆🔆🔆
🟠 قسمت 85
🔹حیله عمرو عاص، نتیجه داد:
🔹قاریان قرآن سپاه علی(ع)، حضرت را مجبور به پذیرش صلح کردند! گفتند: «یا جنگ را متوقف میکنی یا تو را میکشیم»!
🔹علی(ع): «... تا دیروز من امیر شما بودم و امروز شما امیر من شدید!»
🕰 ۱۷ دقیقه
#تاریخ_اسلام
#تاریخ_امام_علی_علیه_السلام
🔶 @Nahj_Et
حجتالاسلام صالحی ساداتی ۳۰ فروردین.mp3
5.41M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین صالحی ساداتی
💠 شرح خطبه متقین نهج البلاغه
🔹«تَرَاهُ قَرِیباً أَمَلُهُ، قَلِیلاً زَلَلُهُ، خَاشِعاً قَلْبُهُ، قَانِعَةً نَفْسُهُ..»
🗓 پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ بعد از نماز عصر
🔶 @Nahj_Et
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
✨وَالشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَى آلُْمجَاحَدَاتِ
💠و شهادت و گواهى را براى اظهار حق در برابر انكارها قرار داد
✍مىدانيم در اسلام كسى كه از حادثهاى باخبر باشد و آن را با چشم خود ببيند اگر به شهادت فراخوانده شود بر او واجب است بپذيرد و آنچه را ديده بيان كند؛ خواه درباره دوست باشد يا دشمن، خويشاوند باشد يا بيگانه. كتمان شهادت يكى از گناهان كبيره است، همانگونه كه قرآن مجيد باصراحت فرمود: وَلاَ تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ شهادت را كتمان نكنيد و هركس كتمان كند قلب او گناهكار است (چراكه حقيقتى را مخفى داشته است) در آيه قبل از آن مىفرمايد: «(وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا)؛ و شاهدان هنگامى كه دعوت (به دادگاه براى اداى شهادت) بشوند ابا نكنند».
✔️ روايات اسلامى نيز درباره كتمان شهادت، حرمت آن را با صراحت بيان كرده است در حالى كه در قوانين ديگر دنيا، شهادت شهود معمولا الزامى نيست؛ هركس مايل باشد و سود خود را در شهادت دادن ببيند شهادت مىدهد وگرنه مىتواند آن را مكتوم نمايد. واجب ساختن اين كار براى آن است كه افراد نتوانند حقوق مردم را پايمال كنند.
📙شرح#حکمت_252
🔶 @Nahj_Et
🌀سفارش امیرالمومنین به سپاهیانش در مورد زنان
زنان را ميازاريد و آنان را به خشم مياوريد؛ هرچند آبروى شما بريزند يا اميرانتان را دشنام دهند ...
حتى در زمانى كه(پیش از اسلام) زنان مشرك بودند، ( پیامبر) به ما گفته بودند كه از آنان دست باز داريم. و حتی در زمان جاهليت، رسم بر آن بود كه اگر مردى با سنگ يا چوبدستى به زنى تعرض مى كرد او و فرزندانش را كه پس از او مى آمدند ( به خاطر این کار ) سرزنش مى کردند!
وَلاَ تَهِيجُوا النِّسَاءَ بِأَذًى، وَإِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَکُمْ، وَسَبَبْنَ أُمَرَاءَکُمْ ... إِنْ کُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْکَفِّ عَنْهُنَّ وَإِنَّهُنَّ لَمُشْرِکَاتٌ وَإِنْ کَانَ الرَّجُلُ لَيَتَنَاوَلُ الْمَرْأَةَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِهَا وَعَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ
📚 نهج البلاغه#نامه_14
🔶 @Nahj_Et