📌امیرالمؤمنین علی علیه السلام شنيدند، كه شخصى براى دوستش چنين دعا میکند،
الهى غم نبينى، و گرفتار نشوى!
📌حضرت فرمودند:
تو در واقع براى مرگش دعا كردى؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى میکند، ناچار غم و گرفتارى میبيند.
📚 شرح نهج البلاغه، ج ۲۰
🔶 @Nahj_Et
📝بخشی از نامه ی امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر:
وقتی مردم برای اعتراض و گرفتن حق خودشان به سوی تو آمدند نظامیانت را مرخص کن تا مبادا مردم با دیدن آن ها بترسند و به لکنت زبان بیافتند. من بارها از پیامبر شنیدم که هیچ جامعه ای مقدس و پاک نخواهد شد مگرانکه مردمانشان بدون ترس حق خود را مطالبه کنند.
📚#نامه_53 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙اَسماءُ الحُسنی ۲
🎵تواشیح خاطره انگیز و به یادماندنی ماه مبارک رمضان
🎼با نغمات جدید و سبکی متفاوت
🌀کاری از:گروه تواشیح بین المللی تسنیم
🔶 @Nahj_Et
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🌷 #امیرالمومنین علیهالسلام:
كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً
🍀بخشنده باش اما زياده روي نكن،
در زندگي حسابگر باش، اما سختگير مباش.
📚 نهج البلاغه ، #حکمت_33
🔴افراط و تفريط ممنوع!
◀️امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً).
مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر.
◀️مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند.
«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.
قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».(1)
📚شرح نهجالبلاغه آیت الله مکارم شیرازی
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
امیرالمومنین حضرت امام علی علیه السلام میفرمایند :
قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم
ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.
📚 شرح ابن ابی الحدید، جلد 20 صفحه 329
🔶 @Nahj_Et
🔴 جهال مقدس مئاب =جماعت کوردل خوارج
🔷️ امیرالمومنین علیه السلام یکى از یاران خود را فرستاد تا از گروهى از سپاه کوفه که قصد داشتند
از ترس حضرت به خوارج ملحق شوند خبر بیاورد، چون برگشت، حضرت پرسید:
آیا ایمن شدند و ایستادند، یا ترسیدند و کوچ کردند؟ عرضه داشت: بلکه کوچ کردند اى امیرمؤمنان.
✅ حضــرت فــرمــود :
ایشان را هلاکت باد چنانکه قوم ثمود هلاک شدند. آگاه باشید، هنگامى که نیزه ها به جانب آنان نشانه رود،
و شمشیرها بر سرشان فرود آید از کارى که کردند پشیمان شوند.
شیطان امروز شکست و فرار ایشان را خواست، و فردا از آنان بیزارى جوید و رهایشان سازد.
👈 بیرون رفتن از مدار هدایت، و افتادن در گمراهى کوردلى، و از راه حق بازماندن، و طغیان و چموشى در مسیر گمراهى آنان را بس است.
📚 #خطبه_180 نهج البلاغه_ترجمه استاد انصاریان
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۹۸ ضرورت عمل کردن به روایات.mp3
2.83M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
📒 #حکمت_98
⭕️ ضرورت عمل كردن به روايات
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام ، مظلوم ترين فرد تاريخ خلقت:
اعتراف عمر بن خطاب به فضل مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام در مصادر مهم اهل سنت :
نقل كردند:
روزي عمربن خطاب در زمان خلافت خود برای حج به مکه مشرف شد و در اثنا طواف نظرش به جوانی افتاد که صورتش قرمز شده بود و از چشمش خون جاری بود.
عمر از جوان پرسید، چه شده است؟
جوان گفت: ابالحسن عليه السلام مرا زده است.
عمر کسی را دنبال اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرستاد ، وقتی حضرت آمد، از او سؤال کرد: این جوان را شما زدید؟
حضرت فرمود: بلی! در حالی که این جوان به زنهای مسلمانان و ناموس مردم نگاه میکرد من او را زدم و تنبيه كردم.
عمر رو کرد به جوان و گفت:
«ای جوان لعنتی برو فقد راک عین الله و ضربک یدالله.»
يعني قطعا چشم خدا تو را ديده و دست خدا تو را زده و تنبيه كرده!
📚ابن ابی الحدید معتزلي در «شرح نهج البلاغه»
🔶 @Nahj_Et