💠🔹يقين غفلت از عاقبت كارها و عاقبت زندگى انسان مشكلات عظيمى براى او در دنيا و آخرت به بار مىآورد. افراد موفق و پيروز عاقبتانديشاند و سعى مىكنند از عاقبت «مُرّة» (تلخ) بپرهيزند و به عاقبت «حُلوة» (شيرين) روى آورند. در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: كسى نزد ايشان آمد و عرض كرد يا رسول الله! اندرزى به من ده. پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود: اگر سفارش و اندرزى به تو گويم مىپذيرى يا با آن مخالفت مىكنى؟ عرض كرد: آرى. پيغمبر صلى الله عليه و آله سه بار اين سخن را تكرار كرد و او در هر مرتبه جواب آرى دارد. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَإِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ ؛ هنگامى كه تصميم بر كارى گرفتى در عاقبت آن بينديش اگر عاقبت آن را نيك ديدى انجام ده و اگر عاقبت آن زشت و تاريك است از آن بپرهيز».
شرح#حکمت_151
🔶 @Nahj_Et
💠🔹اين خطبه را امام عليه السّلام زمانى بيان فرمود كه مشغول خواندن خطبهاى بود، مردى از ميان جمعيّت عرض كرد: «اى اميرمؤمنان! دنيا را براى ما توصيف كن.» امام عليه السّلام فرمود: «بدون مقدّمه بگويم، دربارۀ سرايى كه ابتداى آن سختى و مشقّت است و پايان آن فناست» و به همين صورت اين خطبه كوتاه را تا پايان بيان فرمود كه ترسيم بسيار دقيق و روشنى از زندگى دنيا و مشكلات و گرفتارىها و نابسامانىهاى آن است و به راستى دقّت در همين چند جملۀ كوتاهى كه در اين خطبه آمده است، مىتواند انسان را به حقايق مهمّى دربارۀ دنيا و زندگى آن آشنا سازد، به گونهاى كه مىتوان گفت: «چيزى دربارۀ وصف دنيا باقى نمانده، مگر اينكه امام عليه السّلام در اين ده جملۀ كوتاه بيان فرموده استچگونه توصيف كنم سرايى را كه آغاز آن سختى و مشقّت است و پايانش نيستى و فناست. در حلالش حساب و در حرامش عقاب است، آن كس كه در آن ثروتمند شود با انواع آزمايشها روبرو مىشود و آن كس كه فقير گردد، محزون مىشود. كسى كه به سرعت به دنبال آن برود به آن نمىرسد و كسى كه آن را رها سازد، به او روى مىآورد. آن كس كه با دنيا بنگرد به او بصيرت و بينايى مىبخشد و آن كس كه به دنيا بنگرد نابينايش مىكند. شرح و تفسير دنيا وسيله است، نه هدف!
شرح#خطبه_82
🔶 @Nahj_Et
#شرح_حکمت 144
✅ امام(ع) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى كند. نخست توازن در ميان صبر و مصيبت و سپس بر باد رفتن اجر انسان به خاطر بى تابى و جزع. مى فرمايد: «صبر و شكيبايى به اندازه مصيبت نازل مى شود و كسى كه دستش را (به عنوان بى تابى و ناشكرى) به هنگام مصيبت بر زانو زند اجر او ضايع مى گردد (و پاداشى در برابر مصيبت نخواهد داشت)».
📌 شك نيست كه در زندگى دنيا هميشه مشكلاتى بوده و خواهد بود. اين طبيعت حيات دنياست; ولى خداوندى كه انسان را براى زندگى در اين جهان آفريده نيروهايى در وجود او براى مقابله با مشكلات خلق كرده از جمله صبر و تحملى است كه به انسان داده تا بتواند مصائب را برتابد. گاه ديده ايم مادرى كه فرزند عزيزش را در جوانى از دست مى دهد، لحظات اول چنان بى تابى مى كند كه گويى مى خواهد جان به جان آفرين تسليم نمايد; اما ساعات يا ايامى مى گذرد، كم كم آرامش بر وجود او مسلط مى شود; گويى نيرويى از درون او مى جوشد و با آن مصيبت بزرگ به مبارزه بر مى خيزد . البته افرادى هم پيدا مى شوند كه بر خلاف اين اصل كلى رشته صبر را از دست مى دهند; يا دست به خودكشى مى زنند و يا مرگ ناگهانى به زندگى آنها پايان مى دهد. اين بيان امام(ع) در واقع مايه تسلى خاطر براى تمام مصيبت ديدگان است كه وقتى با مصيبت روبرو مى شوند بى تابى نكنند و بدانند خدا صبر لازم را به آن ها مرحمت خواهد كرد.
🔶 @Nahj_Et
💫🍃✨✨✨☆﴾﷽﴿☆
🍃🌸
🗯نهج البلاغه عالی ترین منبع شناخت اسلام حقیقی ✨
❇️ نهجالبلاغه بعداز قرآن عالی ترین منبع شناخت اسلام حقیقی است.🔻
💢 یعنی خدا قرآن رافرستادقرار بود.تاهمه چيز را تبیین کند (تبیاناً لکل شیء)پیغمبرراهم بغلش گذاشت،که ماعمل راهم ببینیم وبگوییم اون چیزهایی که میخوانیم براین آقاپیاده شده(لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه)این متن، این هم الگو؛
🔸برویدپیاده کنید.
⭕️هنوزپیغمبراکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)ازدنیا نرفته بود چنان خبیثان دورش جمع شدندوتحریف کردند، که بعداز پیامبر گرامی همین قرآن همان پیغمبر را چنان تحریف کردند که به زبان پیغمبر حدیث نقل کردند که مستحب است درخطبه نماز جمعه لعن علی ابن ابیطالب علیه السلام کند،
✳️همان قرآن راکه سرتاسر فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام است،وهمان پیغمبر که همان روز اول که مبعوث شده باعلی ابن ابیطالب بودتاروزی هم که ازدنیارحلت فرمودسرمبارکش را روی سینه امیرالمؤمنین علیه السلام گذاشت و ازدنیارفت.
♨️راحت مسلمانان نسل هاي بعدي که پیغمبر راندیدند باحدیث جعلي پیامبر علی علیه السلام رالعن می کردند؛پس دیگه اون قرآن و اون سيره به تنهايي جواب نمی دهد......⛱
🎤 حجت الاسلام والمسلمین #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام با هشدارى بجا در اين سخن كوتاه و گرانمايه به اهميت هشدارهاى بجا و سودمند پرداخته مىفرمايد: «كسى كه تو را (از امورى كه خطرناك است) بترساند همچون كسى است كه به تو بشارت دهد (به امورى كه مايۀ سرور و خوشحالى است)»؛ (مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ) . در مصادر نهج البلاغه در ذيل اين حديث شريف افزون بر ذكر مدارك، نكته قابل ملاحظهاى آمده كه مىگويد: تحذير شناساندن انسان به چيزى است كه مصلحت او در آن است و زيان و خطر را از او دفع مىكند و اينكه امام مىفرمايد چنين كسى مانند كسى است كه به تو بشارت مىدهد مفهومش اين است كه بايد از اين هشدارها همانگونه خوشحال شوى كه از خبرهاى مسرتبخش خوشحال مىشوى و بايد از چنين كسى همانگونه تشكر كنى كه از بشارتدهنده تشكر مىكنى، زيرا او اگر خير تو را نمىخواست به تو هشدار نمىداد و از افتادن در شر بر حذر نمىداشت.
شرح#حکمت_59
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠ارزش حفظ دوست 🔹شك نيست كه يكى از مهمترين سرمايۀ انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه
💠🔹أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ) . حديث معروفى است از امير مؤمنان على عليه السلام كه خطاب به مردم فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِطَلَاقَةِ الْوَجْهِ وَ حُسْنِ اللِّقَاءِ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَقُولُ إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُمْ؛ (اى مردم) شما نمىتوانيد مردم را با اموال خود راضى نگه داريد، از اين رو ايشان را با خوشرويى و رفتار خوب راضى نگه داريد، زيرا من از رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مىفرمود: شما نمىتوانيد خشنودى مردم را با اموال (محدودتان) به دست آوريد بنابراين با اخلاق نيكتان خشنودى آنها را به دست آوريد». آنگاه امام مىافزايد: «و از او عاجزتر كسى است كه دوستانى را كه به دست آورده از دست بدهد»؛ (وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ) . زيرا ممكن است به دست آوردن چيزى مقدارى زحمت داشته باشد؛ ولى نگهداشتن آن آسانتر است، بنابراين كسى كه دوستان خود را با بىمهرى يا بىاعتنايى از دست دهد عاجزتر از كسى است كه نتوانسته دوستى به دست آورد.
شرح#حکمت_12
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به همۀ معصيتكاران هشدار مىدهد كه از صبر الهى در مقابل معاصىشان مغرور نشوند. مىفرمايد: «(از مجازات الهى) برحذر باش برحذر باش، به خدا سوگند آنقدر پردهپوشى كرده كه گويى آمرزيده است»؛ (الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّىٰ كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ) . اشاره به اينكه يكى از صفات پروردگار، ستار العيوب بودن است. با رحمت واسعهاش گناهان پنهانى بندگان را افشا نمىكند تا آبروى آنها در نزد دوست و دشمن ريخته نشود شايد بيدار شوند به سوى خدا باز گردند و از گناهان خويش توبه كنند و دست بردارند. اما بسيار مىشود كه افراد از اين لطف و رحمت الهى سوء استفاده مىكنند و گمان دارند گناهى نكردهاند يا اگر گناهى مرتكب شدهاند خداوند بدون توبه آنها را مشمول عفو خود قرار داده است
#حکمت_30
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميز به نكتۀ ديگرى دربارۀ آثار شكر نعمت و آثار كفران بيان مىكن
💠🔹هر گاه با آغاز روى آوردن نعمت به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد يافت و تا پايان آن نصيب انسان مىشود و به تعبير ديگر به گفتۀ بعضى از شارحان نهجالبلاغه، نعمتها مانند گروههاى پرندگان است كه وقتى تعدادى از آنها بر شاخۀ درختى نشستند بقيه تدريجا به دنبال آنها مىآيند و شاخهها را پر مىكنند؛ ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حركت ناموزونى بشنوند يا ببينند فرار مىكنند و بقيه هم به دنبال آنها مىروند و صحنه از وجودشان خالى مىشود. همچنين بسيارى از نعمتها به صورت تدريجى زوال مىپذيرند؛ هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشيار باشد و به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدريجى آن مىشود
شرح#حکمت_13
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹هر گاه با آغاز روى آوردن نعمت به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد يافت و تا پايان آن نص
💠ادامه شرح حکمت 13
🔹هر گاه انسان در آغاز زوالش هوشيار باشد و به شكر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدريجى آن مىشود. اين سخن در اصل برگرفته از قرآن مجيد است كه مىفرمايد: ««وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذٰابِي لَشَدِيدٌ»؛ به خاطر بياوريد زمانى كه پروردگارتان اعلام داشت اگر شكرگزارى كنيد (نعمتخويش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شديد است». قرآن مجيد سرگذشت بسيار عبرتآموزى از قوم سبأ نقل مىكند كه خداوند نعمت بسيار وافرى به آنها داد و فرمود: ««كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اُشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ»؛ ازروزى پروردگارتان بخوريد و شكر او را به جا آوريد؛ شهرى پاك و پاكيزه در اختيار شماست و پروردگارى آمرزنده». ولى آنها به كفران پرداختند و سد عظيمى كه سبب آبادى كشور آنها شده بود بر اثر سيلاب و عوامل ديگر در هم شكست و تمام آبادى و باغها و مزارع ويران شد بهگونهاى كه نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند
شرح#حکمت_13
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميزش به گنهكاران مغرور هشدار مىدهد و مىفرمايد: «اى فرزند آدم! هنگامى كه مىبينى پروردگارت نعمتهايش را پى در پى بر تو مىفرستد در حالى كه تو معصيت او را مىكنى از او بترس (مبادا مجازات سنگينش در انتظار تو باشد)»؛ (يَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ) . گنهكاران سه دستهاند: گروهى آلودگى كمى دارند و يا اعمال نيك بسيار توأم با صفاى دل. خداوند اين گروه را در همين جهان گرفتار مجازاتهايى مىكند تا پاك شوند و پاك از جهان بروند. گروه ديگرى گناهان سنگينتر و مجازات بيشترى دارند كه خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نكنند در آخرت گرفتارند.
#حکمت_25
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكمتآميزش به گنهكاران مغرور هشدار مىدهد و مىفرمايد: «اى فرزند آدم
💠🔹گروه سومى هستند كه طغيان و سركشى را به حد اعلى رساندهاند خداوند آنها را در همين دنيا گرفتار عذاب استدراج مىكند. منظور از عذاب استدراجى اين است كه لطف و رحمت خود را از آنها مىگيرد و توفيق را از آنها سلب مىكند، ميدان را براى آنها باز مىگذارد، بلكه هر روز نعمت بيشترى به آنها مىدهد تا پشت آنها از بار گناه سنگين گردد. ناگهان مجازات سنگين و دردناكى به سراغشان مىآيد و آنها را در هم مىكوبد و به يقين مجازات در اين حالت كه در ناز و نعمت به سر مىبرند بسيار دردناكتر است. اين درست به آن مىماند كه شخصى ساعت به ساعت از شاخههاى درختى بالا برود و هنگامى كه به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوانهايش در هم بشكند. قرآن مجيد بارها به عذاب استدراجى اشاره مىفرمايد؛ دربارۀ گروهى از امتهاى پيشين مىگويد: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختيم شايد بيدار شوند و تسليم گردند... ««فَلَمّٰا نَسُوا مٰا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ أَبْوٰابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتّٰى إِذٰا فَرِحُوا بِمٰا أُوتُوا أَخَذْنٰاهُمْ بَغْتَةً فَإِذٰا هُمْ مُبْلِسُونَ»؛ هنگامى كه آنچه را به آنها تذكر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چيز (از نعمتها) را به روى آنها گشوديم تا (كاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتيم (و سخت مجازات كرديم) و در اين هنگام همگى مأيوس شدند»
#حکمت_25
🔶 @Nahj_Et
🌸کلام امیر
#ميدان_آزمون_بزرگ
💥الْوِلاَيَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَالِ
🌎منصب هاى حكومتى، ميدان آزمون و مسابقه مردان است»
🖋هم شخصيت و ظرفيت آن ها در اين گونه حالات آشكار مى شود و هم استعداد و توان و لياقت آنان.
📘نهج البلاغه،#حکمت_441
🔶 @Nahj_Et