eitaa logo
نهج البلاغه
37.1هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
61 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵ضرورت اطاعت از دستورات الهى ◽️انْتَفِعُوا بِبَيَانِ اللَّهِ وَ اتَّعِظُوا بِمَوَاعِظِ اللَّهِ وَ اقْبَلُوا نَصِيحَةَ اللَّهِ، فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعْذَرَ إِلَيْكُمْ بِالْجَلِيَّةِ وَ [أَخَذَ] اتَّخَذَ عَلَيْكُمُ الْحُجَّةَ، وَ بَيَّنَ لَكُمْ مَحَابَّهُ مِنَ الْأَعْمَالِ وَ مَكَارِهَهُ مِنْهَا، لِتَتَّبِعُوا هَذِهِ وَ تَجْتَنِبُوا هَذِهِ؛ 🌔مردم از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد، و از پند و اندرزهاى خدا پند پذيريد، و نصيحت هاى او را قبول كنيد، زيرا خداوند با دليل هاى روشن، راه عذر را به روى شما بسته، و حجّت را بر شما تمام كرده است. و اعمالى كه دوست دارد بيان فرموده، و از آنچه كراهت دارد معرّفى كرد، تا از خوبى ها پيروى و از بدى هاى دورى گزينيد. 📘 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه كه آن را در كنار قبر پيغمبر صلى الله عليه و آله و به هنگام
💠🔹بنابراين مفهوم كلام چنين مى‌شود كه زيبايى صبر و شكيبايى نيز در بعضى از موارد استثنايى دارد و همچنين زشتى جزع و بى‌تابى. آن‌جا كه براى موارد شخصى و فردى باشد (مانند مصيبت از دست دادن فرزند و برادر و عزيزان ديگر) صبر، جميل است و جزع، قبيح؛ اما آن‌جا كه براى اهداف مهم اجتماعى باشد مانند آنچه اميرمؤمنان عليه السلام پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام داد و همچنين بانوى اسلام فاطمۀ زهرا عليها السلام در مصيبت پدر، و بازماندگان خاندان پيغمبر صلى الله عليه و آله در مصائب كربلا و عاشورا، در اين موارد نه صبر جميل است و نه جزع قبيح، زيرا اهميت مقام والاى پيامبر صلى الله عليه و آله و شهداى كربلا و مانند آن را نشان مى‌دهد. البته اين‌گونه مصائب - برخلاف مصائب شخصى - بايد هرگز فراموش نشود. به همين دليل جزع، جميل مى‌شود و صبر قبيح. ولى بعضى از شارحان نهج‌البلاغه استثنا را در اين‌جا حقيقى ندانسته و آن را كنايه از عظمت مصيبت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شمرده‌اند، زيرا با فقدان آن حضرت مشكلات عظيمى در جهان اسلام به وجود آمد 🔶 @Nahj_Et
[ داعیان پیامبری و خدایی ] 📙معرفی کتاب 👇 از زمان خلقت بشر تا کنون همواره افراد فرصت طلبی حضور داشته اند که با سوءاستفاده از جهل و نادانی مردم ادعای پیامبری و خدایی کرده اند و عده ای را با خود به چاه ضلالت و گمراهی کشانده اند؛ در کتاب حاضر به سه تن از این افراد که داعیه ی پیامبری داشتند و خود را پیام آوران دینی نو می دانستند پرداخته شده است، مهربابا، احمد کسروی و غلام احمد قادیانی. مهربابا در شهر پونه هندوستان به دنیا آمد، او از مدعیان تجسم خداوند بود و اظهار می کرد که روح خداوند در جسمش حلول یافته است. احمد کسروی در شهر تبریز ایران به دنیا آمد، او بنیانگذار جنبش سیاسی- اجتماعی «پاک دینی» بود و موضع گیری های سختی در برابر ادیان کهن و ارزش های سنتی داشت. غلام احمد قادیانی در شهر قادیان هندوستان چشم به جهان گشود، او خود را مسیح موعود می دانست و فرقه ای اسلامی به نام جماعت احمدیه را بنیان نهاد. قادیانی خود را ناجی بشریت می نامید و ماموری برای ایجاد اصلاحاتی در دین اسلام می دانست. شماره تماس 09144089355 آیدی @mirzayetabrizi 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از معاشرت با احمق نهى مى‌كند و دليل روشنى براى آن ذكر مى‌نمايد و مى‌فرمايد: «با احمق مصاحبت نكن كه كارهاى احمقانۀ خود را براى تو زيبا جلوه مى‌دهد و دوست دارد تو هم مثل او باشى»؛ (لَا تَصْحَبِ‌ الْمَائِقَ‌ فَإِنَّهُ‌ يُزَيِّنُ‌ لَكَ‌ فِعْلَهُ‌، وَ يَوَدٌّ أَنْ‌ تَكُونَ‌ مِثْلَهُ‌) . انسان، موجودى اجتماعى است، نه‌تنها به اين دليل كه مدنى بالطبع است و عشق به اجتماعى بودن در نهاد او نهفته شده، بلكه به دليل نيازهاى فراوان و متنوعى كه دارد و نمى‌تواند بدون كمك گرفتن از ديگران به آن برسد. 🔶 @Nahj_Et
حکمت 246 نهج البلاغه.mp3
2.64M
💠 شرح نهج البلاغه 🔸 🎙 استاد 🔶 @Nahj_Et
💐 علی علیه السلام : 🌻 وَ إِنَّ أَعْظَمَ حُجَّتِهِمْ لَعَلَي أَنْفُسِهِمْ يَرْتَضِعُونَ أُمّاً قَدْ فَطَمَتْ وَ يُحْيُونَ بِدْعَةً قَدْ أُمِيتَتْ يَا خَيْبَةَ الدَّاعِي مَنْ دَعَا وَ إِلَامَ أُجِيبَ 🍁 شناساندن ناكثین (اصحاب جمل) : دلیل ناکثین به زیان خودشان است، می خواهند از پستان مادری شیر بدوشند كه خشكیده، بدعتی را زنده می كنند كه مدتهاست مرده، وه چه دعوت كننده ای!؟ و چه اجابت كنندگانی؟! 🔶 @Nahj_Et
💠ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانى، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان براى تو، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد. (و خداوند نيكوكاران را دوست دارد). 📘 🔶 @Nahj_Et
💢 نشانه‌های ظالمان 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 للظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ: يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ، وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ، وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ. 🔹 مرد ستمكار را سه نشانه است: به ما فوقش با سرپيچى، و به زير دستش با قهر و غلبه ستم مى كند، و ستمگران را پشتيبانى مى نمايد. 📚 نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
«پس از پذیرش توحید و نبوت،ولایت امامان معصوم سلام الله علیهم سرامد واجبات است و انسان، تنها در پرتو آن به صراط مستقیم، حیات معنوی، چشمی بینا، گوشی شنوا و قلبی فهیم دست می یابد و حق را از باطل باز می شناسد، زیرا اهل بیت سلام الله علیهم صراط اقوم هستند: «انتم الصراط الاقوم» و تقوا را باید از آنان فرا گرفت، تا از رهگذرش به فرقان میان حق و باطل برسیم:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا» 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 432 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔶 @Nahj_Et
♦️♦️اقسام دانش پژوهان 🌹🌹امیرالمومنین على علیه السلام خطاب به کمیل: 🔷🔹بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراواني انباشته است، اي كاش كساني را مي يافتم كه مي توانستند آن را بياموزند ◀️ آري تيزهوشاني مي يابم اما مورد اعتماد نمي باشند ✅ دين را وسيله دنيا قرار داده ✅ و با نعمتهاي خدا بر بندگان و با برهانهاي الهي بر دوستان خدا فخر مي فروشند. ◀️ يا گروهي كه تسليم حاملان حق مي باشند اما ژرف انديشي لازم را در شناخت حقيقت ندارند كه با اول شبهه اي، شك و ترديد در دلشان ريشه مي زند، پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهاي فراوان من نيستند. ◀️ يا ديگري كه سخت در پي لذت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است ◀️ يا آن كه در ثروت اندوزي حرص مي ورزد ♦️♦️ هيچكدام از آنان نمي توانند از دين پاسداري كنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مي ميرد. 📚 نهج البلاغه، قسمتی از 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از معاشرت با احمق نهى مى‌كند و دليل روشنى براى آن ذكر مى‌
💠🔹اضافه بر همۀ اين‌ها تنهايى او را رنج مى‌دهد و كسل مى‌كند و هنگامى كه در جمع دوستان است احساس آرامش مى‌نمايد و غالبا در مشكلات، به‌وسيلۀ درد دل كردن با ديگران تسلى خاطر پيدا مى‌كند. روى اين جهات هرگز نمى‌توان انسان را از زندگى اجتماعى جدا كرد. به همين دليل كسانى كه مدتى طولانى در سلول‌هاى انفرادى زندان محبوس مى‌شوند به بيمارى روانى گرفتار مى‌گردند. 🔶 @Nahj_Et