📌امیرالمؤمنین علی علیه السلام شنيدند، كه شخصى براى دوستش چنين دعا میکند،
الهى غم نبينى، و گرفتار نشوى!
📌حضرت فرمودند:
تو در واقع براى مرگش دعا كردى؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى میکند، ناچار غم و گرفتارى میبيند.
📚 شرح نهج البلاغه، ج ۲۰
🔶 @Nahj_Et
📝بخشی از نامه ی امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر:
وقتی مردم برای اعتراض و گرفتن حق خودشان به سوی تو آمدند نظامیانت را مرخص کن تا مبادا مردم با دیدن آن ها بترسند و به لکنت زبان بیافتند. من بارها از پیامبر شنیدم که هیچ جامعه ای مقدس و پاک نخواهد شد مگرانکه مردمانشان بدون ترس حق خود را مطالبه کنند.
📚#نامه_53 نهج البلاغه
🔶 @Nahj_Et
12.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙اَسماءُ الحُسنی ۲
🎵تواشیح خاطره انگیز و به یادماندنی ماه مبارک رمضان
🎼با نغمات جدید و سبکی متفاوت
🌀کاری از:گروه تواشیح بین المللی تسنیم
🔶 @Nahj_Et
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🌷 #امیرالمومنین علیهالسلام:
كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً
🍀بخشنده باش اما زياده روي نكن،
در زندگي حسابگر باش، اما سختگير مباش.
📚 نهج البلاغه ، #حکمت_33
🔴افراط و تفريط ممنوع!
◀️امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً).
مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر.
◀️مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند.
«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.
قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».(1)
📚شرح نهجالبلاغه آیت الله مکارم شیرازی
🔶 @Nahj_Et
✨﷽✨
امیرالمومنین حضرت امام علی علیه السلام میفرمایند :
قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم
ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم.
📚 شرح ابن ابی الحدید، جلد 20 صفحه 329
🔶 @Nahj_Et