eitaa logo
نهج البلاغه
37.3هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) میفرماید 🍃 به برکت آن امام ‌(زمان )گروهی از مردم برای دفاع از دین و درهم کوبیدن فتنه‌ها آماده می‌شوند چنان که شمشیر و تیر به دست آهن گر تیز می‌گردد چشم آن‌ها به واسطه ی قرآن روشن است تفسیر و معانی قرآن در گوششان گفته می‌شود و شب و روز از جام حکمت و علوم الهی سیراب می‌شوند. 🔶 @Nahj_Et
💠نامه امام به مالک اشتر 🔹«سپس حقوق کافی به آنها‌(کارگزاران ) بده! زیرا این کار، آنها را در اصلاح خویش تقویت می کند، و از خیانت در اموالی که زیردست آنها است، بی نیاز می سازد.» 📚نهج البلاغه، 💢 از بخشی از این فرمایش چنین برمی آید که اگر کارمندان با وجود تأمین نیاز، خیانت کنند باید آنان را سرزنش کرد در غیر این صورت، سرزنش آنان سودی ندارد. در بسیاری از متون دیگر نیز حضرت علی(ع) دستور می دهد که باید زندگی کارمندان دولت تأمین باشد. 🔶 @Nahj_Et
💠سخن امام در مورد فضیلت جهاد 🔹ارزش جهاد در راه خدا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است، كه خدا آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است، جهاد، لباس تقوا، و زره محكم، و سپر مطمئن خداوند است، كسی كه جهاد را ناخوشایند دانسته و ترك كند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می پوشاند، و دچار بلا و مصیبت می شود، و كوچك و ذلیل می گردد، دل او در پرده گمراهی مانده، و حق از او روی می گرداند، به جهت ترك جهاد، به خواری محكوم و از عدالت محروم است 🔶 @Nahj_Et
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى‌كند و آثار سوء هر يك را بر مى‌شمرد تا همگان از آنها فاصله بگيرند. 🔹 در اولین مورد مى‌فرمايد: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ‌ عَارٌ) . بخل آن است كه انسان حاضر نباشد چيزى از مواهب خداداد را در اختيار ديگران بگذارد، هرچند امكانات او بسيار بيش از نيازهاى او باشد و نقطۀ مقابل آن سخاوت و كرم است كه گاه سبب مى‌شود انسان حتى وسائل مورد نياز خود را به ديگران ببخشد و خود به كمترين مواهب حيات قناعت كند. بخشی از 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى‌كند و آثار سوء
عار بودن بخل و افتخار بودن كرم و سخاوت بر كسى پوشيده نيست، زيرا بخل سبب نفرت مردم از بخيل مى‌شود و افراد نزديك و دور از او فاصله مى‌گيرند همچنین بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زيرا بخيل نالۀ مستمندان را مى‌شنود و چهرۀ رقت‌بار آنها را مى‌بيند و در عين حال به آنها كمكى نمى‌كند و اين مايۀ قساوت است. بخشی از 🔶 @Nahj_Et
💠🔹ستايش مخصوص خداوندى است كه: 🖌 ستايشگران از مدح و ثناى او عاجز و ناتوانند» (الحمد للّه الّذى لا يبلغ مدحته القائلون) . چرا كه اوصاف «كمال» و «جمال» او از حدّ بيرون است. آنچه انسانها و فرشتگان از حمد و مدح او گويند به مقدار معرفت و شناخت خودشان از آن ذات بى‌مثال است نه به مقدار كمالات او. هنگامى كه شخص پيامبر (ص) كه بزرگترين پيامبر الهى است مطابق حديث مشهور اظهار عجز از معرفت خالق متعال مى‌كند و نغمۀ «ما عرفناك حقّ‌ معرفتك» را سر مى‌دهد ديگران چگونه مى‌توانند دعوى معرفت او كنند؟ و هنگامى كه انسان از معرفت او عاجز باشد چگونه مى‌تواند حقّ‌ حمد و ستايش او را به جا آورد؟ بنا بر اين بالاترين حدّ «حمد» ما همان است كه مولا فرموده، يعنى اظهار عجز و ناتوانى در برابر حمد و ثناى او كردن و اعتراف به اين كه هيچ گوينده‌اى توانايى ندارد كه بر قلّۀ حمد و ثنايش عروج كند. 🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۳ مدیریت قلب.mp3
2.18M
🌹سلسله جلسات درسهای_ هج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
امام علی(ع) : چه بسيارند گنهكارانى كه خدا به آنها احسان ميكند، احسانى كه مقدمۀ هلاكت و شدت عذاب آنها است. و چه بسيارند كسانى كه بخاطر خطاپوشى مغرور ميشوند و بر اثر ذكر خير مردم مفتون مى‌گردند. در حالى كه خداوند هيچكس را به آزمايشى همچون مهلت دادن آزمون نكرده است* نهج البلاغه 🔶 @Nahj_Et
✨انَّ عَلَىَّ مِنَ اللّهِ جُنَّةً حَصينَةً، فَاِذا جاءَ يَوْمِى انْفَرَجَتْ عَنّى وَ اَسْلَمَتْنى. فَحينَئِذ لايَطيشُ السَّهْمُ، وَلا يَبْرَأُ الْكَلْمُ 🔹پروردگار براى من پوششى استوار قرار داد كه مرا حفظ نمايد، هنگامى كه عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ مى كند، كه در آن روز نه تير خطا مى رود و نه زخم بهبود مى يابد. شرح 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
  🌹 امام‌علی علیه السلام: 🔹 بدانید که قرآن شفاعت کننده ای است که شفاعت او پذیرفته می شود...و روز قیامت قرآن در حق هرکس شفاعت کند، شفاعتش پذیرفته می شود. 📚 نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
  🌹 امام‌علی علیه السلام: 🔹 بدانید که قرآن شفاعت کننده ای است که شفاعت او پذیرفته می شود...و روز قیامت قرآن در حق هرکس شفاعت کند، شفاعتش پذیرفته می شود. 📚 نهج البلاغه، 🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠امام عليه السلام در اين حكمت والا به چهار نقطۀ ضعف اخلاقى و اجتماعى انسان اشاره مى‌كند و آثار سوء
💠سخن امام علی علیه السلام درمورد بخل 🔹 بخل سبب مى‌شود كه بسيارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت كنز و اندوخته در آيد در حالى كه گروه‌هايى در جامعه ممكن است به آن نياز داشته باشند. و افراد بخيل گاه به زن و فرزند خود نيز تنگ و سخت مى‌گيرند به اندازه‌اى كه مرگ او را آرزو مى‌كنند و اين عار و ننگ ديگرى است. همچنین افراد بخيل به سبب دلبستگى فوق‌العادۀ غير منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفكر اجتماعى بسيار ضعيف و ناتوانند و اين هم ننگ و عار ديگرى است، لذا امام عليه السلام در عهدنامۀ معروف مالك اشتر به او توصيه مى‌كند كه هرگز بخيل را در مشورت خود دخالت ندهد كه او را به ترك حق دعوت مى‌كند و از ته‌دستى و فقر مى‌ترساند؛ (لَا تُدْخِلَنَّ‌ فِي مَشُورَتِكَ‌ بَخِيلاً يَعْدِلُ‌ بِكَ‌ عَنِ‌ الْفَضْلِ‌ وَ يَعِدُكَ‌ الْفَقْر) . بخشی از 🔶 @Nahj_Et
💠🔹عجز و ناتوانى آفت است (الْعَجْزُ آفَةٌ‌) . عجز مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فكرى را شامل مى‌شود و به يقين اينها بزرگ‌ترين آفات زندگى انسان است؛ انسان عاجز، ذليل و خوار عقب مانده و شكست خورده و بى‌ارزش و بى‌مقدار است به همين دليل اسلام مى‌گويد: بكوشيد و هرگونه عجز را از خود دور سازيد و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسيد. البته گاه مى‌شود كه عجز و ناتوانى بدون اختيار دامان انسان را مى‌گيرد، ولى غالباً چنين نيست، بلكه نتيجۀ كوتاهى‌ها و بى‌برنامگى‌هاست. 🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۴ مدیریت قلب.mp3
3.69M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام 🔶 @Nahj_Et
💢اهمیت دعا برای عافیت 💠نَحْمَدُهُ عَلَى مَا كَانَ وَ نَسْتَعِينُهُ مِنْ أَمْرِنَا عَلَى مَا يَكُونُ وَ نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَدْيَانِ كَمَا نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَبْدَانِ. 💠خدا را بر نعمت هايى كه عطا فرمود ستايش مى كنيم و در كارهاى خود از او يارى مى جوييم. از او سلامت در دين را خواهانيم آنگونه كه تندرستى بدن را از او درخواست داريم. 🔶 @Nahj_Et
141.mp3
4.22M
💠فریبندگی شيطان و نفس اماره الشيطان المُضلّ، و الانفس الامارة بالسوء، غرّتهم بالامانى، و فسَحت لهم بالمعاصى، و وعدتهم الاظهار، فاقتحمت بهم النار. 💎شيطان گمراه كننده است و نفس اماره آن ها را با آرزوهاى نا بجا فريب داد و ميدان گناه را بر ايشان گشود و به آنها وعده پيروزى داد، پس آن ها را به جهنم فرستاد. 📘 🎤آیت الله 🔶 @Nahj_Et
💠🔹علم و دانش ميراث گرانبهايى است»؛ (الْعِلْمُ‌ وِرَاثَةٌ‌ كَرِيمَةٌ‌) . اشاره به اين‌كه گرانبهاترين ميراثى كه انسان از خود به يادگار مى‌گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است. اين سخن شبيه روايتى است كه از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ الْعُلَمَاءَ‌ وَرَثَةُ‌ الْأَنْبِيَاءِ‌ إِنَّ‌ الْأَنْبِيَاءَ‌ لَمْ‌ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَلَا دِرْهَماً وَ لَكِنْ‌ وَرَّثُوا الْعِلْمَ‌ فَمَنْ‌ أَخَذَ مِنْهُ‌ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ؛ دانشمندان وارثان انبيا هستند چرا كه انبيا دينار و درهمى از خود به يادگار نگذاشتند، بلكه علم و دانش به ارث گذاشتند پس هر كس از آن بهره‌اى بگيرد بهرۀ فراوانى برده است». نيز شبيه آن چيزى است كه در حكمت 147 خواهد آمد. بعضى از شارحان ارث را در اينجا طور ديگرى تفسير كرده‌اند و گفته‌اند: ارث درآمدى است كه بى زحمت حاصل مى‌آيد دانشى را نيز كه انسان از استاد فرا مى‌گيرد شبيه ارث است 🔶 @Nahj_Et
🖌عظمت آفرینش انسان 💠🔹امام عليه السلام در اين بخش از سخنان حكمت‌آميز خود اشارات لطيفى به عظمت آفرينش انسان و تدبير عظيم خالق بشر مى‌كند و مخصوصاً بر اين معنا تكيه دارد كه يكى از ويژگى‌هاى خلقت خداوند قادر توانا اين بوده كه با وسايل كوچكى مسائل مهمى را ايجاد كرده و مى‌كند. در اينجا به چهار قسمت از اين شگفتى‌هاى آفرينش اشاره مى‌كند، نخست مى‌فرمايد: «از اين انسان تعجب كنيد كه با يك قطعه پيه مى‌بيند»؛ (اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ‌ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ‌) . مى‌دانيم بافت‌هاى بدن انسان عمدتا از گوشت تشكيل شده؛ گوشتى كه استخوان‌ها آن را برپا مى‌دارد؛ ولى چشم در واقع يك قطعه پيه شفاف است كه ساختمان بسيار عجيب و دقيقى دارد؛ از هفت طبقه كه روى هم قرار گرفته‌اند و سه مادۀ سيال و شفّاف كه در ميان آنها قرار دارند تشكيل شده و يك دنيا نظم و حساب بر آن حاكم است 🔶 @Nahj_Et
💠امام علی عليه السلام میفرماید: 🔹هر كس مى‌خواهد آبرو، شخصيت، اصالت و قداست نفس خويش و آنچه مربوط به اوست را حفظ كند بايد مِراء را كنار بگذارد. زيرا به‌هنگام مراء، افراد بر سر لجاجت مى‌افتند و گاه انواع توهين‌ها را به طرف مقابل روا مى‌دارند و عيوب پنهانى او را برمى‌شمارند و هتك حرمت مى‌كنند، گاه دربارۀ خودش و گاه دربارۀ كسانى كه مورد علاقۀ او هستند. بنابراين افرادى كه علاقه‌مند به آبرو و شخصيت خود مى‌باشند بايد همين كه بحث آن‌ها با طرف مقابل به مرحلۀ مراء رسيد كلام را قطع كنند و او را رها سازند. 🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔹انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسايش است: نخست اين كه مال و درآمد فراوانى داشته باشد كه جوابگوى عائلۀ او باشد، هرچند عائله‌اش سنگين به نظر رسد و راه ديگر اين كه اگر درآمد او اندك است افراد خانواده او نيز كم باشند تا به زحمت نيفتد. اين در واقع تسلى خاطر براى كسانى است كه فرزندان كمى دارند و از كمى فرزندان رنج مى‌برند مثل اين‌كه در ميان مردم معمول است كه اگر كسى خانۀ كوچكى داشته باشد به او مى‌گويند غمگين نباش مشكلات تو كمتر است؛ 🔶 @Nahj_Et
♦️در این حکمت سخن امام اشاره به اين‌ دارد كه پيوند محبت و دوستى را از طريق برخورد خوب و نيكى و خدمت كردن به مردم آنچنان محكم كنيد كه شما را به منزلۀ نزديك‌ترين عزيزان خود بدانند؛ هرگاه از دست برويد جاى شما در ميان آنها خالى باشد؛ ولى در دل همواره از شما ياد كنند و بر عواطف و محبت‌هايى كه نسبت به آنها داشتيد اشك بريزند و در حال حيات پروانه‌وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. در واقع امام عليه السلام در اينجا مسئلۀ محبت و نيكى كردن به مردم را با دلالت التزامى و ذكر لوازم بيان فرموده است، زيرا اشك ريختن بعد از مرگ و عشق ورزيدن در حال حيات از لوازم قطعى محبت با مردم است. 🔶 @Nahj_Et