نهج البلاغه
💠🔹امام در اين نامۀ كوتاه و پر معنا به فرماندهان لشكرش هشدار مىدهد و عوامل زوال امتهاى پيشين را ب
💠ادامه نامه ۷۹
🔹ديگر اينكه چون اُمرا و زمامداران براى رسيدن به اهدافشان از طريق باطل و نادرست وارد شوند مردم نيز به حكم «اَلنّٰاسُ عَلىٰ دينِ مُلُوكِهِمْ» به آنان اقتدا كرده و در مسائل مربوط به رابطۀ آنها با حكومت و رابطۀ خودشان با يكدگر بهسوى باطل مىروند و تمام روابط اجتماعى به خود شكل باطل مىگيرد و از آنجا كه باطل بيراهه است و انسان را به پرتگاه سوق مىدهد، جامعه رو به فنا مىرود. اما اگر زمامداران حق را به حقدار، خواه قوى باشد يا ضعيف برسانند و براى رسيدن به اهدافشان راه صحيح پيش گيرند نه رشوهخوارى و فساد، جامعه را فرا مىگيرد و نه رابطههاى مردم با حكومت و با خودشان در مسير باطل مىافتد. جامعه نيز امن و امان مىشود و در مسير پيشرفت و ترقى قرار خواهد گرفت. نمونۀ اين مطلب را نه تنها در زندگانى پيشينيان همچون فراعنه و نمروديان مشاهده مىكنيم كه در عصر خود نيز همين مطلب را با چشم در روابط ميان كشورها ملاحظه مىكنيم
#نامه_79
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۳ حیاء (۱).mp3
3.87M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 3⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (حیاء) {بخش اول}
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
17.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
#نهج_البلاغه
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌به طرز مهربانانه و مودبانه و...با مردم زندگی کنید.
شماره 10
🔶 @Nahj_Et
💠🔹مسئلۀ حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است كه در آيات و روايات بازتاب گستردهاى دارد. البته اصل بر حسن ظن مسلمانان نسبت به يكديگر است؛ ولى اين اصل استثنايى هم دارد كه امام عليه السلام در جملۀ بالا به آن اشاره كرده، مىفرمايد: «هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است»؛ (إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلَاحُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَ إِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ) . همان گونه كه گفتيم، اصل در جامعۀ اسلامى بر حسن ظن است، چنان كه در سورۀ «حجرات» آيۀ 12 مىخوانيم: ««يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ اَلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ اَلظَّنِّ إِثْمٌ»؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد چرا كه بعضى از آنها گناه است». در روايات اسلامى نيز تأكيد شده كه كار برادر مسلمانت را حمل بر صحت كن و از سوء ظن بپرهيز؛
#حکمت_114
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار محبت و دوستى با مردم نيمى از عقل است»؛ (التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ) . تعبير به «نيمى از عقل» اشاره به اين است كه كارى است فوق العاده عاقلانه و منظور از «تودد» اين است كه كارهايى انجام دهد كه نشانۀ كمال محبت و دوستى باشد؛ در مشكلات به يارى آنها بشتابد و در برابر كارهاى ناروا به هنگام قدرت به جاى انتقامجويى عفو كند و با چهرۀ گشاده با مردم روبهرو شود، در برابر آنها تواضع كند، سخنان آنها را بشنود و به آنها احترام بگذارد. مجموعۀ اين امور و مانند آن را «تودد» مىگويند كه آثار فراوانى دارد از جمله: دوستان زيادى در سايۀ تودد براى انسان پيدا مىشوند، اگر اهل كسب و تجارت باشد مشتريان او فراوان مىگردند و اگر مدير تشكيلاتى باشد افرادى كه در زيرمجموعۀ او هستند به او عشق مىورزند و وظايف خود را به خوبى انجام مىدهند، چنانچه فرماندۀ لشگرى باشد افراد لشگر او سر بر فرمان او خواهند بود،
#حکمت_142
🔶 @Nahj_Et
💠 امام علی علیه السلام به جابر بن عبدالله انصارى چنين فرمود :
اى جابر! قوام و استوارى دين و دنيا به چهار چيز است: عالم و دانشمندى كه علم خود را بهكار گيرد و نادانى كه از فراگيرى سر باز نزند و سخاوتمندى كه در بذل وبخشش بخل نورزد و نيازمندى كه آخرتش را به دنيا نفروشد. ازاينرو هرگاه عالم علمش را ضايع كند (و بهكار نگيرد)، جاهل از فراگيرى علم خوددارى خواهد كرد (زيرا به علم عالم بدبين مىشود) و هرگاه اغنيا در نيكى بخل ورزند، نيازمندان آخرت خود را به دنيا مىفروشند (و به اموال اغنيا حمله مىكنند).
📚 نهج البلاغه #حکمت_372
🔶 @Nahj_Et
💢 حبّ علی، معیار ایمان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 بر زبان پيامبر امّى صلّى اللّه عليه و آله گذشته كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمنى نكند، و منافق تو را دوست ندارد.
🔹 فانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ (صلی الله علیه وآله) أَنَّهُ قَالَ: "يَا عَلِيُّ لَا يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ
📚 نهج البلاغه #حکمت_45
✍️ از این حدیث شریف استفاده مى شود که وجود مبارک امیرمؤمنان على بن ابى طالب(علیه السلام) با آن معرفت بالا و آن صفات والا، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مى دیدند به آن حضرت عشق مى ورزیدند و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(علیه السلام)مشاهده مى کردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند.
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به يكى از اصول مهم روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد: «هيچ كس چيزى را در دل پنهان نمىكند مگر اينكه در سخنان بىانديشهاى كه از او صادر مىشود و در صفحۀ صورتش، آشكار مىگردد»؛ (مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَيْئاً إِلَّا ظَهَرَ فِي فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ) . اين نكته مسلم است كه اعمال انسان بازتاب نيات، خواستهها و سجاياى اوست كه به صورت طبيعى ظاهر مىگردد؛ بخشى از آن اختيارى است مثل اينكه به هنگام ترسيدن از چيزى تصميم به فرار مىگيرد و بخش ديگرى غير اختيارى است كه مثلا در پريدن رنگ از صورت او احساس مىشود يا به هنگام غضب صورتش بىاختيار برافروخته مىگردد و گاه اندامش مىلرزد و نيز عكس العملهايى در افعال و اعمال خود ظاهر مىسازد.
#حکمت_26
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش به يكى از اصول مهم روانشناسى اشاره كرده مىفرمايد: «هيچ
💠ادامه حکمت ۲۶
🔹اما گاه مىشود انسان چيزى در درون دارد كه نمىخواهد آن را آشكار كند در اين صورت سعى مىكند دوگانگى در ميان سخن و كردار خود با آنچه در درون دارد ايجاد كند اين دوگانگى در آنجا كه انسان هشيار و مراقب باشد ممكن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل يا سخنهاى نينديشيده ظاهر مىكند. به علاوه پنهان كردن بخش غير اختيارى مانند آثارى كه در چهرۀ انسان نمايان مىشود كار آسانى نيست. اين پديده قانونى در روانشناسى است كه به وسيلۀ آن بسيارى از مجرمان را به اعتراف وامىدارند و مطالبى را كه اصرار بر اخفايش دارند آشكار مىسازند. امير مؤمنان على عليه السلام اين قانون مهم را در عبارتى كوتاه و بسيار پرمعنا در بالا بيان فرموده است. در قرآن مجيد دربارۀ منافقان مىخوانيم: ««أَمْ حَسِبَ اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اَللّٰهُ أَضْغٰانَهُمْ * وَ لَوْ نَشٰاءُ لَأَرَيْنٰاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمٰاهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ اَلْقَوْلِ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ أَعْمٰالَكُمْ»؛ آيا كسانى كه در دلهايشان بيمارى (نفاق) است گمان كردند خداوند كينههايشان را آشكار نمىسازد * و اگر ما بخواهيم آنها را به تو نشان مىدهيم تا آنان را با قيافههايشان بشناسى، هرچند مىتوانى آنها را از طرز سخنانشان شناسايى كنى و خداوند اعمال شما را مىداند»
#حکمت_26
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۴ حیاء (۲).mp3
2.92M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 4⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (حیاء){بخش دوم}
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
🔷 تعریف زهد و پارسایی
♻️ وَ قَالَ علی ( علیه السلام ) : الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ : > لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ < وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَی الْمَاضِی وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِی فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَیْهِ .
♻️ و درود خدا بر او فرمود:زهد بین دو کلمه از قرآن است، که خدای سبحان فرمود: (تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید، و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید.) و کسی که بر گذشته افسوس نخورد، و به آینده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
📚 نهج البلاغه #حکمت_439
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به آثار محبت و دوستى با مردم كرده مىفرمايد: «اظهار
💠ادامه حکمت ۱۴۲
🔹، اگر عالم و روحانى باشد مردم به او اقتدا مىكنند و ارشادات و نصايحش را به گوش جان مىپذيرند و چنانچه پدر و بزرگتر خانواده باشد همسر و فرزندان به او علاقهمند مىشوند و محيط خانواده محيطى مملوّ از محبت و آرامش و همكارى خواهد بود و همچنين افراد ديگر در محيطها و پستهاى ديگر. ولى به عكس اگر انسان در برابر مردم خشن باشد و با قيافۀ درهم كشيده روبهرو شود، بىاعتنايى كند، تكبر بورزد، نسبت به سرنوشت آنها بىاعتنا باشد و به تعبير قرآن «فَظّ غليظ القلب» باشد از اطراف او پراكنده مىشوند، در ميان جمع زندگى مىكند ولى تك و تنهاست. به گفتۀ شاعر: نهال دوستى بنشان كه كام دل به بار آرد درخت دشمنى بركن كه رنج بىشمار آرد در بحار الانوار از امام حسن عسكرى عليه السلام در ضمن مواعظ آن حضرت چنين نقل شده: «مَنْ كانَ الْوَرَعُ سَجِيَّتَهُ وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ وَ الْحِلْمُ خَلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ وَ الثَّناءُ عَلَيْهِ وَ انْتَصَرَ مِنْ أعْدائِهِ بِحُسْنِ الثَّناءِ عَلَيْهِ ؛ كسى كه تقوا و ورع خوى و خصلت او باشد و جود و بخشش طبيعتش و حلم و بردبارى عادتش، دوستانش بسيار مىشوند و ثنا خوانانش فراوان و از اين طريق بر دشمنانش پيروز مىگردد»
#حکمت_142
🔶 @Nahj_Et
💫🍃✨✨✨❀﷽❀
🍃🌼
💎 نهج البلاغه جامع ترین کتاب پس از قرآن 💕
❇️ بیتردید نهجالبلاغه، جامعترین کتاب پس از قرآن است که میتواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصههای گوناگون عهدهدار شود.
نهجالبلاغه، مجموعه گرانسنگی است که به حق آن را «أخ القرآن؛برادر قرآن» نامیدهاند.
💥در عظمت و شگفتی این اثر جاودانه همین بس که در توصیفش گفتهاند: «کَلامٌ فَوقَ کَلامِ المَخلوقِ وَ دونَ کَلامِ الخالِق: کلامی که بالاتر از کلام بشر و پایینتر از کلام خداوند است.»⚡️
⭕️برهمین اساس؛دکتر صُبحی صالح، استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه لبنان که خود به عنوان شارح و محقق کتاب نهج البلاغه به شمار میرود، درباره انتشاراین کتاب گرانسنگ درسراسرجهان چنین میگوید: « من اعتقاد دارم که ضروری است نهج البلاغه امیر مؤمنان امام علی علیه السلام در سراسر جهان چاپ و توزیع گردد، تا نسل جدید مسلمان از آن بهرهمند شود».
#پ_ن ؛ اگر در جستجوی حکیمانه ترین مفاهیم بهشتی هستید آن را در ژرف ترین اندیشه های ناب علوی بیابید. "ازمطالعه شبانه روزی" ده دقیقه" نهجالبلاغه غافل نشوید.
📚۱]. سید هبةالدین حسینی شهرستانی؛ المعجزة الخالدة؛ ص۱۲.
[۲]. ابن ابیالحدید؛ شرح نهج البلاغه؛ ج۱، ص۲۴.
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹مسئلۀ حسن ظن و سوء ظن در اسلام از مسائل بسيار مهم است كه در آيات و روايات بازتاب گستردهاى دارد.
💠ادامه حکمت_114
🔹در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم: «ضَعْ أمْرَ أخيكَ عَلىٰ أحْسَنِهِ... مَحْمِلاً؛ عمل برادر مسلمانت را بر نيكوترين وجه ممكن حمل كن مگر اينكه دليلى بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر و مادامى كه مىتوانى محمل نيكى براى آن بيابى حمل بر صحت كن». در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: «إذٰا اتَّهَمَ الْمُؤمِنُ أخٰاهُ انْمٰاثَ الْإيمٰانُ مِنْ قَلْبِهِ كَمٰا يَنْمٰاثُ الْمَلْحُ فِى الْمٰاءِ؛ هنگامى كه شخص باايمان برادر مسلمانش را متهم كند ايمان در قلب او ذوب مىشود همانگونه كه نمك در آب»
#حکمت_114
🔶 @Nahj_Et
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
نامه امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام: اگر بر دشمنت مسلط شدی عفو از او را شکر نعمت قرار بده.
شماره 11
🔶 @Nahj_Et
💐 سه درب از هشت درب بهشت 💐
🔻عَنِ الصَّادِقِ سلام الله علیه أَنَّهُ قَال ؛
أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ، ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی ، اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تَدْخُلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم .
از #امام_صادق سلام الله علیه روايت شده است كه فرمود ؛
همانا بهشت را هشت درب است كه سه درب آنها به سوى #قم است ، در آنجا زنى از فرزندانم بنام #فاطمة سلام الله علیها وفات کند که بشفاعت او همه شيعيانم به بهشت خواهند رفت .
📚بحارالأنوار ۵۷ / ۲۲۸ .
❣ ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارکباد❣
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#نهج_البلاغه
☀️وَلاَ تَيْأَسَنَّ لِشَرِّ هذِهِ الاُْمَّةِ مِنْ رَوْحِ اللّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: «إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
🌔براى بدترين افراد اين امت نيز نبايد از رحمت خداوند مأيوس شد زيرا خداوند متعال مى فرمايد: از رحمت خدا جز كافران مأيوس نمى شوند»
📘#حکمت_377
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانهاش اشاره به نكتۀ مهمى كرده مىفرمايد: «عيب تو (از چشمها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد» (عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ) . «جَدّ» در لغت معانى زيادى دارد از جمله: عظمت، كه آيۀ شريفۀ «أَنَّهُ تَعٰالىٰ جَدُّ رَبِّنٰا» به آن ناظر است و به معناى بهره، نصيب، نعمت و بخت. در جملۀ بالا اشاره به همان بهره و نصيب دنيوى است كه گاهى از آن به بخت و شانس تعبير مىشود. امام در واقع در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است: نخست هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مىسپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مىكنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مىگيرند، بلكه گاهى عيب مىشمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آناند. ديگر اينكه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشند عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مىشود كم نشمرد.
#حکمت_51
🔶 @Nahj_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۱۵ تواضع.mp3
4.46M
🌹سلسله جلسات درسهای_پ نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 5⃣1⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (تواضع)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به فلسفۀ و آثار چند حكم از احكام مهم الهى اشاره فرموده كه به صورت بسيار گستردهتر در حكمت 252 نيز آمده است. مىفرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايستۀ اوست»؛ (الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ، وَ الْحَجُّ جِهَادُ كُلِّ ضَعِيفٍ. وَ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ، وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَ جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ) . شك نيست كه نماز بهترين وسيلۀ تقرب به پروردگار است كه از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است كه تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است؛ ولى امام عليه السلام شرط آن را تقوا شمرده تقوايى كه سبب مىشود انسان با بال و پر نماز به آسمانها و ملكوت پروردگار پرواز كند. همانگونه كه در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم عليه السلام آمده است: «إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ اَللّٰهُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ» ؛ خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مىپذيرد». «قربان» به چيزى گفته مىشود كه به وسيلۀ آن تقرب مىجويند؛ خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقهاى در راه خدا. بعضى گفتهاند «قربان» مصدر از مادۀ «قُرب» است ولى با توجه به اينكه در محل كلام ما معناى وصفى دارد (چيزى كه مايۀ قرب مىشود) بايد پذيرفت كه مصدرى است كه به معناى وصفى به كار رفته است
#حکمت_136
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين سخن حكيمانه به يكى از ويژگىهاى متضاد زنان اشاره كرده مىفرمايد: «زن عقربى است كه نيش زدن او شيرين است»؛ (ألْمَرْأَةُ عَقْرَبٌ حُلْوَةُ اللَّبْسَةِ) . شارحان نهج البلاغه هم در تفسير اين جمله اختلاف فراوان دارند و هم در اينكه آيا نسخۀ اصلى لَسبه است يا لِبسه (بر وزن حسبه). در نسخۀ محمد عبده لِبسه آمده كه به معناى معاشرت و ملابست است، بنابراين نسخه، تفسير جملۀ بالا چنين است: زن گرچه همچون عقرب گزنده است؛ اما معاشرت با او داراى فوايد و بركات و آثار مثبتى است كه آن را جبران مىكند و به دليل اين آثار معاشرت با او مطلوب است. همانگونه كه قرآن مجيد هم به آن اشاره كرده مىفرمايد: ««وَ مِنْ آيٰاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوٰاجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْهٰا»؛ از آيات خدا اين است كه براى شما همسرانى از جنس شما آفريد تا در كنار آنها آرامش پيدا كنيد» و در جايى ديگر مىفرمايد: ««هُنَّ لِبٰاسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبٰاسٌ لَهُنَّ»؛ زنان براى شما همچون لباس هستند و شما براى آنها همانند لباس (هر دو زينت هم هستيد و هر دو سبب حفظ يكديگر)». ولى در غالب نسخههاى ديگر مانند نسخۀ مورد بحث ما «لَبسه» آمده است كه به معنى نيش زدن است.
#حکمت_61
🔶 @Nahj_Et
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌عاجزترین مردم کسی است که نتواند برای خود دوستی انتخاب کند.
شماره 12
🔶 @Nahj_Et