6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنران :
حجت الاسلام مهدویارفع
زینت اهل بیت باشیم...
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📚نهج البلاغه / حکمت ۵۱ 🔻قدرت و عیب پوشی ( اخلاقی، اجتماعی) 💥وَ قَالَ ( عليه السلام ) : عَيْبُكَ م
✨
🍃شرح حکمت ۵۱
(مکارمشیرازی)
🔻عيوب پنهان:
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اش اشاره به نكته مهمى كرده مى فرمايد: «عيب تو (از چشم ها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد» (عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ).
«جَدّ» در لغت معانى زيادى دارد از جمله: عظمت، كه آيه شريفه (إنَّهُ تَعالى جَدُّ رَبّنا) به آن ناظر است و به معناى بهره، نصيب، نعمت و بخت. در جمله بالا اشاره به همان بهره و نصيب دنيوى است كه گاهى از آن به بخت و شانس تعبير مى شود. امام در واقع در اين عبارت كوتاه به چند نكته اشاره فرموده است:
نخست هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مى سپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مى كنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مى گيرند، بلكه گاهى عيب مى شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آن اند.
ديگر اين كه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشد عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى شود كم نشمرد.
ديگر اين كه از زوال نعمت ها نگران نشود شايد خداوند مى خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى شود.
اين گفتار حكيمانه امام پيام ديگرى نيز دارد و آن اين كه به هنگام اقبال دنيا به انسان، مغرور نشود و خود را برىء از عيوب نداند، چرا كه مردم عيوب او را ناديده مى گيرند و اى بسا از وى چنان تمجيد كنند كه سبب غرور او گردد. شبيه اين گفتار سخن حكيمانه اى است كه در حكمت نهم آمده بود كه امام فرموده بود: (إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَد أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ;
هنگامى كه دنيا به كسى روى آورد نيكى هاى ديگران را به او عاريت مى دهد و هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند نيكى هاى خودش را نيز از او سلب مى نمايد).
در زبان عرب ـ و احتمالاً زبان هاى ديگر ـ نيز ضرب المثل هاى جالبى در اين زمينه آمده است از جمله در يك ضرب المثل عربى مى خوانيم: «إذا أقْبَلَ الْبَخْتُ لَباضَتِ الدُّجاجَةُ عَلَى الوَتَد، وَإذا أدْبَرَ الْبَخْتُ أسْعَرَ الْهاوَنُ فِي الشَّمْسِ; (1)
هنگامى كه دنيا به انسان اقبال كند مرغ روى نوك ميخ تخم مى گذارد و هنگامى كه دنيا به انسان پشت كند هاون در برابر آفتاب آتش مى گيرد».(2)
📚(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 181.
(2). سند گفتار حکیمانه: تنها منبعى که نویسنده کتاب مصادر براى این جمله حکیمانه امام به جز نهج البلاغه ذکر کرده ربیع الابرار دانشمند معروف اهل سنت زمخشرى است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 48). در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله حکیمانه در لابه لاى خطبه وسیله ذکر شده است (این خطبه در نهج البلاغه نیامده است و در کتاب تمام از جلد هشتم کافى نقل شده در حالى که با مراجعه به کافى روشن مى شود که این جمله در آنجا نیست، هرچند جمله هاى بعد از آن ذکر شده است و معلوم نیست کتاب تمام نهج البلاغه آن را از کجا آورده است). (تمام نهج البلاغه، ص 166). جمله حکیمانه پیش گفته علاوه بر کتاب ربیع الابرار زمخشرى در کتب دیگرى از دانشمندان هم عصر زمخشرى یا بعد از او نیز آمده است
@Nahjolbalaghe2
5.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 برنامه تلویزیونی #سمت_خدا
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
✅ بعضی وقتها ریا کردن ثواب دارد...
@Nahjolbalaghe2
#قران
✨وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا
وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ
وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ ﴿۲۰۵﴾
و در دل خويش پروردگارت را
بامدادان و شامگاهان با تضرع
و ترس بی صداى بلند ياد كن
و از غافلان مباش (۲۰۵)
📚سوره مبارکه الأعراف
✍آیه ۲۰۵
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران 🌷آیه ۵۲ پایدارى حواریون مسیح(علیه السلام) این آیات، همچنان بحث ها
✨
🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۵۲
... در عیون اخبار الرضا از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) نقل شده: از آن حضرت سؤال کردند: چرا حواریون به این نام نامیده شدند ؟
امام(علیه السلام) فرمود: جمعى از مردم چنین تصور مى کنند که آنها شغل لباسشویى داشته اند ولى در نزد ما علت آن این بوده که آنها، هم خود را از آلودگى به گناه پاک کرده بودند، و هم براى پاک کردن دیگران کوشش داشتند .(۲)
۲ ـ حواریّون از نظر قرآن و انجیل
قرآن در سوره صف آیه ۱۴ درباره حواریون سخن گفته و ایمان آنان را متذکر شده است، ولى از جمله هائى که انجیل درباره حواریون دارد استفاده مى شود که آنان درباره مسیح همگى لغزش هائى داشته اند.
در انجیل متّى و لوقا باب ۶، اسامى حواریون چنین آمده است:
۱ ـ پطرس، ۲ ـ اندریاس، ۳ ـ یعقوب، ۴ ـ یوحنا، ۵ ـ فیلوپس، ۶ ـ برتولولما، ۷ ـ توما، ۸ ـ متى، ۹ ـ یعقوب ابن حلفا، ۱٠ ـ شمعون، ملقب به غیور، ۱۱ ـ یهودابرادر یعقوب، ۱۲ ـ یهوداى اسخریوطى که به مسیح خیانت کرد.
مفسر معروف مرحوم طبرسى در مجمع البیان نقل مى کند: حواریون به همراه عیسى در سفرها به راه مى افتادند و هر گاه تشنه یا گرسنه مى شدند به فرمان خداوند غذا و آب براى آنها آماده مى شد، آنها این جریان را افتخار بزرگى براى خود دانستند و از مسیح پرسیدند: آیا کسى بالاتر از ما پیدا مى شود؟ او گفت: آرى، أَفْضَلُ مِنْکُمْ مَنْ یَعْمَلُ بِیَدِهِ وَ یَأْکُلُ مِنْ کَسْبِهِ: از شما بالاتر کسى است که زحمت بکشد و از دست رنج خودش بخورد ... و به دنبال این جریان آنها به شستشوى لباس و گرفتن اجرت در برابر آن مشغول شدند (و عملاً به همه مردم درسى دادند که کار و کوشش ننگ و عار نیست).(۳)
۳ ـ منظور از مکر الهى چیست؟
مَکْر در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى فهمیم تفاوت بسیار دارد در فارسى امروز مکر به نقشه هاى شیطانى و زیان بخش گفته مى شود، در حالى که در لغت عرب هر نوع چاره اندیشى را مکر مى گویند که گاهى خوب و گاهى زیان آور است.
در کتاب مفردات راغب مى خوانیم: اَلْمَکْرُ صَرْفُ الْغَیْرِ عَمّا یَقْصِدُهُ: مکر این است که کسى را از منظورش باز دارند (اعم از این که منظورش خوب باشد یا بد) .
در قرآن مجید نیز گاهى ماکر با کلمه خیر ذکر شده مانند: وَ اللّهُ خَیْرُ الْماکِرِیْنَ: خداوند بهترین چاره جویان است .
و گاهى مکر با کلمه سَیِّىء آمده است مانند: وَ لا یَحیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاّ بِأَهْلِهِ: نقشه و اندیشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد کرد .(۴)
بنابراین، منظور از آیه مورد بحث، و آیات متعدد دیگرى که مکر را به خدا نسبت مى دهد این است که: دشمنان مسیح با طرح هاى شیطانى خود مى خواستند جلو این دعوت الهى را بگیرند اما خداوند براى حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آیینش تدبیر کرد، و نقشه هاى آنها نقش بر آب شد و همچنین در موارد دیگر.
📚۱ ـ تعبیر به احساس ، با این که کفر یک امر باطنى است، ممکن است به خاطر این باشد که آنها آن قدر در ابراز کفر خود پافشارى کردند که گوئى به صورت یک امر حسّى در آمد (المیزان، ذیل آیه مورد بحث).
۲ ـ تفسیر برهان ، جلد ۱، صفحه ۲۸۵ (جلد ۱، صفحه ۶۲۷، بنیاد بعثت، طبع اول، ۱۴۱۵ هـ ق) ذیل آیه ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۶، صفحه ۱۳۲، چاپ آل البیت ـ بحار الانوار ، جلد ۱۴، صفحه ۲۷۲ و جلد ۷٠، صفحه ۱۱ ـ علل الشرایع ، جلد ۱، صفحه ۸٠، انتشارات مکتبة الداورى قم ـ عیون اخبار الرضا ، جلد ۲، صفحه ۷۹، انتشارات جهان، ۱۳۷۸ هـ ق.
۳ ـ مجمع البیان ، جلد ۱، صفحه ۴۴۸، ذیل آیه ـ بحار الانوار ، جلد ۱۴، صفحه ۲۷۶ و جلد ۷٠، صفحه ۱۱ ـ مستدرک الوسائل ، جلد ۱۳، صفحه ۲۳، چاپ آل البیت ـ مستدرک سفینة البحار ، جلد ۹، صفحه ۱۱۱، انتشارات جامعه مدرسین، طبع ۱۴۱۹ هـ ق.
۴ ـ فاطر، آیه ۴۳.
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨
🎥 تلاوت آیات قرآن کریم به همراه تصاویر
📖سوره الرحمن آیات 1 تا 7
#عروسقرآن
@Nahjolbalaghe2