🌹🌹
چه کسی #زرنگ است؟؟؟
✍امام صادق علیه السلام:
به خوبی نماز بخوانید، و براى آخرت خود كار كنيد، و آنچه را كه به سود شماست انتخاب کنید. گاهى مَردى پيدا مىشود كه در امور دنيا، باهوش و زيرك است و دیگران درباره او میگویند: [فلانى چقدر زيرك است!]
ولی در حقیقت، زرنگ و زيرك، آن كسى است كه در كار آخرت زيرك باشد.
📚 امالی شیخ مفید - مجلس ۲۳
🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹یکی ازجمعه ها
🌸او خواهد آمد
🌹به درد عشق
🌸درمان خواهد آمد
🌹غبارازخانه های دل
🌸بگیریدکه بر این خانه
🌹مهمان خواهد آمد
🌸به امید ظهور مولایمان
🌹اللهم عجل لولیک الفرج
🔴رهبرمعظم انقلاب:
♦️انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ بخصوص انتظارِ یک موجود حىّ و حاضر؛ این خیلی مسئلهی مهمی است. اینجور نیست که بگویند کسی متولد خواهد شد، کسی به وجود خواهد آمد؛ نه، کسی است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او [حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالى فرجه الشّريف] را میبینند، همچنانی که او مردم را میبیند، منتها نمیشناسند.
♦️ در بعضی از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف که برادران او را میدیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روی فرش آنها راه میرفت، ولی نمیشناختند. یک چنین حقیقت بارز، واضح و برانگیزانندهای؛ این کمک میکند به معنای انتظار.
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حدیث تکان دهنده در مورد بودن شخص بی نماز در خانه
✅حتما ببینید
🎤آیتالله مجتهدی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ 🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران 🌷آیه ۷۲ 🔹شأن نزول: بعضى از مفسران پیشین نقل کرده اند: دوازده نفر ا
✨
🍃ادامه تفسیر سوره آل عمران آیه ۷۲
... به این ترتیب، روشن مى شود: آنها گرفتار خود برتربینى عجیبى بودند خود را بهترین نژادهاى جهان مى پنداشتند و نبوت و همچنین عقل و درایت و منطق و استدلال را از آن خود فکر مى کردند، و با این منطق واهى مى خواستند در هر دو جنبه براى خود مزیتى بر دیگران قائل شوند.
در پایان آیه، خداوند جواب محکمى به آنها مى دهد و با بى اعتنایى به آنها روى سخن را به پیامبر کرده، مى فرماید: بگو: فضل و موهبت به دست خدا است و به هر کس بخواهد و شایسته ببیند، مى دهد و خداوند واسع (داراى مواهب گسترده) و آگاه (از موارد شایسته) مى باشد (قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ).
یعنى، بگو: مواهب الهى، اعم از مقام والاى نبوت و همچنین موهبت عقل و منطق و افتخارات دیگر، همه از ناحیه او است، و به شایستگان مى بخشد.
هیچ کس عهد و پیمانى از او نگرفته و هیچ کس قرابت و خویشاوندى با او ندارد، و هرگز مواهب خویش را در انحصار گروهى قرار نداده است.
و در آخرین آیه، براى تأکید بیشتر مى افزاید: خداوند هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) ویژه رحمت خود مى کند، و خداوند داراى فضل عظیم است و هیچ کس نمى تواند مواهب او را محدود سازد (یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیمِ).(۴)
ضمناً از این جمله استفاده مى شود: اگر فضل و موهبت الهى شامل بعضى مى شود، نه بعضى دیگر، به خاطر محدود بودن آن نیست بلکه به خاطر تفاوت شایستگى ها است.
🔹نکته:
🔻توطئه هاى قدیمى!
آیات فوق که در حقیقت از آیات اعجاز آمیز قرآن بود، و پرده از روى اسرار یهود و دشمنان اسلام بر مى داشت، نقشه ماهرانه آنها را براى متزلزل ساختن مسلمانان صدر اول، فاش کرد آنها در پرتو آن بیدار شدند و از وسوسه هاى اغواگر دشمن بر حذر گردیدند.
ولى اگر دقت کنیم مى بینیم: در عصر و زمان ما نیز همان طرح ها به اشکال دیگرى اجرا مى شود، وسائل تبلیغاتى دشمن که از مجهزترین و نیرومندترین وسائل تبلیغاتى جهان است در این قسمت به کار گرفته شده و کوشش مى کنند پایه هاى عقائد اسلامى را در افکار مسلمین، مخصوصاً نسل جوان ویران سازند.
آنها در این راه از هر گونه وسیله و هر کس در لباس هاى دانشمند، خاورشناس، مورخ، عالم علوم طبیعى، روزنامه نگار و حتى بازیگران سینما استفاده مى کنند.
آنها این حقیقت را مکتوم نمى دارند که هدفشان از این تبلیغات این نیست که مسلمانان به آئین مسیح یا یهود در آیند، بلکه هدف آنها متزلزل ساختن پایه هاى عقائد اسلامى در افکار جوانان و بى علاقه ساختن آنها نسبت به مفاخر آئین و سنتشان است، قرآن، امروز هم به مسلمانان در برابر این جریان هشدار مى دهد.
📚۱ ـ مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث ـ بحار الانوار ، جلد ۹، صفحه ۷٠ و جلد ۱۷، صفحه ۱۷۱ ـ اسباب نزول الآیات واحدى نیشابورى، صفحه ۷۱، مؤسسه حلبى و شرکاء قاهره، ۱۳۸۸ هـ ق ـ تفسیر طبرى ، جلد ۳، صفحه ۲۲۱، ذیل آیه و دیگر تفاسیر.
۲ ـ مجمع البیان ، ذیل آیه ـ اسباب النزول واحدى نیشابورى، صفحه ۷۱ و ۷۲، مؤسسه حلبى و شرکاء، قاهره، ۱۳۸۸ هـ ق ـ بحر المحیط ، ذیل آیه ـ تفسیر آلوسى ، ذیل آیه و دیگر تفاسیر.
۳ ـ در آغاز این جمله، جمله اى در تقدیر است و آن وَ لاتُصَدِّقُوا (تصدیق نکنید) بوده است، یا جمله وَ لاتُؤْمِنُوا (ایمان نیاورید)، یعنى باور نکنید کتاب آسمانى همانند شما به کسى داده شده باشد.
۴ ـ فَضْل به معنى هر چیزى است که بیش از مقدار لازم از مواهب و نعمت ها بوده باشد و این یک مفهوم مثبت و ارزنده دارد، ولى گاه معنى مذموم و نکوهیده اى دارد و به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال و ۲
رفتن به سوى افراط است و غالباً به صورت فُضُول (جمع فضل) به کار مى رود مانند فُضُولُ الْکَلام یعنى حرف هاى زیادى.
@Nahjolbalaghe2
PART-10 (parhizgar).mp3
13.45M
✨✧﷽✧✨
📖 ترتیل
🍃جزء۱۰
🎤استاد پرهیزگار
@Nahjolbalaghe2