هدایت شده از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان حاج عباس کشوانه کلید دار حرم حضرت عباس هستن بسیار اهل کرامت هستن واین دو دستور ایشان را حتما عمل کنین برای عاقبت بخیری
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 عبدالباسط عبدالصمد | سورة الفاتحة بطريقته الإعجازية الشهيرة | جودة عالية HQ
✅ ابرتلاوت معروف و محبوب استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد که حقیقتا آرامش بخش ترین موسیقی دنیاست!
🌟 سوره حمد
🔊 کیفیت فوق العاده عالی /
ببینید و لذت ببرید.
#سوره_حمد_عبدالباسط
#حدیث
💌 #امام_زمان(عج) فرمودند: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستیهای عملکرد شما آگاهیم و چیزی بر ما پوشیده نمیماند.
(بحارالانوار، ج۵۳،ص ۱۷۵)
تعلیم قرآن
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : أدِّبوا أولادَكُم على ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبيِّكُم ، وحُبِّ أهلِ بَيتِهِ ، وقِراءةِ القرآنِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
فرزندان خود را بر سه خصلت تربيت كنيد : دوست داشتن پيامبرتان ، دوست داشتن اهل بيت او و قرآن خواندن .
كنزالعمّال : 45409 منتخب ميزان الحكمة : 614
◻️🌸◻️
فوج مَلک دور و برش دارد #نگارم
یک آسمان زیر پرش دارد نگارم
باید تمام عرشیان چاوُش بخوانند
#تاج_ولایت بر سرش دارد نگارم...
#ولایتت_مبارک_مولا
سلام تنها پادشاه زمین ✋
🌴💎🍁💎🌴
🌹وقایع روز نُهُم ربیعالأوّل
1⃣آغاز امامت حضرت ولي عصر عليه السلام
😍آغاز امامت حضرت صاحب الامر عليه السلام و غيبت صغراي آن حضرت پس از شهادت امام عسكري عليه السلام است، كه تنها فرزند آن حضرت بودند.
📚(ارشاد: ج 2، ص 336. كشف الغمة: ج 2، ص 402. مستجاد: ص 226. اقبال: ص 598. فيض العلام: ص 207. زاد المعاد: ص 334. كافي: ج 2، ص 561. مصباح كفعمي: ج 2، ص 596. بحار الانوار: ج 95، ص 355 - 356، ج 50، ص 334)
🌷اين روز عيد شيعه و اولين روز امامت و خلافت آخرين خليفه و حجت بر حق و منجي عالم بشريت حضرت بقية الله الاعظم عليه السلام در سال 260 هجری است.
📚(فيض العلام: ص 211)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
2⃣قتل عمر بن سعد
🔥عمر بن سعد فرمانده ظالم لشكر يزيد در اين روز به دست مختار ثقفي رحمة الله به درك واصل شد.
📚(زاد المعاد: ص 344)
🌹وقایع روز نُهُم ربیعالأوّل🌹
🌴دوشنبه:۵ آبان ۱۳۹۹🌴
__________________
1⃣آغاز امامت حضرت ولي عصر عليه السلام
2⃣قتل عمر بن سعد
__________________
3⃣قتل عمر بن خطاب
🔥در آخر شب نهم ربيع الاول سال 23 هجری عمر بن الخطاب از دنيا رفته است
📚(مدينة المعاجز: ج 2، ص 97)
👈و قول اهل سنت روز چهارشنبه 26 ذي الحجه است.
🌷اين روز روز شادي اهل بيت عليهم السلام و انبياء و ملائكه و ساكنان اعلي عليين و دوستان امير المؤمنين عليه السلام و اولاد طاهرين ايشان است
👌چرا كه در اين روز نفرين حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا سلام الله عليها به اجابت رسيد.
📚(زاد المعاد: ص 334. وقايع الايام: ج ربيع الاول و ربيع الثاني، ص 59. مستدرك سفينة البحار: ج 4، ص 67)
🌸روزي عظيم الشأن است
و روز سرور شيعه و عيد بزرگ آنهاست.
💠حضرت رسول صلي الله عليه و آله اين روز را عيد قرار داده و امر كرده است كه مردم نيز عيد قرار دهند و اعمال آن را به جا آورند.
📚(فيض العلام: ص 211)
🌷كسي كه در اين روز انفاق كند، خداوند او را ميآمرزد.
😊در اين روز اطعام برادران ديني و خوشبو كردن آنان و توسعه بر اهل و عيال و پوشيدن لباس جديد و شكرگزاري به درگاه خداوند متعال و عبادت نمودن مستحب است.
📚(مصباح كفعمي: ج 2، ص 596. بحار الانوار: ج 95، ص 189. زاد المعاد: ص 344 334. بحار الانوار: ج 95، ص 356351 از زوائد الفوائد سيد بن طاووس).
📝فضيلتها و اسمهائي براي اين روز ذكر شده كه از جمله آنهاست:
عيدالله الاكبر،
غدير ثاني،
عيد فطر دوم،
روز فرح شيعه،
عيد اهل بيت عليهم السلام،
روز قتل منافق،
روز قبولي اعمال،
روز پيروزي مظلوم،
روز دوستي مؤمنين،
روز پرهيز از كبائر،
روز نابودي ضلالت و گمراهي،
روز شكرگزاري.
🔹ماجراي قتل عمر🔹
✅عمر بن خطاب به دست ابولؤلؤ كه نامش فيروز و غلام مغيرة بن شعبه بود، چند ضربه خنجر خورد كه منجر به مرگ او شد.
📚(مسار الشيعه: ص 23. توضيح المقاصد: ص 33. العدد القوية: ص 328. فيض العلام: ص 129. بحار الانوار: ج 95، ص 199)
🌷هنگامي كه ابولؤلؤ ضربهها را بر عمر زد و خواست فرار كند، عدهاي مانع شدند، و 12 نفر را مجروح كرد كه شش نفر از آنها مردند.
📚(بحار الانوار: ج 95، ص 200)
☝️ماجرا از اين قرار بود كه قبل از تكبير نماز ابولؤلؤ جلو آمد، و ضربهاي بر كتف و ضربهاي ديگر بر خاضره عمر زد. عمر افتاد،و عدهاي جمع شدند و او را به خانهاش بردند.
نزديك بود خورشيد طلوع كند كه نماز را عبدالرحمن بن عوف با مردم خواند.
🔹عمر در بستر مرگ🔹
هنگامي كه عمر را به خانه بردند مقداري نبيذ آوردند و او خورد ولي از قسمتهاي ضربت خورده خارج شد و معلوم نشد از كجا خارج شده زيرا با خون هم رنگ بود.
🔸لذا عدهاي گفتند:
خليفه شير بخورد زيرا سفيد است و معلوم ميشود.
شير را خورد و از محل ضربهها خارج شد.
😏حاضرين براي دل گرمي گفتند:
«مانعي ندارد، ضرري نميزند»!
اما ضربههاي جناب ابولؤلؤ كارگر شد و به خليفه سابق ملحق شد.🔥
در روز سوم در جنب ابوبكر دفن شد.
📚(تاريخ الخلفاء: ص 134 133)
◀️عمر مدت ده سال و شش ماه و چهار شب خلافت كرد.
👈او اولين كسي بود كه نام خود را امير المؤمنين گذاشت،
👈و ابوموسي اشعري اولين نفري بود كه او را در منبر به اين نام خطاب كرد.
📚(تتمة المنتهي: ص 11)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از استیکرها
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها
#روزانهتفسیرقرآن و مطالب متنوع دیگر
🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
🌺🍃
@Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨
⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه (۱۱۸)
🔺هشدار به مسلمانان در دوستی با قوم یهود
🌿شأن نزول:
از ابن عباس نقل شده این آیات، هنگامى نازل شده، که عده اى از مسلمانان با یهودیان، ـ به سبب قرابت، یا همسایگى، یا حق رضاع، و یا پیمانى که پیش از اسلام بسته بودند ـ دوستى داشتند و به قدرى با آنها صمیمى بودند که اسرار مسلمانان را به آنان مى گفتند، بدینوسیله قوم یهود که دشمن سرسخت اسلام و مسلمین بودند و به ظاهر خود را دوست مسلمانان قلمداد مى کردند، از اسرار مسلمانان مطلع مى شدند.
آیه نازل شد و به آن عده از مسلمانان هشدار داد که چون آنان در دین شما نیستند، نباید آنها را محرم اسرار خود قرار دهید; زیرا آنان درباره شما از هیچ شرّ و فسادى کوتاهى نمى کنند، آنان مى خواهند شما همیشه در رنج و عذاب باشید.(۱)
✅تفسیر:
بیگانگان را محرم اسرار خود نسازید
این آیه به دنبال آیاتى که مناسبات مسلمانان با کفار را بیان کرد، به یکى از مسائل حساس اشاره کرده و ضمن تشبیه لطیفى به مؤمنان هشدار مى دهد، مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! غیر از هم مسلکان خود، دوست و هم رازى انتخاب نکنید، و بیگانگان را از اسرار و رازهاى درونى خود با خبر نسازید (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً).
بِطانَة در لغت، به معنى لباس زیرین است، و مقابل آن ظهارة به معنى لباس روئین مى باشد. و در اینجا کنایه از محرم اسرار است.
و خَبال در اصل، به معنى از بین رفتن چیزى است، غالباً به زیان هائى که در عقل انسان اثر مى گذارد، گفته مى شود.
یعنى کفار شایستگى دوستى شما را ندارند، و نباید آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. کفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان کوتاهى نمى کنند.
🔹هرگز سوابق دوستى و رفاقت آنها با شما مانع از آن نیست که به خاطر جدائى در مذهب و مسلک، آرزوى زحمت و زیان شما را در دل خود نپرورانند، بلکه پیوسته علاقه آنها این است که شما در رنج و زحمت باشید (وَدُّوا ما عَنِتُّمْ).
آنها براى این که شما از مکنونات ضمیرشان آگاه نشوید، و رازشان فاش نگردد، معمولاً در سخنان و رفتار خود مراقبت مى کنند، و با احتیاط و دقت حرف مى زنند.
ولى با وجود این، آثار عداوت و دشمنى از لابلاى سخنان آنها آشکار است (قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ).
گاه به طور نا خودآگاه سخنانى بر زبان مى آورند، که مى توان گفت همانند جرقه ایست از آتش پنهانى دل هاى آنها، و مى توانید از آن، به ضمیر باطن آنان پى ببرید.
🔹این آیه حقیقتى را بیان مى کند که امیر مؤمنان(علیه السلام) در سخنان خود توضیح فرموده است، آنجا که مى فرماید: ما أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً اِلاّ ظَهَرَ فِى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ وَجْهِهِ: هیچ کس در ضمیر باطن، رازى را پنهان نمى دارد، مگر این که از رنگ چهره و لابلاى سخنان پراکنده و خالى از توجه او آشکار مى شود .(۲)
خلاصه این که: خداوند بدین وسیله طریقه شناسائى باطن دشمنان را نشان داده، و از ضمیر باطن و راز درونیشان خبر مى دهد، و مى افزاید: آنچه از عداوت و دشمنى در دل خود پنهان کرده اند، بمراتب از آنچه بر زبان مى آورند بزرگ تر است (وَ ما تُخْفی صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ).
سپس اضافه نموده: ما براى شما این آیات را بیان کردیم، اگر در آن تدبر کنید (قَدْ بَیَّنّا لَکُمُ الآْیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ).
به وسیله آن مى توانید دوست خود را از دشمن خویش تمیز دهید، و راه نجات از شرّ دشمنان را پیدا کنید.
منبع: تفسیر نمونه آیت الله مکارمشیرازی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✅ادامه شرح نامه ۲۸ بخش ۲ 🔹2. در تفسير امام حسن عسکرى(عليه السلام) آمده است: «يَأتى بِالرُّمْحِ الّ
✨﴾﷽﴿✨
⬇️ادامه شرح و تفسیر نامه ۲۸ نهج البلاغه بخش۲
🌿فضائل و امتیازات بنی هاشم
2. ابن ابى الحديد از ابو الفرج اصفهانى در کتاب مقاتل الطالبين نقل مى کند که جعفر فضايل فراوانى دارد و احاديث بسيارى در اين زمينه نقل شده از جمله اينکه هنگامى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) خيبر را فتح کرد جعفر بن ابى طالب از حبشه باز گشته بود. پيامبر(صلى الله عليه وآله) او را در آغوش گرفت و پيشانى او را بوسيد و اين جمله معروف را فرمود: «ما أدرى بِأيِّهِما اَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَر أمْ بِفَتْحِ خَيْبَر؟; نمى دانم کدام يک از اين دو براى من سرورآفرين تر است آمدن جعفر (از حبشه) يا فتح خيبر؟».(16)
3. ابن عساکر در تاريخ دمشق در روايتى نقل مى کند که على(عليه السلام) نخستين مردى بود که اسلام آورد، بعد از او زيد بن حارثه و سپس جعفر بن ابوطالب.(17)
4. در کتاب الاصابة فى تمييز الصحابه آمده است که جعفر به مستمندان و فقرا علاقه فراوانى داشت در کنار آنها مى نشست و به آنها خدمت مى کرد و با آنها سخن مى گفت به گونه اى که رسول خدا(صلى الله عليه وآله) او را «ابوالمساکين» ناميد و پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: «أَشْبَهْتَ خَلْقِي وَخُلُقِي; تو از نظر خلقت و خوى شبيه منى» سپس مى افزايد: اين حديث را بخارى و مسلم در کتاب خود نقل کرده اند.(18)
5. ابن عساکر در تاريخ دمشق از انس بن مالک از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) نقل مى کند که فرمود: «نَحْنُ بَنُو عَبْدِالْمُطَّلِبِ سَادَةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ رَسُولُ اللهِ وَحَمْزَةُ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ وَجَعْفَرٌ ذُو الْجَنَاحَيْنِ وَعَلِيٌّ وَفَاطِمَةُ وَالْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ; ما فرزندان عبدالمطلب بزرگان اهل بهشتيم من و حمزه سيّدالشهدا و جعفر ذوالجناحين و على و فاطمه و حسن و حسين».(19)
در فضيلت جعفر نيز احاديث فراوانى است، با حديثى از امام باقر(عليه السلام) اين سخن را پايان مى دهيم فرمود: خداوند به رسولش وحى فرستاد که من چهار خصلت جعفر را پاداش مى دهم پيامبر(صلى الله عليه وآله) به سراغ جعفر فرستاد و اين خبر را با او در ميان گذاشت. جعفر عرض کرد: اگر نه اين بود که خداوند به تو خبر داده بود، من چيزى در اين باره نمى گفتم (خصال چهارگانه من اين است) من هرگز شراب ننوشيدم (حتى در عصر جاهليّت که معمول بود) زيرا مى دانستم اگر شراب بنوشم عقل من زايل مى شود و هرگز دروغ نگفتم، زيرا مى دانستم دروغ شخصيت انسان را پايين مى آورد و هرگز دامانم آلوده بى عفتى نشد، زيرا مى ترسيدم خانواده من نيز گرفتار شوند و هرگز براى بت سجده نکردم، چون مى دانستم بت نه زيانى مى رساند و نه سودى مى دهد. پيامبر(صلى الله عليه وآله) دست بر شانه او زد و فرمود: سزاوار است که خداوند متعال براى تو دو بال قرار دهد که با آن همراه فرشتگان در بهشت پرواز کنى.(20)
اضافه بر همه اينها از افتخارات جعفر آن است که رييس مهاجران به حبشه بود، بنابراين او دو هجرت داشت (هجرت به سوى حبشه و هجرت به سوى مدينه) و به دو قبله نماز خواند (در آغاز اسلام به سوى بيت المقدس و سپس در مدينه به سوى کعبه) و دو بار با پيغمبر(صلى الله عليه وآله) بيعت کرد (بيعتى در آغاز اسلام و بيعتى در فتح مکّه) همان گونه که در احاديث وارد شده است.(21)
*
پی نوشت:
1 . اين حديث (هفتاد تکبير) به طور اجمال در کافى (ج 3، ص 186، باب من زاد على خمس تکبيرات، ح 3) آمده است ولى آنچه در بالا آمد که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) چهارده بار نماز با چهارده گروه از فرشتگان خواند در شرح نهج البلاغه ابن ميثم آمده است.
2 . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 15، ص 193.
3 . شرح نهج البلاغه تسترى، ج 3، ص 111 و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 15، ص 71.
4 . «تَمَجُّ» از ريشه «مج» بر وزن «حج» به معناى بيرون ريختن چيزى از مايعات از دهان است. سپس آن واژه در مورد شنيدن سخنان به وسيله گوش نيز به کار رفته است; معناى جمله بالا اين است که گوش ها اين فضايل را از خود بيرون نمى ريزد، بلکه آن را پذيرا مى شود.
5 . «رَمِيّة» به معناى صيدى است که با تيراندازى به دست بيايد. و جمع آن «رمايا» است و جمله «مَنْ مالَتْ بِهِ الرَّمِيَّةُ» اشاره به کسى است که دنبال صيدى مى رود و آن صيد او را از مسير اصلى منحرف مى سازد و اى بسا در بيابان گمراه شود. امام(عليه السلام)، با اين سخن به معاويه مى گويد: افرادى مثل عمرو بن عاص کسانى هستند که دنبال صيد مقام و مال دنيا هستند و به همين دليل از جاده حق منحرف شده اند تو زمام اختيار خود را به اين گمراهان مسپار.
@Nahjolbalaghe2
منبع⬇️
هدایت شده از 🌺
6 . طه، آيه 41.
7 . طه، آيه 39.
8 . عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، ج 2، ص 184.
9 . سفينة البحار، ماده حمزه.
10 . همان.
11 . الاصابة، ج 1، ص 354.
12 . اسد الغابة، ج 2، ص 48.
13 . مکارم الاخلاق، ص 280 و بحارالانوار، ج 82، ص 333، ح 16.
14 . کافى، ج 8، ص 189، ح 216 (با کمى تلخيص).
15 . کافى، ج 8، ص 267، ح 392.
16 . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 15، ص 72. اين حديث را ابن عساکر در تاريخ دمشق، ج 6، ص 67 نقل کرده است.
17 . مختصر تاريخ دمشق، ج 6، ص 66.
18 . الاصابه، ج 1، ص 237، شرح حال جعفر.
19 . مختصر تاريخ دمشق، ج 6، ص 68.
20 . من لا يحضره الفقيه، ج، 4، ص 397، اين حديث را ابن عساکر نيز در مختصر تاريخ دمشق، ج 6، ص 67 آورده است.
21 . سفينة البحار، ماده جعفر.
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨
⬇️عمار یاسر چگونه شخصیتی بود؟
✅عمار با کنیه ابو یقظان فرزند یاسر بن عامر، و مادرش سمیه بنت خباط نام داشت.عمار از قبیلهی قحطانی یمن و همپیمان بنی مخزوم بود.وی از یاران برجستهی رسول خدا(ص) بود که به همراه پدر و مادرش از اولین مسلمانان بودندو مادرش سمیه اولین شهید زن در راه اسلام است.عمار جزو سی و چند نفری است که در ابتدای اسلام، مسلمان شد و شکنجههای فراوان دید. برخی گزارشها او را جزو هفت نفری میدانند که مسلمان شدنش را علنی کرد.
سمیه مادر عمار ابتدا کنیز ابیحذیفه مخزومی بود که او را بعد از آزادی به ازدواج یاسر که همپیمان با قبیلهی بنیمخزوم بود درآورد.
🌿گزارش شده است که پیامبر(ص) وقتی عمار و خانوادهاش را در حال شکنجه شدن میدید، میفرمود: ای خاندان یاسر! صبر کنید که بهشت وعدهگاه شما است: «صبرا آل یاسر موعدکم الجنّة».«صبرا یا آل یاسر، اللَّهمّ اغفر لآل یاسر»
🔹در مورد هجرت عمار به حبشه اختلاف نظر وجود دارد، ولی وی از اولین مهاجران به مدینه بود،و در ساخت اولین مسجد آن شهر(مسجد قبا) شرکت فعال داشت،و در نبردهای (مهم) زمان پیامبر(ص) حاضر بود.
🔹بعد از پیامبر(ص)
عمار بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) نیز حضور فعالی در صحنههای اجتماعی داشت.
🔹خلیفهی دوم بعد از مشورت با امام علی(ع)، عمار را به فرمانداری کوفه انتخاب کرد و در حکمش خطاب به مردم کوفه نوشت که عمار از نجبای اصحاب پیامبر است.
🔹راوی میگوید: روز نبرد یمامه، عمار یاسر را دیدم که بر صخرهای مشرف بر میدان نبرد ایستاده و با صدای بلند میگوید: ای مسلمانها! من عمار یاسر هستم! آیا از بهشت فرار میکنید؟! به سوی من آیید!
🔹من نگاه کردم و دیدم که گوش عمار قطع شده و آویزان است، ولی عمار همچنان به شدت به نبرد خود ادامه میدهد.
🔹عمار در کنار امام علی(ع)
عمار همواره یار و همراه امام(ع) بود تا جایی که معاویه او را دست راست حضرتشان معرفی میکند:
علی بن ابیطالب دو دست داشت؛ یکی عمار یاسر که در صفین قطع شد، و دیگری مالک اشتر!
عمار در جنگ صفین نقش بسیار فعال داشت و خطبهاش در آن نبرد معروف است:
«اى بندگان خدا! با من بر سر گروهى که (بیهوده) به دنبال انتقام و قصاصاند، رهسپار شوید ... خلیفه سوم دست اینان را به دنیا گشاده داشت و مال و منالشان داد، چندان که در جهان میخورند و میچرند، و اگر کوهها بر سر ایشان فرو ریزد پروایى ندارند. به خدا سوگند، گمان نمیکنم که ایشان به خونخواهى او برخاسته باشند؛ زیرا خود بهتر میدانند که او عملکرد خوبی نداشت ، ولى این گروه لذت دنیا را چشیده و آنرا گوارا یافتهاند و این را نیز میدانند که اگر صاحب [راستین] حق، آنان را به فرمانبردارى خود وادار کند، میان ایشان و سفره گسترده دنیا و چراگاهی که در آن میچرند، فاصله خواهد انداخت. آنان (معاویه) چون سابقه چندانی در اسلام نداشته تا شایسته فرمانروایى بر مسلمانان شوند، پیروان خود را بدین سخن فریفتند که: «پیشواى ما مظلومانه کشته شد!»، تا به این بهانه، حاکم زورگوى و شهریار مردم شوند...
اگر چنین نیرنگی نمیزدند، حتى دو نفر نیز با ایشان همراه نمیشدند! بار الها، اگر ما را پیروزى و یاورى دهى تو همواره پیروزیبخش و یاور ما بودهاى، و اگر کار (دنیا) را بدیشان سپارى، به دلیل حوادث رنجبارى که آنان براى بندگانت آفریدهاند، شکنجه دردناکى (در دنیا و آخرت) براى ایشان بیندوز».
عمار بعد از این سخنان، به همراه یارانش روانهی میدان شد. زمانی که نزدیک عمرو بن عاص رسید، گفت: اى عمرو! دینت را به (حکومت) مصر فروختى؟! نکبت و نابودى نصیبت باد که همواره در اسلام، انحرافى ایجاد میکنی، سپس حمله کرد و میگفت:
«صدق اللّه و هو للصّدق اهل و تعالى ربّى و کان جلیلا»؛
راست گفت خداوند که خود شایسته راستى است و پروردگارم بس والا و شکوهمند است.
پروردگارا، شهادت را در کنار کسانى که شیفتهی مرگى زیبا هستند، هر چه زودتر نصیبم ساز. در حالی که روبروی دشمنم و نه در حال فرار از آنان! چه کشته شدن بر هر مرگ دیگری برتری دارد. همراه آنان که نزد پروردگار خویش در فردوس برین نوشیدنی گواراى بهشتى و زلال سلسبیل مینوشند. از نوشابه مشکآمیز نیکان به جامى که آمیزهاش زنجبیل است ... بار الها، من از آنچه به من آموختى به این نتیجه رسیدم که امروز هیچکارى بیش از جهاد با این فاسقان، مورد رضایت تو نیست...
🌹در همین نبرد بود که عمار به شهادت رسید، و وعدهی رسول خدا(ص) در مورد وی به حقیقت پیوست که فرمود: به دست فرقهی باغیه به شهادت میرسی.
@Nahjolbalaghe2