eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
﷽ ✅از عمر بشر در زمین چند سال میگذرد؟ 🔹در باره این‌که عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تا کنون، چند سال گذشته است؟، مطلب صریحی در قرآن وجود ندارد. 🔹برخی از مفسران می‌گویند: در تاریخ یهود آمده است که عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تا کنون، بیش از حدود هفت هزار سال نیست که اعتبار عقلى هم کمک و مساعد این تاریخ است؛ چون عامل تناسل در هر صد سال دو نفر را هزار نفر می‌کند، و ... و آن‌گاه این محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال؛ یعنى هفتاد قرن ادامه دهیم، خواهیم دید که عدد بشر به دو بلیون و نیم می‌رسد، و این عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، که آمارگران بین المللى آن‌را ارائه داده‌‏اند. 🔹پس اعتبار عقلى هم همان را می‌‏گوید که تاریخ گفته است، اما دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح "ژئولوژى" معتقدند که عمر نوع بشر بیش از ملیون‌ها سال است، و بر این گفتار خود ادله‏‌اى از فسیل‌‏هایى که آثارى از انسان‌ها در آنها است، نیز ادله‌‏اى از اسکلت سنگ شده خود انسان‌هاى قدیمى آورده‏‌اند، که عمر هر یک از آنها به طورى که روى معیارهاى علمى خود تخمین زده‌‏اند بیش از پانصد هزار سال است. 🔹این اعتقاد آنان است، اما ادله‌‏اى که آورده‌‏اند قانع کننده نیست، تا بتواند اثبات کند که این فسیل‌‏ها، بدن سنگ شده اجداد همین انسان‌هاى امروزی است. نیز دلیلى وجود ندارد تا بتواند این احتمال را رد کند که این اسکلت‌‏هاى سنگ شده مربوط است به یکى از ادوارى که انسان‌هایى در زمین زندگى می‌‏کردند؛ چون ممکن است چنین بوده باشد، و دوره ما انسان‌ها، متصل به دوره فسیل‌‏هاى نامبرده نباشد، بلکه انسان‌هایى قبل از خلقت آدم ابوالبشر در زمین زندگى کرده و سپس منقرض شده باشند، و این پیدایش انسان‌ها و انقراضشان تکرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسیده باشد. این مفسر، آن‌گاه این نظر را تقویت می‌کند که زمان خلقت حضرت آدم(ع) مربوط  به پیدایش نسل جدید از بشر است، و چه بسا قبل از حضرت آدم و نسل فعلی او، آدم‌های دیگر و عالم‌های دیگر و نسل‌های دیگری از بشر روی کره خاکی زندگی کرده و منقرض شده‌اند و یافته‌های باستان‌شناسان و کشف فسیل‌های مربوط به انسان‌هایی متعلق به میلیون‌ها سال قبل و با عمر پانزده هزار سال، مربوط به نسل‌های قبل از نسل اخیر است. البته این توجیه با قرآن مجید و روایات سازگاری دارد. ✅منبع:سایت اسلام کوئست @Nahjolbalaghe2
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام  بسته شد از عسکری چشم از جهان  اشک بارید از دو چشم آسمان  عسگری اندر حصاری از عدو  تا ز اولادش بگردد جستجو  سامرا ای شهر پر درد و عذاب  عیش شیعه زین عزا گشته خراب حضرت صاحب زمان در ماه ماتم است بر مدینه ابری از درد و غم است  هادی اندر حصر و بعد از او حسن وه چه غوغایی بشد در انجمن سامرا داری به دل اینک نگین حجت حق خفته اندر آن زمین  نور چشم فاطمه س گشته شهید  بر بنی هاشم کنون این غم رسید  بر امام عصر عج الله گویم تسلیت  بر عموم مسلمین هم تعزیت  سامرا دریای غم ما غرق آن در عزای آن امام مهربان
💖🕊 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام: اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضاالمرتَضی الامامِ التّقی النّقی وحُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ‌عَلی‌اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِک.
"صبح هایمان" بی شک 🍁 می‌تواند زیباتر باشد اگر تنها دغدغه زندگیمان *مهربانی* باشد جای دوری نمی‌رود یک روز همین نزدیکی‌ها "لبخندمان" را چند برابر پس خواهیم گرفت شاید خیلی زیباتر... سلام صبح یکشنبه‌تون بخیر 💐💐💐💐💐
🥀🕯هشتـم ربیـع‌الاول🕯🥀 سالـروز شهـادت جانگـداز یازدهمیـن سپهـر فـروزان آسمـان امامـت و ولایـت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام را به ساحت مقـدس فرزند گرانقدرش صاحب منصب ولایـت و امامـت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین نایـب بر حقشـان و عمـوم شیعیان و محبین آن حضـرت و به شمـا اعضـای ارجمنـد تسلیت عـرض می‌نمائیم. 🖤اَللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِکَ الْفَــرَج🖤
🌿امیرالمؤمنین علیه السلام: 📌اگر یکی از شما ثروتمند شد، هرگز کبر و غرورش را نیفزاید و از خاندانش فاصله نگیرد 📍لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ 📚الكافی جلد2 صفحه154
تـــݪنگـــرامـــروز ✅ آفرینش آدمی، بی حساب کتاب نیست! بالای سر هر انسانی، نگهبانی است شبانه روزی که هم تأمین میکند روزگارمان را و هم به شدت مراقب عملکرد و رفتار ماست! فکر نکنیم که تنهاییم و کسی مراقب مان نیست 🌴 آیه 4 سوره طارق 🌴 🕋 وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ 🕋 وَ ما أَدْراكَ مَا الطَّارِقُ 🕋 النَّجْمُ الثَّاقِبُ 🕋 إِن كُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ ⚡️ترجمه: سوگند به آسمان و ستاره طارق. و تو چه دانى كه طارق چيست؟ ستاره‌اى است درخشنده. (به اينها سوگند كه) هيچ كس نيست مگر آنكه بر او نگهبانى است. 
🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: 📍لَذَّةُ الكِرامِ في الإطعامِ، و لَذَّةُ اللِّئامِ في الطَّعامِ 📌لذّت كريمان در اطعام دیگران است و لذّت فرومایگان در خوردن است 📚غررالحكم حدیث7638
🌷امیرالمؤمنین عليه السلام: 📍لا تُخبِر بِما لَم تُحِط بِهِ عِلما 📌در مورد آنچه به آن احاطه ی علمی نداری، سخن مگو 📚غررالحكم حدیث10179
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از .
امامِ پشتِ پرده.mp3
4.24M
📌 امامِ پشتِ پرده 👤 استاد به مناسبت شهادت امام_حسن_عسکری_ع @Nahjolbalaghe2
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها و مطالب متنوع دیگر 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
﷽ ⬇️تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۶ 🌿ثروت و فرزند 🔺نقطه مقابل افر
✨﷽✨ ⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه (۱۱۷) 🔺بذل و بخشش ریاکارانه 🔹در این آیه، به بذل و بخشش ها و انفاق هاى ریاکارانه آنها اشاره شده و ضمن یک مثال جالب سرنوشت آن را تشریح کرده، مى فرماید: مَثَل آنچه آنها در این زندگى انفاق مى کنند، همانند باد سوزانى است که به زراعت قومى بوزد ـ که بر خود ستم کرده اند (و در غیر محل یا وقت مناسب کشت نموده اند) ـ و آن را نابود سازد (مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ فی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ ریح فیها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْم ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ). 🔹 صِرّ و اصرار از یک ریشه هستند و به معنى بستن چیزى توأم با شدت مى آید و در اینجا به معنى شدتى است که در باد باشد، خواه به شکل یک باد سوزان، و یا سرد و خشک کننده. 🔹قرآن انفاق کردن کفار را به باد شدید و سوزان و یا فوق العاده سرد و خشک کننده اى تشبیه نموده که به کشت و زرعى بوزد و آن را خشک کند، البته طبع باد و نسیم، احیا کننده است، نسیم بهاران شکوفه هاى را نوازش مى دهد و غنچه ها را باز مى کند، روح در کالبد درختان مى دمد، و آنها را بارور مى سازد. 🔹انفاق نیز اگر از سرچشمه اخلاص و ایمان به وجود آید بسیار مفید و سودبخش است، هم مشکلات اجتماعى را حل مى کند، و هم اثر اخلاقى عمیقى در نهاد احسان کننده باقى مى گذارد و ملکات و فضائل اخلاقى را در قلب او بارور مى سازد. اما اگر باد و نسیم ملایم و احیا کننده تبدیل به طوفان مرگ بار و سوزنده و یا فوق العاده سرد گردید به هر گل و گیاهى که بوزد آن را مى سوزاند و خشک مى کند. 🔹افراد بى ایمان و آلوده نیز چون انگیزه صحیحى در انفاق خود ندارند روح خودنمائى و ریاکارى همچون باد سوزان و خشک کننده اى بر مزرعه انفاق آنها مىوزد و آن را بى اثر مى سازد. این گونه انفاق ها نه از نظر اجتماعى مشکلى را حل مى کند (چون غالباً در غیر مورد مصرف مى شود) و نه نتیجه اخلاقى براى انفاق کننده خواهد داشت. جالب توجه این که قرآن در آیه بالا مى گوید: حَرْثَ قَوم ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ یعنى مرکز وزش و برخورد این باد سوزان و خشک کننده، زراعت کسانى است که به خود ستم کردند، اشاره به این که این زراعت کنندگان در انتخاب زمان و مکان زراعت، دقت لازم را به عمل نیاورده و بذر خود را یا در سرزمینى پاشیده اند که در معرض وزش چنین طوفان هائى بوده است. و یا از نظر زمان، وقتى را انتخاب کرده اند که فصل وزش باد سموم بوده است، و به این ترتیب به خود ستم کرده اند. افراد بى ایمان نیز در انتخاب زمان و محل انفاق، به خود ستم مى کنند و سرمایه هاى خود را بى مورد بر باد مى دهند. 🔹از آنچه در بالا اشاره شد، با توجه به قرائنى که در آیه وجود دارد معلوم مى شود این تشبیه در حقیقت در میان دو چیز است: یکى تشبیه انفاق آنها به زراعت بى موقع و در غیر محل مناسب. و دیگرى تشبیه انگیزه هاى انفاق به بادهاى سرد و سوزان. و بنابراین آیه خالى از تقدیر نیست و معنى جمله مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ این است که مثال انگیزه انفاق هاى آنها همچون باد خشک و سرد یا سوزانى است (دقت کنید). ✅جمعى از مفسران گفته اند: این آیه اشاره به اموالى مى کند که دشمنان اسلام در راه کوبیدن این آئین صرف مى کردند، و به وسیله آن دشمنان را بر ضد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) تحریک مى نمودند. و یا اموالى که یهودیان به دانشمندان خود در برابر تحریف آیات کتب آسمانى مى دادند. ولى روشن است: آیه یک معنى وسیع دارد که اینها و غیر اینها را شامل مى شود. 🌿در پایان آیه مى فرماید: خداوند به آنها ستمى نکرده، این خود آنها هستند که بر خویش ستم مى کنند (وَ ما ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَ لکِنْ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ). و سرمایه هاى خود را، بیهوده از بین مى برند، زیرا عمل فاسد جز اثر فاسد چه نتیجه اى مى تواند داشته باشد؟ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه و شرح حکمت 67 نهج البلاغه: (آیت‌الله مکارم شیرازی) بخشش کم، بهتر از هیچ ندادن امام(علیه ال
✨﷽✨ ⬇️ترجمه و شرح حکمت 68 نهج البلاغه: ✅لزوم همراهی فقر با عفاف و غنا با شکر ⬇️متن نهج البلاغه 🌿امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش از زینت فقر و زینت غنا سخن مى گوید و مى فرماید: «خویشتن دارى و عفت زینت فقر و شکرگزارى زینت غناست»; (الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زِینَةُ الْغِنَى). فقیر در معرض آفات مختلفى قرار دارد: اظهار حاجت توأم با ذلت، دست بردن به سوى اموال حرام، ناسپاسى در برابر خداوند و مانند اینها. اما اگر خویشتن دار باشد نه دست حاجت به سوى لئیمان مى برد و نه عزت نفس خود را زیر پا مى گذارد، نه آلوده حرام مى شود و نه زبان به ناشکرى مى گشاید، بنابراین عفت به معناى خویشتن دارى، زینت فقر است، از این رو خداوند از این گونه فقیران در قرآن مجید با عظمت یاد کرده و مى فرماید: «(لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الأَْرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لاَ یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا); (انفاق شما مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفتند (از وطن خود براى شرکت در میدان جهاد آواره شده و در تأمین زندگى وامانده اند) آنها نمى توانند (براى تأمین روزى) مسافرتى کنند و از شدت خویشتن دارى افراد ناآگاه آنها را بى نیاز مى پندارند; اما آنها را از چهره هایشان مى توانى بشناسى. آنان هرگز با اصرار چیزى از کسى نمى خواهند».(1) این همان عفت است که زینت فقر است. البته باید توجه داشت که عفت معناى عام و معناى خاصى دارد: معناى خاص آن پاکدامنى در مقابل آلودگى هاى جنسى و معناى عام آن هر گونه خویشتن دارى در برابر گناه و کارهاى زشت و پست است. 🔹در حدیث دیگرى از امام(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «مَنْ عَفَّ خَفَّ وِزْرُهُ وَعَظُمَ عِنْدَاللّهِ قَدْرُهُ; آن کس که عفاف پیشه کند بار گناهش سبک و قدر و مقامش در پشگاه خدا افزون مى شود». 🔹اما در مورد غنا که بهترین زینت شکرگزارى است; نه تنها شکر لفظى بلکه شکر عملى. اغنیا و ثروتمندانى که شکر عملى به جا مى آورند، به نیازمندان کمک مى کنند، در کارهاى خیر و عام المنفعه سرمایه گذارى مى نمایند، به آنها که وام مى خواهند وام مى دهند و حتى به کسانى که محتاجند و روى سؤال ندارند به طور پنهانى کمک مى کنند آنها برترین زینت را در زندگى براى خود فراهم کرده اند، در پیشگاه خدا آبرومندند و در برابر خلق خدا نیز داراى شخصیت و آبرو و چه زینتى از این بالاتر. اما اگر غنىّ راه طغیان پیش گیرد، در کمک به دیگران بخل بورزد، آلوده شهوات و عیش و نوش گردد، در نظر همه زشت و منفور خواهد شد. البته همه باید شکر نعمت هاى خدا را به جا آورند; ولى این کار براى آنها که مشمول نعمت بیشترى هستند زیبنده تر، بلکه لازم تر است. 🔹شکر نعمت را باید از پیامبران بزرگ الهى یاد گرفت; سلیمان که ملک و حکومت بى مانندى داشت و جن و انس سر بر فرمان او بودند و بسیارى از قواى زمین و آسمان در خدمت او قرار داشتند هنگامى که مى بیند یکى از شاگردانش به نام «آصف بن برخیا» چنان مقام والاى روحانى پیدا کرده که مى تواند تخت «بلقیس» را در یک چشم بر هم زدن از شهر سبأ به شام نزد وى حاضر کند مى گوید: «(هَذَا مِنْ فَضلِ رَبِّى لِیَبْلُوَنِى أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ); خداوند چنین نعمتى را در اختیار من گذاشته تا مرا بیازماید که آیا شکر نعمت به جاى مى آورم یا نه (و به یقین من شاکر و سپاس گزار اویم».(2) شکرگزارى نه تنها براى غنىّ زینت، بلکه موجب فزونى نعمت است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله)» فرمود: «مَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَى عَبْد بَابَ شُکْر فَخَزَنَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَةِ; خدا درِ شکرگزارى را به روى کسى نگشود که زیادى نعمت را از او باز دارد»(3). (4) * ⬇️پی نوشت: (1). بقره، آیه 273. (2). نمل، آیه 40. (3). کافى، ج 2، ص 94، ح 2. (4). سند گفتار حکیمانه: این سخن حکمت آمیز پیش از نهج البلاغه در کتاب تحف العقول در وصیت امام به فرزند دلبندش امام حسن(علیه السلام) آمده است و نیز مرحوم مفید پیش از نهج البلاغه آن را در ارشاد نقل کرده و این جمله را نیز بر آن افزوده است: «وَالصَبْرُ زینَةُ البَلْوى». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 54). @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🌺
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی ✅آیا طالب بن ابی‌طالب در جنگ بدر در سپاه مشرکان حضور یافت؟ ⬇️پاسخ اجمالی 🔹طالب بن ابی طالب برادر بزرگ امام علی(ع) و بزرگ‌ترین فرزند ابوطالب بود.[1] به دلیل نام او بود که پدرش به ابوطالب معروف شد.[2] مادر طالب مانند مادر امیرالمؤمنین(ع)، فاطمه بنت اسد بود.[3] بین وی و برادرش، عقیل ده سال فاصله سنی وجود داشت.[4] از این رو او را باید تقریباً هم سن و سال پیامبر اکرم(ص) دانست. 🔹در یکی از سالیان خشک‌سالی، پیامبر اکرم(ص) به بستگانش پیشنهاد داد تا به کمک ابوطالب که فردی عیالوار بود، بروند و هرکدامشان پشتیبانی مالی یکی از فرزندان او را بر عهده گیرند. در این میان وظیفه  پشتیبانی از طالب به عباس عموی پیامبر رسید.[5] طالب تا هنگام وقوع جنگ بدر در کنار عباس زندگی می‌کرد.[6] وی به دلیل ضعف دارای فرزند نشد[7] و نسلی از او باقی نماند.[8] 🔹برخی از گزارش‌های تاریخی حاکی از آن است که طالب اسلام آورده بود. امام صادق‌(ع) فرمود: «طالب اسلام آورده بود»،[9] به هرحال او از مکه به مدینه هجرت نکرد.[10] 🔹هم‌چنین وی اشعاری سروده است که حکایت از مسلمان بودن و یا لااقل اعتقاد به پیامبر بودن حضرت محمد(ص) دارد: «و خیر بنى هاشم احمد             رسول اللّه على فتره»؛[11] بهترین خاندان هاشم، احمد است. او فرستاده خداوند است که پس از گذشت مدتى دراز از آمدن پیامبران، به رسالت برانگیخته شده است. سروده‌های دیگری از وی نقل شده است که بیانگر مسلمان بود او است:  «و قد حلّ مجد بنی هاشم          فکان النعامه و الزهره و محض بنی هاشم أحمد         رسول الملیک على فتره عظیم المکارم نور البلاد            حری الفؤاد صدى الزبره کریم المشاهد سمح البنان       اذا ضنّ ذو الجود و القدره عفیف تقی نقی الردا               طهر السراویل و الازره جواد رفیع على المعتقین          و زین الاقارب و الاسره و اشوس کاللیث لم ینهه          لدى الحرب زجره ذى الزجره و کم من صریع له قد ثوى         طویل التأوّه و الزفره». 🔹البته طبق گزارش‌های تاریخی در جنگ بدر، افرادی مانند طالب علیرغم تمایل باطنی‌شان و به اجبار قریش برای جنگ با پیامبر(ص) از مکه بیرون آمدند. از همین رو بود که حضرتشان فرمود: «جماعتى از بنی‌هاشم، با اجبار قریش از مکه بیرون آمدند، وقتی به آنها دست یافتید، آنها را نکشید». 🔹او هنگامی که همراه مشرکان عازم مدینه بود، این اشعار را سرود: یا رب إما خرجوا بطالب             فی مقنب من هذه المقانب‏ فلیکن المطلوب غیر الطالب             و الرجل المغلوب غیر الغالب‏ خدایا! اگر آنان با اصرار طالب را در یکی از این گروه سوارکاران آوردند، کاری کن که (در میدان نبرد) به دنبال او بیایند و او به دنبال کسی نرود و شکست بخورد و پیروز نشود! 🔹در ضمن گزارش شده است که وی (در مسیر حرکت به مدینه) ناگهان ناپدید شد و اسب خود را به اجبار به سمت دریا راند و او را غرق کرد(شاید تا بهانه‌ای برای خودداری از ادامه همراهی داشته باشد). 🔹بر اساس گزارشی دیگر، طالب بر اثر مشاجره‏ لفظى با قریش که می‌گفتند: «به خدا قسم که می‌دانیم دل‏هایتان با محمّد است»، از حضور در جنگ بدر منصرف شد. 🔹در باره‌ی سرنوشت طالب بعد از خروج از صف مشرکان میان مورّخان اختلاف است: برخی گفته‌‌اند وی به مکه برگشت و بعد از مدت کمی از دنیا رفت. برخی معتقدند وی به مقصد یمن و یا شام حرکت کرد و در مسیر راه بدرود حیات گفت. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹   منبع⬇️ [1]. ابن حیون، نعمان بن محمد، المناقب و المثالب، ص 139، بیروت، مؤسسه الاعلمی، چاپ اول، 1423ق. [2]. ابن عنبه حسنی، سید احمد بن علی، عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب‏، ص 30، قم، انصاریان، 1417ق؛ ر. ک: «نام پدر امام علی(ع)»، 32421. [3]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق، زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 2، ص 40، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق. [4]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، تحقیق، عطا، محمد عبد القادر، ج 1، ص 97، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق. [5]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 2، ص 179 – 180، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق؛ ر. ک: «هدف سرپرستی فرزندان ابوطالب توسط پیامبر(ص)»، 99803. [7]. انساب الاشراف، ج 2، ص 40. [8]. المناقب و المثالب، ص 139. [9]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 375، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [10]. المناقب و المثالب، ص 140. [11]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 35، ص 165، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. @Nahjolbalaghe2
  ✵ ﷽ ✵ ➖ امام حسن عسکری (ع): ✅کسی که دوستش را در خلوت نصیحت کند، او را "آراسته" است... ⛔️ و کسی که آشکارا او را کند، عیب های او را برملا کرده است! 📙 تحف العقول /صفحه 36 @Rahpooyan_basirat
مشهور به امام ، (۲۳۲-۲۶۰ق) یازدهمین امام شیعیان اثناعشری، فرزند امام هادی(ع) و پدر امام زمان(عج) است. 💠مشهورترین لقب وی، عسکری است که به اقامت اجباری وی در شهر عسکر (سامرا) اشاره دارد. عسکری با شیعیان، از طریق نمایندگانی در ارتباط بود. عثمان بن سعید از نمایندگان خاص وی بود که پس از وفات امام، به‌عنوان نخستین نایب خاص امام زمان(عج) نیز ایفای نقش نمود. امام عسکری در ۱ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ق بیمار شد و در هشتم همان ماه، در ۲۸ سالگی در سامرا درگذشت و در کنار مرقد پدرش دفن شد. مدفن آن دو به حرم عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید.
‏عسگر واژه‌ای فارسی به معنی انگور بی دانه و عقیم است و عسکر واژه‌ای عربی و به معنای لشکر می‌باشد. به امام یازدهم به این دلیل عسکری گویند که در محله‌ای از شهر سامرا که محل توقف لشکر خلیفه عباسی بود تحت کنترل ساکن بودند. پس لطفا در نوشتن و تلفظ لقب ایشان دقت کنیم.
🌹وقایع روز هشتم ربیع‌الأوّل ▪️شهادت امام عسكري عليه السلام▪️ ◾️امام حسن عسكري عليه السلام در سال 260 هجری‌ در سن 28 سالگي به دست معتمد عباسي به شهادت رسيد. 📚(ارشاد: ج 2، ص 336. كشف الغمة: ج 2، ص 402. مستجاد: ص 226. اقبال: ص 598. فيض العلام: ص 207. زاد المعاد: ص 334. كافي: ج 2، ص 561. مصباح كفعمي: ج 2، ص 596. بحار الانوار: ج 95، ص 356 355، ج 50، ص 334) ➖معتمد به عباسيين سفارش مي‌كرد كه بر آن حضرت تنگ بگيرند. 📚(قلائد النحور: ج رجب، ص 144) ✍صدوق مي‌فرمايد: معتمد چندين مرتبه امام عسكري عليه السلام را حبس كرد. 22 ساله بودند كه امام هادي عليه السلام به شهادت رسيدند، 👈و مدت امامت آن حضرت شش سال بود. 🔹در شبي كه فرداي آن روز به شهادت رسيدند نامه‌هاي زيادي به مردم مدينه نوشته بودند. 📚(بحار الانوار: ج 5، ص 331) هنگام نماز صبح، بعد از آنكه امام عصر عليه السلام آن حضرت را وضو دادند و جوشانده‌اي به حضرتش دادند، به شهادت رسيدند. 📚(غيبت طوسي: ص 164. زاد المعاد: ص 334. كمال الدين: ص 473) 👈وقتي مردم سامرا با خبر شدند، همه بازارها بسته شد و مردم كنار منزل آن حضرت جمع شدند. وزراء و اتباع خليفه و بني هاشم و علويات داخل منزل بودند. در سامرا صداي شيون و گريه از هر سو به گوش مي‌رسيد و قيامتي بر پا شده بود. 🌷امام زمان عليه السلام آن حضرت را غسل داده بعد از كفن آن حضرت بدن مطهر را جهت نماز آوردند. جعفر برادر حضرت جلو آمد كه بر بدن مبارك نماز بخواند. همين كه خواست تكبير بگويد امام زمان عليه السلام در حالي كه طفلي گندمگون، پيچيده موي، گشاده دندان مانند پاره ماه بود از حرم بيرون آمد و رداي جعفر را كشيد و او را از آن مكان دور كرد و بر پدر بزرگوارش نماز خواند، و آن حضرت را نزد قبر پدر بزرگوارش حضرت هادي عليه‌السلام دفن نمودند. 📚(فيض العلام: ص 209) 🌱جعفر اين واقعه را براي معتمد نقل كرد. همه جا را در جستجوي حضرت گشتند، ولي اثري از آن حضرت نديدند. ☝️در سال شهادت امام عسكري عليه السلام سال 260 هجری‌ محدث جليل جناب فضل بن شاذان نيشابوري از دنيا رحلت فرمود. 👈او صاحب 180 تأليف است و امام عسكري عليه السلام سه بار بر او رحمت فرستاده‌اند. 📚(قلائد النحور: ج رجب، ص 144 143. تتمة المنتهي: ص 350 - 351)