eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اونهایی که در این ایام تعطیلی و بیکاری تا نزدیکهای صبح زمان خودشون رو پای اینترنت میگذرانند و تا ظهر با خیال راحت میخوابند و بعد وقت خودشون رو به کارهای بی اهمیت و کم فایده صرف میکنند بد نیست گاهی ببینند بعضی دوستان هم سن و سال خودشون چگونه عمر گذراندند به خدا قسم اونها هم گروه تشکیل داده بودند و کانال زده بودند البته در فضای حقیقی نه مجازی اونها هم تا صبح در گروه خود و کانالها با هم ( چت) گفتگو میکردند و در آخر یکباره گوشی به دست ، سرشان روی زمین میرفت و به خواب میرفتند و دیگه هیچ نمیفهمیدند اونها هم چه شیها تا صبح و سالها بی حرکت و با خیال راحت در بیابانها خوابیدند البته با این تفاوت که بی حرکت بودن آنها برای خدا بود و بی حرکت بودن ما برای دل خودمون و از سر تنبلی آی همه بدانند مسئولیت پذیری و انجام وظیفه یعنی چی کاش مرده بودم این روزها رو نمیدیدم ای کرونا تا میتوانی از ما کشته بگیر یا با ویروس کووید 19 کرونا یا با اینترنت و هزار توجیه صد من یه غاز @Nahjolbalaghe2
گذشت جمعه ای ولی دعای ما نگرفت دعای ما نه، بگو ادعای ما نگرفت اگر به یاد تو بودم چرا دلم نشکست چرا غروب رسید و صدای ما نگرفت ... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿تلاوت آیه ۸۲ سوره مبارکه اسراء ✅قاری: عبدالباسط 🌺قرآن شفا و رحمت است برای مومنین و برای ظالمین خسارت است @Nahjolbalaghe2
🤝وحدت در قرآن🤝 1⃣دعوت به وحدت از طریق مشترکات✅ قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ.(آل عمران٦٤) 2⃣عدم دشنام و ناسزا به مقدسات دیگران✅ وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﺩﺷﻨﺎم ﻧﺪﻫﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎم ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺩ.(انعام١٠٨) 3⃣چنگ زدن به ریسمان الهی ودوری از تفرقه✅ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم) ] ﭼﻨﮓ ﺯﻧﻴﺪ ، ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺸﻮﻳﺪ(آل عمران١٠٣) 4⃣ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ✅ قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﺎﺩﺭم ! ﻧﻪ ﺭﻳﺶ ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮم ﺭﺍ ، ﻣﻦ ﺗﺮﺳﻴﺪم ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻲ : ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻲ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﺮﺍ [ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻭﺣﺪﺕ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ] ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻱ .(طه٩٤) @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ❤متولی🫰💍
فقط کلیپ ببین، اونم تربیتی😍 هرچی اینجا میبینید تربیتی، اونم از نوع کلیپش 🎥 تربیت کردن یه هنر و مهارته، اگه حوصله نداری کلاس و دوره بری و یا کتاب بخونی بیا اینجا کلیپ ببین 👶👧🧒👦🧑👩👱‍♂👱‍♀ کلیپکده تربیتی https://eitaa.com/joinchat/3403218993Ca1699c227c ━━═━━⊰❀❤️❀⊱━━═━━
هدایت شده از ❤متولی🫰💍
یه کانال عالی برای بچه ها و مامان، باباهاشون 😍 🔸نکات تربیتی و روانشناسی 🔹مطالب مناسبتی 🔸کلیپ های کودکانه 🔹آموزش کاردستی و خلاقیت 🔸احکام 🔹قرآن و... 🎉همراه با کلی مسابقه و جایزه🎁 🌺به خانواده مهمان کوچک خدا خوش اومدید 🌺 ┏━━━🍃🍂━━━┓ 📲 @mehman_kochak ┗━━━🍂🍃━━━┛
👆این روایت خیلی جالبه! 🦋پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند: گروهی هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولی مردم به مقامی که خداوند به خاطر امر به معروف و نهی از منکر به آنان عطا فرموده غبطه می خورند. 📚مستدرک الوسائل ج ۱۲، ص ۱۸۲ ┄•❁🌸#🌸❁•┄ 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸به نام گشاینده کارها 🍃🌸ز نامش شود سهل دشوارها 🍃🌸با توکل به نام الله 🍃🌸سلام صبح شما بخیر 🍃🌸لطف خدا همیشه 🍃🌸شامل حالتـان باد 🍃🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🍃🌸 الهی به امید تو
اوقات_شرعی_به_افق_تهران ✅امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ✅مصادف با ۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۲ 💠 اذان صبح ۰۵:۰۱ 💠 طلوع آفتاب ۰۶:۲۶ 💠 اذان ظهر ۱۱:۴۸ 💠 غروب آفتاب ۱۷:۱۰ 💠 اذان مغرب ۱۷:۲۹ 💠 نیمه شب شرعی ۲۳:۰۶ ذکر روز شنبه 🌹 {یا رَبَّ الْعالَمین} 🌹 {ای پروردگار جهانیان} 🌹 {۱۰۰مرتبه} •{ أَلَابِذِڪْرِاللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوب }• @Nahjolbalaghe2
🌷 خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید. ✨ احزاب ۵۶ 🌸 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @Nahjolbalaghe2
💫 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ احمـد که جلوه گاه عنایات سرمد است برجمله خلایق عالم سرآمد است خواهی اگر صلاح و فلاح و نَجاح و جاه در سایه محمّد و آل محمّد است میلاد فرخنده پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) و هفته وحدت مبارک🌹 @Nahjolbalaghe2
إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا هرگاه مستحبات به واجبات ضرر رسانید ، آن مستحبات را ترک کنید @Nahjolbalaghe2
📖 شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسائل الشیعه در اثبات الهدی ، جلد هفت میگوید: در ایام جوانی دچار بیماری سختی شدم . طوری که در مرز مرگ قرار گرفته بودم و خانواده ، از بهبود وضع سلامتی‌ ام نا امید شدند. با آن حالم توسلی به چهارده معصوم علیهم السلام پیدا کردم . بین خواب و بیداری رسول الله صل الله علیه و آله و ائمه را دیدم . به آنها سلام داده و با هر کدام مصافحه نمودم. خصوصا با امام صادق علیه السلام گفتگو کردم . دقیقا خاطرم نیست ، اما وقتی به خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف رسیدم ، از خود بی خود شده و گریه کردم. به ایشان عرض کردم: مولای من، از علم و عمر خودم هنوز بهره برداری نکردم. آقا فرمودند : نترس ، در این بیماری سالم می شوید و بعد کاسه ای که در دست داشت را به من داد و فرمود از آن بنوشم. با نوشیدن آن حالم خوب شد، برخاستم ، نشستم و خانواده‌ام خیلی تعجب کردند. آن زمان چیزی نگفتم، چند روز گذشت وبعد جریان را برایشان تعریف کردم @Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : 🌷شنبه‌‌‌‌ها‌و سه‌شنبه‌ها شرح 🦋خطبه ها 🌹یکشنبه‌ها و چهار‌شنبه‌هاشرح 🌴حکمتها 🌷دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها شرح 🕊نامه ها و مطالب متنوع دیگر 🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گزاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند 🌺🍃 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️تفسیر سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۲۹ ✅پیرامون جنگ احد 🔹این آیه در حقیقت تأکیدى است براى آیه قبل، مى فرماید: آنچه در آسمان ها و زمین است از آن خداست، هر کس را بخواهد مى بخشد و هر که را بخواهد عذاب مى کند (وَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ یَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ). 🔹بنابراین، آمرزش و مجازات به دست پیامبر نیست، بلکه به فرمان خداوندى است که حکومت آنچه در آسمان ها و زمین است، به دست او است، آفرینش از او است، مالکیت، و تدبیر آنها نیز از آن او است. او است که مى تواند گناهکاران را هر گاه صلاح ببیند ببخشد، و یا مجازات کند. و در پایان آیه به رحمت واسعه خداوند اشاره کرده، مى گوید: در عین حال که مجازات او شدید است او آمرزنده و مهربان است (وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ). و رحمت او بر غضب او پیشى مى گیرد. بد نیست در اینجا به گفتار یکى از دانشمندان اسلامى که در عین فشرده بودن پاسخى است براى بعضى از سؤال ها، اشاره کنیم. مفسر عالى قدر طبرسى در ذیل آیه نقل مى کند: از یکى از دانشمندان پرسیدند: خداوند با آن رحمت واسعه و بى پایانش چگونه بندگان را به خاطر گناهان مجازات مى کند؟ او در پاسخ گفت: رحمت خداوند، حکمت او را از بین نمى برد; زیرا رحمت او چون حس ترحم ما از احساسات و رقت قلب سرچشمه نمى گیرد، بلکه رحمت او همیشه آمیخته با حکمت است، و حکمت ایجاب مى کند، گنهکاران (جز در موارد خاصى) به مجازات برسند. * * * نکته ها: ۱ ـ رفع اشتباه مفسر معروف نویسنده المنار معتقد است این آیه درس بزرگى در زمینه استفاده از وسایل طبیعى براى پیروزى، به مسلمانان، مى آموزد، و آن این که اگر خدا به آنها وعده پیروزى مى دهد به این معنى نیست که مسلمانان وسائل طبیعى، تجهیزات نظامى، نقشه هاى جنگى و مانند آن را فراموش کنند و دست روى هم گذاشته همیشه در انتظار دعاى پیغمبر براى پیروزى باشند. لذا به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) خطاب کرده مى گوید: لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَىْءٌ یعنى پیروزى به دست تو واگذار نشده، بلکه به فرمان خدا است، و خداوند براى آن سننى قرار داده است که باید از آنها استفاده کرد، (و دعا کردن پیغمبر اگر چه مؤثر و مفید است، ولى جنبه استثنائى دارد و مخصوص موارد معینى است). گفتار این نویسنده در این قسمت اگر چه منطقى است، ولى با ذیل آیه که از توبه یا مجازات کفار بحث مى کند به هیچ وجه سازگار نیست، و بنابراین نمى توان آن را تفسیر آیه دانست. * * * ۲ ـ این آیه که هر گونه اختیارى را از پیامبر(صلى الله علیه وآله) درباره عفو و بخشش یا مجازات مخالفان سلب مى کند، هیچ گونه منافاتى با مؤثر بودن دعاى پیامبر(صلى الله علیه وآله) و عفو و گذشت او، و شفاعت و مانند آن که از آیات دیگر قرآن استفاده مى شود، ندارد; زیرا منظور از آیه فوق این است که: پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مستقلاً هیچ کارى را نمى تواند انجام دهد، ولى به فرمان خدا و به اجازه او، هم مى تواند ببخشد، هم در جاى خود مجازات کند، و هم عوامل پیروزى را فراهم سازد، و حتى به اجازه پروردگار و اذن او مى تواند همچون مسیح(علیه السلام) مردگان را زنده کند. کسانى که با جمله لَیْسَ لَکَ مِنَ الأَمْرِ شَىْءٌ خواسته اند توانائى پیامبر را بر این امر انکار کنند، در حقیقت آیات دیگر قرآن را فراموش کرده اند. قرآن مجید در سوره نساء آیه ۶۴ مى فرماید: وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحیماً: اگر آنها هنگامى که به خود ستم مى کردند به سراغ تو مى آمدند و استغفار مى کردند و پیامبر نیز براى آنها از خدا طلب آمرزش مى کرد خدا را توبه کننده (بخشنده) و مهربان مى یافتند . طبق این آیه، استغفار پیامبر(صلى الله علیه وآله) یکى از عوامل بخشش گناه شمرده شده، و در بحث هاى آینده در ذیل آیات مناسب، باز هم در این زمینه توضیح خواهیم داد. * * * ۱ ـ بدر در اصل نام مردى بود که در سرزمین میان مکّه و مدینه چاه آبى داشت، به همین جهت آن سرزمین به نام او بدر نامیده شد، و از نظر ریشه لغت بدر به معنى پر و کامل است، لذا ما شب چهارده را بدر مى نامند. ۲ ـ کامل ابن اثیر ، جلد ۱، صفحه ۵۲۶ (دار احیاء تراث العربى) ـ بحار الانوار ، جلد ۱۹، صفحه ۲۴۴ و ۳۱۸. ۳ ـ فَوْر در اصل به معنى جوشش و غلیان دیگ و مانند آن است، و به همین جهت در کارهائى که به سرعت انجام مى شود، این کلمه به کار مى رود، زیرا همانند جوشش و زیر و رو شدن محتویات دیگ به زودى انجام یافته است. ۴ ـ بحار الانوار ، جلد ۲٠، صفحه ۱٠۲ ـ درّ المنثور ، جلد ۲، صفحه ۷۱، دار المعرفة. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ ادمه تفسیر و شرح خطبه سوم نهج‌البلاغه، بخش چهارم⬇️ 🔹8ـ دو نفر يهودى بر يهودى ديگر شهادت دادند
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️ادامه ترجمه وشرح خطبه سوم نهج‌البلاغه بخش چهارم ✅خلافت امیرالمومنین 🔹10ـ داستان «تنزيه صحابه» و عدالت همه اصحاب و ياران و معاصران پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) مطلبى است که با هيچ يک از واقعيتهاى تاريخى سازگار نيست و اعتقاد به آن، موجب تضاد و تناقض آشکار است چرا که آتش افروزان جنگ جمل دو نفر از صحابه بودند و آتش افروز جنگ صفّين نيز يک نفر از آنان بود و در ميان جنگ افروزان نهروان نيز گروهى از صحابه ديده مى شدند. همه آنها بر امام وقت که از سوى قاطبه مردم و حتّى غالباً از سوى خود اين جنگ افروزان پذيرفته شده بود، شوريدند و شکاف در جامعه اسلامى به وجود آوردند و راه بغى و ستم را پيش گرفتند. 🔹چگونه مى توان گفت: هم «على»(عليه السلام) راه حق را پيمود و هم «طلحه» و «زبير» و «معاويه» و امثال آنان؟! و پناه بردن به مسأله اجتهاد در اين گونه موارد توجيه بسيار غير منطقى است که به وسيله آن هر گناه کبيره اى را مى توان توجيه نمود. *** ✅پی نوشت: 1. «راعَنى» از ماده «رَوْع» بر وزن «نوع» در اصل به معناى ترس و وحشت و نگرانى است و گاه به معناى شگفت زدگى نيز آمده است. 🔹2. «عُرْف» در اصل به معناى چيزهايى است که پشت سر هم قرار گرفته و به صورت انبوه درآمده است به همين دليل به يال حيوان اطلاق مى شود زيرا موهاى انبوه و پرپشتى را تشکيل مى دهد. 🔹3. «ضبُع» به گفته «مقاييس» سه معنا دارد: نخست حيوان معروف (کفتار) و ديگر عضوى از اعضاى انسان (بازو) و سوّم يکى از اوصاف شتر مادّه است و گاه اين کلمه کنايه از سالهاى قحطى است که چون کفتار به انسانها حملهور مى شود. 🔹4. «ينثالون» از ماده «ثول» (بر وزن قول) در اصل به معناى انبوه زنبوران عسل است هنگامى که جمع مى شوند و رفت و آمد مى کنند سپس به معناى هر اجتماع انبوهى که توأم با شور و رفت و آمد باشد به کار رفته است (مقاييس اللغة، صحاح و لسان العرب). 🔹5. «مرق» از ماده «مُروق» (بر وزن غروب) به معناى خارج شدن از چيزى است و هنگامى که در مورد تير به کار مى رود ـ به گفته صحاح اللّغة و لسان العرب ـ مفهومش آن است که از هدف بگذرد و به آن طرف اصابت کند و به همين دليل «خوارج» را «مارقين» ناميده اند زيرا آنها افرادى بسيار افراطى و خشک و متعصّب و لجوج بودند که از اميرمؤمنان على(عليه السلام)مسلمان تر شدند!! 🔹6. «قسط» گاه به معناى «ظلم و عدول از حق» آمده، لذا «قَسَط» (بر وزن فقط) به افرادى گويند که پاهايشان کج و معوج است و گاه به معناى «عدالت». «راغب» در «مفردات» مى گويد: «قسط» به معناى «سهم و نصيب» است و هرگاه سهم و نصيب ديگرى گرفته شود قسط به آن گفته مى شود و اين مصداق ظلم است و «اِقساط» به معناى پرداختن قسط و سهم ديگرى است و اين عين عدالت است. بنابراين هر دو معنا به يک ريشه برمى گردد. در «لسان العرب» مى گويد: در حديث على(عليه السلام) آمده: «اُمِرْتُ بقِتالِ النّاکِثينَ وَ الْقاسِطينَ وَ الْمارِقينَ» سپس لسان العرب مى افزايد: «وَالقاسطُونَ اَهْلُ صفّين». 🔹7. مستدرک الصّحيحين، ج 3، ص 139 (چاپ دارالمعرفة). 🔹8. اين کتاب در ذيل مستدرک چاپ شده است (همان جلد و همان صفحه). 🔹9. اسدالغالة، ج 4، ص 33. 🔹10. تاريخ بغداد، ج 13، ص 187 (طبع دارالفکر).  🔹11. سوره قصص، آيه 83. 🔹12. «وَعَوْها» از ماده «وَعى» (بر وزن نفى) در اصل به گفته «مقاييس» به معناى ضميمه کردن چيزى به چيز ديگر است و به گفته مفردات به معناى حفظ حديث و مانند آن است (و هر دو به يک معنا باز مى گردد). 🔹13. «راق» از ماده «رَوْق» - به گفته «مقاييس» - به معناى تقدم چيزى بر چيز ديگرى است و گاه به معناى حسن و جمال آمده و به همين جهت بخش اوّل خانه را (خانه يا حرمهاى مقدّسه را) «رواق» مى گويند و در کلام امام(عليه السلام) به همان معناى حسن و جمال است. 🔹14. «زبرج» به معناى زينت و طلا و گاه به معناى نقش پارچه آمده است. 🔹15. به خوبى روشن است که مرجع ضميرها در اين جمله و جمله هاى بالا، طوايف سه گانه ناکثين و مارقين و قاسطين هستند که در عبارت قبل، به آنها اشاره شده، ولى مرحوم علامه بزرگوار مجلسى در بحار ترجيح مى دهد که اين ضماير به خلفاى سه گانه پيشين برگردد، ولى اين احتمال بسيار بعيد به نظر مى رسد. و شايد به همين دليل مرحوم مجلسى در پايان سخن خود اين احتمال را نيز مطرح مى کند که ضميرها به جميع کسانى که در خطبه به آنها اشاره شده است برگردد. 🔹16. فى ظلال نهج البلاغه، ج 1، ص 96. 🔹17. آنچه در بالا آمد عمدتاً از تاريخ کامل ابن اثير، ج 3، تلخيص و اقتباس شد. 🔹18. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 2، ص 259. 🔹19. نهج البلاغه، خطبه 59. 🔹20. کامل ابن اثير، ج 3; شرح خويى بر نهج البلاغه و طبرى، ج 4، فروغ ولايت و مروج الذّهب، ج 2 (با تلخيص). 🔹21. «نَسَمَه» در اصل به معناى وزش ملايم باد است و گاه به نفس کشيدن يا به خود انسان اطلاق مى @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ⬇️پرسش و پاسخ اعتقادی ❓ چرا شناخت فطری انسانها از خداوند مورد بی توجهی قرار می‌گیرد؟ عوامل بی توجهی به معرفت فطری چیست؟ ✅پاسخ: به طور خلاصه می‌توان موارد ذیل را بر اساس آیات قرآن، موانع بی توجهی به معرفت فطری، قلمداد کرد: 🔹۱. غفلت و فراموشی از یاد خداوند: «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ» [۱] «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» [۲] «و مانند کسانی که خدا را فراموش کردند و خدا خودشان را فراموششان ساخت، نباشید. » از این آیه و آیات مشابه آن، دانسته می‌شود که هر انسانی حتی کافران، پیشینه معرفت نسبت به خداوند بزرگ دارند، ولی در حال کفر، خدا را از یاد برده اند و همین نسیان، بستر انکار خدا یا بی اعتنایی نسبت به او را در وجود آنان مهیا کرده است. 🔹 ۲. توجه به اسباب و وسایل مادی: ص«فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَی الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ» [۳] «پس هرگاه در کشتی سوار شوند، خدا را با اخلاص و اعتقاد بی شائبه، بخوانند و چون به سوی ساحل نجات راهی شان سازد آنگاه شرک می‌ورزند. » به طور کلی زمانی که انسان از همه چیز و همه کس قطع امیدکرد، یکباره متوجه خالق هستی - مسبب الاسباب – می‌شود و آن معرفت فطری که در عمق جانش خفته است بیدار می‌گردد. از آیات متعدد قرآن به خوبی استفاده می‌شود که توجه به آنچه اطراف انسان را احاطه کرده و آدمی را به خود مشغول داشته، عامل عمده بی توجهی به معرفت فطری نسبت به خداوند است. 🔹۳. رفاه و آسایش: «قُلْ أَرَأَیْتَکُمْ إِنْ أَتَاکُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَوْ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ أَغَیْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» [۱] «بگو به من خبر دهید، اگر عذاب خدا شما را در رسد، یا رستاخیز شما را دریابد، اگر راست گویید کسی غیر ازخدا را می‌خوانید؟ » این آیه شریفه نشان دهنده آن است که فطرت انسان در تنگناها و شداید همچون قیامت یا زمان مرگ، بیدار و آشکار می‌گردد. از این رو می‌توان دانست که فراهم شدن وسایل رفاه و آسایش، زمینه پوشیدگی فطرت را فراهم می‌آورد. 🔹۴. دوستی با شیطان: {ولأضلنهم و لامنینهم ولآمرنهم فلیبتکن آذان الأنعام و لآمرنهم فلیغیرن خلق الله ومن یتخذ الشیطان ولیا ص: ۱۴ «مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا» [۱] « (شیطان گفت): و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهای دور و دراز خواهم کرد و وادارشان می‌کنم تا گوش‌های دام‌ها و چهارپایان را شکاف دهند و آفریده خدا را دگرگون سازند؛ و هر کس شیطان را به جای خداوند، دوست گیرد، قطعا دست خوش زیان آشکاری شده است». تغییر در آفریده خدا، خروج از حکم فطرت و خداشناسی فطری است [۲] و این، در سایه دوستی با شیطان است. اگر کسی با شیطان دوست بود، این خداشناسی فطری در او تغییر کرده، به توجه نکردن به خدا، یا انکار او منجر خواهد شد. به هر حال خداوند به ما نزدیک است [۳] و ما با کردار خود، او را در دور دست‌ها می‌جوییم: «یار نزدیک تر از من به من است وین عجبتر که من از وی دورم [۱]: سوره انعام: آیه ۴۰ [۱]: سوره نساء آیه ۱۱۹ [۲]: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۸۵. [۳]: {و نحن أقرب إلیه من حبل الورید}؛ «و ما به او از رگ قلبش نزدیک تریم»سورة ق آیه ۱۶. @Nahjolbalaghe2
✅حق الناس در آخرت ✍روايت داريم حق الناس در برزخ انسان را اسير مي كند مثلا يك سوم فشار قبر متعلق به غيبت است. در روايتی دیگر هست كه خداوند بر روي پل صراط كمينی قرار داده كه هر كس حق الناس بر گردن دارد، از آنجا به بعد حق عبور ندارد. رسول اكرم (ص) فرمودند: بيچاره ترين مردم كسی است كه با اعمال خوب وارد صحراي محشر شود مثلا در نماز ، حج و ... مشكلی نداشته باشد و جز اصحاب يمين قرار گيرد اما زماني كه قصد ورود به بهشت می كند گروهی از مردم مانع می شوند . علت را جويا مي شود و می شنوند كه حقوق آنها را پايمال كرده است . در آن لحظه از فرشتگان كمك می طلبند و آنها می گويند: حلاليت بگير , يعنی قسمتی از اعمال خوب خود را به آنها بده تا حلالت كنند وقتی اين كار را می كنند متوجه می شوند ديگر هيچ چيز ندارند و نامه را به دست چپ می دهند كه از نظر پيامبر بيچاره ترين بنده ها هستند. 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 💠 ✋💚 ❤️ @Nahjolbalaghe2