eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ شرط شیعۀ حقیقی بودن در کلام صدّیقه کبری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از امام عسکری علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: روزی مردی (از اهل مدینه) به همسرش گفت: «به نزد حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلوات‌الله‌علیهما برو و از طرف من از ایشان بپرس که آیا از شیعیان شما هستم یا نه؟» آن زن به محضر سلام‌الله‌علیها رسید و سوال شوهرش را از ایشان پرسید؛ حضرت فرمودند: به او بگو: 🔴 «اگر به آنچه امرتان می‌کنیم عمل کنید و از آن چه نهى‌تان می‌کنیم اجتناب کنید، از شیعیان ما هستید و الّا هرگز!» آن‌ زن برگشت و جواب حضرت را به شوهرش رساند؛ مرد گفت: «وای بر من! چه کسی می­‌تواند از گناهان و خطایا کاملاً به دور باشد؟! پس جایگاهم آتش است! چون هر که از شیعیانشان نباشد، ماندگار در جهنّم است!» آن زن دوباره نزد صدّیقه کبری حضرت زهرا علیهاالسلام آمد و نگرانی شوهرش را بیان کرد؛ حضرت فرمودند: به شوهرت بگو: 🔹«این گونه (که فکر می‌کنی) نیست، چرا که شیعیان ما از بهترین­‌های اهل بهشتند؛ (یعنی این شرط را که بیان کردیم، برای شیعیان حقیقی ماست که در بالاترین درجات بهشت قرار دارند) و اما همۀ کسانی که محبّ ما باشند و با دوستان ما اهل‌بیت دوست و با دشمنان ما دشمن باشند (تولّی و تبرّی داشته) و در قلب و زبانشان، تسلیم ما باشند، در صورتی که (در عمل) با دستورات ما مخالفت کنند، از شیعیان (حقیقی) ما نیستند، ولی با این وجود، به بهشت خواهند رفت؛ البته پس از اینکه گناهانشان (در دنیا) به سبب بلاها و مصائب، یا به واسطۀ مشکلات و گرفتاری­‌های منازل سخت (برزخ و) ، یا به سبب عذاب کشیدن در طبقه اوّل جهنّم پاک شود (و لیاقت ورود به بهشت را پیدا کنند) تا اینکه بخاطرِ داشتن سرمایۀ محبّت ما، آنان را کنیم و به نزد خود در بهشت آوریم.» 📜 تفسیر الامام العسکری علیه‌السلام، ص308 بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج65، ص155 سرمایۀ محبّت زهراست دین من من دین خویش را به دو دنیا نمی‌دهم گر مهر و ماه را به دو دستم نهد قضا یک ذرّه از محبّت زهرا نمی‌دهم امروز بزمِ ماتم زهرا، بهشت ماست این نقد را به نسیۀ فردا نمی‌دهم در سایۀ رضایم و همسایۀ رضا این سایه را به سایۀ طوبی نمی‌دهم. (مرحوم سیدرضا مؤید) @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.mp3
6.64M
در مسیر بندگی 1325 اخلاق نبوی صلی‌الله‌علیه‌وآله @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سی و دوم 🔷واقعه غدیرخم #علامه‌امینی ﮔﻔﺘﻢ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋ
ترجمه کتاب الغدیر🔹 ✅ قسمت: سی و سوم 🔷واقعه غدیرخم ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺑﺮﺩ ﺑﺮ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺍﺑﻮ ﻣﺤﻤﺪ، ﺍﺑﻦ ﻗﺘﻴﺒﻪ (ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 161 ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ) ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺧﻮﺩ " ﺍﻟﺎﻣﺎﻣﻪ ﻭ ﺍﻟﺴﻴﺎﺳﻪ " ﺹ 93 ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ (ﻣﻮﺭﺧﻴﻦ) ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ: ﻣﺮﺩﻱ ﺍﺯ (ﻫﻤﺪﺍﻥ) ﺑﻨﺎﻡ " ﺑﺮﺩ " ﺑﻨﺰﺩ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺁﻣﺪ، ﺩﺭ ﺁﻧﻬﻨﮕﺎﻡ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺷﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻌﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﺁﻣﻴﺰ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺑﺎﻭ ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ؟ ﻳﺎ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ؟ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﮔﻔﺖ: ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ [ ﺻﻔﺤﻪ 68] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﻣﻴﺎﻓﺰﺍﻳﻢ ﻭ ﻣﻴﮕﻮﻳﻢ: ﺍﺣﺪﻱ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺎﻗﺒﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ (ﺑﺮﺩ) ﺑﻴﺘﺎﺏ ﻭ ﻫﺮﺍﺳﺎﻥ ﺷﺪ، ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﻋﻠﻲ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺴﺒﺐ ﺍﻗﺪﺍﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩ ﺗﺒﺎﻩ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻣﺮ ﺑﻜﺸﺘﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩ ﻳﺎ ﺧﻮﺩ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻜﺸﺘﻦ ﺍﻭ ﻛﺮﺩ؟ ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ (ﺍﻭ ﻧﻪ ﺍﻣﺮ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ) ﻭﻟﻲ ﭘﻨﺎﻩ ﺩﺍﺩ (ﻗﺎﺗﻞ ﺍﻭ ﺭﺍ) ﻭ ﻣﻨﻊ ﻛﺮﺩ (ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺑﺎﻭ)، ﺑﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ (ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻒ) ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺨﻠﺎﻓﺖ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ، ﺑﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻌﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺧﺎﺭﺝ ﻧﻤﻮﺩ؟ ﮔﻔﺖ: ﻣﺘﻬﻢ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﻣﻦ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻗﺘﻞ ﻋﺜﻤﺎﻥ، ﺑﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺗﻬﺎﻣﻲ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻱ؟ ﻋﻤﺮﻭ ﮔﻔﺖ: ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻲ، ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻋﻠﺖ ﺑﻪ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ ﺭﻓﺘﻢ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻭﺭﻩ ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺟﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ (ﺑﺮﺩ) ﺑﺴﻮﻱ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻭ ﻗﻮﻡ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺑﺴﻮﻱ ﻗﻮﻣﻲ ﺭﻓﺘﻴﻢ ﻭ ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻥ ﻗﻮﻡ ﺍﺯ ﻟﻔﻆ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺮﻫﺎﻥ (ﻭ ﺳﻨﺪ ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺘﺸﺎﻥ ﺭﺍ) ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ. ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺑﺮ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺧﻄﻴﺐ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ- ﺣﻨﻔﻲ- ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻨﺎﻗﺐ " ﺹ 124 ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻭ ﺿﻤﻦ ﺁﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺻﻔﻴﻦ ﺑﻴﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺳﭙﺎﺱ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﻭ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﻤﻌﺎﻭﻳﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺑﻬﺮ ﺩﻭ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﻭ ﻭﻗﻮﻉ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﻤﻌﺎﻭﻳﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ: ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﺑﻲ ﺍﻟﺤﺴﻦ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺻﻲ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺍﻳﺮ ﺑﻪ ﺳﺘﻢ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﻭ ﺭﺷﻚ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻱ ﻭ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺭﺍ ﻓﺎﺳﻖ ﻧﺎﻣﻴﺪﻱ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻜﺸﺘﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻧﻤﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺧﻠﺎﻑ ﻭﺍﻗﻊ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻦ ﺁﻥ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﺱ! [ ﺻﻔﺤﻪ 69] ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﻱ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺬﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﺵ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪ؟ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻫﺠﺮﺕ ﺑﺮ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ ﺳﺒﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻋﻠﻲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﻫﺴﺘﻢ. ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻤﻨﺰﻟﻪ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﻮﺳﻲ، ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻭ ﺍﻧﺼﺮ ﻣﻦ ﻧﺼﺮﻩ ﻭ ﺍﺧﺬﻝ ﻣﻦ ﺧﺬﻟﻪ. ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﻦ ﻳﺎﺳﺮ ﺑﺮ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺻﻔﻴﻦ ﺳﺎﻝ 37 ﻫﺠﺮﻱ ﻧﺼﺮ ﺑﻦ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻛﻮﻓﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺻﻔﻴﻦ " ﺻﻔﺤﻪ 176 ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﻋﻤﺎﺭ ﺑﻦ ﻳﺎﺳﺮ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺻﻔﻴﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﻛﺜﻴﻦ (ﺷﻜﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ) ﺟﻨﮓ ﻛﻨﻢ، ﻭ ﻣﻦ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ (ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺟﻤﻞ، ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺸﺎﻥ) ﺟﻨﮓ ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﺎﺳﻄﻴﻦ (ﻣﻨﺤﺮﻓﻴﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﻖ) ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﻮﻡ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﻬﺎﺋﻴﺪ ﻭ ﺍﻣﺎ ﻣﺎﺭﻗﻴﻦ (ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺟﺴﺘﻨﺪ) ﻧﻤﻴﺪﺍﻧﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻳﺎ ﻧﻪ؟ ﺍﻱ ﺍﺑﺘﺮ (ﺑﻠﺎ ﻋﻘﺐ): ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﻧﻤﻴﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﻭ ﺍﻧﺎ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺑﻌﺪﻩ ﻭ ﻟﻴﺲ ﻟﻚ ﻣﻮﻟﻲ. ﻋﻤﺮﻭ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﻋﻤﺎﺭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻴﻘﻈﺎﻥ (ﻛﻨﻴﻪ ﻋﻤﺎﺭ ﺍﺳﺖ) ﭼﺮﺍ ﻣﺮﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻣﻴﺪﻫﻲ؟... ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺣﺪﻳﺚ ﺿﻤﻦ ﺷﺮﺡ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ، ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 " ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 273 ﺁﻧﺮﺍ ﺫﻛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ✔️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیست و ششم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻اشع
🌳شجره آشوب« قسمت صد و بیست و هفتم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻 در اینجا چند نکته قابل توجه است؛ 1.اشعث دقیقا چیزی را می خواست که معاویه آن را طلب می کرد؛ یعنی افکار عمومی را نسبت به جبهه کفر، منحرف و روحیه استکبار ستیزی و شهادت طلبی را به روحیه عافیت طلبی، تبدیل کند. رسالت اشعث، قبل و بعد از صفین، این بود. 🔻2. درستی سخن ابن ابی الحدید که گفت اصل همه فتنه ها در حکومت امام به اشعث، برمی گردد، در گزارش های فوق، به خوبی تأیید می شود. او بود که بعد از صفین نیز تلاش کرد سپاه اسلام از رویارویی با سپاه کفر، منصرف شود تا معاویه و اعوان و انصارش، به آسانی به حکومت ظالمانه خود ادامه دهند. 🔻3.او با اقدامات خود، فرصت اصلاحات اساسی و زیربنایی را به امام نداد؛ زیرا امام معتقد بود که:«جنگ با اهل شام، از هر چیزی برای ما مهم تر است.» اما اشعث، مأموریت داشت تا اجازه ندهد امام به این راهبرد خود جامه عمل بپوشاند. او پیوسته با ایجاد جنگ روانی میان سربازان سپاه اسلام، روحیه آن ها را تضعیف می کرد و تلاش داشت هرچه بیشتر، مردم سرگرم دشمن داخلی شوند تا حواس آن ها از دشمن اصلی یعنی بنی امیه یا همان جبهه استکبار و کفر، پرت شود. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
جزء 30.mp3
4.05M
💠 جزء سی‌ام قرآن کریم 🔹 با صدای استاد معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
🤲دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان @Nahjolbalaghe2