eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و بیست و نه 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 18- ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻋﺴﻘﻠﺎﻧ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و سی 🔷 20- ﺣﺎﻓﻆ ﺟﻠﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 911 ﺑﻤﺘﻮﺍﺗﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. 21- ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ، ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻗﺴﻄﻠﺎﻧﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 923 ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 7 ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻤﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻠﺪﻧﻴﻪ " ﺹ 13 ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﺪﻳﺚ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺷﺎﻓﻌﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻭﻟﺎﺀ، ﻭﻟﺎﺀ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ: ﺫﻟﻚ ﺑﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻭ ﺍﻥ ﺍﻟﻜﺎﻓﺮﻳﻦ ﻟﺎ ﻣﻮﻟﻲ ﻟﻬﻢ ﻭ ﺳﺨﻦ ﻋﻤﺮ: ﺍﺻﺒﺤﺖ ﻣﻮﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ ﻳﻌﻨﻲ: ﻭﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ، ﻭ ﻃﺮﻕ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺍﺑﻦ ﻋﻘﺪﻩ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﻨﺎﺩﻫﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ. 22- ﺣﺎﻓﻆ ﺷﻬﺎﺏ ﺍﻟﺪﻳﻦ، ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﻫﻴﺜﻤﻲ، ﻣﻜﻲ، ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ 974 ﺩﺭ " ﺍﻟﺼﻮﺍﻋﻖ ﺍﻟﻤﺤﺮﻗﻪ " ﺹ 25 ﺩﺭ ﺭﺩ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﺤﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻳﻦ ﺷﺒﻬﻪ ﻛﻪ ﻗﻮﻱ ﺗﺮﻳﻦ ﺷﺒﻬﺎﺕ ﺁﻧﻬﺎ (ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻴﻌﻪ) ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺘﺎﺝ ﺑﻤﻘﺪﻣﻪ ﺍﻳﺴﺖ ﻭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﻣﺨﺮﺝ ﺁﻧﺴﺖ، ﺑﻴﺎﻥ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ: ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ، ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺍﺳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺷﻜﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﻤﺎﻋﺘﻲ (ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺣﺪﻳﺚ) ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﺗﺮﻣﺬﻱ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﺎ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﻃﺮﻕ ﺁﻥ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻧﺰﺩﻩ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ (ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺁﻧﺮﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺳﻲ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ- ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﺯﻋﻪ ﺷﺪ، ﺑﻤﺪﻟﻮﻝ ﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ، ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﺳﻨﺎﺩﻫﺎﻱ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺻﺤﺖ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻗﺪﺡ ﺭﻭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺭﺩ ﺁﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺳﺘﻨﺎﺩ ﺍﻳﻨﻜﻪ (ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ) ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﻳﻤﻦ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻨﺎﺀ ﻧﻴﺴﺖ، ﭼﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﻳﻤﻦ ﻭ ﺩﺭﻙ ﺣﺞ ﺑﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺜﺒﻮﺕ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﺨﻦ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﻌﺘﺮﺿﻴﻦ ﺩﺍﻳﺮ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﺯﻳﺎﺩﺗﻲ ﺟﻤﻠﻪ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ... ﺍﻟﻲ ﺁﺧﺮ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ (ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﺍﺯ ﻃﺮﻗﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻥ ﻃﺮﻕ ﺭﺍ ﺫﻫﺒﻲ ﺻﺤﻴﺢ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ، ﺳﭙﺲ (ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ) ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺭﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻭ ﺭﺩ ﺑﺮ ﺗﻮﺍﺗﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮ، ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻟﻔﻆ (ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺰﺑﻮﺭ) ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﺑﺴﻨﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ- ﺯﻳﺮ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﻄﺒﻪ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻳﻬﺎ ﺍﻟﻨﺎﺱ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﺍﻧﺎ ﻣﺮﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ... ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺝ 1 ﺹ 59- 58 ﺫﻛﺮ ﺷﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺹ 73 " ﺻﻮﺍﻋﻖ " ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﻌﺪﺩ ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﮔﻮﻳﺪ: ﺣﺪﻳﺚ ﭼﻬﺎﺭﻡ- ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ".، ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ، ﻭ ﺑﺘﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﺷﺒﻬﻪ، ﻳﺎﺯﺩﻫﻢ ﮔﺬﺷﺖ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﮔﺬﺷﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﻲ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻃﺮﻕ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ- ﻳﺎ- ﺣﺴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﻄﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴در کربلا چه گذشت... ▪️ نهم محرم الحرام | درخواست تاخیر جنگ ▪️در عصر تاسوعا امام علیه السّلام برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 کلیپ بسیار زیبای «زوم بی‌نهایت» ‌‌● از غدیرخم تا جنایت روز عاشورا !! @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ خداوند (براى آنان که کفران نعمت مى کنند،) مثلى زده است: سرزمینى که امن و آرام بود. و همواره روزیش از هر جا مى رسید. امّا نعمتهاى خدا را ناسپاسى کردند. و خداوند بخاطر اعمالى که انجام مى دادند، لباس گرسنگى و ترس را بر آنها پوشانید. (نحل/۱۱۲) * وَلَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْهُمْ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ وَهُمْ ظَالِمُونَ پیامبرى از خودشان به سراغ آنها آمد، ولى او را تکذیب کردند. از این رو عذاب الهى آنها را فراگرفت در حالى که ستمکار بودند. (نحل/ ۱۱۳) * فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ پس، از نعمت هاى حلال و پاکیزه اى که خدا به شما روزى داده است بخورید. و شکر نعمت خدا را به جا آورید اگر او را مى پرستید. (نحل/۱۱۴) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۱۰۶ تا ۱۱۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️۲ ـ مرتد فطرى
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۱۱۲ تا ۱۱۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی آنها که کفران کردند و گرفتار شدند کراراً گفته ایم: این سوره، سوره نعمتها است، نعمتهاى معنوى و مادى در زمینه هاى مختلف، که به تناسب آن بحثهاى دیگر به میان آمده است، در آیات مورد بحث، نتیجه کفران نعمتهاى الهى را در قالب یک مثال عینى مى خوانیم. نخست، مى گوید: خداوند براى آنها که ناسپاسى نعمت مى کنند مَثَلى زده است: منطقه آبادى را که در نهایت امن و امان بوده (وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً). این آبادى آن چنان امن و امان بود، که ساکنانش با اطمینان در آن زندگى داشتند و هرگز مجبور به مهاجرت و کوچ کردن نبودند (مُطْمَئِنَّةً). علاوه بر نعمت امنیت و اطمینان، انواع روزى هاى مورد نیازش به طور وافر از هر مکانى به سوى آن مى آمد (یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکان). اما سرانجام این آبادى ـ یعنى ساکنانش ـ کفران نعمتهاى خدا کردند و خدا لباس گرسنگى و ترس را به خاطر اعمالشان بر اندام آنها پوشانید (فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ). * * * نه تنها نعمتهاى مادى آنها در حدّ کمال بود که از نعمتهاى معنوى، یعنى وجود فرستاده خدا و تعلیمات آسمانى او نیز برخوردار بودند پیامبرى از خود آنها به سوى آنها آمد و آنها را به آئین حق دعوت کرد و اتمام حجت نمود ولى آنها به تکذیبش پرداختند (وَ لَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْهُمْ فَکَذَّبُوهُ). در این هنگام، عذاب الهى آنها را فرو گرفت، در حالى که ظالم و ستمگر بودند (فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ وَ هُمْ ظالِمُونَ). * * * با مشاهده چنین نمونه هاى زنده و روشنى، شما در راه آن غافلان و ظالمان و کفران کنندگان نعمتهاى الهى گام ننهید شما از آنچه خدا روزیتان کرده است حلال و پاکیزه بخورید و شکر نعمتهاى او را به جا آورید اگر او را مى پرستید (فَکُلُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اشْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ إِیّاهُ تَعْبُدُونَ). * * * نکته ها: ۱ ـ آیا مثال است یا یک جریان تاریخى؟ در آیات فوق، هنگامى که سخن از یک منطقه آباد و پر نعمت به میان آمده که بر اثر کفران نعمت، گرفتار ناامنى و گرسنگى و بدبختى شد، تعبیر به مَثَلاً نموده، و از سوى دیگر، فعلهائى که در این آیه ذکر شده به صورت فعل ماضى است که بیانگر وقوع چنین حادثه اى در خارج است. در میان مفسران گفتگو واقع شده که، آیا هدف، بیان یک مثال کلى بوده یا بیان یک واقعیت عینى خارجى است؟. طرفداران احتمال دوم، در این که: این منطقه کجا بوده است باز گفتگو دارند: گروهى معتقدند: اشاره به سرزمین مکّه است و شاید تعبیر: یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکان (روزى آن منطقه به طور فراوان از هر مکانى فرا مى رسید) باعث تقویت این احتمال شده است چرا که این تعبیر دلیل بر این است که: آن منطقه یک منطقه تولید کننده مواد مورد نیاز نبوده، بلکه از خارج به آن حمل مى شده. و از این گذشته، با جمله: یُجْبى اِلَیْهِ ثَمَراتُ کُلِّ شَىْء (ثمرات همه چیز به سوى آن آورده مى شود) که در سوره قصص ، آیه ۵۷ آمده و قطعاً اشاره به سرزمین مکّه است بسیار سازگار است. ولى مشکل آن است که: از نظر تاریخى چنین حادثه اى به طور آشکار در مورد مکّه دیده نمى شود، که روزى بسیار پر نعمت و امن و امان باشد، و روز دیگر قحطى و ناامنى آن را به شدت فرا گیرد. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱امام_سجاد علیه السلام : 🍀 انَّما الاِْسْتِعْدادُ لْلِمَوْتِ تَجنُّبُ الْحرامِ وَبَذْلُ النَّدى فى الْخَيْرِ. ☘ براستى آمادگى براى مرگ ، دورى از حرام و بذل و بخشش در كار خير است. 📚 بحارالانوار ، ج ۴۶، ص ۶۶ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علمدار باوفا.mp3
5.78M
تسلیم امر امام ویژگی شاخص حضرت عباس علیه السلام @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و سی 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 20- ﺣﺎﻓﻆ ﺟﻠﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺷﺎﻓﻌ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: صد و سی و یکم 🔷 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻫﻤﺰﻳﻪ ﺑﻮﺻﻴﺮﻱ ﺩﺭ ﺹ 221 ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﻭ: ﻭ ﻋﻠﻲ ﺻﻨﻮ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﻭ ﻣﻦ ﺩﻳﻦ ﻓﻮﺍﺩﻱ ﻭﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻟﻮﻟﺎﺀ ﮔﻮﻳﺪ: ﻳﻌﻨﻲ ﻳﺎﺭﻱ ﺍﻭ ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻭ ﻭ ﺭﺩ ﺑﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻧﺰﺍﻉ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺭﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻧﻨﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺑﺎ ﺳﺘﻴﺰﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺘﻬﺎﻱ ﻧﺎﺭﻭﺍﺋﻲ ﺑﺎﻧﺠﻨﺎﺏ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ‌ﻫﺎ ﺑﺮﻱ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ (ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻳﺎﺭﻱ) ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺑﻤﻨﻈﻮﺭ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﺪﻟﻮﻝ ﺳﺨﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﺑﺼﺤﺖ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ، ﺍﻥ ﻋﻠﻴﺎ ﻣﻨﻲ ﻭ ﺍﻧﺎ ﻣﻨﻪ، ﻭ ﻫﻮ ﻭﻟﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﻌﺪﻱ.. ﻭ ﺑﻤﻨﻈﻮﺭ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ، ﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﺭﺝ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﺍﻭ ﻣﺪﺕ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻩ ﺣﺘﻲ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮﻫﺎ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ، (ﻧﺎﻇﻢ ﻣﺬﻛﻮﺭ) ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎﺧﺺ ﺩﺭ ﻧﻈﻢ ﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ. ﻭ ﻭﻟﺎﺀ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺁﺋﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺣﻔﺎﻅ ﻧﺸﺮ ﻓﻀﺎﻳﻞ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﻜﺎﺭ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻣﺖ ﺧﻴﺮﺍﻧﺪﻳﺸﻲ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﻀﺎﺋﻠﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺣﺪﻱ (ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ) ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ، ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻗﺎﺿﻲ ﻭ ﻧﺴﺎﺋﻲ، ﻭ ﺍﺑﻮ ﻋﻠﻲ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻱ، ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺍﻏﻠﺐ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻠﻲ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﻫﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺣﺴﻦ ﺩﺭ ﺣﻖ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪﻩ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺼﺤﺖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ: " ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻳﺤﺒﻪ ﻭ ﺍﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻳﺤﺒﻪ " ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻴﺪﺍﺭﺩ ﺍﻭ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺭﺍ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻴﺪﺍﺭﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮﻣﺬﻱ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻛﻪ: (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﭼﻮﻥ ﺁﻳﻪ ﻣﺒﺎﻫﻠﻪ (ﺁﻳﻪ 60 ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ) ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺸﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻋﻠﻲ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺩﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﺭ ﺧﺪﺍﻳﺎ، ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺍﻫﻞ (ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ) ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﻣﻦ ﺳﺮﻭﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩﻡ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺳﺮﻭﺭ ﻋﺮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻟﻜﻦ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺑﻌﻀﻲ ﺑﺘﺼﺤﻴﺢ ﻣﺤﺪﺙ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺣﺎﻛﻢ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺼﺤﺖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ (ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ، ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻭﺍﻝ ﻣﻦ ﻭﺍﻟﺎﻩ، ﻭ ﻋﺎﺩ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴در کربلا چه گذشت... ▪️دهم محرم الحرام | شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش ▪️ این روز، روز باریدن خون از آسمان است، و روزی است که شهادت اهل بیت و اصحاب امام حسین علیه السّلام در آن به وقوع پیوسته است. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با امام |  یا  |   بر امام این بحران انتخابی بود که مردم کوفه باهاش روبرو شدن! • حال بد و بهم ریختگی وقت انتخاب، بخاطر یه مسابقه است که در روح ایجاد میشه! مسابقه بین آرزوها و اولویتهای ما، که هر کدوم میخوان برنده انتخابمون باشند. ✘ وقتی این بحران برای مَن پیش اومد؛ چجوری حال بدمو آروم کنم، و درست انتخاب کنم؟   @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا