سخنرانی 1403.08.23.mp3
24.78M
#موعظه
🏴 ایام فاطمیه
🎙 حجت الاسلام والمسلمین راجی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و سه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ 11- " ﺟﺎﺣﻆ " ﺍﺯ ﺍﺳ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و چهار
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻴﺪ ﺳﻴﺪ 10 ﺗﻦ ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻨﺞ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻋﺒﺎﺱ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺩﺭﻙ ﻛﺮﺩ: [ ﺻﻔﺤﻪ 131] 1- ﻫﺸﺎﻡ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ 125 ﻩ. ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺧﻠﺎﻓﺖ 19 ﺳﺎﻝ ﻭ 9 ﻣﺎﻩ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﻭﻱ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ 2- ﻭﻟﻴﺪ ﺑﻦ ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ، ﻣﻘﺘﻮﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 3- ﻳﺰﻳﺪ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 126 ﻩ. ﭘﺲ ﺍﺯ 6 ﻣﺎﻩ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺩﺍﺭﻱ 4- ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ ﻣﺘﻮﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 127 ﻩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﺩﺍﺭﻱ 5- ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺣﻜﻢ. ﻣﻘﺘﻮﻝ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 132 ﻩ. ﻛﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺯﻭﺍﻝ ﻳﺎﻓﺖ 6- ﺳﻔﺎﺡ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻋﺒﺎﺱ ﻛﻪ ﺑﺤﻜﻮﻣﺖ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 136 ﻩ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺷﻌﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ " ﺍﻏﺎﻧﻲ " ﻭ " ﻓﻮﺍﺕ ﺍﻟﻮﻓﻴﺎﺕ " ﻭ ﺻﻔﺤﻪ 214 ﺟﻠﺪ 2 " ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ " ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺳﻬﻢ ﺳﺎﻟﺎﻧﻪ ﺳﻴﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﻛﻨﻴﺰﻱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭ ﺁﻥ ﻛﻨﻴﺰ، ﻭ ﻛﻴﺴﻪ ﺩﺭﻫﻤﻲ ﺳﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻭﺭﻧﺪﻩ ﺁﻥ ﻭ ﺍﺳﺒﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻬﻤﺘﺮ ﺁﻥ ﻭ ﺻﻨﺪﻭﻗﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺟﺎﻣﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺣﺎﻣﻞ ﺁﻥ
7- ﻣﻨﺼﻮﺭ ﻣﺘﻮﻓﻲ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 158 ﻩ. ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻭﻱ ﺣﺎﻟﻲ ﺧﻮﺵ ﻭ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﺁﺯﺍﺩ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻔﺘﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮﻣﺎﻩ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﺭﻫﻢ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﻧﻴﺰ 8- ﻣﻬﺪﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺎﻝ 169 ﻩ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍﻫﺠﻮﻣﻲ ﻧﻤﻮﺩ ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﭘﻮﺯﺵ ﻃﻠﺒﻴﺪ ﻭ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﺪ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﻣﺪﺡ ﺍﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﮔﺬﺷﺖ 9- ﻫﺎﺩﻱ ﭘﺴﺮ ﻣﻬﺪﻱ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 170 ﻩ 10- ﺭﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 193 ﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ 23 ﺳﺎﻝ ﺳﻠﻄﻨﺖ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺖ، ﺳﻴﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺳﺘﻮﺩ ﻭ ﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺪﺭﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻱ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩ. ﻭ ﺳﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺨﺶ ﻭ ﺑﺨﺶ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺭﺷﻴﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﻲﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺍﺑﺎ ﻫﺎﺷﻢ ﺍﺯ ﻗﺒﻮﻝ ﺟﺎﻳﺰﻩ ﻣﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﺴﻴﺪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺭﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ، ﺭﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻴﺪ ﺭﺍﻓﻀﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﺮﺩ، ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻓﻀﻲ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲﺩﺍﺭﺩ ﻭ
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻘﺪﻡ ﻣﻲﺷﻤﺎﺭﺩ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﺬﺭﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﻧﺪﺍﺭﻡ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه اول 📝 محور سخنرانی ✔️ اوضاع سختی
02_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_16_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
32.27M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه دوم
📝 محور سخنرانی
✔️اهمیت ژئوپلوتیک شهر شام؛ ظهور موعود یهود و مسیح
✔️علت نامگذاری شهر شام: سکونت جناب سام بن نوح در این شهر
✔️امکانات فراوان و جنگ همیشگی و تاریخی بر سر شهر شام
✔️شام؛ شهر شومی و بدبختی
✔️یمن؛ شهر یُمن و برکت
✔️سهمخواهی یهود، مسحیت و مسلمانان از شهر شام
✔️مسجدالاقصی؛ ارض مبارکه ذکر شده در قرآن
✔️مرکزیت کعبه و شکل گیری شرق و غرب بر اساس آن
✔️مصر؛ زندان اقوامی که خدا به ایشان غضب کرده
✔️ترس یهودیان از ایران بر اساس پیشگوییهای خودشان
✔️اکراه امام باقر (علیهالسلام) از خوردن غذا در ظرف مصری
✔️مسجدالاقصی؛ مرکز حکومت جهانی حضرت سلیمان (علیهالسلام)
✔️خدمت خلیفه دوم به یهودیان و فرستادن ایشان به فلسطین
✔️ماجرای عجیب ماهگرفتی در زمان حضرت موسی (علیهالسلام) و پیرزن با معرفت
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
بازشدن درب خانه حضرت زهرا (س) برای اولین بار
دراین فیلم به درخواست رییس جمهور چچن، درب خانه حضرت زهرا (س) به دست سعودیها گشوده میشود و رمضان احمدوویچ قدیروف،جلوی چشم وهابیها، خاک کف خانه بی بی را میبوسد و به در و دیوار آن تبرک میجوید...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✅ باز هم نشانه ها
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ این آب گوارائى را که ما امروز از چاه عمیق بیرون مى کشیم و با نوشیدن آن، جان تازه پیدا مى کنیم، ممکن است از قطرات بارانى باشد که هزاران سال قبل از ابرها نازل شده، و در اعماق زمین براى امروز ذخیره گشته است، بى آن که فاسد شود.
به هر حال، کسى که انسان را براى زندگى آفرید و مهمترین مایه حیات او را آب قرار داد، منابع بسیار مهمى براى ذخیره این ماده حیاتى قبل از او آفریده و آب ها را در آن ذخیره کرده است!.
البته قسمتى از ذخیره هاى این ماده حیاتى، بر فراز کوه ها است (به صورت برف ها و یخ ها) که گاهى همه ساله آب شده جریان مى یابد و گاه صدها و یا هزاران سال بر قله کوهى مى مانند، تا روزى که فرمان نزول به آنها داده شود و بر اثر تغییر حرارت جوى، به سوى دشت و هامون سرازیر گردد و زمین هاى تشنه را سیراب کند، ولى با توجه به کلمه فى در فِى الأَرْض چنین به نظر مى رسد که آیه اشاره به منابع زیر زمینى آب مى کند، نه فوق زمینى.
* * *
و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد
کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).
خرما و انگور تنها محصول آنها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آنها است و گر نه انواع مختلفى از دیگر میوه ها در آن یافت مى شود.
جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آنها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است.
این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آنها، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آنها خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند.
فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که: زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است).(۳)
این نکته نیز قابل توجه است که: در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است.
* * *
آن گاه به یکى دیگر از درختان پر برکتى که از همین آب باران پرورش مى یابد اشاره کرده مى گوید: علاوه بر این باغ هاى نخل و انگور و میوه هاى دیگر درختى ایجاد کردیم که از طور سیناء مى روید و از آن روغن و نان خورش (۴)براى خورندگان به دست مى آید (وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغ لِلآکِلِینَ).
در این که: منظور از طور سیناء چیست؟ مفسران دو احتمال عمده داده اند:
نخست این که: اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحراى سینا قرار دارد، و اگر مى بینیم قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختى که از کوه طور مى روید توصیف کرده به خاطر آن است که عرب هاى حجاز هنگامى که از بیابان هاى خشک این منطقه مى گذشتند و به شمال رو مى آوردند نخستین منطقه اى که در آن به درخت هاى پر بار زیتون بر خورد مى کردند، منطقه طور در جنوب صحراى سیناء بوده است، مشاهده نقشه جغرافیائى این مطلب را به خوبى روشن مى کند.
✍ پی نوشت :
۳ ـ بنابر تفسیر اول مِن ، تبعیضیه است، و بنابر تفسیر دوم ابتدائیه .
۴ ـ غذائى که همراه با نان مى خورند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝ترجمه و شرح خطبه ۱۰۵بخش چهارم 🔹 وظايف امام و مردم: ↩️ سپس امام(عليه السلام) به وظايف مردم پرداخته
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۶ بخش اول
📝 وصف دین اسلام
🔭 خطبه در يك نگاه:
همان گونه كه از عنوان خطبه روشن شد، اين خطبه از سه بخش تشكيل يافته:
بخش اوّل، از اهميّت اسلام و بركات آثار آن سخن مى گويد و انگشت روى نكات دقيقى روى اين زمينه مى گذارد.
در بخش دوّم، نخست از شخصيّت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در عباراتى كوتاه و پرمعنا بحث مى كند. سپس با دعاهاى پرمحتوايى به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و همه مؤمنين، اين بخش را پايان مى دهد.
در بخش سوم، ياران خود را مورد سرزنش قرار مى دهد كه با اين همه نعمت ها و مواهب الهى كه به شما داده شده است، چرا تماشاگر ظلم و فساد شده ايد! چرا به ظالمان اجازه مى دهيد كه رشته حكومت شما را به دست گيرند و هر كارى خواستند انجام دهند.
در بعضى از روايات آمده است كه شخصى از اميرمؤمنان على عليه السلام از ويژگى هاى اسلام و ايمان و كفر و نفاق سؤال كرد و حضرت اين خطبه را در پاسخ او بيان فرمود و در روايت ديگرى از «اصبغ بن نباته» نقل شده است كه: اميرمؤمنان على عليه السلام اين خطبه را در خانه، يا در «دارالاماره» بيان فرموده؛ سپس دستور داد آن را بنويسند و بر مردم بخوانند.
ویژگى هاى ارزشمند اسلام:
امام(علیه السلام) در این بخش از خطبه به امتیازات مهمّ اسلام و ویژگى هاى پرارزش آن در ضمن 26 جمله کوتاه و پر معنا، اشاره فرموده است. امام این خطبه را در جواب کسى بیان فرمود که از ویژگى هاى اسلام و کفر و ایمان و نفاق سؤال کرده بود و دستور داد در مسجد براى همه مردم بخوانند.
در آغاز، از حمد و ثناى الهى شروع مى کند و مى فرماید: «ستایش مخصوص خداوندى است که اسلام را تشریع فرمود و راه هاى ورود به آن را آسان ساخت». (الْحَمْدُ للهِ الَّذِی شَرَعَ الإَسْلاَمَ فَسَهَّلَ شَرَائِعَهُ لِمَنْ وَرَدَهُ).
مى دانیم «شریعت» به معناى راهى است که از کناره نهرهاى بزرگ به سوى آب مى گشایند، تا مردم بتوانند به آسانى از آب استفاده کنند. در اینجا امام(علیه السلام) اسلام را به نهر عظیم پر برکتى تشبیه نموده و طرق وصول به آن را آسان معرّفى کرده است.
هم اسلام آوردن آسان است و خالى از هرگونه تشریفات; زیرا کافى است انسان شهادتین را از صمیم قلب بر زبان جارى کند تا از صف کفر و نفاق خارج گردد و در صفوف مؤمنین و مسلمین قرار گیرد و هم برنامه هاى اسلام را آسان قرار داده; با ادّله «لاضرر» و «نفى حرج» هرگونه ضرر و تکلیف سنگین و طاقت فرسا را از دوش انسان ها برداشته! اصل را بر «برائت» گذاشته و دستور داده فعل دیگران را حمل بر صحّت کنند. هرگونه اکراه و اجبار را مردود شمرده و کلیّه قراردادهایى که با اکراه و اجبار صورت مى گیرد، باطل اعلام کرده. واجبات را تا آن جا لازم العمل شمرده که موجب مشقّت و عسر و حرج نشود و پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در یک کلمه فرموده است: «بُعِثْتُ إِلَیْکُمْ بِالْحَنِیفِیَّةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ الْبَیْضَاءِ; من به سوى شما با آیینى مبعوث شدم که هم خالص است و هم سهل و آسان و روشن»(1).
امّا سهل و آسان بودنش بدین معنا نیست که بد اندیشان بتوانند بر آن چیره گردند و غلبه کنند; لذا در دومین توصیف مى فرماید: «ارکانش را در برابر کسانى که به ستیز بر مى خیزند، استوار نموده است». «وَ أَعَزَّ أَرْکَانَهُ عَلَى مَنْ غَالَبَهُ».
و به حکم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»(2) مسلمانان موظّفند که در برابر دشمنان، قوى و سخت گیر باشند و در برابر مؤمنان رحیم و مهربان.
سپس در چند توصیف دیگر مى افزاید: «آن را براى کسانى که دست در دامنش زنند پناهگاه امنى قرار داده، و براى آنها که به حریمش گام نهند وسیله سلامت و صلح، و براى آنان که از منطقش پیروى کنند دلیل و برهان روشن، و براى آنها که از آن دفاع کنند گواه (آشکار)». (فَجَعَلَهُ أَمْناً لِمَنْ عَلِقَهُ(3)، وَ سِلْماً لِمَنْ دَخَلَهُ، وَ بُرْهَاناً لِمَنْ تَکَلَّمَ بِهِ، وَ شَاهِداً لِمَنْ خَاصَمَ عَنْهُ).
آرى، تمام مسلمانان بدون استثنا در محیط اسلام از امنیّت کامل برخوردارند. پایه ها و مبانى آن، چنان محکم و قوى است که در برابر حق طلبان، قابل استدلال و در مقابل مخالفان، در خور دفاع است.
✍ پی نوشت:
1. بحارالانوار، جلد 65، صفحه 346.
2. سوره فتح، آيه 29.
3. «علق» از مادّه «عُلوق» به معناى چنگ زدن و چسبيدن به چيزى است و به خون بسته شده، بدين جهت «عَلَقه» گويند، که به يکديگر چسبيده است.
↩️. ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
❌ محروم از خیر فراوان!
☀️ امام صادق علیه السلام :
✓ «هر كس قبر حسين عليه السلام را زيارت نكند، از خير فراوانى محروم مانده است و يك سال از عمرش كم مىشود».
⁙ «مَن لَم يَزُر قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام فَقَد حُرِمَ خَيرا كَثيرا، ونُقِصَ مِن عُمُرِهِ سَنَةٌ»
📚 كامل الزيارات : ص٢٨٥ ح٤٥٨
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
🔸 این سنت الهی است که اگر شما در برابر ظالم خضوع کنید، او بیشتر فشار میآورد.
📝 امام خمینی (ره):
🔸 هرچه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار میآورد.
🔸 وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب مینشیند. هرچه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مینشیند.
🔸 یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو میآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب میرود.
🔸 این سنت الهی است، و مطلبی بود که با تجربه، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتی قدمها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند».
📚 صحیفۀ امام، ج۱۰، ص ۱۳۱
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و چهار 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﺧﻠﻔﺎﺀ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻴ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و پنج
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻭ ﺳﭙﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺣﺮﻛﺖ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻏﻤﮕﻴﻨﺖ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺷﻚ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺖ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺨﺖ ﮔﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻩ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ ﻛﻮﭺ ﻛﺮﺩ ﻣﻦ ﻣﺴﺖ ﻭ ﺑﻲ ﻫﻮﺵ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺮ ﺷﺘﺮﺍﻥ ﻛﺎﺭﻭﺍﻥ، ﺣﻮﺭﺍﻥ ﻭ ﻏﺰﺍﻟﺎﻧﻲ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ: ﭼﻮﻥ ﺑﭙﺎ ﻣﻲﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﺳﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﭼﻮﻥ ﺗﻞ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻗﻤﺴﺖ ﺑﺎﻟﺎ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﻭﺍﻧﻲ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﺥ ﺩﺭﺧﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻋﻠﻲ ﻭ ﺍﺑﻮﺫﺭ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺩ ﻭ ﺳﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺱ ﻭ ﻋﻤﺎﺭ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻴﺎﺩﮔﺎﺭ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﭘﺲ ﺣﻖ ﻋﻠﻢ ﺭﺍ ﺍﺩﺀ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ﻣﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺩﺍﺭﻡ. ﻭ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺳﺒﻄﻴﻦ (ﺣﺴﻦ ﻭ
ﺣﺴﻴﻦ) ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ، ﻣﻨﻜﺮ ﺷﻮﺩ، ﻣﺮﺍ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﺍ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺸﻤﺮﻧﺪ ﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﺭﺍ ﻫﺠﺮﺍﻥ ﺩﺍﻧﻨﺪ. ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻫﺮﮔﺰ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻧﺪ ﻧﻴﻜﻬﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻳﮕﺮﻱ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺪﻱ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﺒﺖ ﺗﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺗﻮ، ﻛﻔﺮ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺭﺍ ﺭﻓﺾ ﻣﻲﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻭ ﺑﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﻋﺘﻨﺎﺋﻲ ﻧﻴﺴﺖ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 133]
ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ، ﺭﺷﻴﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻬﺮ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺳﻴﺪ ﺭﺍﺻﻠﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺳﻴﻤﺎ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﺪﻧﻲ ﺳﻴﺪ ﺳﻴﺪ ﺣﻤﻴﺮﻱ، ﮔﻨﺪﻡ ﮔﻮﻥ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺍﻧﺪﺍﻡ ﻭ ﺳﭙﻴﺪ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﭘﺮ ﻣﻮ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺭﻭ ﻭ ﮔﺸﺎﺩﻩ ﺟﺒﻴﻦ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺷﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺧﻮﺵ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻤﻨﻲ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﻣﻲﭘﺮﺍﺩﺧﺖ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﻱ ﻣﻲﺑﺮﺩ، ﻭﻱ ﺍﺯ ﺧﻮﺵ ﺑﺰﻡ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻮﺩ. ﺷﻴﺒﺎﻥ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻠﻘﺐ ﺑﻪ ﺑﻌﻮﺿﻪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﺩﺍﺕ " ﺍﺯﺩ " ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺳﻴﺪ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﻣﻦ ﺑﻮﺩ: ﻭﻱ ﺳﻴﻪ ﭼﺮﺩﻩ
ﻭ ﺑﺎ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺪﻡ ﺑﻮﺩ: ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﺯﻧﮕﻲ ﺭﺧﺴﺎﺭ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻟﺐ ﺑﻮﺩ. ﺳﻴﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﻐﻠﻲ ﮔﻨﺪﻳﺪﻩ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻫﻢ ﻣﺰﺍﺡ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﻲﮔﻔﺖ: ﻟﺐ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﻮ ﭼﻮﻥ ﺯﻧﮕﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻣﻲﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻧﻴﺰ ﺯﻧﮕﻲ ﺭﻧﮓ ﻭ ﮔﻨﺪﻳﺪﻩ ﺑﻐﻠﻲ، ﭘﺲ ﺳﻴﺪ ﺳﺮﻭﺩ: ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺭﺑﺎﺡ ﺭﺍ ﻣﻲﻓﺮﻭﺧﺘﻴﻢ، ﻟﺒﺎﻥ ﺩﺭﺷﺖ ﻭ ﺑﻴﻨﻲ ﺯﺷﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺳﭙﺮﺩ ﺳﻬﻢ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻮﻱ ﺑﺪ ﺑﻐﻞ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺳﻴﺎﻩ ﺭﺳﻮﺍ ﮔﺮ ﺑﻮﺩ ﺑﻴﺎ ﻭ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺍﻱ ﭘﺮ ﺳﻮﺩ ﻛﻦ ﻭ ﺑﻴﻨﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻏﻮﺵ ﻣﻦ ﻋﻮﺽ ﻛﻦ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺑﺪ ﺑﻴﻨﻲ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻭ ﺁﻏﻮﺵ ﻣﻦ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﺁﻏﻮﺷﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺟﻠﺪ 7 ﺻﻔﺤﻪ 331، ﺍﻣﺎﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻦ ﺷﻴﺦ ﺻﻔﺤﻪ 43
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه دوم 📝 محور سخنرانی ✔️اهمیت ژئوپلو
1_13906236693.mp3
32.28M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه سوم
📝 محور سخنرانی
✔️ اهمیت آثار باستانی در منطقه شام؛ توجه قرآن به نشانههای باستانی
✔️ صفا و مروه؛ محل نزول حضرت آدم و حوا از بهشت
✔️ کوه قاسیون در شهر دمشق؛ مهد تمدن و محل زندگی حضرت آدم و حوا
✔️ سفر امام زمان (علیهالسلام) از مکه به کوفه به قصد تشکیل حکومت؛ پیروی از اقدام جدشان، امام حسین (علیهالسلام)
✔️ منطقه شام؛ محل وقوع اولین جنایت و ریخته شدن خون حضرت هابیل
✔️ ماجرای خلافت و قربانی حضرت هابیل و قابیل؛ آتش گرفتن قربانی حضرت هابیل
✔️ تکبر؛ صفت مشترک و علت تمرد شیطان و قابیل در بیان امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
✔️ تجسم شیطان و آموزش روش قتل به قابیل
✔️ قیام امام زمان (علیهالسلام)؛ انتقام هابیلیان از قابیلیان
✔️ صبر، تقوا و حکمت حضرت هابیل؛ ویژگیهای خلیفه واقعی حضرت آدم (علیهالسلام)
✔️ به گردن کشیدن تمام گناهان مقتول؛ تذکر قاعده قتل در عالم توسط حضرت هابیل
✔️ خواری و پشیمانی به خاطر رفتارهای اشتباه؛ عاقبت همیشگی قابیلیان در تاریخ
✔️ علامه طباطبایی (ره): ظلم و جنایت مانند سمّی است که مزاج عالم آن را قبول نمیکند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ این آب گوارائى
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۷ الی ۲۲
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ احتمال دیگر این که: طور سیناء جنبه توصیفى دارد و به معنى کوه پر برکت یا کوه پر درخت یا کوه زیبا است (چون طور به معنى کوه و سیناء به معنى پر برکت و زیبا و مشجّر است).
واژه صِبْغ در اصل، به معنى رنگ است، ولى از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولاً نان خود را با خورشى که مى خورد رنگین مى کند، به تمام انواع نان خورش ها، صِبْغ گفته شده است.
به هر حال، کلمه صِبْغ ، ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان مى خوردند، و یا انواع نان خورش ها که از درختان دیگر استفاده مى کردند.
در اینجا سؤالى پیش مى آید که: چرا در میان انواع میوه ها بالخصوص روى این سه میوه تکیه شده است: خرما، انگور و زیتون؟
در پاسخ باید به این نکته توجه داشت که: از نظر تحقیقات علمى غذاشناسان، کمتر میوه اى وجود دارد که: براى بدن انسان به اندازه این سه میوه مفید و مؤثر باشد.
روغن زیتون براى تولید سوختوساز بدن ارزش فراوانى دارد، کالرى حرارتى آن بسیار زیاد، دوست صمیمى کبد انسان، بر طرف کننده عوارض کلیه ها و سنگ هاى صفراوى، قولنج هاى کلیوى، تقویت کننده اعصاب و بالاخره اکسیر سلامتى است.
در مورد خرما آن قدر توصیف شده که در این مختصر نمى گنجد: قند فراوان خرما از سالمترین قندها است و از نظر بسیارى از غذاشناسان خرما یکى از عوامل جلوگیرى از سرطان است، دانشمندان در خرما سیزده ماده حیاتى، و پنج نوع ویتامین کشف کرده اند که آن را به صورت یک منبع فوق العاده ارزشمند غذائى در مى آورد.
اما انگور به عقیده بعضى از دانشمندان، یک داروخانه طبیعى است، از نظر خواص، همچون شیر مادر است و دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند، خون را تصفیه مى کند، سموم بدن را دفع مى نماید، انواع ویتامین موجود در آن به انسان نیرو و توان مى بخشد.(۵)
* * *
پس از بیان گوشه اى از نعمت هاى پروردگار در جهان گیاهان که به وسیله آب باران پرورش مى یابد، به بخش مهمى از نعمت ها و مواهب او در جهان حیوانات پرداخته مى گوید: در چهارپایان براى شما عبرت بزرگى است (وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الأَنْعامِ لَعِبْرَةً).(۶)
سپس این عبرت را چنین شرح مى دهد: ما از آنچه در درون آنها است شما را سیراب مى کنیم (نُسْقِیکُمْ مِمّا فِی بُطُونِها).
آرى، شیر گوارا این غذاى نیروبخش و کامل از درون این حیوانات، از لابلاى خون و مانند آن بیرون مى فرستیم، تا بدانید چگونه خداوند قدرت دارد از میان چنین اشیاء ظاهراً آلوده اى یک نوشیدنى به این پاکى و گوارائى بیرون فرستد.
و اضافه مى کند: مسائل عبرت انگیز و برکات حیوانات، منحصر به شیر نیست، بلکه براى شما در آنها منافع بسیارى است و از گوشت آنها نیز مى خورید (وَ لَکُمْ فِیها مَنافِعُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).
علاوه بر گوشت، که آن نیز در حدّ اعتدالش بخش هاى عمده مواد غذائى مورد نیاز بدن را تشکیل مى دهد، از چرم آنها انواع لباس و خیمه هاى پر دوام، و از پشم آنها انواع لباس ها و پوشش ها و فرش ها، و از بعضى اجزاى بدن آنها مواد داروئى و حتى از مدفوع آنها مواد تقویت کننده براى درختان و زراعت ها تهیه مى کنید.
* * *
از همه اینها گذشته، از چهارپایان به عنوان مرکب هاى راهوار در خشکى و از کشتى ها براى دریاها استفاده کرده بر چهارپایان و کشتى ها سوار و به منزلگاه هاى مقصود خود مى رسید (وَ عَلَیْها وَ عَلَى الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ).(۷)
این همه آثار، خواص و فوائد در این حیوانات به راستى مایه عبرت است، هم انسان را به آفریننده این همه نعمت آشنا مى سازد و هم حس شکرگزارى را در او برمى انگیزد.(۸)
تنها سؤالى که اینجا باقى مى ماند این است که: چگونه چهارپایان و کشتى ها در یک ردیف قرار گرفته اند؟
اما با توجه به یک نکته پاسخ این سؤال روشن مى شود; زیرا انسان به مرکب در همه روى زمین نیاز دارد، در کنار مرکب براى خشکى، مرکب هاى دریائى یعنى کشتى ها را ذکر مى کند و در حقیقت این تعبیر همانند چیزى است که در آیه ۷٠ سوره اسراء که در مورد مواهب بنى آدم مى فرماید: وَ حَمَلْناهُمْ فِى البّرِّ وَ الْبَحْرِ: ما آنها را در خشکى ها و دریاها حمل و نقل مى کنیم .
✍ پی نوشت:
۵ ـ براى توضیح بیشتر درباره این سه میوه حیات بخش به جلد ۱۱، صفحه ۱۷۲ به بعد، ذیل آیه ۱۱ سوره نحل مراجعه فرمائید.
۶ ـ نکره بودن عبرة در اینجا اشاره به عظمت آن است.
۷ ـ در جلد یازدهم، صفحه ۳۴۴، ذیل آیه ۸٠ سوره نحل ، در مورد استفاده هائى که از حیوانات مى شود مشروحاً بحث کرده ایم.
۸ ـ در مورد اهمیت کشتى و خواص مختلف ماده که سبب بهره گیرى از کشتى ها مى شود در جلد یازدهم، صفحه ۱۸۱، ذیل آیه ۱۴ سوره نحل و همچنین در همین جلد (جلد چهاردهم)، ذیل آیه ۶۵ سوره حج ، صفحه ۱۵۹ بحث کرده ایم.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۷ 🤲 شرایط توبه و استغفار واقعی ↩️ ابوبصير مى گويد:گفته هاى او در دل من اثركرد
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۸
🌾 ثمره حلم و بردباری
🔹 بهترين ياور در برابر سفيهان:
امام(عليه السلام) در اين گفتار بسيار كوتاه و حكيمانه به حقيقت مهمى اشاره كرده، مى فرمايد: «حلم همچون يك قوم و قبيله است (در يارى كردن انسان در مقابلذ سفيهان)»; (الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ).
حقيقت حلم همان بردبارى در برابر اهانت ها و سخنان درشت و سخيف و بى ادبانه افراد نادان است و هميشه در جوامع انسانى چنين افرادى بوده و هستند كه گاهى از سر حسادت و يا نادانى، افراد باشخصيت را مورد اهانت قرار داده و مى دهند. يكى از دستورات اسلام كه هم در آيات قرآن به اشاره شده و هم در روايات، سكوت و تحمل در برابر اين افراد است. قرآن مجيد مى گويد: «(وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الاَْرْضِ هَوْناً وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً); بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند; و هنگامى كه جاهلان آن ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آن ها سلام مى گويند (و با بى اعتنايى و بزرگوارى مى گذرند)».[1]
و در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَالَّذِينَ لاَ يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً); و كسانى كه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شركت نمى كنند); وهنگامى كه با لغو وبيهودگى برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند».[2]
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى مى فرمايد: هرگاه افراد باشخصيت در مقابل نادانى كه ناسزا مى گويد و اهانت مى كند سكوت كنند و بردبار باشند مردم به يارى آن ها برمى خيزند و شخص نادان بى ادب را بر سر جاى خود مى نشانند و چه بهتر كه دشمن انسان به دست ديگران تنبيه شود.
در همين كلمات قصار نهج البلاغه در حكمت 206 خوانديم كه امام(عليه السلام) فرمود: «أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِيمِ مِنْ حِلْمِهِ أَنَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ; نخستين سودى كه شخص حليم از حلم خود مى برد اين است كه مردم در برابر شخص جاهل از او حمايت مى كنند».
در حديث ديگرى كه در غررالحكم آمده همين معنى به تعبير زيباى ديگرى بيان شده است. امام(عليه السلام) مى فرمايد: «وجَدتُ الحِلمَ والاحتِمالَ أنْصَرَ لِى مِن شُجعانِ الرِّجال; بردبارى و تحمل را ياورى بهتر از مردان شجاع يافتم».[3]
اضافه بر اين، سكوت افراد باشخصيت در مقابل اينگونه افراد سبب مى شود خودشان شرمنده شوند و دهان فرو بندند همان گونه كه در حكمت 211 آمده بود: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيه; حلم و بردبارى دهان بند سفيهان است». ولى اگر افراد باشخصيت به مقابله برخيزند، هم مقام خودشان را تنزل مى دهند و هم بر آتش جهل جاهلان مى افزايند و نتيجه معكوس خواهند گرفت.
مرحوم علامه شعرانى در پاورقى هايى كه بر شرح اصول كافى مرحوم ملاصالح مازندرانى نوشته در تفسير جمله «الحلم عشيرة» چنين مى گويد: بعضى از افراد نادان چنين مى پندارند كه حلم و بردبارى نشانه ضعف است و شخص نيرومند باغيرت هرگز آزار مردم را تحمل نمى كند زيرا قبول ظلم از ظلم كردن
زشت تر و بدتر است و گاه به آيه شريفه (فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ)[4] و آيه شريفه (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الاَْلْبَابِ)[5] و آيه (وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً)[6] استدلال مى كنند اضافه بر اين، سكوت در برابر ظلم و رضايت دادن به آن سبب جرأت و جسارت شخص ظالم مى شود و افراد ظالم و بى ادب اگر بدانند انسان هاى باشخصيت، مأمور به سكوت اند بر ظلم و جسارتشان مى افزايند.
نامبرده در پاسخ اين اشكال مى گويد: حلم و بردبارى جايى دارد و مطالبه حقوق جاى ديگر.
✍ پی نوشت:
[1]. فرقان، آيه 63.
[2]. فرقان، آيه 72.
[3]. غررالحكم، ح 6467.
[4]. بقره، آيه 194.
[5]. بقره، آيه 179.
[6]. اسراء، آيه 33 .
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
💥رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود👌🏻
☀️ مولا امیرالمومنین علیهالسلام:
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ
أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛
«کار کوچکی که ادامه دار باشد
از کار بسیاری که سستی پذیرد بهتر است.»
📗(حکمت ۴۴۴ نهجالبلاغه) حدیث ۴۲
@Nahjolbalaghe2