#در_محضر_اهل_بیت
⚡️نـزدیـکتـرین راه!
☀️ امام کاظم علیه السلام :
✓ «مؤمن با چيزى برتر از مواسات نسبت به مؤمن، به خداوند عز و جل نزديك نشده است، و اين، همان سخن خداى متعال است كه: «هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد، تا اين كه از آنچه دوست داريد، انفاق كنيد».
⁙ «ما تَقَرَّبَ المُؤمِنُ إلَى اللّهِ عز و جل بِشَيءٍ أفضَلَ مِن مُواساةِ المُؤمِنِ، وهُوَ قَولُهُ تَعالى: «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ».
📚 جامع الأحاديث للقمّي: ص١٩٢
#ایران_همدل
@Nahjolbalaghe2
ج5چهل حدیث، سابقی.mp3
10.95M
#موعظه
📝 شرح کتاب چهل حدیث مرحوم امام خمینی «ره»
📚حدیث پنجم:حسد
به کلام: استاد حسین سابقی
⬅️تعریف حسادت، اقسام آن
خوار دیدن خود، سبب اصلی حسادت است
مفاسد حسد در دنیا و عوالم پس از مرگ
راه معالجه علمی و عملی بیماری حسادت.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و شش 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﻭﻓﺎﺗﺶ ﺳﻴﺪ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و هفت
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﺷﻌﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ
ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻡ ﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺁﻧﻢ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ
[جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 135]
ﺭﻭﻡ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﻨﻜﺮﺍﻥ ﺑﺼﺮﻱ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﻥ ﺑﺪﺭﻱ ﻭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﺳﺘﻢ ﭘﻴﺸﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺧﻮﺑﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺪ ﻛﺎﺭﻧﺪ، ﺑﻪ ﺗﺸﻴﻴﻊ ﺟﻨﺎﺯﻩﺍﻡ ﻧﻴﺎﻳﻨﺪ. ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺍﻱ ﺳﻔﻴﺪ ﻭ ﺑﻲ ﺭﻧﮓ ﻭ ﻛﻢ ﺑﻬﺎ ﻛﻔﻦ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻧﺎﺻﺒﻴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﻣﺮﺍ ﺗﺸﻴﻴﻊ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺸﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﺍﺭﺳﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻠﻖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻡ، ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﻫﺎﺋﻲ ﺑﺨﺸﺪ. (ﺍﻱ ﻏﻠﺎﻡ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺨﻮﺍﻧﻲ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ ﻣﻲﺷﺘﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺗﺠﻠﻴﻞ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﺳﻴﺪ ﻣﺮﺩ، ﻏﻠﺎﻡ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺮﺩ. ﺍﺯ ﺑﺼﺮﻳﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺳﻪ ﺗﻦ ﻛﻪ ﻛﻔﻦ ﻭ ﻋﻄﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺎﻣﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻛﻮﻓﻴﺎﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻛﻪ 70 ﻛﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﻭ ﺭﺷﻴﺪ، ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻔﻦ ﻭ ﺣﻨﻮﻁ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻛﻔﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻔﻦ ﺭﺷﻴﺪ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻣﻬﺪﻱ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺗﻜﺒﻴﺮ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺑﺮ ﮔﻮﺭ ﺍﻭ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺭﻓﺖ. ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ
ﺭﺷﻴﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺖ، ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻛﻮﻓﻴﺎﻥ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻛﻔﻦ ﺭﺍ، ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﺑﻲ ﺍﻟﻌﻴﻨﺎ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﭘﺪﺭﺵ، ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺳﻴﺪ ﻣﺮﺩ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﻛﺮﺥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﻗﻄﻴﻌﻪ ﺭﺑﻴﻊ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﺛﻪ ﻣﺮﮔﺶ، ﻛﺮﺍﻣﺘﻲ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﺸﻴﺮ ﺑﻦ ﻋﻤﺎﺭ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺭﻣﻴﻠﻪ ﺑﻐﺪﺍﺩ، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻓﺎﺕ ﺳﻴﺪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﺼﺎﺑﺎﻥ ﻛﻮﻓﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻭﻓﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﺪ، ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﻤﺴﺎﺭﺍﻥ ﺭﻓﺖ. ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﻓﻬﻤﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻮﻓﻴﺎﻥ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﺎﻝ ﻭ ﻭﻓﺎﺕ ﺳﻴﺪ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻔﺘﺎﺩ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 136]
ﻛﻔﻦ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺳﻴﺪ ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﻫﻤﮕﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﻣﺪﻳﻢ، ﺳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ ﺍﻓﺴﻮﺱ ﻣﻲﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺁﻩ ﻣﻲﻛﺸﻴﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺵ ﭼﻮﻥ ﺳﻴﺎﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺳﺨﻦ ﻧﻤﻲ ﮔﻔﺖ ﺗﺎ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﻗﺒﻠﻪ ﻭ ﺳﻤﺖ ﻧﺠﻒ ﺍﺷﺮﻑ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﻲ؟ ﺍﻳﻦ
ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﮔﻔﺖ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺭﮔﻪ ﺍﻱ ﺳﭙﻴﺪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺎﻧﻴﺶ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻣﻲﺷﺪ ﻭ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ " ﺟﻨﻴﻨﻪ " ﺑﻐﺪﺍﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺳﭙﺮﻳﺪﻡ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺭﺷﻴﺪ ﺑﻮﺩ. ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺟﻠﺪ ﺻﻔﺤﻪ 277
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه چهارم 📝 محور سخنرانی ✔️ اثر دو ا
67058170c0fbc68d93cde49e_-4923684215023078970.mp3
31.77M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه پنجم
📝 محور سخنرانی
✔️ دو قبلهگاه دینداران تحت حکومت دو فرزند حضرت ابراهیم (علیهالسلام):
✔️ مکه؛ پایگاه اسماعیلی حضرت ابراهیم (علیهالسلام)
✔️بیتالمَقْدِس؛ پایگاه اسحاقی حضرت ابراهیم (علیهالسلام)
✔️ اسباط؛ شعب نژادی بنیاسرائیل
✔️ قبائل؛ شعب نژادی بنیاسماعیل
✔️ خواب سیدابراهیمدمشقی و تعمیر قبر حضرت رقیه (سلاماللهعلیها)
✔️ به چاه انداختن حضرت یوسف (علیهالسلام) توسط بنیاسرائیل و کوچ ایشان به مصر و بردگی فرعونیان
✔️ آزادی بنیاسرائیل برای برگشت به ارض مقدسه؛ اولین خواست حضرت موسی (علیهالسلام) از فرعون
✔️ عدمهمراهی بنیاسرائیل با حضرت موسی (علیهالسلام) پشت دربهای ارض مقدسه
✔️ درخواست مجدد بنیاسرائیل از پیامبر زمان برای جهاد و بازگشت به ارض مقدسه
✔️ قتل جالوت توسط حضرت داوود (علیهالسلام) و حکومت بنیاسرائیل بر شام
✔️ حکومت حضرت داوود و سلیمان (علیهماالسلام)؛ حکومت موعود و مورد انتظار یهودیان
✔️ تحویل حکومت به موعود حقیقی از بنیاسماعیل؛ مأموریت اعلامشده توسط انبیاء بنیاسرائیل (علیهمالسلام)
✔️ یهودیان امت؛ تعبیر پیامبر اکرم (صلاللهعلیهوآله) از بنیامیه
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
قَالَ رَبِّ انصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ
(نوح)گفت: «پروردگارا! مرا در برابر تکذیب آنان یارى کن.»
(مؤمنون/26)
*
فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ ۙ فَاسْلُكْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ ۖ وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا ۖ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ
ما به نوح وحى کردیم که: کشتى را در حضور ما، و مطابق وحى ما بساز.
و هنگامى که فرمان ما فرا رسد، و (آب از) تنور بجوشد (که نشانه فرا رسیدن طوفان است)، از هریک (از انواع حیوانات) یک جفت در کشتى سوار کن. و (همچنین) خانواده ات را، مگرآنانى که قبلاً وعده هلاکشان داده شده [= همسر و فرزند کافرت].
و دیگر درباره ستمکاران با من سخن مگو (و شفاعت مکن)، که آنان همگى غرق خواهند شد.
(مؤمنون/27)
*
فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنتَ وَمَن مَّعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
و هنگامى که تو و همه کسانى که با تو هستند در کشتى مستقر شدید، بگو: «ستایش مخصوص خدایى است که ما را از قوم ستمکار نجات بخشید.»
(مؤمنون/28)
*
وَقُل رَّبِّ أَنزِلْنِي مُنزَلًا مُّبَارَكًا وَأَنتَ خَيْرُ الْمُنزِلِينَ
و بگو: «پروردگارا! ما را در منزلگاهى پربرکت فرود آر، و تو بهترین فرود آورندگانى.»
(مؤمنون/29)
*
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ وَإِن كُنَّا لَمُبْتَلِينَ
(آرى،) در این ماجرا (براى صاحبان عقل و اندیشه) آیات و نشانه هایى است. و ما به یقین (همگان را) آزمایش مى کنیم.
(مؤمنون/30)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۲۳ الی ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔴 منطق کوردلان مغ
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۲۶ الی ۳۰
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
👹 پایان عمر یک قوم سرکش
در آیات گذشته، بخشى از تهمت هاى ناروائى را که دشمنان نوح(علیه السلام) به او زدند خواندیم ولى، از آیات دیگر قرآن به خوبى استفاده مى شود که: اذیت و آزار این قوم سرکش، تنها منحصر به این امور نبود بلکه با هر وسیله توانستند او را در فشار قرار دادند و آزار کردند، و نوح حداکثر تلاش و کوشش خود را در هدایت و نجات آنها از چنگال شرک و کفر به خرج داد.
هنگامى که از تلاش هاى خود مأیوس شد و جز گروه اندکى ایمان نیاوردند، از خدا تقاضاى کمک کرد چنان که در نخستین آیه مورد بحث چنین مى خوانیم:
گفت: پروردگارا! مرا در برابر تکذیب هائى که کردند یارى کن (قالَ رَبِّ انْصُرْنِی بِما کَذَّبُونِ).(۱)
* * *
در اینجا فرمان پروردگار فرا رسید و مقدمات نجات نوح، یاران اندکش و نابودى مشرکان لجوج فراهم شد.
مى فرماید: ما به نوح وحى فرستادیم که کشتى را در حضور ما و طبق فرمان ما بساز (فَأَوْحَیْنا إِلَیْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا).
تعبیر بِأَعْیُنِنا: در برابر دیدگان ما اشاره به این است که: تلاش و کوشش تو در این راه در حضور ما و تحت پوشش حمایت ما است، بنابراین با فکر راحت و آسوده به راه خود ادامه ده، از هیچ چیز ترس و واهمه نداشته باش.
ضمناً، تعبیر به وَحْیِنا نشان مى دهد: نوح(علیه السلام) طرز ساختن کشتى و چگونگى آن را از وحى الهى آموخت، و گر نه چنان چیزى ـ طبق نوشته تواریخ ـ تا آن زمان سابقه نداشت، به همین دلیل نوح(علیه السلام) کشتى را آنچنان متناسب با مقصد و مقصود خود ساخت که هیچ کم و کسرى در آن نبود!
چنین ادامه مى دهد: هنگامى که فرمان ما فرا رسد، و نشانه اش این است که آب از درون تنور خواهد جوشید، بدان زمان طوفان نزدیک شده است، بلافاصله از تمام انواع حیوانات یک جفت (نر و ماده) انتخاب و در کشتى سوار کن (فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُکْ فِیها مِنْ کُلّ زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ).
و خانواده و دوستان با ایمانت را بر کشتى سوار نما، مگر آنها که قبلاً وعده هلاکشان داده شده است (اشاره به همسر نوح و یکى از فرزندانش است) (وَ أَهْلَکَ إِلاّ مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ).
و باز اضافه مى کند: و دیگر درباره این ستمگران (که هم بر خویش ستم کردند و هم بر دیگران) با من سخنى مگو که آنها همگى غرق خواهند شد، و جاى گفتگو نیست (وَ لا تُخاطِبْنِی فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ).
البته، این اخطار به خاطر آن بود که ممکن بود نوح(علیه السلام) تحت تأثیر عواطف انسانى یا عاطفه پدر و فرزندى قرار گیرد، و باز درباره آنها شفاعت کند در حالى که آنها دیگر شایسته شفاعت نبودند.
* * *
در آیه بعد، مى فرماید: هنگامى که تو و همه کسانى که با تو هستند بر کشتى سوار شدى و استقرار یافتى، (سپاس خدا را به خاطر این نعمت بزرگ، به جا آور و) بگو: حمد خدائى را که ما را از قوم ستمگر رهائى بخشید (فَإِذَا اسْتَوَیْتَ أَنْتَ وَ مَنْ مَعَکَ عَلَى الْفُلْکِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی نَجّانا مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ).
✍ پی نوشت:
۱ ـ باء در بِما کَذَّبُونِ ممکن است باء سببیه باشد، یا مقابله ، و ما در بِما کَذَّبُونِ ممکن است مصدریه باشد یا موصوله که معانى آنها با هم تفاوت خواهد داشت، ولى این تفاوت، تفاوت مهمى نیست (دقت کنید).
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۲۷ الی ۳۰ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی