eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:🌺 وقتى انسان بميرد دنباله كارهاى نيك او بريده شود جز سه چيز؛ صدقه جارى و دانشى كه كسان از آن بهره ور شوند و فرزنددرست كارى كه براى او دعا كند. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🌺🍃🌺 ✅سوره فاطر ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ✨الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَي وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) ستايش، مخصوص خداوندى است كه آفريدگار آسمان ها و زمين است؛ فرشتگان را كه داراى بال هاى (قدرت) دو تا دو تا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا هستند، رسولانى قرار داد. او هر چه را بخواهد در آفرينش مى افزايد، البتّه خداوند بر هر كارى تواناست. 🔹نکته: «فاطر» به معناى آفريدن ابتكارى است و «اجنِحة» از «جناح» به معناى بال و كنايه از قدرت است. در زبان فارسى نيز مى گوئيم: فلانى پروبالش سوخته يا شكسته، كنايه از اين كه قدرتى ندارد. ⬜️پیام: - ستايش بايد بر اساس ارزش و لياقت باشد. (اگر قرآن مى فرمايد: «الحمدللّه» به دليل آن است كه او فاطر، جاعل و قدير است.) - با آن كه خداوند قدرت دارد، ليكن نظام آفرينش را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده است. «جاعل الملائكة رسلا» - نقش و قدرت فرشتگان متفاوت است. «اولى اجنحة مثنى و ثلاث و رباع» - دست خداوند در آفرينش باز است و جهان در حال توسعه و گسترش مى باشد. «يزيد فى الخلق ما يشاء» - آفرينش جهان، امرى بديع و ابتكارى است. «فاطر السموات و الارض» سيماى فرشتگان در قرآن  قرآن كريم درباره ى فرشتگان مطالبى دارد از جمله: 1. فرشتگان، بندگان گرامى خداوند هستند. «بل عباد مكرمون»(انبیاء۲۶) 2. مطيع خداوند هستند. «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون»(انبیاء۲۷) «لا يعصون اللّه ما امرهم و يفعلون ما يُؤمرون»(تحریم ۶) 3. تدبير و تقسيم امور بر عهده ى آنهاست. «فالمدبّرات أمراً»(نازعات،۵ «فالمقسّمات أمراً»(ذاریات، ۴) 4. مراقب الفاظ و سخن انسانند. «ما يلفظ من قولٍ الا لديه رقيبٌ عتيدٌ» (ق،۱۸) 5. كاتب اعمالند. «و رسلنا لديهم يكتبون»(زخرف،۸۰) 6. بشارت دهنده به رزمندگان در جنگ هستند. «بجنود لم تروها»(توبه،۴۰) 7. بشارت دهنده در مورد فرزنددار شدن هستند. «انا نبشرك بغلام اسمه يحيى»(مریم، ۷) 8. بشارت دهنده به مؤمنان در لحظه ى مرگ هستند. «الاّ تخافوا ولا تحزنوا»(فصلت،۳۰) 9. مأمور عذاب مجرمان هستند. «لمّا جاءت رسلنا لوطا سى ء بهم»(هود،۷۷) 10. محافظ انسان هستند. «يُرسل عليكم حفظة»(انعام،۶۱) 11. دعاگوى مؤمنانند. «و يستغفرون للذين آمنوا»(غافر،۷۰) «و يستغفرون لمن فى الارض»(شوری،۵) 12. شفاعت مى كنند. «و كم من ملك فى السموات لا تغنى شفاعتهم شيئا الاّ من بعد ان يأذن اللّه لمن يشاء و يرضى»(نجم،۲۶) 13. لعن كننده ى كفّارند. «أولئك عليهم لعنة اللّه والملائكة والنّاس أجمعين»(بقره،۱۶۱) 14. امدادگر جبهه ها هستند. «يُمدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين»(آل عمران ۱۲۶) «بلى ان تصبروا و تتّقوا... يمددكم ربّكم بخمسة آلاف»(آل عمران ۱۲۵) 15. مجرمان را لحظه ى مرگ تنبيه مى كنند. «توفّتهم الملائكة يضربون وجوههم و أدبارهم»(محمد،۲۷) 16. از بهشتيان استقبال مى كنند. «سلام عليكم بما صبرتم»(زمر۷۳) 17. مسئول عذاب دوزخ هستند. «عليها تسعة عشر»(مدثر ۳۱) 18. مسئول قبض روح هستند. «توفّته رسلنا»(انعام ۶۱) 19. داراى درجاتى هستند. «ما منّا الا له مقام معلوم»(صافات ۱۶۴) 20. مسئول نزول وحى هستند. «ينزّل الملائكة بالروح»(نحل،۲) 21. گاهى به صورت انسان در مى آيند. «فتمثّل لها بشراً سويّا»(مریم ۱۷) 22. از عبادت خسته نمى شوند. «يسبّحون له باليل والنهار و هم لا يسأمون»(فصلت ۳۸) 23. با غير انبيا نيز تماس و گفتگو دارند. «انّما انا رسول ربّك لاهب لك غلاماً»(مریم،۱۹) 24. بعضى فرشتگان برگزيده اند. «اللّه يصطفى من الملائكة رسلا و من الناس»(حج۷۵) 25. ايمان به فرشتگان لازم است. «والمؤمنون كلّ آمن باللّه و ملائكته و كتبه و رسله»(بقره۲۸۵)  «و مَن يكفر باللّه و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر فقد ضلّ ضلالاً بعيدا»(نساء۱۳۶) 🌺🍃🌺 ⚘ @Nahjolbalaghe2
🏴 دیدن روے تو بر دیدہ جلا مےبخشد قدم یار بہ هر خانہ صفا مےبخشد بدتر از درد جدایے بہ خدا دردے نیسٺ خاڪ پاهاے تو گفتند دوا مے بخشد #السلام‌علیک‌یا‌ابا‌صالح‌المهدی‌(عج) ⚘ @Nahjolbalaghe2
✨ #الله✨ ✅فلسفهٔ نماز امام رضا علیه السلام دربارهٔ علت واجب شدن نماز فرمودند: «تا بنده به خدایی خدا توجه و اقرار کند و مبارزه با شرک و ایستادن در برابر خدا در نهایت فروتنی و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش گناهان گذشته و گذاشتن پیشانی بر زمین، همه روزه انجام شود. همچنین انسان همیشه هوشیار باشد، غبار فراموش کاری بر دلش ننشیند، مست و مغرور نشود، افتاده و خاکی باشد و علاقه مند به نعمتهای دینی و دنیوی و طالب افزایش آن شود. همین توجه به خدا و ایستادن در برابر او، انسان را از گناهان باز می دارد و جلوی انواع فساد را می گیرد. 📚 تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۴ ⚘ @Nahjolbalaghe2
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 🎥 #بیانات‌امام‌خامنه‌ای 🌿ویژگی های #امیرالمومنین‌علیه‌السلام ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام قسمت (۲) #حديث ✅ "شکّ در مورد علی(علیه السل
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام قسمت( ۳) ✅ عبداللّه ابن عباس میگوید: شبی در عالم خواب سلمان (علیه السلام) را دیدم. مشاهده کردم که تاجی از یاقوت برسر دارد و لباسهای عالیِ بهشتی بر تن پوشیده. گفتم: ای مرد! تو غلام آزاد شدۂ رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) نیستی؟ گفت: بلی هستم. گفتم: ای سلمان، این مقامی را که من مشاهده میکنم حکایت از مقام عالیِ تو میکند که خداوند متعال به تو عنایت کرده. فرمود: آری. گفتم: تو در بهشت بعد از ایمان به خدا و ایمان به رسولش چه چیزی را بهتر از همه دیدی؟ فرمود: «لَیسَ فی الْجَنَّةِ بَعْدَ الاْیمانِ بِاللّهِ وَرَسُولِه شیئٌ هُوَ اَفْضَلُ مِنْ حُبّ علی بنِ ابیطالبٍ(علیه السلام).» بعد از ایمان به خدا و رسولش، در بهشت چیزی بهتر از دوستی و محبّت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) نیست. ---------------------------------------- 📚 کِراماتُ العَلَویه،  میرخلف زاده ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ شرح و تفسیر/خطبه ۱/بخش۱/نهج البلاغه 🕊هماى بلند پرواز اندیشه ها به کنه ذاتش نرسد! 🔹یک نگاه کو
💥 ✅ ادامه‌ شرح و تفسیر/ خطبه۱/بخش۱/نهج البلاغه 🔹بسیارى از نعمتهاى او سراسر وجود ما را احاطه کرده و چون هرگز از ما سلب نمى شود، پى به وجود آنها نمى بریم (زیرا وجود نعمت همیشه بعد از فقدان آن شناخته مى شود) اضافه بر این، هر قدر دامنه علم و دانش انسان توسعه مى یابد، به مواهب جدید و نعمت هاى تازه اى از خداوند دست مى یابد. با این حال باید قبول کرد ـ همان گونه که مولا مى فرماید ـ حسابگران قادر به احصاى نعمت هاى او نیستند! 🔹این جمله مى تواند به منزله علّتى براى جمله قبل باشد، زیرا وقتى نتوان نعمت هاى او را احصا کرد چگونه مى توان مدح و ستایش و حمد او را به جا آورد؟ 🔹گرچه متأسفانه گروهى از بى خبران و ستمگران، بسیارى از نعمتهاى او را به صورت انحصارى درآورده، یا از طریق اسراف و تبذیر بر باد داده اند و گروهى از خلق خدا را به زحمت افکنده اند، ولى اینها هرگز دلیل بر محدویّت نعمت هاى او نیست. 🔹در سوّمین توصیف مى فرماید: «و تلاشگران و کوشش کنندگان حقّ او را ادا نمى کنند (هر چند خود را به زحمت بیفکنند)» (وَلا یُؤدّی حَقَّهُ الُْمجْتَهِدونَ). 🔹این جمله در حقیقت نتیجه اى است از جمله سابق، زیرا وقتى نتوان نعمتهاى او را احصا کرد، چگونه مى توان حق او را ادا نمود؟ و به تعبیر دیگر حقّ او به اندازه عظمت ذات اوست و شکر و حمد ما به مقدار توان ناچیز ماست و به همین دلیل این، جوابگوى آن نخواهد بود. نه تنها در مقام عمل از مدح و ثنا و اداى حقّ او عاجزند که در مقام اندیشه و تفکّر نیز از درک ذاتش ناتوانند. 🔹به همین دلیل در ادامه این سخن ـ ضمن بیان دو وصف دیگر ـ مى فرماید: «همان خدایى که افکار بلند و ژرف اندیش، کنه ذاتش را درک نکنند، و غوّاصان هوشمند دریاى علوم و دانش ها، دسترسى به کمال هستیش پیدا ننمایند» (اَلَّذِى لا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَلا یَنالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ).(۵) 🔹تعبیر به «بُعْدُ الْهِمَمِ وَ غَوْصُ الْفِطَنِ» گویا اشاره به این حقیقت است که اگر افکار بلند در قوس صعودى و اندیشه هاى قوى در قوس نزولى حرکت کنند، هیچ یک به جایى نمى رسند و از درک کنه ذاتش عاجز و ناتوانند. 🔹سپس در ادامه این سخن، خود امام(علیه السلام) به دلیل آن پرداخته که چرا انسانها از درک کنه ذاتش عاجز و ناتوانند؟ مى فرماید: «او کسى است که براى صفاتش حدّى نیست و توصیفى براى بیان اوصافش وجود ندارد، و نه وقت معیّنى و نه سرآمد مشخّصى براى ذات پاک اوست!» (اَلَّذى لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدّ مَحْدُود، وَ لا نَعْت(۶) مَوْجُود، و لا وَقْت مَعْدُود وَ لا اَجَل(۷) مَمْدُود). 🔹یعنى چگونه ما مى توانیم به کنه ذاتش برسیم در حالى که فکر ما بلکه تمام هستى ما محدود است و جز اشیاى محدود را درک نمى کند حال آن که ذات خدا از هر نظر نامحدود و صفات بى پایانش از ازل تا ابد را گرفته، نه حدّى دارد، نه توصیف قابل درکى و نه آغاز و نه پایانى. 🔹نه تنها ذات او که صفات او نیز نامحدود است. علمش نامحدود است و قدرتش بى پایان، چرا که همه اینها عین ذات نامحدود اوست. 🔹به تعبیر دیگر او هستى مطلق است و هیچ قید و شرطى ندارد و اگر قید و شرط و حدّ محدودى به ذاتش راه یابد مرکّب خواهد بود و مى دانیم که هر موجود مرکّبى ممکن الوجود است نه واجب الوجود. بنابراین واجب الوجود ذاتى است نامحدود در تمام جهات و به همین دلیل یکتا و یگانه و بى نظیر و بى مانند است زیرا دو وجود نامحدود از هر جهت، غیر ممکن است چرا که دوگانگى باعث محدویّت هر دو مى شود این یک، فاقد وجود دیگرى است و آن هم فاقد وجود این. (دقّت کنید) 🔹پس از اشاره اى که در جمله هاى سابق به صفات جمال و جلال خدا (صفات ثبوتى و سلبى) آمد، به گوشه اى از صفات فعل پروردگار اشاره کرده مى فرماید: «مخلوقات را با قدرتش آفرید و بادها را با رحمتش به حرکت درآورد و گسترش داد و لرزش و اضطراب زمین را به وسیله کوه ها برطرف ساخت» (فَطَرَ(۸) الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ(۹) بِالصُّخُورِ(۱۰) مَیَدانَ(۱۱) أرْضِهِ). 🔹تعبیرات بالا هر کدام ناظر به یک یا چند آیه قرآنى است: جمله «فَطَرَ الْخَلائِقَ بِقُدْرَتِهِ» ناظر است به آیه «فاطِرِ السَّمواتِ وَ الاَرْضِ» که در چندین سوره قرآن آمده(۱۲)و جمله «نَشَرَ الرِّیاحَ بِرَحْمَتِهِ» ناظر است به آیه «وَ هُوَ الَّذى یُرْسِلُ الرِّیاحَ بُشْرىً بَیْنَ یَدَىْ رَحْمَتِهِ;(۱۳) او کسى است که بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش فرستاد)». 🔹جمله سوّم اشاره دارد به آیه شریفه «وَ اَلْقى فِى الاَرْضِ رَواسِىَ اَنْ تَمیدَ بِکُمْ; در زمین کوه هایى افکند تا شما را نلرزاند».(۱۴) ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
🔹توصیه عارف بالله سید علی قاضی طباطبایی نسبت به زیارت و عزاداری سیدالشهدا علیه السلام @Nahjolbalaghe2