eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
#زیارت‌امین‌الله ⬇️⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ ✅شرح نامه اول نهج البلاغه 🍃مقدمه 🔹سید رضی متوفای ۴۰۶ هجری، بخشی از سخنان امیر المومنین(ع) ر
💥 ✅شرح و تفسیر نامه ۱/نهج البلاغه 🔹امام از مردم کوفه تجلیل می‌کند. تجلیل از مردم کوفه تا زمانی که همه علی(ع) را تنها گذاشته بودند و تنها آنان بودند که حضرت را یاری می‌کردند، ادامه پیدا کرد. تعبیرهای تند امام نسبت به مردم کوفه مربوط به سالهای بعد است که آنان از جنگ خسته می‌شوند و در یاری امام سستی به خرج می‌دهند. 🔹شهر بصره و کوفه به فرمان عمر بن خطاب خلیفه دوم ساخته شد تا خط مقدم جبهه جنگ اعراب با ایران و روم شود. بعدها این دو شهر نظامی محل اسکان جنگ‌آوران عرب پیروز در جبهه‌های جنگ با ایران و روم شد و امام بعد از جنگ جمل آن شهر را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزید. 🍃أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّی أُخْبِرُکُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّى یَکُونَ سَمْعُهُ کَعِیَانِهِ؛  🔹اما بعد. شما را از کار عثمان خبر مى‏دهم ، به گونه ‏اى که شنیدنش چون دیدن باشد. 🔹عایشه، معاویه و یارانشان علیه حکومت امیر المومنین(ع) تبلیغات گسترده‌ای به پا کرده بودند. آنها امام و هوادارانش را قاتلان عثمان معرفی می‌کردند و خواهان مجازات آنان بودند. به همین جهت امام برای روشن کردن اذهان عمومی تصمیم دارد تا به روشنگری بپردازد. تبلیغات معاویه برای مردم کوفه رنگی ندارد چون آنان با شامیان رابطه خوبی نداشتند. 🍃إِنَّ اَلنَّاسَ طَعَنُوا عَلَیْهِ فَکُنْتُ رَجُلاً مِنَ اَلْمُهَاجِرِینَ أُکْثِرُ اِسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ؛  🔹مردم بر عثمان خرده گرفتند و من که مردى از مهاجران بودم، همواره خشنودى او را مى‏خواستم و کمتر سرزنش مى‏کردم. 🔹منظور امام از مردم، بیشتر بزرگان از اصحاب پیامبر(ص) چون اباذر، عبد الله بن مسعود، عمار یاسر، محمد بن ابوبکر، طلحه، زبیر، عایشه، مردم کوفه به رهبری مالک اشتر و مردم مصر است که به عملکرد و بدعت‌های عثمان خرده می‌گرفتند. مهاجران به دلیل خویشاوندی که با عثمان داشتند و از سوی دیگر برای عثمان احترام قایل بودند زیرا او از اصحاب خاص پیامبر بود و با دو دختر پیامبر(ص) ازدواج کرده بود و به همین جهت به او «ذوالنورین» یعنی دارای دو نور می‌گفتند، سعی داشتند که کمتر با او درگیر شوند. 🍃وَ کَانَ طَلْحَةُ وَ اَلزُّبَیْرُ أَهْوَنُ سَیْرِهِمَا فِیهِ اَلْوَجِیفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا اَلْعَنِیفُ؛ 🔹 ولى طلحه و زبیر در باره عثمان شیوه دیگر داشتند و کمترین کارشان، تاختن بر او بود و نرمترین رفتارشان، رفتارى خشن بود. 🍃وَ کَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِیهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ؛ 🔹 بناگاه، عایشه بی تأمل بر او خشم گرفت. 🔹از عایشه نقل شده است که از عثمان به نعثل یعنی پیر خرفت تعبیر می‌کرده و به مردم ‌گفته است که نعثل را بکشید. 🍃فَأُتِیحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ؛ 🔹 و مردمى بر او شوریدند و مردم نیز او کشتند. 🔹امام به دو نکته انتقادی درباره طلحه و زبیر و عایشه اشاره می‌کنند. اول اینکه آنان خود را در جریان کشته شدن عثمان بی‌گناه دانسته و خواهان خونخواهی عثمان هستند با اینکه خود در این کار مشارکت داشتند و دوم اینکه آنها از مهاجران و با عثمان قوم و خویش بودند و انتظار می‌رفت که احترام عثمان را بیشتر از دیگران نگاه دارند، حال آنکه چنین نکردند. 🍃وَ بَایَعَنِی اَلنَّاسُ غَیْرَ مُسْتَکْرَهِینَ وَ لاَ مُجْبَرِینَ بَلْ طَائِعِینَ مُخَیَّرِینَ؛  🔹آنگاه مردم با من بیعت کردند نه از روى اکراه یا اجبار، بلکه به رضا و اختیار. 🔹بیعت اظهار تمایل به رهبری سیاسی بوده است که در میان اعراب رایج بوده است و نقش رای دادن در جهان امروز را ایفا می‌کرده است. حضرت توضیح می‌دهند که علی رغم تبلیغات اهل جمل مردم بعد از کشته شدن عثمان با من بیعت کردند و من را به عنوان رهبر سیاسی خود انتخاب کردند. این انتخاب کاملاً آزادانه بوده است و هیچ کس کسی را به این کار مجبور نکرده بود. احتمالا امام این سخن را از این جهت فرموده‌اند که طلحه و زبیر تبلیغ می‌کردند که بیعت ما با علی از روی اجبار بوده است. 🍃وَ اِعْلَمُوا أَنَّ دَارَ اَلْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا؛  🔹بدانید که سراى هجرت[مدینه] مردمش را از خود راند و مردم نیز از آنجا رفتند. 🔹این سخن امام اشاره دارد به اینکه مردم مدینه با یاران خود بد عمل کردند. آنها با مخالفت با سیاست‌های عادلانه من، مرا از خود راندند و تنها گذاشتند به طوری‌که من سالها در آزاد سازی این شهر به همراه رسول خدا(ص) جهاد کردم و مجبور شدم که از این شهر بیرون بیایم. سرزمینی که انسان نتواند در آن به اهداف انسانی خود جامه عمل بپوشاند لایق ماندن نیست. 🌱ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح و تفسیر نامه ۱/نهج البلاغه 🔹امام از مردم کوفه تجلیل می‌کند. تجلیل از مردم کوفه تا زمانی
✅ادامه شرح نامه ۱ 🍃وَ جَاشَتْ جَیْشَ اَلْمِرْجَلِ؛ 🔹 ناگاه، چون دیگى که بر آتش باشد. 🍃وَ قَامَتِ اَلْفِتْنَةُ عَلَى اَلْقُطْبِ؛ 🔹 جوشیدن گرفت و فتنه سر برداشت. 🔹امام توضیح می‌دهند که مدت زیادی از بیعت با امیر شما نگذشت که شورشها از هر سو آغاز شد و کینه‌های دیرین نسبت به من جوشیدن گرفت. کشور اسلامی را شورش فراگرفته است. 🍃فَأَسْرِعُوا إِلَى أَمِیرِکُمْ؛ 🔹 پس به سوى امیرتان بشتابید. 🍃وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِ ّکُمْ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ 🔹 و اگر خدا خواهد، براى جهاد با دشمن، به پیش تازید. 🔹گویا هل من ناصر ینصرنی امیر المومنین(ع) از درون این نامه بر قلب کوفیان نشست و حدود نه هزار نفر به یاری حضرتش شتافتند. پایان شرح نامه ۱ ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
▪️ ✨﴾﷽﴿✨ ✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ  /فاطر(5) 🍃اى مردم! وعده ى خداوندى حقّ است؛ پس زندگى دنيا شما را فريب ندهد و مبادا (شيطان) فريبكار شما را فريب دهد و به (كَرَم) خدا مغرور سازد. 🔹«غَرور» به كسى گفته مى شود كه بسيار فريبكار باشد و به دليل آيه ى بعد مراد از آن در اين جا شيطان است. شايد مراد از مغرور شدن به خدا در جمله «لا يغرّنّكم باللّه» اين باشد كه شيطان، انسان را به عفو و بخشش خدا مغرور سازد و يا از طريق تحريف، بدعت و سهل انگارى نسبت به احكام و قانون الهى، به تكرار گناه وادار كند. آغاز اين سوره درباره ى توحيد بود، آيه ى قبل درباره ى نبوّت و اين آيه درباره ى معاد است. مانند اين آيه در سوره ى لقمان آيه 33 نيز آمده است. 🔻- گروهى با زندگى مادّى و دنيوى فريب مى خورند، امّا گروهى زرق و برق دنيا آنان را گول نمى زند، بلكه شيطان فريبكار منحرفشان مى نمايد. «لا يغرنكم باللّه الغرور» - براى تربيت، بايد هشدارها تكرار شود. «فلا تغرنّكم - ولا يغرنكّم» - ايمان به معاد، بهترين وسيله ى بازدارنده از فريب دنيا است. «وعداللّه حقّ» - وعده هاى الهى حقّ است، ولى وعده هاى شيطان پوچ و فريبنده. «وعداللّه حقّ» ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 راه میانبر ❤️ راهی که خدا برای رسیدن به خودش پیشنهاد می‌دهد! #اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج ⬇️⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥دعای روز جمعه: ✨بِسْمِ اللهِ الْرَحمٰنِ الْرَحیٖم 🍃اَلحَمْدُ لِلّهِ الْاَوَّلِ قَبْلَ الْاِنْشاءِ وَالْاِحْياءِ، وَ الاْخِرِ بَعْدَ فَناءِ الْاَشْياءِ، 🍃اَلعَليمِ الَّذى لا يَنْسى مَنْ ذَكَرَهُ، وَ لا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَ لا يَخيبُ مَنْ دَعاهُ، وَ لا يَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَجاهُ. 🍃اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُكَ وَ كَفى بِكَ شَهيدً، وَ اُشْهِدُ جَميعَ مَلائِكَتِكَ، وَ سُكّانَ سَماواتِكَ، وَ حَمَلَةَ عَرْشِكَ، وَ مَنْ بَعَثْتَ مِنْ اَنْبِيائِكَ وَ رُسُلِكَ، وَ اَنْشَاْتَ مِنْ اَصْنَافِ خَلْقِكَ، 🍃اَنّى اَشْهَدُ اَنَّكَ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ، وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ وَ لا عَديلَ، وَ لا خُلْفَ لِقَوْلِكَ وَ لا تَبْديلَ، 🍃وَ اَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ، اَدّى ما حَمَّلْتَهُ اِلَى الْعِبادِ، وَ جاهَدَ فِى اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقَّ الْجِهادِ، وَ اَنَّهُ بَشَّرَ بِما هُوَ حَقٌّ مِنَ الثَّوابِ، وَ اَنْذَرَ بِما هُوَ صِدْقٌ مِنَ الْعِقابِ.  🍃اَللّهُمَّ ثَبِّتْنى عَلى دينِكَ ما اَحْيَيْتَنى، وَ لا تُزِغْ قَلْبى بَعْدَ اِذْ هَدَيْتَنى، وَ هَبْ لى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهّابُ، 🍃صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْنى مِنْ اَتْباعِه وَ شيعَتِه، وَ احْشُرْنى فى زُمْرَتِه، وَ وَفِّقْنى لِاَداءِ فَرْضِ الْجُمُعاتِ، وَ ما اَوْجَبْتَ عَلَىَّ فيها مِنَ الطّاعاتِ، وَ قَسَمْتَ لِاَهْلِها مِنَ الْعَطاءِ فى يَوْمِ الْجَزاءِ، اِنَّكَ اَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ.   🍃ذکر روز جمعه : اَللٰهُمـَ صَلِ عَلىٰ مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِلْ فَرَجَهُم🌷 🌺🌿 ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا