eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ ✨إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ  فاطر(6) 🍃بى گمان، شيطان دشمن شما است، پس شما نيز او را دشمن بگيريد؛ جز اين نيست كه او دار و دسته ى خود را فرا مى خواند تا از اصحاب دوزخ باشند. 🔹كلمه «سعير» به معناى آتش برافروخته، يكى از نام هاى دوزخ است. سابقه ى دشمنى شيطان با بشر ديرينه است: 🔸پدرمان آدم را از بهشت بيرون كرد. «كما اخرج أبويك»(554) 🔸او دشمنى است كه ديده نمى شود. «انّه يراكم هو و قبيله من حيث لا ترونهم»(555) 🔸او دشمن قسم خورده است. ««فبعزّتك...»(556) 🔸از هر سو به انسان حمله مى كند. ««من بين أيديهم و من خلفهم...»(557) 🔸وسيله ى او براى انحراف مردم، وعده ى فقر و امر به فحشاست. «الشيطان يعدكم الفقر و يأمركم بالفحشاء»(558) 🔸او جز با دوزخى كردن مردم راضى نمى شود. «يدعوا حزبه ليكونوا من اصحاب السعير» امام صادق عليه السلام فرمود: «اگر شيطان دشمن است، پس غفلت از او چرا؟»(559) ----- 554) اعراف، 27. 555) اعراف، 27. 556) ص، 82. 557) اعراف، 17. 558) بقره، 268. 559) تفسير نورالثقلين. 🔻- اگر دشمنى شيطان را جدّى نگيريم، فريب خواهيم خورد.«عدوّ فاتّخذوه عدوّا» 🔻- از برنامه ها و تشكّل هاى دشمن آگاه باشيم. «الشيطان... يدعوا حزبه» 🔻- شيطان براى انحراف مردم كمك مى گيرد، ما براى دعوت ديگران به حقّ چه مى كنيم؟ «الشيطان... يدعوا حزبه» •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• _ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از گل یاس
بسم رب شهدا موضوع کل یوم عاشورا وکل ارض... کار امام حسین (ع)فقط جنگ نبوده. استاد شهید سیدمحمدباقرصدر ای مؤمنان ای شیعیان حسین(ع) امام ووالای شما وقتی خونش جاری مشود،وقتی محرومیت رو حتی از اب فرات به جان میخرید،حال ان دنیابرایش فراهم بود،وقتی با هر قربانی جدیدی که هز فرزندان وخاندان خودمی داد،شادی وشادمانی در چهراش فزونی می یافت ،وقتی حتی فرزندشیر خوارشرا فداکردوان خواران اورا دردامان ایشان به قتل رساندند،وقتی زمین میخوردوسپس برمی خاست تا نبردراوپی گیردوقتی واپسین نفس های پاکش رابر زمین می کشید.... حسین ع درهمه این لحظه هافقط به عملیاتی جانبازانه نمی پرداخت،بلکه داشت امتی را می ساخت اراده ای راحفظ می‌کرد وبا تاریخ رسالت به پیش می رفت وجهادگران راه اسلام در هرزمان ومکان را رهبری می کرد اهل بیت (ع)مرزبانان حریم اسلام ،ص ۵۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معافیت از سوال قبر سئل النبی صلی الله علیه واله مابال المومنین یفتنون فی قبورهم الا الشهید؟ فقال؛کفی ببارقه السیوف علی راسه فتنه، از پیامبراکرم (ص)سئوال شد: چگونه است که همه مومنین در قبرمور سئوال وامتحان قرار میگیرند:مگر شهید؟ حضرت فرمود:امتحانی که درزیر برق شمشیرداده است برای او کافی است کن المعال،ج ۴ص ۴۰۷،حدیث ۱۱۱۳۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅ ادامه شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش۳/نهج‌البلاعه 🔹توضیح این که: خداوند به هر موجودى دو گونه ویژگى داد
💥 ✅شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش۳ 🔸نکته ❓۱ـ آیا اسم «عارف» بر خداوند اطلاق مى شود؟ 🔹بعضى از مفسّران نهج البلاغه در این مسأله تردید کرده اند که آیا مى توان خداوند  را توصیف به «عارف» نمود. 🍃سرچشمه این تردید در واقع دو چیز است: 🔹نخست این که به گفته «راغب» در «مفردات» معرفت و عرفان به معناى ادراک چیزى با  تفکّر و تدبّر در آثار آن است یا به تعبیرى دیگر، معرفت به دانشى گفته مى شود که  محدود است و از طریق تفکّر به دست مى آید و مسلّم است که علم خداوند چنین نیست. 🔸دیگر این که حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله)  نقل شده که مى فرماید: «اِنَّ لَهُ (تَعالى) تِسْعَةً و تِسْعینَ  اِسْماً مَنْ اَحْصاها دَخَلَ الْجَنَّةَ; براى خداوند نود و نه (۹۹) اسم  است هر کس آنها را شماره کند (و به آن ایمان و معرفت داشته باشد) داخل بهشت مى شود»  و اجماع علما بر این است که نام عارف از آن نود و نه (۹۹) اسم نیست.(۱۵) 🍂ولى یک بررسى اجمالى نشان مى دهد که این واژه، در روایات اسلامى بارها بر خداوند  اطلاق شده و علاوه بر نهج البلاغه که در این جا به صورت وصفى و در جاى دیگر به صورت  فعلى آمده، در اصول کافى نیز به طور متعدّد به کار رفته است.(۱۶) 🌷این نشان مى دهد که واژه معرفت گرچه در اصل، معناى محدودیّت و یا نیاز به تفکّر  و تدبّر در آن بوده، ولى بعداً بر اثر کثرت استعمال مفهوم وسیعترى پیدا کرده که بر  هر نوع علم و آگاهى گفته مى شود، هر چند زاییده تفکّر و اندیشه نباشد.و امّا در  مورد روایت مربوط به نود و نه (۹۹) اسم خداوند، باید گفت که هرگز از این روایت  محدود بودن نامهاى الهى به نود و نه (۹۹) استفاده نمى شود بلکه اینها در حقیقت صفات  برجسته و اسماى حسناى خداوند است و به همین دلیل در بعضى از روایات یک هزار نام  براى خدا آمده است و چه دلیلى از این بالاتر که على(علیه  السلام) که خود آگاه ترین فرد به اسماى و صفات خداوند است مطابق نقل  «نهج البلاغه» این نام یا مشتقّات آن را در مورد خداوند به کار برده است.  💥۲ـ چگونگى علم خداوند به موجودات قبل از ایجاد 🔹یکى از پیچیده ترین مسائل فلسفى و اعتقادى، مسأله «علم خداوند به موجودات، قبل  از ایجاد آنها» است. از یکسو مى دانیم خداوند از حوادث آینده آگاه است و در آیات  قرآن نیز مکرّر به آن اشاره شده و در عبارت فوق نیز آمده است. 🔹از سوى دیگر علم خداوند به اصطلاح «علم حصولى» نیست یعنى نقش و صورت ذهنى اشیا  در ذات او منعکس نمى شود; چرا که او مانند مخلوقات «ذهن» ندارد و علمش از طریق  انعکاسِ صورتِ موجودات نیست بلکه علم او «علم حضورى» است، یعنى وجود مخلوقات نزد او  حاضر است و مى دانیم علم حضورى در مورد اشیایى که هنوز به وجود نیامده معنا ندارد;  حتّى این اشکال درباره موجوداتى که در گذشته محو و نابود گشته اند نیز قابل طرح  است; اگر ما از آنها آگاه هستیم به خاطر صورتهاى ذهنى و خاطره هایى است که در درون  جان ما از آنها نقش بسته، امّا کسى که ذهن و خاطره و نقش درونى ندارد و ذات پاکش  محلّ حوادث نیست، چگونه مى تواند از آنها آگاه و باخبر باشد؟! 🌹به عنوان مثال: صورت فرعون و یارانش متلاشى شده است و تاریخ آنها نیز گذشته، ما  تنها مى توانیم تصویرى از آنها در ذهنمان حاضر کنیم امّا خداوند که علمش این گونه  نیست چگونه به آنها آگاهى دارد؟ ❓آیا مى توان گفت او نسبت به گذشته آگاه نیست؟ یا از آینده خبر ندارد؟ هرگز! 🔹پس اگر آگاه است چگونه آگاهى دارد؟ این مسأله پیچیده، فلاسفه و علماى کلام را سخت به تکاپو افکنده و پاسخهاى  متعدّدى براى آن اندیشیده اند که ما در این بحث مى توانیم اشاره هاى گذرایى به آن  داشته باشیم: 🔸۱ـ خداوند همیشه به ذات پاک خود که علّت همه اشیاست آگاه بوده و هست و به تعبیرى  دیگر ذات او نزد ذاتش، برترین حضور را دارد و این علم به ذات خویش یک علم اجمالى به  همه حوادث و موجودات عالم قبل از ایجاد و بعد از ایجاد است. 🔸توضیح این که اگر ما به علّت اشیا دقیقاً آگاهى داشته باشیم، این آگاهى موجب  آگاهى به نتیجه و معلول آنها نیز خواهد بود. چرا که هر علّتى تمام کمالات معلول و  بالاتر از آن را دارد و از آن جا که خداوند علّت همه اشیاست و به ذات خویش آگاهى  دارد و به همه اشیا نیز آگاه است و این در واقع یک نوع کشف تفصیلى است، نسبت به همه  آنها از طریق علم اجمالى. 🍃این سخن را مى توان به گونه دیگرى توضیح داد و گفت: حوادث گذشته هرگز به طور  کامل نابود نشده و آثارش در دل حوادث امروز وجود دارد. همچنین حوادث آینده از حوادث  امروز جدا نیست و دقیقاً با آن مربوط است و از آن سرچشمه مى گیرد. به این ترتیب  گذشته و حال و آینده، یک مجموعه زنجیره اى از علّت و معلول را به وجود مى آورد که  آگاهى بر هر یک از حلقه هاى آن، به معناى آگاهى از حلقه هاى قبل و بعد است. 🌱ادامه دارد‌... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅دعای روز شـنـبـه : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  ✨بِسْمِ اللَّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلا شَرِيكٍ وَ الْمَلِكُ بِلا تَمْلِيكٍ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ  ✨وَ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ وَ تَرْحَمَنِي بِصَدِّي [وَ صُدَّنِي] عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِي وَ تُوَفِّقَنِي لِمَا يَنْفَعُنِي مَا أَبْقَيْتَنِي وَ أَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِي وَ تَمْنَحَنِي السَّلامَةَ فِي دِينِي وَ نَفْسِي وَ لا تُوحِشَ بِي أَهْلَ أُنْسِي وَ تُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمْرِي كَمَا أَحْسَنْتَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ⚘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 💬زیارت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روز شنبه : ✨أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً إِلَهِي فَقَدْ أَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِراً تَائِباً مِنْ ذُنُوبِي، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِي يَا سَيِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِأَهْلِ بَيْتِكَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَ لِي، آنگاه سه بار بگو : إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🌸سپس بگو: أُصِبْنَا بِكَ يَا حَبِيبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِيبَةَ بِكَ حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْيُ وَ حَيْثُ فَقَدْنَاكَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ يَا سَيِّدَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ [الطَّيِّبِينَ] الطَّاهِرِينَ هَذَا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكَ وَ جَارُكَ فَأَضِفْنِي وَ أَجِرْنِي فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيَافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِي وَ أَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِكَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ. 🌸السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَ عَبَدْتَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَجَزَاكَ اللَّهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِيّا عَنْ أُمَّتِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ZiyaratAshoura.mp3
12.64M
✨﴾﷽﴿✨ 🎙 زیارت عاشورا (قرائت سریع) 🔺 ⏱مدت: ۱۳ دقیقه 🏴 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ 💔مصیبت شش ماهه را کامل نگویید! یکی از مصیبتهای بسیار عظیم سیدالشهدا علیه السلام،شهادت علی اصغر علیه السلام بوده... ✳️در روایات آمده که شهادت علی اصغر علیه السلام به حدی دل امام حسین را سوزاند که خدا بخاطر این مصیبت به او تسلیت گفت و ندا آمد: 🌸حسین...علی را به ما واگذار که در بهشت دایه ای برای شیردادن به او آماده است... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 🔆در محضر آیت الله فاطمی نیا: ✅آهای مردم!مصائبی که به اهل بیت وارد شده را ما باید به مردم بگوییم، اما به شرطی هیچ کس هیچ مصیبتی را نشنیده بود، ما دل را به دریا می زدیم همه مصیبت ها را بی پرده می گفتیم،ولی معمولا مردم مصیبت ها را می دانند. ⛔️بنا بر این مصیبت بی پرده خواندن درست نیست... ▪️هنگام مصیبت خواندن یک قدری پرده پوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید. 🔰من استادی داشتم، می گفت بعضی روضه ها را در تمام عمرم فقط یک بار خوانده ام آن هم در روز عاشورا! 🔴نمی گویم مصیبت نگو اما یک قدری پرده برداری کن. مصیبت شش ماهه را حتما کامل نگویید! 💥مواظب باشید! ▪️یک وقتی در نجف یک روضه خونی بوده، می گویند این روضه حضرت علی اکبر سلام الله علیه را خیلی تند خوانده بود، 💥بعد یکی از بزرگان با خبر شده بود که وجود نازنین حضرت زهراء سلام الله علیها ناراحت هستند و فرموده بودن: بگو انقدر دل ما را نسوزان! ☀️ باید توجه داشت که اهل بیت علیهم السلام به همه جا اشراف دارند و درضمن بسیار با محبت هستند و خواندن مصیبتهای مکشوف و بی پرده موجب رنجش و غمگینی آنها میشود. پس به این مسئله توجه کنید. 📙از بیانات استاد اخلاق،آیت الله فاطمی نیا اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه۲۶ /به يكي از ماموران زكات 🌾 #اخلاق‌كارگزاران‌مالياتي او را به ترس از خدا در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ #نهج_البلاغه 💠وای بر کسی که در پیشگاه خدا، فقرا و مساکین، و درخواست‌کنندگان و آنان که از حقشان محروم‌اند و بدهکاران و ورشکستگان و در راه ماندگان، دشمن او باشند و از او شکایت کنند. 📚 #نامه ۲۶ 🎤آیت‌الله‌جوادی‌آملی ⬇️⬇️ ⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🏴 🍃با سلام و احترام خدمت همه شما محبین و شیعیان مولا امیرالمومنین علیه‌السلام ▪️عزاداریهاتون در سوگ آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران با وفاشون مقبول درگاه حق ان شاءالله 🌷بزرگواران همه مطالب کتاب شریف نهج البلاغه ترجمه محمد دشتی شامل خطبه ها ،نامه ها و حکمتها در این کانال بار‌گزاری شده با ضمیمه فهرست لینکهای دسترسی آسان به هر کدوم از مطالب از همه شما عزیزان که همراه ما هستید نهایت تشکر و قدردانی می نمایم و از عموم دوستداران اهل بیت دعوت میشود برای مطالعه این کتاب ارزشمند به این کانال مراجعه فرمایند و در نشر مطالب اون به هر شکلی که میخواهند اقدام کنند اجرکم عندالله 🌺 ⬇️ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨ ✨الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ  فاطر(7) 🍃كسانى كه كفر ورزيدند، برايشان عذابى سخت است، و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود. 🔹- براى انجام يا ترك فرمان هاى الهى، حساب و كتابى در كار است. «كفروا لهم عذاب... آمنوا... لهم مغفرة» 🔹- براى حفظ روحيه ى خوف و رجا، بايد وعده و وعيد در كنار هم باشد. «عذاب شديد - اجر كبير» 🔹- عاقبت انديشى و توجّه به پايان كار، در تربيت مؤثّر است. «لهم عذاب - لهم مغفرة» 🔹- براى عذاب شدن، كفر كافى است، «كفروا لهم عذاب» ولى براى رسيدن به پاداش، علاوه بر ايمان، كار نيك نياز است. «آمنوا و عملوا الصالحات لهم مغفرة» 🔹- تا گناهان آمرزيده نشود، زمينه براى ورود به بهشت و دريافت پاداش فراهم نمى شود. «لهم مغفرة و اجر كبير» 🔹- ابتدا اتمام حجّت، سپس تهديد به كيفر. (آيات قبل اتمام حجّت بود و اين آيه اعلام كيفر و پاداش.) ⬇️⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥با چه نیتی به هیئت بریم❓ / #استادپناهیان ⬇️⬇️ ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
💥 ✅شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش۳ 🔸نکته ❓۱ـ آیا اسم «عارف» بر خداوند اطلاق مى شود؟ 🔹بعضى از مفسّران نهج
💥 ✅شرح و تفسیر خطبه ۱/بخش۳/نهج البلاغه 🍃به عنوان مثال اگر ما دقیقاً وضع هواى تمام کره زمین و عواملى را که سبب پیدایش  هواى فعلى است بدانیم و از تمام جزئیّات و رابطه علّت و معلولهاى آن آگاه باشیم،  مى توانیم دقیقاً از وضع هوا در هزاران سال قبل یا بعد آگاه شویم. 🍃چرا که پرونده گذشته و آینده در حال موجود است. امروز به طور دقیق بازتابى از  دیروز، و فردا بازتابى از امروز است و آگاهى کامل بر تمام جزئیّات امروز، به معناى  آگاهى کامل بر حوادث گذشته و آینده است. 🔹حال اگر به این حقیقت توجّه کنیم که خداوند سرچشمه اصلى همه حوادث دیروز و امروز  و فرداست و او به ذات پاک خویش علم دارد، باید بپذیریم که نسبت به حوادث آینده و  گذشته و امروز نیز آگاه است. البتّه هر موجودى هر اثرى دارد، به اذن و فرمان اوست،  ولى سنّت او بر این جارى شده که آثار و خواصّى به موجودات بدهد و هرگاه بخواهد از  آنها بازستاند.(۱۷) 🍃۲ـ راه دیگرى که براى پاسخ به این سؤال گفته مى شود این است که دیروز و امروز و  فردا، در مورد علم و آگاهى ما تصوّر مى شود چرا که ما وجود محدودى هستیم، ولى  درباره خداوندى که ذاتش نامحدود است، امروز و دیروز و فردا مفهوم ندارد، بلکه همه  اشیا و حوادث در ظرف خود، با تمام خصوصیّات و جزئیّات نزد او حاضرند. 🍃این سخن باریک و دقیق را مى توان با ذکر مثالى روشن ساخت: فرض کنید کسى در اتاقکى زندانى است که فقط روزنه کوچکى به خارج دارد. در حالى که  یک قطار شتر از مقابل این روزنه مى گذرد او نخست ناظر سر و گردن یک شتر و سپس کوهان  و بعد پاها و دم اوست و همچنین سایر شترهایى که در این قطارند. این کوچک بودن روزنه دید، سبب مى شود که او براى خود گذشته و آینده و ماضى و  مستقبل درست کند امّا براى کسى که بیرون این اتاقک است و بر پشت بام، در فضاى باز  ایستاده، به تمام بیابان نگاه مى کند، مطلب طور دیگرى است او همه قطار شتران را  یکجا مى بیند که در حال حرکتند. (دقّت کنید) 🌱ادامه دارد... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2