eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۲۶ الی ۲۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ بى جهت نیست که
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۲۶ الی ۲۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲۳ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱٠، صفحه ۱۵٠، ابواب الذبح، باب ۴۲، حدیث ۵ (جلد ۱۴، صفحه ۱۷۲، چاپ آل البیت). ۲۴ ـ خوشبختانه استاد گرانقدر امروز به آرزوى بالا رسیده است; زیرا فتوائى که در چند سال پیش صادر کردند که: حجاج قربانیان خود را در بلاد خویش قربانى کنند مورد استقبال بسیار قرار گرفت ـ گر چه تلاش هائى نیز در خنثى سازى آن گردید ـ اما اقبال مردم سبب شد دولت ها از جمله سعودى به فکر تهیه دستگاه هائى براى جمع، بسته بندى، نگهدارى و انتقال به نیازمندان بیفتد، در آغاز، فعالیت کمى در این راه صورت گرفت و از ایشان خواستند اکنون که قربانى از آن وضع خارج شده، فتوا را تغییر دهد ولى پس از تحقیق دریافتند که نسبت به قسمتى از قربانى ها وسائل آماده است، لذا از فتوا باز نگشتند. سرانجام دولت حجاز وسائلى را فراهم ساخت که کلیه قربانى ها را ذبح، آماده، بسته بندى، نگهدارى و سرانجام به نیازمندان رساند، و این آرزوى دیرینه استاد که در راه دستیابى به آن گام برداشت اکنون تحقق یافته است (وَ الْحَمْدُ لِلّهِ). رمى جمرات دومین فتوائى که استاد صادر کرده اند، درباره رمى جمرات است که هر ساله در اثر ازدحام زیاد جمعى کشته مى شوند، فتواى مذکور ـ که در جزوه هائى منتشر شده ـ چنین است: پرتاب سنگ و افتادن آن در محل جمرات کافى است، خواه به ستون ها اصابت کند یا خیر، واین فتوا در حج امسال براى مقلدان معظم له بسیار مؤثر بوده است، پیشنهادهائى نیز استاد در تنظیم امر رمى جمرات به مسئولان نموده، که اگر مورد عمل واقع شود از مشکلات و ضایعات این عمل بسیار خواهد کاست. به امید آن روز. ✍ پی نوشت: ۱۷ ـ بقره، آیه ۱۹۸. ۱۸ ـ تفسیر عیاشى ، طبق نقل تفسیر المیزان ، جلد ۲، صفحه ۸۶. ۱۹ ـ بحار الانوار ، جلد ۹۹، صفحه ۳۲. ۲٠ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۸، صفحه ۱۴ (جلد ۱۱، صفحه ۲۱، چاپ آل البیت). ۲۱ ـ نهج البلاغه ، بخش نامه ها، وصیت ۴۷. ۲۲ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۸، صفحه ۱۵ (جلد ۱۱، صفحه ۲۴، چاپ آل البیت). ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۳ بخش اول 🔸 بی اعتباری دنیا ↩️ سوم و چهارم اينکه: «آنچه از دنيا از دست رفته
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۳ بخش اول 🔸 بی اعتباری دنیا ✔️نکته: زهد در دنيا چيست؟ گاه تصوّر مى شود مفهوم زهد آن است که انسان به کلّى ترک دنيا گويد، و همچون راهبان در گوشه اى بخزد و از جامعه دورى گزيند; در حالى که اين معنا با روح اجتماعى اسلام هرگز نمى سازد و در روايات اسلامى، شديداً از آن نهى شده است. بنابراين، زهد مفهوم ديگرى دارد و آن ترک دلباختگى و دلدادگى و عشق بى قرار نسبت به دنيا، و عدم اسارت در چنگال زرق و برق آن است و اين همان سرمايه عظيمى است که اگر انسان فاقد آن باشد، آلوده انواع گناهان مى گردد و گاه دين و ايمان خود را بر سر متاع دنيا مى نهد. اين همان چيزى است که اميرمؤمنان(عليه السلام) درباره آن مى فرمايد: «إِنَّ مِنْ أَعْوَنِ الأَخْلاَقِ عَلَى الدِّينِ، الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا; از مهم ترين اخلاقى که انسان را بر حفظ دينش يارى مى دهد، زهد در دنياست».(8) امام صادق(عليه السلام) درباره آن مى فرمايد: «إِذَا تَخَلَّى الْمُوْمِنُ مِنَ الدُّنْيَا سَمَا، وَ وَجَدَ حَلاَوَةَ حُبِّ اللهِ; هنگامى که مؤمن از دنيا پرستى کناره گيرى کند، ترقّى و تکامل مى يابد و شيرينى محبّت خدا را مى چشد».(9) در حديث ديگرى مى خوانيم که على(عليه السلام) «جابربن عبدالله» را ديد که آه مى کشد! فرمود: «يَا جَابِرُ! عَلَىمَ تَنَفَسُّکَ؟! أَعَلَى الدُّنْيَا؟; براى چه آه کشيدى؟ بر دنيا؟» جابر عرض کرد: «آرى!» در اينجا امام(عليه السلام) تحليل جالبى درباره لذّت هاى دنيا بيان فرموده که لذّاتش يا در خوردنى است، يا نوشيدنى، يا لباس فاخر، يا لذّت جنسى، يا مرکب، يا بوى خوش، يا نغمه ها. سپس در تشريح آنها فرمود: «بهترين غذاها عسل است و آن چيزى جز (شيره گل هاى آميخته با) آب دهان مگسى نيست و شيرين ترين نوشيدنى ها آب است که چيزى است کم ارزش که بر سطح زمين جارى است و برترين لباس ها حرير است که از لعاب کرمى تهيّه مى شود و بهترين لذّات جنسى در زنان است و آن هم در محلّى از بدن او که آلوده ترين محل هاست و بهترين مرکب ها اسب است که در بسيارى از موارد قاتل انسان است و بهترين بوى خوش، مُشک است که از خون ناف حيوانى (آهوى خُتَن) گرفته مى شود جالب ترين نغمه ها، نغمه غناست که انسان را به گناه مى کشاند. اى جابر! چيزى که بهترين لذّاتش چنين است، از دست رفتنش جاى تأسف نيست.» جابر مى گويد: «بعد از شنيدن اين سخن، هرگز زرق و برق دنيا به فکر من خطور نکرد!(10)».(11) ✍ پی نوشت: 8. منهاج البراعه (شرح نهج البلاغه خويى)، جلد 7، صفحه 182. 9. همان مدرک. 10. بحارالانوار، جلد 75، صفحه 11. 11. سند خطبه: آنچه مرحوم سيّد رضى در اين خطبه آورده، بخش هايى است كه از يك خطبه مشروح تر گرفته شده است؛ لذا تعبير به منها و منها مى كند و به گفته محقّقان، قسمت هاى مختلف اين خطبه، در كتب زيادى كه قبل از نهج البلاغه نگاشته شده به طور پراكنده ديده مى شود؛ مانند: روضه كافى، تحف العقول، اصول كافى عيون الاخبار ابن قتبه و كتاب الفتن نعيم بن حمّاد خزاعى متوفّاى سال 228.(مصادر نهج البلاغه، جلد 2، صفحه 206)." ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏷ما را از یاورانش قرار ده! ☀️امام رضا علیه السلام : ✓ «در دعا براى حجة بن الحسن صلوات اللّه عليه،گفت : در كار او ما را به دلتنگى و تنبلى و سستى و ضعف مبتلا مفرما و ما را از كسانى قرار‌ده كه به وسيله آنان دينت را يارى مى‌رسانى». ⁙ «في الدِّعاءِ للحُجّةِ ابنِ الحَسَنِ صلواتُ اللّهِ علَيهِ: و لا تَبتَلِنا في أمرِهِ بالسَّأَمةِ و الكَسَلِ و الفَترَةِ و الفَشَلِ ، و اجعَلْنا مِمَّن تَنتَصِرُ بهِ لِدِينِكَ». 📚 بحار الأنوار ج٥ ص٣٣٥ ح٩٥
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و پنجاه و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 2⃣1⃣ ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ 12 ﻣﺮ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و پنجاه و دو 🔷 ↩️ ﻏﺪﻳﺮﻳﻪ 14 ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ (ﺹ) ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ ﺧﻢ، ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﻭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﺰﺭﮒ، ﺑﻪ ﺧﻄﺒﻪ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ، ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻦ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭﻳﻢ، ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺵ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ. ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ، ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻗﻮﻡ، ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺸﺎ ﭘﻴﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻴﺨﻲ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺩﺍﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﺑﻪ، ﺑﻪ ﭼﻮﻥ ﺗﻮﺋﻲ، ﻛﻪ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺷﺪﻱ. ﺷﮕﻔﺘﺎ ﻭ ﻋﺠﺒﺎ ﻭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﭼﻪ ﺷﮕﻔﺘﻴﻬﺎ ﺩﺍﺭﺩ، ﻛﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﻨﺪ. ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﭼﻪ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ؟ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺷﺨﺎﺹ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻃﻠﺒﻴﺪ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ؟ ﻭ ﭼﺮﺍ ﺁﻥ ﭘﻴﺮ ﻣﺮﺩ (ﺍﻧﺲ) ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﺍﺩ، ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﭼﻨﺎﻥ ﭘﻴﺮ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻡ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﻡ، ﻭ ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺑﻪ ﺑﻠﺎﺋﻲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻳﺪ، ﻛﻪ ﺩﺳﺘﺎﺭ، ﺳﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﻮﺩ. ﺩﺭ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺍﺧﻴﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻨﺎﺷﺪﻩ ﺭﺣﺒﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺷﺮﺡ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 185 - 166 ﻭ 195 - 191 ﺟﻠﺪ 1 ﮔﺬﺷﺖ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﻧﺰﺍﻋﻲ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺭ ﺍﻧﺲ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ " ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺷﻬﺎﺩﺕ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 74] ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺛﺮ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺭﺍ ﺩﻳﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا