قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و نه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ، ﭼﻪ ﻣﻲﮔﻮﺋﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺮﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻭﺍﻡ ﺍﻳﻤﻦ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻃﻠﺎﻕ ﻣﻲﺧﻮﺭﺩ. ﻃﻠﺎﻕ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺮﺩﻱ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ؟ ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮ ﺍﻭ ﻃﻠﺎﻗﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﺮ ﻋﺪﻡ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺁﻧﺎﻥ، ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻃﻠﺎﻕ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟ ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ ﻃﻠﺎﻕ ﻭﺍﻗﻊ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻨﻲ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﮕﻔﺘﻪ
ﺍﻧﺪ. ﺳﻴﺪ ﮔﻔﺖ. ﭘﺲ ﻧﻴﻚ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﻧﻈﺮ ﻛﻦ ﻛﻤﻴﺖ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺗﺎﺋﺒﻢ ﻭ ﺗﻮ ﺍﻱ ﺍﺑﺎ ﻫﺎﺷﻢ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﻭ ﻓﻘﻴﻪ ﺗﺮﻱ. ﺳﻴﺪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺳﻨﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺝ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﻣﺬﻫﺒﻲ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﺣﺠﺖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺧﻮﺩ، ﺻﺎﺣﺐ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﻋﻠﻢ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﻴﺰ، ﻳﺪ ﻃﻮﻟﺎﺋﻲ ﺩﺍﺷﺖ. ﻛﺘﺎﺏ " ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻟﻴﻤﻦ " ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ " ﺻﻔﺪﻱ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 49 ﺟﻠﺪ 1 " ﻭﺍﻓﻲ ﺍﻟﻮﻓﻴﺎﺕ " ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺳﺮﺷﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺳﻨﺖ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ، ﮔﻮﺍﻩ ﺭﺍﺳﺘﻴﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ
[جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 140]
ﻭﻱ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﻧﺼﻮﺹ ﻭ ﺗﺼﺮﻳﺤﺎﺕ ﺳﻨﺖ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻓﻀﻠﻴﺘﻲ ﻗﻮﻱ ﺗﺮ، ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺗﺮ ﻭ ﺣﺠﺘﻲ ﺭﺳﺎﺗﺮ ﺑﻮﺩﻩ، ﺳﻴﺪ ﺩﺭﺑﻪ ﺷﻌﺮ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﺁﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﺜﻞ ﺣﺪﻳﺚ " ﻏﺪﻳﺮ " ﻭ " ﻣﻨﺰﻟﺖ " ﻭ " ﺗﻄﻬﻴﺮ " ﻭ " ﻃﻴﺮ " ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻥ. ﺷﻌﺮ ﺳﻴﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻋﻮﺕ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺣﺪﻳﺚ ﻋﺸﻴﺮﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﺎﻡ
ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: ﻭ ﺍﻧﺬﺭ ﻋﺸﻴﺮﺗﻚ ﺍﻟﺎﻗﺮﺑﻴﻦ. ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺁﻏﺎﺯ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﺒﻮﺕ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ، ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺳﻴﺪ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺋﺪﻱ ﭼﻨﺪﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺳﺖ: ﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﭘﺪﺭﻡ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﺁﺭﻱ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﺋﻲ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻭ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺟﺎﻧﻢ ﻫﻤﻪ ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺑﺎﺩ، ﺍﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﺘﻘﻴﺎﻥ ﻭ ﺍﻣﻴﻦ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻋﻠﻢ ﺍﻭﻟﻲ! ﺍﻱ ﻭﺻﻲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ: ﺍﺣﻤﺪ ﻣﺼﻄﻔﻲ ﺍﻱ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺣﻮﺽ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻭﻟﻲ ﺗﺮ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻬﺪﻳﻦ ﺗﺮﻱ. ﺗﻮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭼﻬﻞ ﺗﻦ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻋﻤﻮ ﺯﺍﺩﻩﻫﺎ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﺗﺎ ﺩﻋﻮﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﺒﻴﻦ ﺍﻭ، ﺷﺪﻱ. ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﺴﺎﻟﻲ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺷﻴﺮ ﺧﻮﺍﺭﮔﻲ ﻭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺟﻨﻴﻨﻲ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺧﻠﻘﺖ ﺳﺮﺷﺘﻬﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ، ﻣﺎﻣﻮﻥ ﻭ ﺁﺑﺮﻭﻣﻨﺪ، ﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺣﺠﺎﺑﻲ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺫﻭ ﺍﻟﻌﺮﺵ ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺷﺘﻲ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه هفتم 📝 محور سخنرانی: ✔️ تکرار سن
08_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_22_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
42.88M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 جلسه هشتم
📝 محور سخنرانی:
✔️ منطقه شام؛ سرزمین مبارک و موعود بنیاسرائیل
✔️ شکلگیری دو جبهه متضاد در مورد حضرت عیسی (علیهالسلام):
✔️ مخالفان = این فرد حضرت عیسی (علیهالسلام) نبود زیرا به حکومت نرسید
✔️ موافقان = این فرد اصلا بشر نبود بلکه خدا بود که خودش را فدای بشر نمود
✔️ فقال الحسین (علیهالسلام): الآن انکسر ظهری و قلّت حیلتی…
✔️ حواریون و تحریف دین حضرت عیسی (علیهالسلام)
✔️ انجیل، قانون جدیدی نسبت به تورات ندارد بلکه قانون اصلی الهی همان تورات بوده است
✔️ وعده الهی: زنده ماندن حضرت عیسی (علیهالسلام) تا رفع تمام تهمتها و اختلافات در مورد ایشان
✔️ مروری بر سوره مبارکه صف و معرفی شخصیت جنگاور و محکم حضرت عیسی (علیهالسلام)
✔️ احتجاج حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام) با بنیاسرائیل و تکذیب ایشان
✔️ قرآن کریم خطاب به امت پیامبر اکرم (صلاللهعلیهوآله): شما برترین امت هستید چراکه امربهمعروف و نهیازمنکر میکنید
✔️ طراحی ترور حضرت عیسی (علیهالسلام) توسط یهودا در بیتالمقدس
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۳۱ الی ۴۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی سرنوشت غم انگیز
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۳۱ الی ۴۱
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ پس از آن به یکدیگر گفتند: اگر شما بشرى همانند خودتان را اطاعت کنید به طور قطع زیانکارید ! (وَ لَئِنْ أَطَعْتُمْ بَشَراً مِثْلَکُمْ إِنَّکُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ).
این کوردلان به این نکته توجه نداشتند که خودشان انتظار داشتند مردم در این وسوسه هاى شیطانى از آنان پیروى کنند و براى مبارزه با این پیامبر هم صدا شوند، اما با این حال، پیروى از کسى را که از کانون وحى کمک مى گیرد و قلبش به نور علم پروردگار روشن است، عیب مى شمردند و مخالف آزادى و حریت انسان!
* * *
از آن پس، به انکار معاد که همیشه قبول آن سدى بر سر راه خودکامگان و هوسرانان بود، پرداختند و گفتند: آیا این مرد به شما وعده مى دهد، هنگامى که مُردید، خاک و استخوان (پوسیده) شدید باز هم از قبرها بیرون مى آئید و حیات نوینى را آغاز مى کنید ؟! (أَ یَعِدُکُمْ أَنَّکُمْ إِذا مِتُّمْ وَ کُنْتُمْ تُراباً وَ عِظاماً أَنَّکُمْ مُخْرَجُونَ).
* * *
هیهات! هیهات! از این وعده هائى که به شما داده مى شود (وعده هاى بى اساس و تو خالى!) (هَیْهاتَ هَیْهاتَ لِما تُوعَدُونَ).
اصلاً مگر ممکن است انسانى که مُرد و خاک شد، و ذرات آن به هر سو پراکنده گشت، باز هم به زندگى باز گردد؟ چنین چیزى محال است محال!!
* * *
سپس با این سخن تأکید بیشترى بر انکار معاد کردند که: غیر از این زندگى دنیا چیزى در کار نیست، پیوسته گروهى از ما مى میرند و نسل دیگرى جاى آنها را مى گیرد، و بعد از مرگ، دیگر هیچ خبرى نیست! و ما هرگز برانگیخته نخواهیم شد ! (إِنْ هِیَ إِلاّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ).
* * *
سرانجام، به عنوان یک جمع بندى در اتهامى که نسبت به پیامبرشان داشتند چنین گفتند: او فقط مرد دروغگوئى است که بر خدا افترا بسته، و به همین دلیل، ما هرگز به او ایمان نخواهیم آورد ! (إِنْ هُوَ إِلاّ رَجُلٌ افْتَرى عَلَى اللّهِ کَذِباً وَ ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِینَ).
نه رسالتى از طرف خدا دارد، و نه وعده هاى رستاخیز او درست است، و نه برنامه هاى دیگرش، به همین دلیل، یک آدم عاقل به او ایمان نخواهد آورد.
* * *
هنگامى که غرور و طغیان آنها از حدّ گذشت، تمام پرده هاى حیا را دریدند، و بى شرمى در انکار رسالت، معجزات و دعوت انسان ساز پیامبرشان را به آخرین حدّ رساندند، و خلاصه، بر همه آنها اتمام حجت شد، این پیامبر بزرگ الهى رو به درگاه خدا کرده، گفت: پروردگارا! مرا در مقابل تکذیب هاى آنها
یارى کن (قالَ رَبِّ انْصُرْنِی بِما کَذَّبُونِ).
آنها هر چه توانستند گفتند و هر تهمتى خواستند زدند، تو مرا کمک فرما.
* * *
و از سوى پروردگار به او گفته شد: آنها به زودى از کار خود پشیمان خواهند گشت و میوه درخت تلخى را که نشانده اند خواهند چشید. (قالَ عَمّا قَلِیل لَیُصْبِحُنَّ نادِمِینَ).
اما زمانى پشیمان مى شوند که سودى ندارد و راه بازگشت بسته است.
* * *
و همین طور شد ناگهان صیحه آسمانى آنها را به حق زیر ضربات خود فرو گرفت (فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ بِالْحَقِّ).
صاعقه اى مرگبار با صدائى وحشت انگیز و مهیب فرود آمد، همه جا را تکان داد و در هم کوبید و ویران کرد، و اجساد بى جان آنها را روى هم ریخت، بقدرى سریع و کوبنده بود که حتى قدرت فرار از خانه هاشان پیدا نکردند و در درون همان خانه هایشان مدفون گشتند، چنان که قرآن در پایان این آیات مى گوید:
ما آنها را همچون خار و خاشاک در هم کوبیده شده، روى سیلاب قرار دادیم (فَجَعَلْناهُمْ غُثاءً).
دور باد از رحمت خداوند قوم ستمگر ! (فَبُعْداً لِلْقَوْمِ الظّالِمِینَ).
* * *
نکته ها:
۱ ـ زندگى پر زرق و برق و اثر شوم آن
در آیات فوق رابطه اى میان اتراف (زندگى اشرافى و پرناز و نعمت) و کفر و تکذیب لقاى پروردگار دیده مى شود، و به راستى چنین است; چرا که صاحبان این گونه زندگانى، معمولاً تمایل به آزادى بى قید و شرط براى هر گونه کامجوئى و بهره گیرى از لذائذ حیوانى دارند، و پر واضح است که قبول مراقبت الهى و همچنین دادگاه بزرگ رستاخیز، مانع مهمى در این راه است، هم آرامش وجدانشان را بر هم مى زند، و هم زبان مردم را به روى آنها باز مى کند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۸ 🌾 ثمره حلم و بردباری 🔹 بهترين ياور در برابر سفيهان: ↩️ آنچه مسلم است اين
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۹
🔸 نقاط ضعف عجيب اين انسان مغرور!
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه پرده از روى ضعف انسان برداشته و غرور و غفلت او را درهم مى شكند و نشان مى دهد كه در برابر تمام نقطه هاى قوت و توانايى هايى كه انسان دارد نقاط ضعف عجيبى را نيز داراست و در مجموع به شش نقطه از اين نقاط ضعف اشاره مى فرمايد، سه قسمت از درون انسان سرچشمه مى گيرد و سه قسمت از برون. امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه پرده از روى ضعف انسان برداشته و غرور و غفلت او را درهم مى شكند و نشان مى دهد كه در برابر تمام نقطه هاى قوت و توانايى هايى كه انسان دارد نقاط ضعف عجيبى را نيز داراست و در مجموع به شش نقطه از اين نقاط ضعف اشاره مى فرمايد، سه قسمت از درون انسان سرچشمه مى گيرد و سه قسمت از برون.
اما درباره سه قسمت اول مى فرمايد: «بيچاره فرزند آدم، سرآمد زندگى اش نامعلوم، عوامل بيمارى اش ناپيدا و اعمالش در جايى محفوظ است»; (مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ[1]: مَكْتُومُ الاَْجَلِ مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ).
آرى از يك سو نمى داند پايان عمر او در چه زمان و تاريخى است; شب مى خوابد از صبح خبر ندارد، صبح مى شود از عصر خبر ندارد. خواه پير باشد يا جوان يا كودك در هر لحظه احتمال فرا رسيدن مرگ وجود دارد.
و از سويى ديگر عوامل بيمارى در درون بدن او به صورت ناپيدا وجود دارد. به خصوص با كشفيات امروز كه مى گويند: در هر ساعت از طريق آبوهوا و غذا و پوست بدن ميكروب هايى وارد جسم انسان شده و در خون انسان شناور مى شوند. هر زمان كه بخشى از آن ها غلبه كنند انسان به يكى از بيمارى ها مبتلا مى شود.
دستگاه هاى بدن انسان اعم از دستگاه تنفس و قلب و كليه و عروق و مغز، همه آسيب پذيرند و در معرض انواع آفات و بيمارى ها قرار دارند. با اين حال چگونه انسان مى تواند به فرداى خود مطمئن باشد كه سالم است و توانا؟
از سوى سوم، هر عملى كه به جا مى آورد در نامه اعمال او ثبت مى شود و فرشتگان الهى مأمور حفظ اعمال او هستند. اضافه بر اين، زمين و زمان و اعضاى بدن او نيز همگى مأموريت ضبط اعمال او را دارند.
آيا چنين انسانى شايسته عنوان مسكين نيست كه امام(عليه السلام) فرموده است؟
آنگاه اشاره به عوامل بيرونى كرده و به چند نمونه ظاهراً كوچك آن كه مى تواند زندگى انسان را برهم زند اشاره مى كند، مى فرمايد: «پشه اى او را آزار مى دهد و گلوگير شدن (آب يا غذا) موجب مرگ اوست و عرق، او را متعفن و بدبو مى سازد»; (تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ، وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ).
«شرقة» اسم «مرة» از ماده «شَرَق» (بر وزن طرب) به معناى گلوگير شدن است.
آرى پشه اى كه گاه به آسانى به چشم نمى آيد و در گوشه و كنار در كمين انسان است كه بر بدن او بنشيند و با نيش خود بخشى از خون او را بمكد و خواب و استراحت را از او بگيرد. اضافه بر پشه هاى خطرناكى كه گاه مايه مرگ انسان اند يا بيمارى هايى را به او تحميل مى كنند.
از سويى ديگر مجراى تنفس و تغذيه انسان دقيقاً در كنار يكديگر قرار دارند. به هنگامى كه انسان مى خواهد غذايى ببلعد دريچه تنفس بسته مى شود و به هنگامى كه بلعيدن تمام شد باز مى شود. حال اگر آن دريچه كوچكى كه اين وظيفه را برعهده دارد دير بجنبد و مقدارى آب يا غذا وارد ريه شود اگر بسيار كم باشد با سرفه هاى شديد به خارج پرتاب مى شود و اگر زياد باشد حالت خفگى به انسان دست مى دهد و پايان عمر او فرامى رسد. همچنين اگر لقمه يا جرعه آب در آن فضا بايستد و حركت نكند راه نفس كشيدن را بر انسان مى بندد و اگر در مدت كوتاهى مشكل برطرف نشود مرگ به سراغ او مى آيد.
✍ پی نوشت:
[1]. در اين جمله «ابْنُ آدَمَ» مبتداى مؤخر است و «مِسْكِينٌ» خبر مقدم و تنوين مِسْكِينٌ گاه براى تخويف حذف مى شود.
↩️ ادامه دارد..
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
🔺 سستی ما، نیرومندی دشمن!
☀️ امام علی علیه السلام :
🔴 «هركه جدّيّتش سستى گيرد، دشمنش نيرومند گردد».
⁙ «مَن ضَعُفَ جِدُّهُ قَوِيَ ضِدُّهُ».
📚 غرر الحكم : ح ٨٠٣١
@Nahjolbalaghe2
مداحی آنلاین - عفت و مال حلال - استاد رفیعی.mp3
1.67M
#موعظه
✅ عفت و مال حلال!
🎙استاد رفیعی
@Nahjolbalaghe2