eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۸ 🌾 ثمره حلم و بردباری 🔹 بهترين ياور در برابر سفيهان: ↩️ آنچه مسلم است اين
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۱۹ 🔸 نقاط ضعف عجيب اين انسان مغرور! امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه پرده از روى ضعف انسان برداشته و غرور و غفلت او را درهم مى شكند و نشان مى دهد كه در برابر تمام نقطه هاى قوت و توانايى هايى كه انسان دارد نقاط ضعف عجيبى را نيز داراست و در مجموع به شش نقطه از اين نقاط ضعف اشاره مى فرمايد، سه قسمت از درون انسان سرچشمه مى گيرد و سه قسمت از برون. امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه پرده از روى ضعف انسان برداشته و غرور و غفلت او را درهم مى شكند و نشان مى دهد كه در برابر تمام نقطه هاى قوت و توانايى هايى كه انسان دارد نقاط ضعف عجيبى را نيز داراست و در مجموع به شش نقطه از اين نقاط ضعف اشاره مى فرمايد، سه قسمت از درون انسان سرچشمه مى گيرد و سه قسمت از برون. اما درباره سه قسمت اول مى فرمايد: «بيچاره فرزند آدم، سرآمد زندگى اش نامعلوم، عوامل بيمارى اش ناپيدا و اعمالش در جايى محفوظ است»; (مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ[1]: مَكْتُومُ الاَْجَلِ مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ). آرى از يك سو نمى داند پايان عمر او در چه زمان و تاريخى است; شب مى خوابد از صبح خبر ندارد، صبح مى شود از عصر خبر ندارد. خواه پير باشد يا جوان يا كودك در هر لحظه احتمال فرا رسيدن مرگ وجود دارد. و از سويى ديگر عوامل بيمارى در درون بدن او به صورت ناپيدا وجود دارد. به خصوص با كشفيات امروز كه مى گويند: در هر ساعت از طريق آبوهوا و غذا و پوست بدن ميكروب هايى وارد جسم انسان شده و در خون انسان شناور مى شوند. هر زمان كه بخشى از آن ها غلبه كنند انسان به يكى از بيمارى ها مبتلا مى شود. دستگاه هاى بدن انسان اعم از دستگاه تنفس و قلب و كليه و عروق و مغز، همه آسيب پذيرند و در معرض انواع آفات و بيمارى ها قرار دارند. با اين حال چگونه انسان مى تواند به فرداى خود مطمئن باشد كه سالم است و توانا؟ از سوى سوم، هر عملى كه به جا مى آورد در نامه اعمال او ثبت مى شود و فرشتگان الهى مأمور حفظ اعمال او هستند. اضافه بر اين، زمين و زمان و اعضاى بدن او نيز همگى مأموريت ضبط اعمال او را دارند. آيا چنين انسانى شايسته عنوان مسكين نيست كه امام(عليه السلام) فرموده است؟ آنگاه اشاره به عوامل بيرونى كرده و به چند نمونه ظاهراً كوچك آن كه مى تواند زندگى انسان را برهم زند اشاره مى كند، مى فرمايد: «پشه اى او را آزار مى دهد و گلوگير شدن (آب يا غذا) موجب مرگ اوست و عرق، او را متعفن و بدبو مى سازد»; (تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ، وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ). «شرقة» اسم «مرة» از ماده «شَرَق» (بر وزن طرب) به معناى گلوگير شدن است. آرى پشه اى كه گاه به آسانى به چشم نمى آيد و در گوشه و كنار در كمين انسان است كه بر بدن او بنشيند و با نيش خود بخشى از خون او را بمكد و خواب و استراحت را از او بگيرد. اضافه بر پشه هاى خطرناكى كه گاه مايه مرگ انسان اند يا بيمارى هايى را به او تحميل مى كنند. از سويى ديگر مجراى تنفس و تغذيه انسان دقيقاً در كنار يكديگر قرار دارند. به هنگامى كه انسان مى خواهد غذايى ببلعد دريچه تنفس بسته مى شود و به هنگامى كه بلعيدن تمام شد باز مى شود. حال اگر آن دريچه كوچكى كه اين وظيفه را برعهده دارد دير بجنبد و مقدارى آب يا غذا وارد ريه شود اگر بسيار كم باشد با سرفه هاى شديد به خارج پرتاب مى شود و اگر زياد باشد حالت خفگى به انسان دست مى دهد و پايان عمر او فرامى رسد. همچنين اگر لقمه يا جرعه آب در آن فضا بايستد و حركت نكند راه نفس كشيدن را بر انسان مى بندد و اگر در مدت كوتاهى مشكل برطرف نشود مرگ به سراغ او مى آيد. ✍ پی نوشت: [1]. در اين جمله «ابْنُ آدَمَ» مبتداى مؤخر است و «مِسْكِينٌ» خبر مقدم و تنوين مِسْكِينٌ گاه براى تخويف حذف مى شود. ↩️ ادامه دارد.. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 سستی ما، نیرومندی دشمن! ☀️ امام علی علیه السلام : 🔴 «هركه جدّيّتش سستى گيرد، دشمنش نيرومند گردد». ⁙ «مَن ضَعُفَ جِدُّهُ قَوِيَ ضِدُّهُ». 📚 غرر الحكم : ح ٨٠٣١ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ، ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻮﺋﻲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و یک 🔷 ↩️ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺯﻳﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺳﻴﺪ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻥ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺎﻓﺘﻢ: ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﻋﻠﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻛﻔﺮ ﺑﺴﺮ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ، ﺍﻭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﺰﺍﺭ ﻭ ﻣﻮﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﻫﻔﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﭘﺮ ﺧﻮﻑ ﻭ ﺧﻄﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﺒﺮﻱ ﺍﺯ [ ﺻﻔﺤﻪ 141] ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺘﺮﺳﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻨﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺳﺨﻨﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﻨﺪ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻲ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻲ ﻛﻢ ﻭ ﻛﺎﺳﺖ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﻭ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﺷﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﻮﺷﻴﺪﻧﺪ. ﻭ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺎﺳﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺻﺎﻋﻲ ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ ﺩﺍﺷﺖ، ﺳﻴﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺑﺮﺳﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺩﻋﻮﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. ﺍﻳﻨﻚ ﻛﺪﺍﻡ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻣﺮﺍ ﻣﻲ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﻧﺒﻮﺕ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ، ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﺁﻥ ﻓﺮﻳﺒﻜﺎﺭ (ﺍﺑﻮ ﻟﻬﺐ) ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺑﻴﺰﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﺮﮒ ﺑﺮ ﺗﻮ، ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﺋﻴﻦ ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻧﻲ. ﺳﭙﺲ ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ ﻭ ﺯﻭﺩ ﺭﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻠﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺗﺮ ﻭ ﺧﻮﺵ ﻧﺎﻡ ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﺨﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻴﺮﻱ ﺭﺳﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺗﻮ ﺑﺮ ﺣﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺗﻮﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ ﺧﺎﺋﺐ ﻭ ﺧﺎﺳﺮﻧﺪ. ﺁﺭﻱ ﻋﻠﻲ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﺷﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ، ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه هشتم 📝 محور سخنرانی: ✔️ منطقه شا
09_Be_Vaghte_Shaam_1403_05_23_Mashhad_Moghadas_Aminikhaah.ir.mp3
32.09M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 جلسه نهم 📝 محور سخنرانی: ✔️ اورشلیم؛ مهمترین شهر دنیا در زمان حاضر و محل درگیری بین ادیان ✔️ اهمیت قبه‌الصخره نزد یهود؛ محل قربانی هابیل و قابیل و ذبح حضرت اسحاق (علیه‌السلام) ✔️ فتح اورشلیم توسط مسلمانان در سال ۱۵ قمری و ساخت قبةالصخره ✔️ تخریب مسجدالاقصی و ساخت مجدد معبد سلیمان؛ مسئله اصلی اسرائیل در زمان حاضر ✔️ نژادپرستی و برتر دانستن خود در بین یهودیان؛ عامل رویگردانی مردم دنیا از ایشان ✔️ تصرف منطقه شام توسط کوروش‌کبیر در دوره هخامنشیان؛ تطابق ذوالقرنین با ایشان ✔️ غزه؛ کهن‌ترین شهر در تاریخ و نقطه درگیری هخامنشیان با اسکندر ✔️ خراب شدن فرهنگ فلسطینی در زمان حکومت یونانیان ✔️ترک امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر؛ عامل لعن شدن قوم بنی‌اسرئیل ✔️ تخریب مجدد معبد سلیمان در سال ۷۰ میلادی توسط لشکر روم ✔️ حمله روم به اورشلیم و کشتار یهودیان؛ پایان حکومت یهود بر شام تا به امروز ✔️ ایلیا، نام مسیحی و تاریخی شهر اورشلیم ✔️ نهم آو (ماه پنجم عبری)؛ نکبت‌ترین روز یهودیان و روز عزاداری ایشان ✔️ بن زکّای؛ موسس حوزه علمیه یهودیان و احیاگر ایشان ✔️ حمله ساسانیان به حکومت روم و پادشاهی مجدد ایرانیان بر اورشلیم ✔️ شهادت فرستاده‌ای مسیحی در شام در حالی که سر امام حسین (علیه‌السلام) را به آغوش داشت. @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۳۱ الی ۴۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ پس از آن به ی
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۳۱ الی ۴۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ لذا این گونه افراد یک باره طوق عبودیت پروردگار را از گردن بر مى دارند، و راه انکار مبدأ و معاد را پیش مى گیرند و به تعبیرى که در آیات فوق خواندیم مى گویند: زندگى همین است و بس و هیچ خبر دیگرى نیست و هر کس غیر این بگوید دروغگو است! دم غنیمت است و این چهار روزه عمر را باید خوش بود، از هر چمنى گلى باید چید و از هر وسیله لذتى، لذت جست! و این چنین خلافکارى ها و زشتى هاى اعمال خود را توجیه مى کنند. از این گذشته، فراهم ساختن چنان زندگى پر زرق و برق بدون غصب حقوق دیگران، و ظلم و ستم، معمولاً ممکن نیست، تا رسالت پیامبران و قیامت را انکار نکنند این راه براى آنها هموار نخواهد شد. و اینجاست که مى بینیم اکثریت کسانى که داراى چنین زندگى هستند، به همه چیز پشت پا مى زنند و با دیده تحقیر و انکار به همه چیز مى نگرند. این بینوایان کور دل، و اسیران چنگال هوا و هوس، از سایه اطاعت و لطف پروردگار بیرون مى روند، ولى طوق عبودیت هوا، هوس و شهوت را بر گردن مى نهند، و خود بنده بندگان دگر مى شوند، افکارى منحط، ارواحى آلوده، و دل هائى سیاه و تاریک دارند، دورنماى زندگى آنها شاید براى بعضى جالب باشد، اما از نزدیک وحشتناک است; چرا که نا آرامى حاصل از گناه و ترس از زوال نعمت ها و مرگ، فکر آنها را همواره در اضطراب فرو مى برد. * * * ۲ ـ تراب و عظام تراب به معنى خاک و عظام به معنى استخوان ها است، معمولاً بدن انسان نخست، تبدیل به استخوان هاى پوسیده، سپس خاک مى شود، بنابراین، جاى این سؤال باقى است که: چرا در آیه فوق، تراب بر عظام مقدم داشته شده است؟. این تعبیر، ممکن است اشاره به دو بخش مختلف بدن آدمى باشد، نخست، گوشت ها فرو مى ریزد و خاک مى شود، و استخوان ها سال ها بعد از آن باقى مى ماند، سپس مى پوسد و از بین مى رود. این احتمال، نیز قابل توجه است که تراب اشاره به نیاکان بسیار قدیم باشد که همگى خاک شدند، و عظام اشاره به پدران که استخوان هاى پوسیده آنها باقى است.(۲) * * * ۳ ـ غثاء چیست؟ در آیات فوق خواندیم: قوم ثمود بر اثر صیحه آسمانى همچون غثاء گشتند. غثاء در اصل به معنى گیاهان خشکیده اى است که به صورت بسیار در هم ریخته بر روى سیلاب قرار دارد، همچنین به کف هائى که روى دیگ در حال جوشیدن پیدا مى شود نیز، غثاء مى گویند. تشبیه اجساد بى جان آنها به غثاء ، اشاره به نهایت ضعف، ناتوانى، در هم شکستگى و بى ارزش بودن آنها است; چرا که خاشاک روى سیلاب، از هر چیز بى ارزش تر و سبک تر است، نه از خود اراده اى دارد و نه بعد از گذشتن و فرونشستن سیلاب، اثرى از آن باقى مى ماند. در مورد صیحه آسمانى، شرح مبسوطى در جلد نهم، صفحه ۱۶۴، ذیل آیه ۶۷ سوره هود داشتیم. البته این مجازات منحصر به قوم ثمود نبود، بلکه چند قوم گنهکار با همین عذاب الهى نابود شدند که شرح آن را در همانجا بیان کردیم. * * * ۴ ـ یک سرنوشت عمومى جالب این که: در آخرین جمله از آیات مورد بحث، مسأله را از صورت خصوصى بیرون آورده و به صورت یک قانون کلى و همگانى بیان مى کند، مى فرماید: دور باد قوم ستمگر از رحمت خدا . و این در حقیقت، نتیجه گیرى نهائى از کل این آیات است که آنچه در این ماجرا گفته شد، از انکار و تکذیب آیات الهى، و انکار معاد و رستاخیز، و نتیجه دردناک آنها، مخصوص جمعیت و گروه معینى نیست، بلکه همه ستمگران را در طول تاریخ شامل مى شود. ✍ پی نوشت: ۲ ـ تفسیر روح المعانى ، ذیل آیات مورد بحث. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2