قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙 خطبه ۹۰(اشباح) 4⃣جلسه پنجم 🌥آسمان پر از اسرار و اخبار و ملک @N
شرح_صوتی_خطبه_۹۰_جلسه_۶_(اشباح).mp3
8.26M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه
🎙 خطبه ۹۰(اشباح)
6⃣ جلسه ششم
🌥آسمانها پر از فرشته و ملک است
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
✍ امام على عليه السلام:
هر كه بهترين خصلت او ادبش نباشد، كمترين حالت او تباهى است
📚غررالحكم حدیث8980
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
🔹تکرار یک عمل عادتها رو میسازه
🎥استاد عالی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و بیست و سوم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺁﻧ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و بیست و چهارم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ﭘﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺗﺼﺮﻑ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺠﺎﻣﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺖ ﺍﻭﻟﻲ (ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ) ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻏﻴﺮﺵ، ﻭ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ، ﻳﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻣﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﻔﺘﺮﺽ ﺍﻟﻄﺎﻋﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﺒﻌﻮﺙ، ﺑﺎﻣﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﺵ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻣﺮ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻣﻴﻞ ﺷﺨﺼﻲ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩ
ﺳﺨﻨﻲ ﻧﻤﻴﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﻭﺣﻲ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻭ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: ﻣﺘﻮﻟﻲ ﺍﻣﺮ، ﻛﻪ ﺍﺑﻮﺍﻟﻌﺒﺎﺱ ﻣﺒﺮﺩ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻮﻟﻲ ﺑﺸﻤﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻲ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ " ﮔﻮﻳﺪ: ﻭﻟﻲ ﻭ ﻣﻮﻟﻲ ﺩﺭ ﻣﻌﻨﻲ ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺑﺨﻠﻖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻣﺘﻮﻟﻲ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﻭﺍﺣﺪﻱ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ " ﺍﻟﻮﺳﻴﻂ " ﻭ ﻗﺮﻃﺒﻲ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺹ 232 ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ: " ﺑﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ " ﻭ ﺍﺑﻦ ﺍﺛﻴﺮ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 4 " ﺍﻟﻨﻬﺎﻳﻪ " ﺹ 246، ﻭ ﺯﺑﻴﺪﻱ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 10 " ﺗﺎﺝ ﺍﻟﻌﺮﻭﺱ " ﺹ 398، ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ " ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻌﺮﺏ " ﺹ 20 (ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ) ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺳﺖ ﺣﺪﻳﺚ: " ﺍﻳﻤﺎ ﺍﻣﺮﺍﻩ ﻧﻜﺤﺖ ﺑﻐﻴﺮ ﺍﺫﻥ ﻣﻮﻟﻴﻬﺎ ﻓﻨﻜﺎﺣﻬﺎ ﺑﺎﻃﻞ " ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ: " ﺑﻐﻴﺮ ﺍﺫﻥ ﻭﻟﻴﻬﺎ " ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ: " ﻣﺘﻮﻟﻲ ﺍﻣﺮﻫﺎ "، ﻭ ﺑﻴﻀﺎﻭﻱ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: "... ﻣﺎ ﻛﺘﺐ ﻟﻨﺎ ﻫﻮ ﻣﻮﻟﻴﻨﺎ " (ﺳﻮﺭﻩ ﺗﻮﺑﻪ) ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 1 ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺹ 505، ﻭ ﺩﺭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻭ ﺍﻋﺘﺼﻤﻮﺍ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﻫﻮ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ " (ﺳﻮﺭﻩ ﺣﺞ) ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 114، ﻭ ﺩﺭ
ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ " (ﺳﻮﺭﻩ ﺗﺤﺮﻳﻢ) ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 2 ﺹ 530 ...
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۷۸ الی ۸۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️گر چه مفسرا
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۷۸ الی ۸۱
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️۲ ـ امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید: قِیامُ اللَّیْلِ مَصَحَّةٌ لِلْبَدَنِ وَ مَرْضاةٌ لِلْرَّبِّ:عَزَّوَجَلَّ وَ تَعَرُّضٌ لِلْرَّحْمَةِ وَ تَمَسُّکٌ بِأَخْلاقِ الْنَّبِیِّیْنِ:
قیام شب موجب صحت جسم، خشنودى پروردگار، در معرض رحمت قرار گرفتن و تمسّک به اخلاق پیامبران است .(۱۲)
۳ ـ امام صادق(علیه السلام) به یکى از یارانش فرمود: لاتَدَعْ قِیامَ اللَّیْلِ فَإِنَّ الْمَغْبُونَ مَنْ حُرِمَ قِیامَ اللَّیْلِ:
دست از قیام شب برمدار، مغبون کسى است که از قیام و عبادت شب، محروم گردد .(۱۳)
۴ ـ رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: مَنْ صَلّى بِاللَّیْلِ حَسُنَ وَجْهُهُ بِالنَّهارِ:
کسى که نماز شب بخواند، صورت (و سیرتش) در روز نیکو خواهد بود .(۱۴)
حتى در بعضى از روایات، مى خوانیم: این عبادت به قدرى اهمیت دارد که جز پاکان و نیکان موفق به آن نمى شوند!
۵ ـ مردى نزد امیر مؤمنان(علیه السلام) آمده عرض کرد، من از نماز شب محروم شدم، فرمود: أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیَّدَتْکَ ذُنُوبُکَ:
تو کسى هستى که گناهانت تو را به بند کشیده است !(۱۵)
۶ ـ در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: إِنَّ الرَّجُلَ لَیَکْذِبُ الْکَذِبَةَ وَ یُحْرَمُ بِها صَلاةَ اللَّیْلِ فَإِذا حُرِمَ بِها صَلاةَ اللَّیْلِ حُرِمَ بِهَا الرِّزْقَ:
انسان گاهى دروغ مى گوید، و سبب محرومیتش از نماز شب مى گردد، هنگامى که از نماز شب محروم شد، از روزى (و مواهب مادى و معنوى) نیز محروم مى شود .(۱۶)
۷ ـ با این که: مى دانیم کسى همچون على(علیه السلام) هرگز نماز شب را ترک نمى کرد، در عین حال اهمیت موضوع تا آن پایه است که پیامبر(صلى الله علیه وآله) در وصایایش به او فرمود: أُوصِیکَ فِی نَفْسِکَ بِخِصال ـ فَاحْفَظْها ـ ثُمَّ قالَ اللّهُمَّ أَعِنْهُ... وَ عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ وَ عَلَیْکَ بِصَلاةِ اللَّیْلِ!:
تو را به امورى سفارش مى کنم همه را حفظ کن ـ سپس عرض کرد: خداوندا! او را بر انجام این وظائف یارى فرما ـ تا آنجا که فرمود: بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب بر تو باد به نماز شب !(۱۷)
۸ ـ پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به جبرئیل فرمود: مرا پند ده! جبرئیل، گفت: یا مُحَمَّدُ! عِشْ ما شِئْتَ فَإِنَّکَ مَیِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإِنَّکَ مُفارِقُهُ وَ اعْمَلْ ما شِئْتَ فَإِنَّکَ مُلاقِیهِ، وَ اعْلَمْ أَنَّ شَرَفَ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیْلِ وَ عِزُّهُ کَفُّهُ عَنْ أَعْراضِ النّاسِ:
اى محمّد! هر چه مى خواهى عمر کن، اما بدان که سرانجام خواهى مرد، و به هر چه مى خواهى دل ببند، اما بدان! سرانجام از آن جدا خواهى شد، و هر عملى مى خواهى انجام ده! ولى بدان! سرانجام، عملت را خواهى دید، و نیز بدان که شرف مؤمن نماز شب او است، و عزّتش، خوددارى از ریختن آبروى مردم .(۱۸)
این اندرزهاى ملکوتى جبرئیل که همه حساب شده است، نشان مى دهد: نماز شب آن چنان شخصیت، تربیت، روحانیت و ایمانى به انسان مى دهد که: مایه شرف و آبروى او است، همان گونه که ترک مزاحمت نسبت به مردم، سبب عزّت خواهد شد
۹ ـ امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: ثَلاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ الْمُؤْمِنِ وَ زِینَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الاْ خِرَةِ الصَّلاةُ فِی آخِرِ اللَّیْلِ وَ یَأْسُهُ مِمّا فِی أَیْدِی النّاسِ وَ وَلایَةُ الاْ ِمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّد:
سه چیز است که مایه افتخار مؤمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز در آخر شب، بى اعتنائى به آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) .(۱۹)
۱٠ ـ از همان امام(علیه السلام)، نقل شده که فرمود: هر کار نیکى که انسان با ایمان انجام مى دهد، پاداشش در قرآن صریحاً آمده، جز نماز شب که خداوند، به خاطر اهمیت فوق العاده اش آن را با صراحت بیان نفرموده، همین قدر فرموده است:
تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ. فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُن جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ:
آنها شب هنگام از بسترها برمى خیزند و پروردگارشان را با بیم و امید، مى خوانند و از آنچه به آنها روزى داده ایم انفاق مى کنند، اما هیچ کس نمى داند خداوند چه پاداش هائى که موجب روشنى چشم ها مى شود، در برابر اعمالشان قرار داده است .(۲٠)
✔️پی نوشت:
۱۲ و۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ ـ بحار الانوار ، جلد ۸۷، صفحات ۱۴۲ تا ۱۴۸.
۱۷ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۵، صفحه ۲۶۸ (جلد ۸، صفحه ۱۴۵ چاپ آل البیت).
۱۸ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۵، صفحه ۲۶۹ (جلد ۸، صفحه ۱۴۵ چاپ آل البیت).
۱۹ و ۲٠ ـ بحار الانوار ، جلد ۸۷، صفحه ۱۴٠.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۰ ✅ ارزش شکر و خویشتنداری 🔹زينت فقر و غنا: اين گفتار حكيمانه در جلد دوازدهم ا
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۴۱
🔻روز اجراى عدل بر ستمگران:
همانگونه كه در ذكر سند اين كلام حكيمانه اشاره شد پيش از اين نيز با تفاوتى تحت شماره 241 آمده در آنجا چنين ذكر شده بود: «يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ!». درواقع كلام حكيمانه مورد بحث مى تواند شرحى بر روايت 241 باشد، زيرا در آنجا گفته شده بود «يوم المظلوم» در اينجا مى فرمايد: «يوم العدل» بنابراين منظور از روز مظلوم، روز اجراى عدالت است نسبت به ظالم و گرفتن انتقام مظلوم از ستمگر و همانگونه كه در آنجا اشاره كرديم درباره اين روز، خواه روز عدالتش ناميم يا روز مظلوم، دو احتمال هست: نخست اينكه منظور از آن روز رستاخيز است كه بسيارى از شارحان نهج البلاغه آن را پذيرفته اند و در اين صورت شدت اين روز نسبت به روز ظلم و جور آشكار است؛ دنيا و ستمهاى ستمگران هرچه باشد به سرعت مى گذرد؛ اما مجازات آنها در قيامت پايدار وبرقرار است. هم ازنظر طول زمان بيشتر است و هم ازنظر كيفيت مجازات الهى، شديدتر.
تفسير ديگر اينكه منظور از روز اجراى عدالت اعم از دنيا و آخرت است، زيرا تاريخ نشان مى دهد كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا به مجازاتهاى سختى گرفتار شده اند و حتى در عمر كوتاه خود نيز بارها صحنه آن را ديده ايم كه اگر آن را جمع آورى كنيم كتابى مى شود.
با توجه به مطلق بودن كلمه «عدل» تفسير دوم مناسبتر به نظر مى رسد به خصوص اينكه جور در دنيا واقع مى شود و اگر عدل هم در دنيا باشد تناسب بيشترى دارد و مى دانيم كه مجازاتهاى ظالمان در دنيا مانع از مجازات آنها در آخرت نيست و بايد كفاره ظلم خود را هم در دنيا بدهند و هم در آخرت، بنابراين كلام حكيمانه پيشگفته، مفهوم عامى دارد كه دنيا و آخرت، هر دو را فرا مى گيرد. بنابر آنچه گفته شد جمله «يَوْمَ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ» نيز شرح «يَوْمَ الظّالِمُ عَلَى الْمَظْلُومِ» است؛ يعنى روز ظلم ظالم نسبت به مظلوم.
اميرمؤمنان على عليه السلام در سخنان ديگرش نيز با تعبيرات ديگرى به اين حقيقت اشاره كرده مى فرمايد: «لِلظَّالِمِ غَداً يَكْفِيهِ عَضُّهُ يَدَيْه؛ ظالم فردايى دارد كه هر دو دست خود را با دندان مى گزد و همين براى او كافى است».
از آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى نيز استفاده مى شود كه خدا در همين دنيا ظالمانى بر ظالمان ديگر مسلط مى كند كه از آنها انتقام بگيرند. امام باقر عليه السلام در حديثى مى فرمايد: «مَا انْتَصَرَ اللهُ مِنْ ظالِمٍ إِلّا بِظالِمٍ وَذلِکَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ : (وَكَذَلِکَ نُوَلِّى بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضا)؛ خداوند از ظالمان به وسيله ظالمان انتقام مى گيرد واين همان است كه در قرآن فرمود: اينگونه بعضى از ظالمين را بر بعضى مسلط مى كنيم».
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
✍امام على عليه السلام:
ما سَألتُ ربِّي أولادا نُضْرَ الوَجهِ، و لا سَألتُهُ وَلَدا حسَنَ القامَةِ، و لكنْ سَألتُ ربِّي أولادا مُطِيعِينَ للّه ِ وَجِلِينَ مِنهُ؛ حتّى إذا نَظَرتُ إلَيهِ و هُو مُطيعٌ للّه ِ قَرَّت عَيني
من از پروردگار خود، نه فرزندانى زيبا رو خواستم و نه فرزندى خوش قد و قامت، بلكه از پروردگارم فرزندانى خواستم كه فرمانبردار خدا باشند و از او بترسند تا وقتى به او نگاه كردم و ديدم از خداوند فرمان مى برد شاد شوم
ميزان الحكمه ج13 ص482
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و بیست و چهارم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ﭘﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﺨﺼﻲ ﺩﺭ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و بیست و پنجم
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
ﻭ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﺴﻌﻮﺩ ﻋﻤﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ " ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ (ﺳﻮﺭﻩ ﺗﺤﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺭﺍﺯﻱ) ﺟﻠﺪ 8 ﺹ 183 ﻭ ﺩﺭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻫﻲ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ "، ﻭ ﺭﺍﻏﺐ ﺩﺭ " ﻣﻔﺮﺩﺍﺕ " ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﺯﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﻭﺍﺟﻜﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﻮﻟﻲ، ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﻮﻟﻲ (ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ) ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ: ﻗﻴﺎﻡ ﺑﺎﻣﻮﺭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺖ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻴﻨﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ، ﺍﺑﻦ ﻋﻢ ﻭ ﻣﻌﺘﻖ، ﻣﻮﻟﻲ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ (ﻣﻮﻟﻲ) ﺍﺳﻢ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ (ﺍﻣﺮﻱ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ (ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﻣﻴﺸﻮﺩ) ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺪﺍ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ، ﻭ ﺯﻣﺨﺸﺮﻱ ﺩﺭ " ﻛﺸﺎﻑ " ﻭ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻌﺒﺎﺱ، ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﺷﻴﺒﺎﻧﻲ ﻛﻮﺍﺷﻲ- ﻣﺘﻮﻓﺎﻱ ﺳﺎﻝ 680 ﺩﺭ ﺗﻠﺨﻴﺼﺶ، ﻭ ﻧﺴﻔﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﺍﻧﺖ ﻣﻮﻟﻴﻨﺎ "، ﻭ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻱ ﺩﺭ " ﻏﺮﻳﺐ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ " ﺩﺭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﺍﻧﺖ ﻣﻮﻟﻴﻨﺎ " ﻭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻓﺎﻋﻠﻤﻮﺍ ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ " ﻭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻫﻲ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ "، ﻭ ﻗﺴﻄﻠﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 315 ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺑﺨﺎﺭﻱ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ-
ﺩﺭ ﻗﻮﻝ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ " ﺍﻧﺎ ﻣﻮﻟﺎﻩ " ﮔﻮﻳﺪ: " ﺍﻱ: ﻭﻟﻲ ﺍﻟﻤﻴﺖ ﺍﺗﻮﻟﻲ ﻋﻨﻪ ﺍﻣﻮﺭﻩ "- ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ (ﺟﻠﺎﻟﻴﻦ) ﺩﺭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﺍﻧﺖ ﻣﻮﻟﻴﻨﺎ "، ﻭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻓﺎﻋﻠﻤﻮﺍ ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻮﻟﻴﻜﻢ " ﻭ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: " ﻟﻦ ﻳﺼﻴﺒﻨﺎ ﺍﻟﺎ ﻣﺎ ﻛﺘﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﻟﻨﺎ ﻫﻮ ﻣﻮﻟﻴﻨﺎ " ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ- ﺍﻭﻟﻲ- ﺟﺪﺍﺋﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺧﺎﺻﻪ ﺑﻤﻌﻨﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۷۸ الی ۸۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️۲ ـ امیر مؤ
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیات ۷۸ الی ۸۱
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
البته نماز شب، آداب فراوانى دارد، ولى بد نیست ساده ترین صورت آن را در اینجا بیاوریم تا عاشقان این عمل روحانى بتوانند بهره بیشتر گیرند.
نماز شب به طور کاملاً ساده، یازده رکعت است که به ترتیب ذیل به سه بخش تقسیم مى شود:
الف ـ چهار نماز دو رکعتى که مجموعاً هشت رکعت مى شود، و نامش نافله شب است.
ب ـ یک نماز دو رکعتى که نامش نافله شفع است.
ج ـ یک نماز یک رکعتى که نامش نافله وتر است، و طرز انجام این نمازها درست همانند نماز صبح مى باشد، ولى اذان و اقامه ندارند، و قنوت وتر را هر چه طولانى تر بخوانند بهتر است.(۲۱)
* * *
۲ ـ مقام محمود چیست؟
مقام محمود چنان که از لفظش پیداست، و قبلاً اشاره شد معنى وسیعى دارد که شامل هر مقامى که درخور ستایش باشد مى شود، ولى مسلماً در اینجا اشاره به مقام ممتاز و فوق العاده اى است که براى پیامبر در سایه عبادت هاى شبانه و نیایش در دل سحر، حاصل مى شده است.
معروف در میان مفسرین ـ چنان که سابقاً گفتیم ـ این است که: این مقام، همان مقام شفاعت کبراى پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.
این تفسیر در روایات متعددى نیز وارد شده است:
در تفسیر عیاشى از امام باقر(علیه السلام) یا امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که: در تفسیر جمله عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً فرمود: هِىَ الْشَّفاعَةُ .
بعضى از مفسران، کوشش کرده اند: از مفهوم خود آیه، این حقیقت را دریابند. آنها معتقدند:
جمله عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ دلیل بر این است: این مقامى است که خدا در آینده به تو خواهد داد. مقامى است، که ستایش همگان را برمى انگیزد، زیرا سودش به همگان مى رسد، (چرا که محمود در جمله بالا مطلق است و هیچ گونه قید و شرطى ندارد).
از این گذشته، حمد و ستایش در برابر یک عمل اختیارى است، و چیزى که واجد همه این صفات باشد، چیزى جز شفاعت عامه پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیست.(۲۲)
این احتمال نیز وجود دارد که: مقام محمود همان نهایت قرب به پروردگار است که یکى از آثارش، شفاعت کبرى مى باشد (دقت کنید).
گر چه مخاطب در این آیه، ظاهراً پیامبر(صلى الله علیه وآله) است، ولى از یک نظر، مى توان حکم آن را تعمیم داده گفت: همه افراد با ایمان که برنامه الهى روحانى تلاوت و نماز شب را انجام مى دهند، سهمى از مقام محمود خواهند داشت، و به میزان ایمان و عمل خود، به بارگاه قرب پروردگار، راه خواهند یافت، و به همان نسبت مى توانند شفیع و دستگیر واماندگان در راه شوند.
زیرا مى دانیم: هر مؤمنى در شعاع ایمان خود، از مقام شفاعت برخوردار خواهد بود، ولى مصداق اَتَمّ و اکمل این آیه، شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) است.
* * *
۳ ـ عوامل سه گانه پیروزى
غالباً در میدان هاى مبارزه حق و باطل، لشکر باطل از عده و عده بیشترى برخوردار است، و در عین حال، لشکر حق با کمى نفرات و کمبود وسائل ظاهرى از پیروزى هاى چشمگیرى برخوردار مى شود، که نمونه هاى آن را در جنگ هاى اسلامى بدر و احزاب و حنین و مانند آن، و همچنین در عصر خود ما در انقلاب هاى پیروزمند ملت هاى مستضعف در برابر ابرقدرت هاى مستکبر مشاهده مى کنیم.(۲۳)
✔️پی نوشت:
۲۱ ـ جمعى از فقهاء احتیاط کرده اند که: در نماز شفع، قنوت نخوانند و یا به قصد رجاء بخوانند.
۲۲ ـ المیزان ، جلد ۱، صفحه ۱۷۸.
۲۳ ـ اشاره به جنگ تحمیلى عراق به پشتیبانى ابرقدرت هاى جهان بر ضد انقلاب نو پاى اسلامى ایران است که در عین به هم ریختگى ارتش و دیگر امور حکومت ـ به خاطر انقلاب ـ هر روز رزمندگان اسلام پیروزى جدیدى مى آفریدند. و مردم مسلمان ایران با دست خالى، آمریکا و دست نشانده هاى تا بن دندان مسلّحش را از این سرزمین بیرون راندند.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۰ بخش سوم 🔴هيچ کس همتاى او نيست! ↩️آنگاه بعد از ذکر اين اوصاف شش گانه، چنين نت
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۰ بخش چهارم
⚖خودتان حسابگر خود باشيد!
امام(عليه السلام) در آخرين فراز اين خطبه - که در واقع به منزله نتيجه گيرى از تمام بخش هاى پيشين است - اشاره به چند نکته مهم مى فرمايد که به گفته «ابن ابى الحديد» از تعبيرات بسيار فصيح و لطيف و کمياب است.(1)
نخست مى فرمايد: «اى بندگان خدا! خويشتن را وزن کنيد (و ارزش خود را بسنجيد) پيش از آن که شما را وزن کنند، و به حساب خود برسيد پيش از آن که شما را به پاى حساب آورند.» (عِبَادَاللهِ! زِنُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا، وَ حَاسِبُوها مِنْ قَبْلِ أَنْ تُحَاسَبُوا).
مى دانيم همان گونه که انسان در اين دنيا، به هنگام انجام معاملات، نخست متاع مورد نظر را وزن مى کند، سپس به حساب قيمت آن مى رسد و اگر در وزن، يا در حساب قيمت، گرفتار اشتباه شود، سرمايه خودش را از دست خواهد داد و گرفتار زيان و خسران خواهد شد; در امور معنوى نيز بايد چنين کند. ارزش و وزن اعمال خويش، بلکه وزن خودش را از نظر ايمان و اخلاق، بايد معيّن کند و بعد به حساب آن برسد، تا اگر ضرر و زيان و کاستى دامان او را گرفته، هرچه زودتر در مقام جبران برآيد و نوبت به وزن و حساب آخرت نرسد که در آنجا راهى براى جبران نيست و جز ندامت و شرمسارى نتيجه اى عايدش نمى شود.
مى دانيم در صحنه قيامت، مسأله توزين اعمال بلکه توزين اشخاص، حق است. قرآن مجيد مى گويد: «وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذ الْحَقُّ; وزن کردن در آن روز، حق است»(2) و همچنين حسابرسى اعمال در آن روز از مسلّمات است. به همين دليل يکى از نام هاى قيامت «يوم الحساب» است. قرآن مجيد مى گويد: «وَ قَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّکُمْ مِنْ کُلِّ مُتَکَبِّر لاَ يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ; موسى گفت: «من به پروردگارم و پروردگار شما پناه مى برم از هر متکبّرى که به روز حساب ايمان نمى آورد».»(3)
سپس مى افزايد: «تا راه نفس گرفته نشده، تنفّس کنيد (و تا فرصت ها باقى است به اعمال صالح بپردازيد).» (وَ تَنَفَّسُوا قَبْلَ ضِيقِ الْخِنَاقِ).(4)
در اينجا امام(عليه السلام) تنفّس را به عنوان کنايه از مبادرت به اعمال صالح، علم و عمل و خودسازى و تقوا ذکر فرموده. و «ضيق خناق» (تنگى راه تنفّس) اشاره به مرگ است.
قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِىَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلاَ أَخَّرْتَنِي إِلى أَجَل قَرِيب فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ; از آنچه به شما روزى داده ايم انفاق کنيد! پيش از آن که مرگ يکى از شما فرارسد و بگويد پروردگارا! چرا (مرگ) مرا کمى به تأخير نينداختى تا (در راه تو) صدقه دهم و از صالحان باشم»(5).
✔️پی نوشت:
1. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، جلد 6، صفحه 396.
2. سوره اعراف، آيه 8.
3. سوره غافر، آيه 27.
4. «خِناق» (بر وزن نفاق) به معناى گلو است و به طناب و مانند آن که گلو را بفشارد نيز، اين واژه اطلاق مى شود.
5. سوره منافقون، آيه 10.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه 🎙 خطبه ۹۰(اشباح) 6⃣ جلسه ششم 🌥آسمانها پر از فرشته و ملک است @Na
شرح_صوتی_خطبه_۹۰_جلسه_۷_(اشباح).mp3
11.28M
📝شرح صوتی خطبه های نهج البلاغه
🎙 خطبه ۹۰(اشباح)
7⃣ جلسه هفتم
📝اوصاف ملائک و ملکوتیان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
✍امام حسین علیه السلام:
إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقُوبَةَ مِن ذَنبِهِ
مبادا از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بيمناك است، ولى خود را از سزاى گناه خويش ايمن مى داند
گزیده تحف العقول، صفحه37
@Nahjolbalaghe2