eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و پنجاه و پنج 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﺍﻣﻴﻨﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و پنجاه و شش 🔷 ↩️ ﺷﻌﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺣﺼﻨﺖ ﻓﺮﺟﻬﺎ ﻭ ﺟﺎﺕ ﺑﻌﻴﺴﻲ ﻛﺒﺪﺭ ﺍﻟﺪﺟﻲ ﻓﻘﺪ ﺍﺣﺼﻨﺖ ﻓﺎﻃﻢ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻭ ﺟﺎﺕ ﺑﺴﺒﻄﻲ ﻧﺒﻲ ﺍﻟﻬﺪﻱ ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺮﻳﻢ ﺑﺎ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺯﻳﺴﺖ ﻭ ﻋﻴﺴﻲ ﺭﺍ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻣﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﺑﺪﺭﺧﺸﺪ ﺑﺪﻧﻴﺎ ﺁﻭﺭﺩ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺩﻭ ﺳﺒﻂ ﻭ ﻧﻮﺍﺩﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺠﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺗﻘﺪﻳﻢ ﺩﺍﺷﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﻴﺖ ﺣﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺻﺤﻴﺤﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﭘﺎﺭﻩ ﺗﻨﺶ ﺯﻫﺮﺍ ﻣﺮﺿﻴﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻥ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺍﺣﺼﻨﺖ ﻓﺮﺟﻬﺎ ﻓﺤﺮﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﺫﺭﻳﺘﻬﺎ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻨﺎﺭ: ﺗﺮﺟﻤﻪ - ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺩﺍﻣﻨﺶ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻬﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﺴﺎﺧﺖ ﻟﺬﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺫﺭﻳﻪ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﺗﺶ ﺟﻬﻨﻢ ﺣﺮﺍﻡ ﺳﺎﺧﺖ. 1- ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺣﺎﻛﻢ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ ﺳﻮﻡ ﺍﻟﻤﺴﺘﺪﺭﻙ ﺹ152 ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ. 2- ﺧﻄﻴﺐ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ ﺟﻠﺪ ﺳﻮﻡ ﺹ 54 3- ﻣﺤﺐ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻃﺒﺮﻱ ﺩﺭ " ﺫﺧﺎﺋﺮ ﺍﻟﻌﻘﺒﻲ " ﺹ 48 ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺭ ﻓﻮﺍﺋﺪ. 4- ﺻﺪﺭ ﺍﻟﺤﻔﺎﻅ ﮔﻨﺠﻲ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﻜﻔﺎﻳﻪ " ﺹ 222 ﺑﺎﺳﻨﺎﺩﺵ ﺍﺯ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﺑﻦ ﺍﻟﻴﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻥ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺍﺣﺼﻨﺖ ﻓﺮﺟﻬﺎ ﻓﺤﺮﻣﻬﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺫﺭﻳﺘﻬﺎ ﻋﻠﻲ [ ﺻﻔﺤﻪ 105] ﺍﻟﻨﺎﺭ، ﻭ ﺩﺭ ﺹ 223 ﺑﺴﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺑﻌﺒﺎﺭﺍﺕ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 5- ﺟﻠﺎﻝ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺩﺭ ﺹ 257 ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﺣﻴﺎ ﺍﻟﻤﻴﺖ " ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﻭ ﻋﻘﻴﻠﻲ ﻭ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﺷﺎﻫﻴﻦ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ " ﺟﻤﻊ ﺍﻟﺠﻮﺍﻣﻊ " ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﺒﺰﺍﺭ ﻭ ﺍﻟﻌﻘﻴﻠﻲ ﻭ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺣﺬﻳﻔﻪ ﻳﻤﺎﻧﻲ ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 6- ﻣﺘﻘﻲ ﻫﻨﺪﻱ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺍﻛﻤﺎﻝ ﻛﺘﺎﺏ " ﻛﻨﺰ ﺍﻟﻌﻤﺎﻝ " ﺟﻠﺪﺷﺸﻢ ﺹ 219 ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: ﺍﻥ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺍﺣﺼﻨﺖ ﻓﺮﺟﻬﺎ ﻭ ﺍﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺩﺧﻠﻬﺎ ﺑﺎﺣﺼﺎﻥ ﻓﺮﺟﻬﺎ ﻭ ﺫﺭﻳﺘﻬﺎ ﺍﻟﺠﻨﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺑﻮﺍﺳﻄﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺫﺭﻳﻪ ﺍﺵ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. 7- ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ ﺩﺭ " ﺻﻮﺍﻋﻖ "ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﺑﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﻭ ﺍﻟﺒﺰﺍﺭ ﻭ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻧﻌﻴﻢ ﺑﻬﻤﻴﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻓﺤﺮﻣﻬﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺫﺭﻳﺘﻬﺎ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻨﺎﺭ، ﻭﺩﺭ ﺹ 112 ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﺒﺰﺍﺭ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻳﻌﻠﻲ ﻭ ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﻭ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺎ ﻟﻔﻆ ﺩﻭﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﻧﻘﻞ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 8- ﺷﺒﻠﻨﺠﻲ ﺩﺭ ﺹ 45 ﻧﻮﺭ ﺍﻟﺎﺑﺼﺎﺭ ﺑﺎ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻟﻔﻆ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
Joze05.mp3
4.21M
🌱 تلاوت جزء پنجم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا و مریم را در این کتاب یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش در ناحیه شرقى (بیت المقدس) کناره گرفت. (مریم/۱۶) *** فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا و میان خود و آنان حجابى افکند. (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد). در این هنگام، ما روح (و فرشته مقرب) خود را به سوى او فرستادیم. و او در شکل انسانى بى عیب و نقص، بر مریم ظاهر شد. (مریم/۱۷) قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا گفت: «من تنها فرستاده پروردگار توام. (آمده ام) تا پسر پاکیزه اى به تو ببخشم.» (مریم/۱۹) * قَالَتْ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا گفت: «چگونه ممکن است پسرى براى من باشد؟! در حالى که تاکنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده اى نبوده ام!» (مریم/۲۰) * قَالَ كَذَٰلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ ۖ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِّلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا ۚ وَكَانَ أَمْرًا مَّقْضِيًّا گفت: «این گونه پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است. (ما او را مى آفرینیم) تا او را براى مردم نشانه اى قرار دهیم.و رحمتى باشد از سوى ما. و این امرى است پایان یافته (و گفتگو ندارد).» (مریم/۲۱) @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۱۲ الی ۱۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ البته، باید
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۱۷ الی ۲۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🌱 سرآغاز تولد مسیح(علیه السلام) ز بعد از بیان سرگذشت یحیى (علیه السلام) رشته سخن را به داستان تولد عیسى(علیه السلام)و سرگذشت مادرش مریم مى کشاند; چرا که پیوند بسیار نزدیکى در میان این دو ماجرا است. اگر تولد یحیى از پدرى پیر و فرتوت و مادرى نازا عجیب بود، تولد عیسى از مادر بدون پدر عجیب تر است. اگر رسیدن به مقام عقل و نبوت در کودکى، شگفت انگیز است، سخن گفتن در گهواره آن هم از کتاب و نبوت، شگفت انگیزتر است. و به هر حال هر دو آیتى است از قدرت خداوند بزرگ، یکى از دیگرى بزرگتر، و اتفاقاً هر دو مربوط به کسانى است که با هم قرابت بسیار نزدیک از جهت نسب داشتند; چرا که مادر یحیى خواهر مادر مریم بود، و هر دو زنانى نازا و عقیم بودند و در آرزوى فرزندى صالح به سر مى بردند. نخستین آیه مورد بحث مى گوید: در کتاب آسمانى قرآن از مریم سخن بگو آنگاه که از خانواده خود، جدا شده و در یک منطقه شرقى قرار گرفت (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیّاً). او در حقیقت مى خواست مکانى خالى و فارغ از هر گونه دغدغه، پیدا کند که به راز و نیاز با خداى خود بپردازد و چیزى او را از یاد محبوب غافل نکند به همین جهت، طرف شرق بیت المقدس (آن معبد بزرگ) را که شاید محلى آرام تر و یا از نظر تابش آفتاب پاک تر و مناسب تر بود برگزید. کلمه إِنْتَبَذَتْ از ماده نبذ به گفته راغب به معنى دور انداختن اشیاء غیر قابل ملاحظه است، و این تعبیر، در آیه فوق شاید اشاره به آن باشد که مریم به صورت متواضعانه، گمنام و خالى از هر گونه کارى که جلب توجه کند، از جمع، کناره گیرى کرد، و آن مکان از خانه خدا را براى عبادت انتخاب نمود. * * * در این هنگام، مریم حجابى میان خود و دیگران افکند تا خلوتگاه او از هر نظر کامل شود (فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً). در این جمله، تصریح نشده است که: این حجاب براى چه منظور بوده، آیا براى آن بوده که: آزادتر و خالى از دغدغه و اشتغال حواس بتواند به عبادت پروردگار و راز و نیاز با او پردازد؟ یا براى این بوده است که: مى خواسته شستشو و غسل کند؟ آیه از این نظر ساکت است. به هر حال در این هنگام ما روح خود (یکى از فرشتگان بزرگ) را به سوى او فرستادیم و او در شکل انسان کامل، بى عیب و نقص و خوش قیافه اى بر مریم ظاهر شد (فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً). * * * پیدا است در این موقع، چه حالتى به مریم دست مى دهد، مریمى که همواره پاکدامن زیسته، در دامان پاکان پرورش یافته، و در میان جمعیت مردم ضرب المثل عفت و تقوا است، از دیدن چنین منظره اى که مرد بیگانه زیبائى به خلوتگاه او راه یافته، چه ترس و وحشتى به او دست مى دهد؟ لذا بلافاصله صدا زد: من به خداى رحمان از تو پناه مى برم اگر پرهیزکار هستى (قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیّاً). و این نخستین لرزه اى بود که سراسر وجود مریم را فرا گرفت. بردن نام خداى رحمان، و توصیف او به رحمت عامه اش از یکسو، و تشویق او به تقوا و پرهیزکارى از سوى دیگر، همه، براى آن بود که: اگر آن شخص ناشناس قصد سوئى دارد او را کنترل کند، و از همه بالاتر پناه بردن به خدا، خدائى که در سخت ترین حالات تکیه گاه انسان است و هیچ قدرتى در مقابل قدرت او عرض اندام نمى کند، مشکلات را حل خواهد کرد. * * * مریم با گفتن این سخن، در انتظار عکس العمل آن مرد ناشناس بود، انتظارى آمیخته با وحشت و نگرانى بسیار، اما این حالت دیرى نپائید، ناشناس زبان به سخن گشود و مأموریت و رسالت عظیم خویش را چنین بیان کرده گفت: من فرستاده پروردگار توام ! (قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ). این جمله همچون آبى که بر آتش بریزد، به قلب پاک مریم آرامش بخشید. ولى این آرامش، نیز چندان طولانى نشد; چرا که بلافاصله افزود: من آمده ام تا پسر پاکیزه اى از نظر خلق و خوى و جسم و جان به تو ببخشم ! (لاَِهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیّاً). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۷ 🔺 پرهیز از دنیا طلبی 🔸سرنوشت دنياپرستان: امام(عليه السلام) در اين كلام نورا
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۶۷ 🔺پرهیز از دنیا طلبی ↩️امام صادق(عليه السلام) در تأكيد بر گفتار جدش اميرمؤمنان على(عليه السلام) مى فرمايد: «مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الدُّنْيا أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى الْفَقْرَ بَينَ عَينَيهِ وَ شَتَّتَ أَمْرَهُ وَ لَمْ ينَلْ مِنَ الدُّنْيا إِلاَّ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَصْبَحَ وَ أَمْسَى وَ الاْخِرَةُ أَكْبَرُ هَمِّهِ جَعَلَ اللَّهُ الْغِنَى فِى قَلْبِهِ وَ جَمَعَ لَهُ أَمْرَهُ; كسى كه صبح و شام كند در حالى كه بيشترين فكر او متوجه دنيا باشد خداوند فقر را پيش روى او قرار مى دهد و امور او را متشتت مى سازد و از دنيا چيزى بيش از آنچه براى او مقدر شده پيدا نمى كند اما كسى كه صبح و شام كند در حالى كه بيشترين فكر او متوجه آخرت باشد خداوند غنا و بى نيازى را در قلب او قرار مى دهد و كار او را سامان مى بخشد».[2] سپس در ششمين و هفتمين وصف دنيا مى فرمايد: «كسى كه زر و زيورهاى دنيا در نظرش شگفت انگيز باشد نابينايىِ قلب خواهد داشت و آنكس كه عشق آن را به دل بگيرد درونش پر از غم و اندوه مى شود; اندوه هايى كه بر كانون قلبش پيوسته مى رقصند و همواره اندوه سنگينى او را مشغول مى سازد و غمى جانكاه او را محزون مى نمايد»; (وَمَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَيْهِ كَمَهاً، وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ بِهَا مَلاََتْ ضَمِيرَهُ أَشْجَاناً،"لَهُنَّ رَقْصٌ[3] عَلَى سُوَيْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ يَشْغَلُهُ[4]، وَ غَمٌّ يَحْزُنُهُ). چه تعبير گويايى امام(عليه السلام) درباره دنياپرستان فرموده و حالاتى را كه ما پيوسته در آن ها مى بينيم به زيباترين وجه بيان فرموده است; زرق و برق دنيا انسان را كور مى كند و دلبستگى به آن غم و اندوه را بر قلب مسلط مى سازد زيرا اين دلبستگى سبب مى شود كه زياده خواهى كند و هرگاه به آنچه مى خواهد، نرسد اندوهگين مى شود و از آن دردناك تر زمانى است كه چيزى را از دست مى دهد. از سوى ديگر حسودان پيوسته براى از بين بردن امكانات او نقشه مى كشند و دزدان و راهزنان در كمين مال و ثروت او هستند و حوادث پيش بينى نشده هر روز ممكن است بخشى از امكانات او را از ميان بردارد، طلبكاران از او مطالبه كنند و بدهكاران بدهى خود را نپردازند. مجموع اين عوامل غم و اندوه جاويدان را بر قلب او مسلط مى سازد. «زبرج» به معناى زينت و «كمه» به معناى نابينايى و «شغف» به معناى عشق و علاقه شديد است. «اشجان» جمع «شَجَن» (بر وزن عجم) به معناى حزن و اندوه است. «رقص» در لغت به هرگونه حركت و جولان و غليان، اطلاق مى شود هر چند در اصطلاح عامه به حركات موزون طرب انگيز گفته مى شود و منظور امام(عليه السلام)اين است كه غم و اندوه، پيوسته در كانون دل مشغولى و نگرانى است و «غم» به معناى اندوه است و به گفته مجمع البحرين «هم» به معناى نگرانى اى است كه قبل از وقوع حادثه حاصل مى شود و «غم» به معناى اندوهى است كه به هنگام وقوع، حاصل مى گردد و «حزن» حالتى است كه بعد از گذشتن حادثه رخ مى دهد. در خطبه 109 نهج البلاغه نيز آمده است: «وَ مَنْ عَشِقَ شَيئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَأَمْرَضَ قَلْبَه; كسى كه به چيزى عشق ورزد آن چيز چشم او را نابينا و قلب او را بيمار مى كند»." ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🎙 تفسیر صوتی آیات ۱۶ تا ۲۱ سوره مبارکه مریم مفسّر : حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) : ✍️ در ماه رمضان بسيار دعا و استغفار کنيد ؛ دعا بلا و گرفتاري را از شما دور مي‌سازد و به سبب استغفار ، گناهان شما محو مي‌شود. 📒 وسائل الشيعة ، ج۴ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجت الاسلام مومنی 24-12-402.mp3
26.72M
🎙 حجت الاسلام و المسلمین مومنی 🔹راه های دوری از گناه @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و پنجاه و شش 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺷﻌﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﻥ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: سیصد و پنجاه و هفت 🔷 ↩️ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﺎﻣﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻮﻟﻴﺪ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﻨﺬﺭ ﺑﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﻣﻨﺎﻩ ﺑﻦ ﻋﺪﻱ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﺍﻟﻨﺠﺎﺭ (ﺗﻴﻢ ﺍﻟﻠﻪ) ﺑﻦ ﺛﻌﻠﺒﻪ ﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﺍﻟﺨﺰﺭﺝ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﻪ ﺍﺑﻦ ﺛﻌﻠﺒﻪ ﺍﻟﻌﻨﻘﺎ (ﺑﺨﺎﻃﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺩﺭﺍﺯﻱ ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻳﻦ ﻟﻘﺐ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ) ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﻣﺮﺑﻦ ﻣﺎ ﺍﻟﺴﻤﺎ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﻪ ﺍﻟﻐﻄﺮﻳﻒ ﺍﺑﻦ ﺍﻣﺮﻭ ﺍﻟﻘﻴﺲ ﺍﻟﺒﻄﺮﻳﻖ ﺍﺑﻦ ﺛﻌﻠﺒﻪ ﺍﻟﺒﻬﻠﻮﻝ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺯﻥ ﺑﻦ ﺍﻟﺎﺯﺩ ﺑﻦ ﺍﻟﻐﻮﺙ ﺑﻦ ﻧﺒﺖ ﺑﻦ ﻣﺎﻟﻚ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﻛﻬﻠﺎﻥ ﺑﻦ ﺳﺒﺎ ﺑﻦ ﻳﺸﺤﺐ ﺑﻦ ﻳﻌﺮﺏ ﺑﻦ ﻗﺤﻄﺎﻥ. ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺣﺴﺎﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻌﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺑﻴﺎﻥ ﻭ ﻣﺪﻳﺤﻪ ﺳﺮﺍﺋﻲ ﺭﻳﺸﻪ ﺍﻱ ﻋﻤﻴﻖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺹ 366 ﻛﺘﺎﺏ " ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍ " ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﻋﺒﻞ ﻭ ﻣﺒﺮﺩ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺭﻳﺸﻪ ﺩﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﺶ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻝ ﺣﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺮﺩ ﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺷﺶ ﺗﻦ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺷﻌﺮ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﻱ ﺩﺭ ﻳﻚ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺳﺒﻚ ﺷﻌﺮ ﻣﻲ‌ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: ﺳﻌﻴﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻦ ﺍﻟﻤﻨﺬﺭ ﺑﻦ ﺣﺮﺍﻡ. ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺣﺴﺎﻥ ﻋﺒﺪﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺷﺎﻋﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺷﻌﺮﻱ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﻭﻱ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 104 ﻫﺠﺮﻱ ﻗﻤﺮﻱ عﺩﻳﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺑﺴﺖ. ﺷﺎﻋﺮﻱ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻭ ﭘﺪﺭﺵ ﺣﺴﺎﻥ ﺷﻌﺮﻱ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻮﻳﺪ: ﻓﻤﻦ ﻟﻠﻘﻮﺍﻓﻲ ﺑﻌﺪ ﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﺑﻨﻪ ﻭ ﻣﻦ ﻟﻠﻤﺜﺎﻧﻲ ﺑﻌﺪ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﻗﺎﻓﻴﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﻔﺖ ﻭ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. [ جلد۳ﺻﻔﺤﻪ ۱۰۷] ﻭ ﺍﻣﺎ ﺷﺨﺺ ﺣﺴﺎﻥ، ﺍﺑﻮ ﻋﺒﻴﺪﻩ ﮔﻮﻳﺪ: ﺗﻤﺎﻡ ﻋﺮﺑﻬﺎ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﺗﻔﺎﻕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﻥ ﺷﺎﻋﺮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺷﺎﻋﺮﺍﻥ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻦ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺷﻌﺮ ﻣﻲ‌ﺳﺮﻭﺩ ﻭ ﺳﻮﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮﺩ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻤﻠﻜﺖ ﻳﻤﻦ ﺑﻮﺩ. ﺭﻭﺯﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻗﺪﺭ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﺣﺴﺎﻥ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﺴﺮ ﺑﻴﻨﻲ ﺧﻮﺩ ﻣﺎﻟﻴﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮔﻔﺖ ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺍﮔﺮ ﺯﺑﺎﻧﻢ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﻨﮕﻲ ﺑﻜﻮﺑﻢ ﺳﻨﮓ ﻣﻲ‌ﺷﻜﺎﻓﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻤﻮﺋﻲ ﺑﺰﻧﻢ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺗﺮﺍﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ ﻭ ﺧﻮﺷﻢ ﻧﻤﻲ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻣﻌﺪ ﺑﻜﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﺑﮕﻮﻳﻢ. ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻨﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺮﻳﻔﺶ مدح او بسراید ↩️ ادامه دارد @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
Joze06.mp3
4.23M
🔊 جزءخوانی قرآن کریم به امام زمان عليه‌السّلام 📖 تلاوت جزء ششم قرآن کریم 🎙استاد: معتز آقایی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۱۷ الی ۲۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🌱 سرآغاز تولد م
📝تفسیر سوره مبارکه مریم آیات ۱۷ الی ۲۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ از شنیدن این سخن، لرزش شدید دیگرى وجود مریم را فرا گرفت و بار دیگر او در نگرانى عمیقى فرو رفت و گفت: چگونه ممکن است من صاحب پسرى شوم، در حالى که تاکنون انسانى با من تماس نداشته و هرگز زن آلوده اى نبوده ام ؟! (قالَتْ أَنّى یَکُونُ لِی غُلامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیّاً). او در این حال، تنها به اسباب عادى مى اندیشید و فکر مى کرد براى این که: زنى صاحب فرزند شود، دو راه بیشتر ندارد. یا ازدواج و انتخاب همسر و یا آلودگى و انحراف، من که خود را بهتر از هر کس مى شناسم، نه تاکنون همسرى انتخاب کرده ام و نه هرگز زن منحرفى بوده ام، تاکنون هرگز شنیده نشده است کسى بدون این دو، صاحب فرزندى شود!. * * * اما به زودى طوفان این نگرانى مجدد، با شنیدن سخن دیگرى از پیک پروردگار، فرو نشست او با صراحت به مریم گفت: مطلب همین است که پروردگارت فرموده: این کار بر من سهل و آسان است (قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ). تو که خوب از قدرت من آگاهى، تو که میوه هاى بهشتى را در فصلى که در دنیا شبیه آن وجود نداشت در کنار محراب عبادت خویش دیده اى! تو که آواى فرشتگان را که شهادت به پاکیت مى دادند شنیده اى، تو که مى دانى جدت آدم از خاک آفریده شد، این چه تعجب است که از این خبر دارى؟! سپس افزود: ما مى خواهیم او را آیه و اعجازى براى مردم قرار دهیم (وَ لِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنّاسِ). و ما مى خواهیم او را رحمتى از سوى خود براى بندگان بنمائیم (وَ رَحْمَةً مِنّا). و به هر حال این امرى است پایان یافته و جاى گفتگو ندارد (وَ کانَ أَمْراً مَقْضِیّاً). * * * نکته ها: ۱ ـ منظور از روح خدا چیست؟ تقریباً همه مفسران معروف، روح را در اینجا به جبرئیل فرشته بزرگ خدا تفسیر کرده اند، و تعبیر روح از او به خاطر آنست که روحانى است و هم وجودى است حیات بخش; چرا که حامل رسالت الهى به پیامبران است که احیاءکننده همه انسان هاى لایق مى باشد و اضافه روح در اینجا به خدا، دلیل بر عظمت و شرافت این روح است، که یکى از اقسام اضافه، اضافه تشریفیه است. ضمناً، از این آیه استفاده مى شود که نزول جبرئیل مخصوص پیامبران نبوده البته به عنوان وحى و آوردن شریعت و کتب آسمانى منحصراً بر آنها نازل مى شده ولى براى رساندن پیام هاى دیگر (مانند پیام فوق به مریم) مانعى ندارد که با غیر پیامبران نیز روبرو شود. * * * ۲ ـ تمثّل چیست؟ تمثّل در اصل از ماده مثول به معنى ایستادن در برابر شخص یا چیزى است، و مُمَثَّل به چیزى مى گویند که: به صورت دیگرى نمایان گردد، بنابراین تَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً مفهومش این است که آن فرشته الهى به صورت انسانى درآمد. بدون شک، معنى این سخن آن نیست که: جبرئیل، صورتاً و سیرتاً تبدیل به یک انسان شد; چرا که چنین انقلاب و تحولى ممکن نیست بلکه، منظور این است که: او به صورت انسان درآمد هر چند سیرت او همان فرشته بود، ولى مریم در ابتداى امر که خبر نداشت، چنین تصور مى کرد که: در برابر او انسانى است سیرتاً و صورتاً. در روایات اسلامى و تواریخ تَمَثُّل به معنى وسیع کلمه، بسیار دیده مى شود. از جمله این که: ابلیس در آن روز که مشرکان در دار الندوه جمع شده بودند و براى نابودى پیامبر(صلى الله علیه وآله) توطئه مى چیدند، او در لباس پیرمردى خیراندیش، و خیرخواه ظاهر شد، و به اغوا کردن سران قریش پرداخت. و یا دنیا و باطن آن به صورت زن زیباى دلربائى در برابر على(علیه السلام) آشکار گشت و قدرت نفوذ در وى را نیافت که داستانش مفصل و معروف است. و نیز در روایات مى خوانیم: مال، فرزند و عمل انسان به هنگام مرگ در چهره هاى مختلف و خاص در برابر او مجسم مى شوند. و یا اعمال انسان در قبر و روز قیامت تجسم مى یابد و هر کدام در شکل خاصى ظاهر مى گردد تَمَثُّل در تمام این موارد، مفهومش این است که: چیزى یا شخصى صورتاً به شکل دیگرى درمى آید، نه این که ماهیت و باطن آن تغییر یافته باشد.(۱) ✍ پی نوشت ۱ ـ تفسیر المیزان ، جلد ۱۴، صفحه ۳۷. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2