فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام باقر (علیه السلام) فرمودند :
🖌 شیعیان ما را به زیارت امام حسین (علیه السلام) امر کنید ، چرا که زیارتش روزی را افزون می کند و عمر را طولانی می گرداند و بلاها و بدیها را دفع می کند و زیارت کردن امام حسین (علیه السلام) بر هر مومنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد ، واجب است.
📗 تهذیب الاحکام ، ج۶ ، ص۴۲
@Nahjolbalaghe2
11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موعظه
🌹 کنار عرش الهی در مورد امام حسین علیه السلام ۸ مطلب نوشته شده است.
🎥 دکتر رفیعی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: چهارصد و هفتاد و چهار 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﺳﺨﻦ ﻣﻮﻟﻒ ﭘﻴﺮ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: چهارصد و هفتاد و پنج
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ، ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻋﻤﺮﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻏﺰﻭﻩ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﻧﻔﺎﻕ ﺍﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻣﻠﺎﺯﻣﻪ ﺍﻱ ﺑﺎ ﺍﻫﻠﻴﺖ ﻭ ﺻﻠﺎﺣﻴﺖ ﺍﻭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭼﻮﻥ ﭘﺮﭼﻢ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺭﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺑﻨﺎﻡ ﻋﻤﺮﻭ (ﺩﺭ ﻏﺰﻭﻩ ﺫﺍﺕ ﺍﻟﺴﻠﺎﺳﻞ) ﺑﺴﺖ، ﺑﺎ ﺍﻭ ﺷﺮﻃﻲ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻜﺮﺩ. ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺍﺑﻲ ﻋﻤﺮﻭ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﻳﺮ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ:
[ جلد سوم ﺻﻔﺤﻪ 280]
ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭﻳﻪ ﻣﺪﻋﻲ ﺷﺪ: ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﺎﻫﺪﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﻘﺾ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺠﻮﻡ ﺑﺮﺩ ﻭ ﻧﺒﺮﺩ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭﻳﻪ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻋﺪﻩ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺳﻴﺮ ﻧﻤﻮﺩ.
ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﺮ ﻋﻤﺮﻭ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﺍﻫﻞ ﺍﺳﻜﻨﺪﺭﻳﻪ، ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻭﺍﻗﻊ ﺗﻠﻘﻲ ﻧﻜﺮﺩ ﻟﺬﺍ، ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩ ﺍﺳﻴﺮﺍﻥ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﻠﻬﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﻋﻤﺮﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ ﻋﺰﻝ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺠﺎﻱ ﺍﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺳﺮﺡ ﻋﺎﻣﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﻨﺼﻮﺏ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﺪﺑﻴﻨﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ ﺑﻴﻦ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻦ ﻋﺎﺹ ﻭ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﻋﺪﺍﻭﺕ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪ، ﻋﻤﺮﻭ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺩﻭﺭﻱ ﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺳﺮﻱ ﻣﻲﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻠﺎﻝ ﺍﻗﺎﻣﺘﺶ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ، ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻌﻦ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻣﻲﮔﺸﻮﺩ. ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ، ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﻋﻤﺮﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ ﮔﻤﺎﺷﺖ ﻭ ﺗﺎ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻋﺰﻝ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻣﺶ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ، ﻛﻴﻨﻪ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﺁﺗﺶ ﺍﻓﺮﻭﺧﺖ ﺑﺤﺪﻳﻜﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻋﺜﻤﺎﻥ، ﺷﺎﺩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎﺋﻲ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻪ ﺳﺮﺍﺋﻲ ﺑﺮ ﺁﻣﺪ ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ (ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﻛﻨﻴﻪ ﺧﻮﺩ = ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ)، ﻛﺴﻲ ﻫﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺯﺧﻤﻲ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻟﺘﻴﺎﻡ ﺑﻔﺸﺎﺭﻡ، ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲﺍﻧﺪﺍﺯﻡ، ﺑﺎﺭﻱ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺫﻛﺮ ﺷﺪ،
ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺧﻠﺎﻓﺘﺶ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻣﺼﺮ ﻋﺰﻝ، ﻭ ﻓﻘﻂ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﭘﻴﺸﻨﻤﺎﺯﻱ ﺑﺪﻭ ﺳﭙﺮﺩ. ﻭ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﺳﺮﺡ ﺭﺍ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺧﺮﺍﺝ (ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻬﺎﻱ) ﻣﺼﺮ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﭘﻴﺸﻨﻤﺎﺯﻱ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻋﻤﺮﻭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻋﻤﺮﻭ ﺭﺍ ﺑﻜﻠﻲ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﺼﺮ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﺮﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﻤﺮﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮﮔﺸﺖ، ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﺎﻟﺲ ﺍﺯ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻣﻲﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻃﻌﻦ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﻣﻲﻧﻤﻮﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا ۖ وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ ۖ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند، و ما آنها را از یکدیگر جدا ساختیم. و هر چیز زنده اى را از آب آفریدیم؟! آیا ایمان نمى آورند؟!
(انبیاء/30)
*
وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ
و در زمین، کوههاى استوارى قرار دادیم، مبادا آنان را بلرزاند! ودر آن، دره ها و راههایى قرار دادیم تا راه یابند.
(انبیاء/31)
*
وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًا ۖ وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ
و آسمان را سقف (محکم و) محفوظى قرار دادیم. ولى آنها از نشانه هاى آن (بر عظمت خدا) روى گردانند.
(انبیاء/32)
*
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ
او کسى است که شب و روز
و خورشید و ماه را آفرید. در حالى که هر یک در مدارى شناورند.
(انبیاء/33)
*
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۲۶ الی ۲۹ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ سپس، به اح
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۳۰ الی ۳۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
باز هم نشانه هاى خدا در جهان هستى
در تعقیب بحث هاى گذشته پیرامون عقائد خرافى مشرکان، و دلائلى که بر توحید ذکر شد، آیات مورد بحث، یک سلسله از نشانه هاى خداوند در نظام عالم هستى و تدبیر منظم آن بیان گردیده، و تأکیدى است بر آن بحث ها.
نخست مى گوید: آیا کافران ندیدند آسمان ها و زمین پیوسته بودند و ما آنها را باز کردیم ؟! (أَ وَ لَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما).
و هر موجود زنده اى را از آب آفریدیم ؟ (وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْء حَیّ).
آیا با مشاهده این آیات و نشانه ها، باز هم ایمان نمى آورند (أَ فَلا یُؤْمِنُونَ).
در این که منظور از رتق و فتق (پیوستگى، و جدائى) که در اینجا در مورد آسمان ها و زمین گفته شده است، چیست؟
مفسران سخنان بسیار گفته اند که از میان آنها سه تفسیر، نزدیک تر به نظر مى رسد و چنان که خواهیم گفت هر سه تفسیر ممکن است در مفهوم آیه جمع باشد.(۱)
۱ ـ به هم پیوستگى آسمان و زمین، اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظرات دانشمندان، مجموعه این جهان به صورت توده واحد عظیمى از بخار سوزان بود که بر اثر انفجارات درونى و حرکت، تدریجاً تجزیه شد و کواکب و ستاره ها از جمله، منظومه شمسى و کره زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است.
۲ ـ منظور از پیوستگى، یکنواخت بودن مواد جهان است، به طورى که همه در هم فرو رفته بود، و به صورت ماده واحدى خودنمائى مى کرد، اما با گذشت زمان، مواد، از هم جدا شدند، و ترکیبات جدیدى پیدا کردند، و انواع مختلف گیاهان، حیوانات و موجودات دیگر، در آسمان و زمین ظاهر شدند، موجوداتى که هر یک نظام مخصوص و آثار و خواص ویژه اى دارد، و هر کدام نشانه اى است از عظمت پروردگار و علم و قدرت بى پایانش.(۲)
۳ ـ منظور از به هم پیوستگى آسمان، این است که: در آغاز بارانى نمى بارید، و به هم پیوستگى زمین، این است که: در آن زمان گیاهى نمى روئید، اما خدا این هر دو را گشود، از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویانید.
روایات متعددى از طرق اهل بیت(علیهم السلام) به معنى اخیر، اشاره مى کند، و بعضى از آنها اشاره اى به تفسیر اول دارد.(۳)
بدون شک، تفسیر اخیر، چیزى است که با چشم، قابل رؤیت است که چگونه از آسمان باران نازل مى شود، زمین ها شکافته مى شوند و گیاهان مى رویند، و با جمله: أَ وَ لَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا: آیا کسانى که کافر شدند ندیدند... کاملاً سازگار است، و با جمله وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْء حَیّ نیز هماهنگى کامل دارد.
ولى تفسیر اول و دوم نیز، با معنى وسیع این جمله ها، مخالف نیست; چرا که رؤیت، گاهى به معنى علم مى آید.
درست است که این علم و آگاهى، براى همه نیست، تنها دانشمندانند که مى توانند درباره گذشته زمین و آسمان و به هم پیوستگى آنها و سپس جدائیشان آگاهى هائى پیدا کنند، ولى مى دانیم قرآن کتاب یک قرن و یک عصر نیست، راهنما و راهگشاى انسان ها در تمامى قرون و اعصار است.
به همین دلیل، آن چنان محتواى عمیقى دارد که براى هر گروه و هر عصر، قابل استفاده است، روى این حساب، ما معتقدیم: هیچ مانعى ندارد که آیه فوق داراى هر سه تفسیر باشد که هر کدام در جاى خود، صحیح و کامل است، و بارها گفته ایم، استعمال لفظ در بیش از یک معنى، نه تنها ایراد ندارد که گاهى دلیل کمال فصاحت است، و این که در روایات مى خوانیم: قرآن داراى بطون مختلفى است نیز ممکن است اشاره به همین معنى باشد.
و اما در مورد پیدایش همه موجودات زنده از آب، که در ذیل آیه فوق به آن اشاره شده، دو تفسیر مشهور است:
۱ ـ این که ماء در اینجا اشاره به آب نطفه است که موجودات زنده معمولاً از آن به وجود مى آیند.
۲ ـ دیگر این که حیات همه موجودات زنده ـ اعم از گیاهان و حیوانات ـ به آب بستگى دارد، همین آبى که بالاخره مبدأ آن بارانى است که از آسمان نازل شده.
✍ پی نوشت:
۱ ـ فخر رازى در تفسیر کبیر و بعضى از مفسران دیگر.
۲ ـ المیزان ، ذیل آیه مورد بحث.
۳ ـ به تفسیر صافى و نور الثقلین ، ذیل آیه مورد بحث مراجعه شود.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
21.Anbiya.029-31.mp3
2.63M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۲۹ الی ۳۱ سوره مبارکه انبیاء
مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2