eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نوزده 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺷﺎﻋﺮ ﺍﺑﻮ ﻣﺴﺘﻬﻞ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست 🔷 ↩️ ﻭ ﻳﺎﻗﻮﺕ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 410 ﺟﻠﺪ 1 " ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺎﺩﺑﺎﺀ " ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻧﺠﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ ﺣﺴﻦ ﻛﻮﻓﻲ ﻧﺴﺎﺑﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ ﮔﻔﺖ: ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪﻩ ﻧﺴﺎﺏ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻫﻴﭻ ﻧﺴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺍﻧﺴﺎﺏ ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﺸﻨﺎﺧﺖ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﻗﺼﺎﺋﺪ ﻧﺰﺍﺭﻳﻪ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 28] ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﻴﻬﺎ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ. ﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺷﻨﻴﺪﻡ، ﺷﻌﺮ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ ﻣﺪﺩﻛﺎﺭ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺗﺼﻨﻴﻒ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻋﺮﺏ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺑﻮﺩ. ﺑﺮﺧﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﻛﻤﻴﺖ ﺩﻩ ﺧﺼﻠﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺷﺎﻋﺮﻱ ﻧﺒﻮﺩ، ﺍﻭ ﺧﻄﻴﺐ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺪ، ﻓﻘﻴﻪ ﺷﻴﻌﻪ، ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻋﻈﻴﻢ، ﻣﺮﺩﻱ ﻗﻮﻱ ﺩﻝ، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺧﻮﺵ ﺧﻂ، ﻧﺴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﭘﺮ ﺟﺪﻝ ﻭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺩﺭ ﺗﺸﻴﻊ، ﻭ ﺗﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ ﺑﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺪ، ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﻲ ﺑﺎﻙ ﻭ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﻳﻨﺪﺍﺭ ﺑﻮﺩ. ﺧﺰﺍﻧﻪ ﺍﻟﺎﺩﺏ ﺟﻠﺪ 2 ﺻﺤﻔﻪ 69 " ﺷﺮﺡ ﺍﻟﺸﻮﺍﻫﺪ " ﺻﻔﺤﻪ 13. ﻋﺼﺒﻴﺘﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ" ﻋﺪﻧﺎﻧﻴﻪ " ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﺠﻮ ﺳﺮﺍﺋﻲ ﻫﺎﻳﺶ ﺑﺎ ﺷﻌﺮﺍﺀ ﻳﻤﻦ ﺩﺍﺋﻤﻲ، ﻭ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ، ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻭ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺠﻮ ﺳﺮﺍﺋﻲ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﺋﻲ ﺭﻭﺍﺝ ﺩﺍﺷﺖ. ﻭ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻭﻱ، " ﺩﻋﺒﻞ " ﻭ " ﺍﺑﻦ ﻋﻴﻨﻴﻪ "، " ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺬﻫﺒﻪ " ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺶ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺘﻨﺪ. ﻭ " ﺍﺑﻮ ﺯﻟﻔﺎﺀ ﺑﺼﺮﻱ " ﺁﺯﺍﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﻧﻴﺰ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ " ﺍﻋﻮﺭ ﻛﻠﺒﻲ " ﻣﻔﺎﺧﺮﻩ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (ﻓﺎﻳﺪﻩ) ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻋﻮﺭ ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻌﺮﺍﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻣﺸﻖ ﺑﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﻣﻴﻪ ﭘﻴﻮﺳﺖ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ. ﻣﺮﺩﻱ ﺧﺪﻣﺖ " ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺟﻌﻔﺮ " ﺭﺳﻴﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﻱ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻋﻮﺭ، ﺩﺭ ﻛﻮﻓﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺸﺎﺩ ﺷﻌﺮ ﺩﺭ ﻫﺠﻮ ﺷﻤﺎ ﻣﻲ‌- ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ. " ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ " ﮔﻔﺖ: ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺩﺍﺭﻱ؟ ﮔﻔﺖ: ﺁﺭﻱ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪ: ﺯﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ، ﺑﺮ ﺳﺎﻗﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﺁﻭﻳﺨﺘﻢ، ﻭ ﻧﺪﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﻬﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﺸﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ، ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻧﻜﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺳﺘﻬﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﻲ ﻣﻲ‌ﻟﺮﺯﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎﺭ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 29] ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺩﺭﻏﮕﻮ ﺍﺳﺖ، ﺳﮕﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﭼﻴﺮﻩ ﻛﻦ. ﺣﻜﻴﻢ ﺍﻋﻮﺭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﻛﻮﻓﻪ ﺑﺪﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺷﻴﺮﻱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻢ ﺩﺭﻳﺪ. ﻣﻌﺠﻢ ﺍﻟﺎﺩﺑﺎﺀ ﺟﻠﺪ 4 ﺻﻔﺤﻪ 132. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی حکومت زمین از
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۱۰۵ و ۱۰۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ سؤال دیگرى که در اینجا باقى مى ماند این است: بندگان صالح خدا (عبادى الصالحون) کیانند؟ با توجه به اضافه شدن بندگان به خدا، مسأله ایمان و توحید آنها روشن مى شود، و با توجه به کلمه صالحون که معنى گسترده و وسیعى دارد، همه شایستگى ها به ذهن مى آید: شایستگى از نظر عمل و تقوا. شایستگى از نظر علم و آگاهى. شایستگى از نظر قدرت و قوت. و شایستگى از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعى. هنگامى که بندگان با ایمان این شایستگى ها را براى خود فراهم سازند، خداوند نیز کمک و یارى مى کند تا آنها بینى مستکبران را به خاک بمالند، دست هاى آلوده شان را از حکومت زمین کوتاه کنند، و وارث میراث هاى آنها گردند. بنابراین تنها مستضعف بودن دلیل بر پیروزى بر دشمنان و حکومت روى زمین نخواهد بود، بلکه از یکسو، ایمان لازم است و از سوى دیگر کسب شایستگى ها ، و مستضعفان جهان مادام که این دو اصل را زنده نکنند به حکومت روى زمین نخواهند رسید. * * * و لذا در آیه بعد، به عنوان تأکید بیشتر مى گوید: در این سخن ابلاغ روشنى است براى گروهى که خدا را با اخلاص پرستش مى کنند (إِنَّ فِی هذا لَبَلاغاً لِقَوْم عابِدِینَ). بعضى از مفسران هذا را اشاره به تمام وعد و وعیدهائى که در این سوره و یا در تمام قرآن آمده است، دانسته اند که موضوع بحث ما نیز در این مفهوم کلى وارد است. اما ظاهر آیه این است که: هذا اشاره به همان وعده اى است که در آیه قبل به بندگان صالح خود در مورد حکومت روى زمین، داده شده است. * * * نکته ها: ۱ ـ روایات پیرامون قیام مهدى(علیه السلام) در بعضى از روایات صریحاً این آیه به یاران مهدى(علیه السلام) تفسیر شده است: در مجمع البیان ذیل همین آیه از امام باقر(علیه السلام) چنین مى خوانیم: هُمْ أَصْحابُ الْمَهْدِىِّ فِى آخِرِ الزَّمانِ: برندگان صالحى را که خداوند در این آیه به عنوان وارثان زمین یاد مى کند، یاران مهدى(علیه السلام) در آخر الزمان هستند . در تفسیر قمى نیز در ذیل این آیه، چنین آمده است: أَنَّ الاْ َرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ، قالَ الْقائِمُ وَ أَصْحابُهُ: منظور از این که زمین را بندگان صالح خدا به ارث مى برند، مهدى قائم(علیه السلام) و یاران او هستند . ناگفته پیدا است مفهوم این روایات، انحصار نیست، بلکه بیان یک مصداق عالى و آشکار است، و بارها گفته ایم: این تفسیرها هرگز عمومیت مفهوم آیه را محدود نمى سازد. بنابراین در هر زمان و در هر جا بندگان صالح خدا قیام کنند، پیروز و موفق خواهند بود، و سرانجام وارث زمین و حکومت آن خواهند شد. علاوه بر روایات فوق، که در خصوص تفسیر این آیه وارد شده، روایات بسیار زیادى که بالغ بر حدّ تواتر است از طرق شیعه و اهل تسنن در مورد مهدى(علیه السلام) از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و همچنین از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده که همه آنها دلالت بر این دارد، سرانجام حکومت جهان به دست صالحان خواهد افتاد، مردى از خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) قیام مى کند و زمین را پر از عدل و داد مى سازد آن چنان که از ظلم و جور پر شده باشد. از جمله این حدیث معروف است که در اکثر منابع اسلامى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده: لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلاّ یَوْمٌ، لَطَوَّلَ اللّهُ ذلِکَ الْیَوْمَ، حَتّى یَبْعَثَ رَجُلاً (صالِحاً) مِنْ أَهْلِ بَیْتِى یَمْلاَ ُ الاْ َرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً: اگر از عمر جهان جز یک روز نماند، خداوند آن روز را آن قدر طولانى مى کند تا مرد صالحى را از خاندان من برانگیزد، که صفحه زمین را پر از عدل و داد کند همان گونه که از ظلم و جور پر شده است . این حدیث، با همین تعبیر یا مختصر تفاوتى در بسیارى از کتب شیعه و اهل سنت آمده است.(۳) در ذیل آیه ۳۳ سوره توبه آوردیم: گروهى از بزرگان علماى اسلام، از قدیم و جدید، سنى و شیعه در کتاب هاى خود تصریح کرده اند: احادیث در زمینه قیام مهدى(علیه السلام) در سر حد تواتر است و به هیچ وجه قابل انکار نیست، حتى کتاب هائى بالخصوص در این مورد نوشته اند که شرح آن را مى توانید در جلد هفتم تفسیر نمونه ذیل آیه ۳۳ سوره توبه (صفحه ۳۷۴ به بعد) مطالعه فرمائید. ✍ پی نوشت: ۳ ـ براى اطلاع بیشتر به کتاب منتخب الاثر و نور الابصار مراجعه شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۰ بخش دوم ☀️ پیروی از امام حق ↩️ ولی با توجّه به ناهماهنگى اين تفسير با جمله
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۰بخش سوم ☀️ اهل بیت، ستارگان هدایت در پرتو آل محمّد(صلى الله عليه وآله): در قسمت پايانى اين خطبه، امام(عليه السلام) همه مخاطبان خود را که منحصر به معاصران خويش نيست، مخاطب ساخته و مقام و موقعيّت اهل بيت را در عباراتى کوتاه، امّا بسيار پر معنا براى آنها شرح مى دهد. مى فرمايد: «آگاه باشيد! آل محمّد(صلى الله عليه وآله) همانند ستارگان آسمانند که هرگاه يکى از آنها غروب کند، ديگرى طلوع مى کند». (أَلاَ إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّد، صَلَّى الله عَلَيْهَ وَ آلَهِ کَمَثَلِ نُجُومِ السَّماءِ: إِذَا خَوَى(1) نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ). سپس در تکميل اين سخن مى افزايد: «گويا (مى بينم) در پرتو خاندان پيامبر(صلى الله عليه وآله)، نعمت هاى الهى بر شما کامل شده و آنچه را آرزو داشته ايد خداوند به شما ارزانى داشته است». (فَکَأَنَکُمْ قَدْ تَکَامَلَتْ مِنَ اللهِ فِيکُمُ الصَّنَائِعُ،(2) وَ أَرَاکُمْ مَا کُنْتُمْ تَأْمُلُونَ). امام(عليه السلام) در اين سخن کوتاه، به چند نکته اشاره فرموده; نخست اينکه: آل محمّد(صلى الله عليه وآله) همانند ستارگانند که قرآن مجيد درباره آنها مى فرمايد: «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ; آنها به وسيله ستارگان هدايت مى شوند».(3) و در جايى ديگر مى فرمايد: «وَ هُؤَ الَّذِي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ; خداوند کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد; تا در تاريکى هاى صحرا و دريا بوسيله آنها هدايت شويد».(4) در زمان هاى قديم که قطب نما اختراع نشده بود و جادّه ها به صورت امروز نبود، قافله ها در صحراها، و کشتى ها در درياها، در شب هاى تاريک به وسيله ستارگان آسمان راه را پيدا مى کردند و به منزل مقصود مى رسيدند و از ظلمات برّ و بحر رهايى مى يافتند. نجات در دنيا و آخرت و راهيابى به سعادت دارَيْن نيز در پرتو هدايت آل محمّد(عليهم السلام) امکان پذير است. مطلب ديگر اينکه: آسمان، شب خالى از ستاره نمى شود; هر زمان ستارگانى آرام و آهسته غروب مى کنند، ستارگان ديگرى در افق مشرق ظاهر مى شوند; اهل بيت پيامبر(عليهم السلام) نيز چنين هستند; هر امامى چشم از جهان فرو مى بندد، امام ديگرى جاى او را مى گيرد تا نوبت به حضرت مهدى(عليه السلام) رسد و با قيام خود جهان را پر از عدل و داد کند. اين تعبير به خوبى نشان مى دهد که سلسله امامت گسستنى و تعطيل بردار نيست. يا به تعبير ديگر: روى زمين از حجّت خدا، هرگز خالى نمى ماند و تعجّب در اين است که بعضى از «شارحان نهج البلاغه» (مانند ابن ابى الحديد) هنگامى که جمله هاى پيشينِ اين خطبه را تفسير مى کند، مى گويد: اشاره به ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) است که به عقيده طرفداران مذهب ما، در آخرالزمان متولّد مى شود و قيام به عدالت مى کند. اگر اين گوينده در جمله هاى محل بحث - که در ذيل خطبه آمده - دقّت مى کرد، به اشتباه خود در اين سخن پى مى برد; ولى افسوس! که گاهى تعصّب ها اجازه نمى دهد تا قرينه اى به اين روشنى مورد توجّه قرار گيرد. آخرين مطلب اينکه: امام(عليه السلام) مى فرمايد: پيروى از آل محمّد (صلى الله عليه وآله) سبب مى شود که به تمام آرزوهاى خويش برسيد و نعمت هاى خداوند بر شما به کمال خود برسد و اين دليل بر نقش مؤثّر اهل بيت در تکامل دينى و دنيوى درهمه زمانهاست و اينکه بعضى از شارحان نهج البلاغه آن را اشاره به زمان ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) دانسته اند، سخنى است بدون دليل. اين احتمال نيز در تفسير جمله بالا وجود دارد، که امام(عليه السلام) مى فرمايد: خداوند همه وسايل سعادت را براى شما فراهم کرده، که يکى از آنها وجود آل محمّد (صلى الله عليه وآله) است ✍ پی نوشت: پی نوشت: 1. «خوى» از مادّه «خوى» (بر وزن هوا) به معناى غروب کردن و سقوط نمودن است. 2. «صَنايع» جمع «صنيعه» در اين گونه موارد به معناى نعمت و احسان است. 3. سوره نحل، آيه 16. 4. سوره انعام، آيه 97. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
🤲 دعای هر روز ماه صفر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ امام على عليه السلام : مَتاعُ الدنيا حُطامٌ و تُراثُها كُبابٌ . بُلغَتُها أفضلُ مِن أثَرَتِها و قُلعَتُها أركَنُ من طُمَأنينَتِها . حُكِمَ بالفاقةِ على مُكثِرِها و اُعينَ بِالراحةِ مَن رَغِبَ عنها . 💠متاع دنيا همچون خرده ريز و بى ارزش است و مال و ميراثش گل و لاى و لجن . به قدر كفاف از آن برگرفتن بهتر است از جمع كردن آن . دل بركندن از آن آرام بخش تر است تا دل بستن به آن . فزون خواه محكوم به فقر و درويشى است و دنيا گريز در آرامش و آسودگى . 📚( بحار الأنوار : ۷۸/۶۰/۱۳۹ ) @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹خواهشی از منبری ها و مداحان بزرگوار 🔹از گفتن کلمه در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مضایقه نکنید. 🎥 استاد فرحزاد @Nahjolbalaghe2