سخنرانی شب پنجم ربیع الاول 1403.06.18.mp3
24.75M
#موعظه
☀️ پیامبر عظیم الشأن (صل الله علیه وآله)
✅ سه خاصیت مهم برای مداومت کننده بر صلوات
🎙حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و بیست و نهم 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 28 ﺟﻠﺪ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و سی
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
🔹 ﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﻫﺸﺎﻡ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ
" ﺧﺎﻟﺪ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺴﺮﻱ " ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻫﺠﻮ " ﻳﻤﻦ " ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﻭ ﻭ ﻣﻄﻠﻌﺶ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ: ﺍﻟﺎ ﺣﻴﻴﺖ ﻋﻨﺎ ﻳﺎ ﻣﺪﻧﻴﺎ ﻭ ﻫﻞ ﻧﺎﺱ ﺗﻘﻮﻝ ﻣﺴﻠﻤﻴﻨﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻲﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺸﺘﻦ ﻣﻲﺩﻫﻢ. ﺳﭙﺲ ﺳﻲ ﻛﻨﻴﺰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺯﻳﺒﺎﺋﻲ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ ﻭ ﺍﺩﺏ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮔﺮﺍﻧﺒﻬﺎ ﺗﺮﻳﻦ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻫﺎﺷﻤﻴﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﻮﺧﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺑﺮﺩﻩ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺑﺴﻮﻱ " ﻫﺸﺎﻡ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ " ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ. ﻫﺸﺎﻡ، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻧﺲ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻓﺼﺎﺣﺖ ﻭ ﺍﺩﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻌﺮ ﺑﺴﺮﺍﻳﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺎﺷﻤﻴﺎﺕ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﻫﺸﺎﻡ ﮔﻔﺖ: ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: "ﺯﻛﻤﻴﺖ ﺑﻦ ﺯﻳﺪ ﺍﺳﺪﻱ " ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﻛﺪﺍﻡ ﺷﻬﺮ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﻛﻮﻓﻪ ﻋﺮﺍﻕ ﺍﺳﺖ. ﻫﺸﺎﻡ ﺑﻪ ﺧﺎﻟﺪ ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﻮﺩ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻧﻮﺷﺖ ﻛﻪ: ﺳﺮ ﻛﻤﻴﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺑﻔﺮﺳﺖ.
ﻛﻤﻴﺖ " ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻨﺎﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺪ. ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺎ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺍﺑﺎﻥ ﺑﻦ ﻭﻟﻴﺪ " ﻋﺎﻣﻞ ﻭﺍﺳﻂ، ﺩﻭﺳﺖ ﺑﻮﺩ. ﺍﺑﺎﻥ ﻏﻠﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﺮﻱ ﻧﺸﺎﻧﺪ. ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻤﻴﺖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻏﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺮﺳﺎﻧﻲ. ﺁﺯﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺮﺳﺎﻧﻲ. ﺁﺯﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺳﺘﺮ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﻴﺖ ﻧﻮﺷﺖ. ﺍﻣﺎ ﺑﻌﺪ، ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﻮﺷﺖ ﺗﻮ ﻛﻪ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ، ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻳﺎﻓﺘﻢ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ
[جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 41]
ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻨﻚ، ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺗﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻲﺑﻴﻨﻢ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ " ﺣﺒﻲ " - ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺯﻥ ﻛﻤﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺑﻮﺩ - ﺑﻔﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﺕ ﺁﻣﺪ ﺭﻭﭘﻮﺵ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﭙﻮﺷﻲ ﻭ ﺑﮕﺮﻳﺰﻱ ﻭ ﻣﻦ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻧﺖ ﻧﺸﻮﺩ ﻏﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﺮ ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﻘﻴﻪ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺐ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ ﺑﻪ ﻛﻮﻓﻪ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻭﺍﺭﺩ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻤﻴﺖ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﺮﺩ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ ۚ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا ۚ وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
اى مردم! اگر در رستاخیز شکى دارید، (به این نکته توجّه کنید که:) ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از «مضغه»
[= چیزى شبیه گوشت جویده شده]، که بعضى داراى شکل و خلقت است و بعضى بدون شکل. تا براى شما روشن سازیم (که بر هر چیز قادریم). و جنین هایى را که بخواهیم تا مدّت معیّنى در رحم (مادران) نگاه مى داریم. (و آنچه را بخواهیم ساقط مى کنیم.) بعد شما را بصورت طفلى بیرون مى آوریم. سپس هدف این است که به حدّ کمال و بلوغ خویش برسید. و بعضى از شما قبض روح مى شوند. و بعضى از شما به نامطلوب ترین مرحله عمر مى رسند. آنچنان که بعد از علم و آگاهى، چیزى نمى دانند. و همچنین زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده مى بینى، و هنگامى که آب باران بر آن فرو مى فرستیم، به جنبش در مى آید و رویش مى کند. و از هر نوع گیاهان بهجت انگیز مى رویاند.
(حج/5)
*
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
این بخاطر آن است که (بدانید) خداوند حق است. و اوست که مردگان را زنده مى کند.
و بر هر چیزى تواناست.
(حج/6)
*
وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِي الْقُبُورِ
و این که رستاخیز آمدنى است،و شکى در آن نیست.
و خداوند تمام کسانى را که در قبرها هستند زنده مى کند.
(حج/7)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۳ و ۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ مجادله به با
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۵ الی ۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
دلائل معاد در عالم جنین و گیاهان
از آنجا که در آیات گذشته، گفتگو از تردید مخالفان در مبدأ و معاد بود، در آیات مورد بحث به دو دلیل محکم و منطقى براى اثبات معاد جسمانى استدلال شده است: یکى از طریق توجه به تحولات دوران جنینى، و دیگرى از طریق تحولات زمین به هنگام نمو گیاهان.
در حقیقت قرآن مى خواهد، صحنه هاى معاد را که مردم در همین زندگى دنیا با آن سر و کار دارند، پیوسته با چشم خود مى بینند و از آن غافلند، براى آنها تشریح کند، تا بدانند زندگى بعد از مرگ، نه تنها امر غیر ممکنى نیست، بلکه دائماً صحنه هاى مشابه آن را در زندگى روزمره با چشم خود مشاهده مى کنند.
نخست، همه انسان ها را مخاطب ساخته مى گوید: اى مردم! اگر در رستاخیز تردید دارید به این نکته توجه کنید که ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، و پس از آن از چیزى شبیه به گوشت جویده که بعضى داراى شکل و خلقت است و بعضى بدون شکل (یا أَیُّهَا النّاسُ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْب مِنَ الْبَعْثِ فَإِنّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة ثُمَّ مِنْ عَلَقَة ثُمَّ مِنْ مُضْغَة مُخَلَّقَة وَ غَیْرِ مُخَلَّقَة).(۱)
همه اینها به خاطر آن است که: این حقیقت را براى شما آشکار سازیم که ما بر هر کار قادر و توانا هستیم (لِنُبَیِّنَ لَکُمْ).
و جنین هائى را که بخواهیم تا مدت معینى در رحم مادران قرار مى دهیم تا دوران تکاملى خود را طى کنند، و آنچه را بخواهیم ساقط مى کنیم و از نیمه راه از مدار خارجش مى سازیم (وَ نُقِرُّ فِی الأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلى أَجَل مُسَمّىً).
از آن پس یک دوران انقلابى جدید آغاز مى شود و ما شما را به صورت طفل از شکم مادر بیرون مى فرستیم (ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلاً).
به این ترتیب، دوران زندگى محدود و وابسته شما در شکم مادر پایان مى پذیرد، و قدم به محیطى وسیع تر، مملوّ از نور و صفا و امکانات بسیار فزون تر مى گذارید.
باز چرخ هاى حرکت تکاملى شما متوقف نمى شود، و همچنان سریع در این راه به پیشروى ادامه مى دهید سپس هدف این است که به حد رشد و بلوغ و کمال جسم و عقل برسید (ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ).
در اینجا جهل تبدیل به دانائى، و ضعف و ناتوانى تبدیل به قدرت و توانائى، و وابستگى مبدل به استقلال مى شود.
ولى این چرخ باز متوقف نمى گردد، هر چند گروهى از شما در این میان از دنیا چشم فرو مى بندند اما گروه دیگرى سیر نزولى حیات را بعد از تکامل شروع مى کنند، تا به بدترین مرحله زندگى یعنى نهایت پیرى برسند (وَ مِنْکُمْ مَنْ یُتَوَفّى وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ).
آرى، به مرحله اى مى رسد که چیزى از علوم خود را به خاطر نخواهد داشت پرده هاى نسیان و فراموشى صفحه عقل و فکر او را مى پوشاند، و در واقع حالتى شبیه حال کودکى به او دست مى دهد! (لِکَیْلا یَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْم شَیْئاً).
این ضعف، ناتوانى و پژمردگى دلیل بر فرا رسیدن یک مرحله انتقالى جدید است، همان گونه که سستى پیوند میوه با درخت، دلیل بر رسیدگى آن و وصول به مرحله جدائى است.
این دگر گونى هاى عجیب و پى در پى که حاکى از قدرت بى پایان پروردگار است روشنگر این حقیقت است که: همه چیز حتى احیاى مردگان، براى او سهل و آسان است.
البته، در مورد این مراحل مختلف حیات، بحث هاى فراوانى است که در نکته ها خواهد آمد.
سپس، به بیان دلیل دوم که زندگى و حیات گیاهان است پرداخته، مى گوید: در فصل زمستان به زمین نگاه مى کنى، آن را خشک و مرده مى بینى، اما هنگامى که قطره هاى حیات بخش باران را بر آن فرو فرستادیم، و فصل بهار فرا رسید، حرکت و جنبشى سراسر آن را فرا مى گیرد، و نمو مى کند، و انواع گیاهان زیبا را مى رویاند (وَ تَرَى الأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْج بَهِیج).(۲)
✍ پی نوشت:
۱ ـ مضغه از ماده مضغ به معنى جویدن است، و این واژه به معنى مقدار کمى گوشت است که ۲انسان در یک لقمه مى تواند آن را بجود و این تشبیه جالبى است براى جنین در دوران بعد از علقه بودن.
۲ ـ هامِدَة در اصل، به معنى آتشى است که خاموش شده، و به زمینى که گیاهانش خشکیده و بى حرکت مانده، هامدة گفته مى شود (مفردات راغب). بعضى دیگر گفته اند: هامدة به حالتى گفته مى شود که حدّ فاصل میان مرگ و حیات است
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
22.Hajj.06-09.mp3
2.49M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۶ الی ۹ سوره مبارکه حج
مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2
#درمحضر_اهلبیت
☀️ پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) :
مَن عَرَضَ لأِخیهِ المُسلِمِ (المُتَکَلِّمِ) فی حَدیثِهِ فکأنَّما خَدَشَ وَجهَهُ
هر که در میان سخن برادر مسلمانش بدود،
مانند این است که چهره او را خراشیده باشد.
📚 میزان الحکمه، ج۷، ص۴۰۴
داستان دلنشین منبر
@membariha313