4_5778601930938910100.mp3
1.76M
✅کامل شدن عقلها در زمان ظهور امام مهدی(عج)
🎤 #حجتالاسلامعالی
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْ
💥
✅ شرح و تفسیر/خطبه ۱/بخش۱/نهج البلاغه
🕊هماى بلند پرواز اندیشه ها به کنه ذاتش نرسد!
🔹یک نگاه کوتاه به این فراز از خطبه نشان مى دهد که امیرمؤمنان على(علیه السلام)دوازده وصف از اوصاف الهى را با انسجام زیبا و نظام جالبى بیان کرده است:
🔹در مرحله اوّل نشان مى دهد که چگونه بندگان در مقام مدح و ثنا و شکر خداوند در عمل ناتوانند (در این مرحله به سه وصف اشاره شده است).
🔹در مرحله دوّم این حقیقت را بیان مى کند که از نظر اندیشه نیز چگونه انسانها از درک عظمت و کنه ذات او عاجزند (در این مرحله به دو وصف اشاره شده است).
🔹در مرحله سوّم دلیل این مطلب را بازگو مى کند که ذات پاک او از هر نظر نامحدود و طبعاً نعمتهایش نیز بى پایان است و عجز ما از درک ذاتش یا اداى حقّش درست به همین دلیل است (در این مرحله به چهار وصف اشاره مى فرماید).
🔹سرانجام در مرحله چهارم به جهان آفرینش و مخلوقات او باز مى گردد، گویى مى خواهد این حقیقت را بیان کند که ذات پاکش را تنها از این طریق باید شناخت و این حداکثر توان و قدرت ماست (و در این قسمت به سه وصف از اوصاف فعل او اشاره شده است).
🔹اینها گواهى مى دهد که این معلّم بزرگ عالم بشریّت تعبیراتى را که در خطبه بلند خود انتخاب فرموده همه حساب شده و روى نظام خاصّى بوده است.
🔹با این نگاه اجمالى به تفسیر اوصاف دوازده گانه بالا باز مى گردیم:
🔹امام(علیه السلام) سخن را از حمد و ثناى الهى شروع مى کند و در برابر آن اظهار عجز کرده، مى گوید: «ستایش مخصوص خداوندى است که ستایشگران از مدح و ثناى او عاجز و ناتوانند» (اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذى لا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ).(۱)
🔹چرا که اوصاف «کمال» و «جمال» او از حدّ بیرون است. آنچه انسانها و فرشتگان از حمد و مدح او گویند به مقدار معرفت و شناخت خودشان از آن ذات بى مثال است نه به مقدار کمالات او.
🔹هنگامى که شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) که بزرگ ترین پیامبر الهى است مطابق حدیث مشهور اظهار عجز از معرفت خالق متعال مى کند و نغمه «ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ»(۲)را سر مى دهد دیگران چگونه مى توانند دعوى معرفت او کنند؟ و هنگامى که انسان از معرفت او عاجز باشد چگونه مى تواند حقّ حمد و ستایش او را به جا آورد؟ بنابراین بالاترین حدّ «حمد» ما همان است که مولا فرموده، یعنى اظهار عجز و ناتوانى در برابر حمد و ثناى او کردن و اعتراف به این که هیچ گوینده اى توانایى ندارد که بر قلّه حمد و ثنایش عروج کند.
🔹در حدیثى از «امام صادق(علیه السلام)» مى خوانیم که: «خداوند به موسى(علیه السلام) وحى فرستاد: اى موسى! حقّ شکر مرا به جا آور. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حقّ شکر تو را به جا آورم در حالى که هرگاه شکر تو را به جا آورم، این خود نعمتى است که به من ارزانى
🔹فرمودى (و توفیق شکرگزارى دادى و به این ترتیب مشمول نعمت تازه اى شده ام که شکر دیگرى بر آن لازم است)؟!
🔹فرمود: «یا مُوسى اَلآنَ شَکَرْتَنى حینَ عَلِمْتَ اَنَّ ذلِکَ مِنّى; اى موسى الآن شکر مرا به جا آورى که دانستى این هم از من است (و تو از اداى شکرش ناتوانى)».(۳)
🔹البتّه از یک نظر هنگامى که انسان به طور سربسته مى گوید: الحمدلله (هر گونه حمد و ستایش مخصوص خداست) چیزى از مراتب حمد و ستایش باقى نمى ماند، مگر این که مخصوص ذات پاک او مى شود. به همین جهت در حدیثى مى خوانیم که امام صادق(علیه السلام) از مسجد بیرون آمد در حالى که مرکب او گم شده بود، فرمود: «اگر خداوند آن را به من بازگرداند، حقّ شکر او را ادا مى کنم، چیزى نگذشت که مرکب امام(علیه السلام) را آوردند در این موقع عرض کرد: الحمدلله! کسى گفت ـ فدایت شوم ـ مگر شما نفرمودید حقّ شکر خدا را به جا مى آورم؟ امام فرمود: مگر نشنیدى گفتم الحمدلله» (مگر چیزى بالاتر از این است که هر گونه حمد و ستایش را مخصوص او بدانم).(۴)
🔹در توصیف دوّم مى فرماید: «و حسابگران (زبردست) هرگز نتوانند نعمت هایش را شماره کنند» (وَ لا یُحْصی نَعْمائَهُ الْعادُونَ).
🔹زیرا نعمت هاى مادّى و معنوى، ظاهرى و باطنى، فردى و جمعى او از آن برتر و بیشتر است که قابل احصا باشد. بدن یک انسان از سلولها و یاخته هاى بى حدّ و حصرى تشکیل شده (۱۰ میلیون میلیارد به طور متوسّط!) که هر کدام یک موجود زنده است با ساختمان پیچیده اش و هر یک نعمتى است از نعمتهاى پروردگار که شمارش آنها در ده ها هزار سال نیز ممکن نیست. وقتى انسان نتواند تنها این بخش کوچک از نعمت هاى الهى را شماره کند، چگونه مى تواند آن همه نعمتهاى بیرونى چه در جنبه هاى مادّى یا معنوى را شماره کند؟ اصولا ما از همه نعمت هاى او آگاه نیستیم که بخواهیم آنها را شماره کنیم؟
ادامه دارد ...
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
📚شرح و تفسیر خطبه ۱ بخش۱
/آیت...مکارم شیرازی
هدایت شده از 🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پرچم #امام_حسین بر دروازه های چین
🌷❤️🌺❤️🌺🌷❤️🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان مردی که پسرش را به خاطر برپایی روضه امام حسین علیه السلام به غلامی فروخت
⚘ @Nahjolbalaghe2
✨ ﷽ ✨
#یا_محول_الاحوال_بالحسین
تحویل سال سوختگان از محـرم است
حَوِل قُلُوبنا به بُکاءِ عَلَی الْحُسَیـن
🏴 آغاز سال ۱۴۴۱ هـ.ق
YEKNET.IR -Moghadam-Shab 01 Moharam1397-001.mp3
5.83M
🍂
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
🏴
@Nahjolbalaghe2
ZiyaratAshoura.mp3
12.64M
✨﴾﷽﴿✨
🎙 زیارت عاشورا (قرائت سریع)
🔺#حاجمیثممطیعی
⏱مدت: ۱۳ دقیقه
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨﴾﷽﴿✨ 🎙 زیارت عاشورا (قرائت سریع) 🔺#حاجمیثممطیعی ⏱مدت: ۱۳ دقیقه @Nahjolbalaghe2
⬆️متن زیارت عاشورا
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🏴ده روز شبیه یکی از یاران امام حسین علیه السلام ،زندگی کنیم
🔰دوست شهیدت رو انتخاب کن
🌷🌷رفیق شهیدم 👇🏻
🔹سیرت پاک به ز صورت نیکو!
✅در ادامه بحث، درباره یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا، نام یک غلام سیاه چهره ای به چشم می خورد که به جهانیان ثابت کرد که معرفت حجّت الهی به صورت نیکو نیست بلکه طینت پاک می خواهد و بس!
نامش《جَون بن حُوَی 》 است.
او فردی سیاه پوست اهل نوبه (منطقهای در آفریقا) بود.
او ابتدا غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که حضرت امیرالمؤمنین(ع) او را به ۱۵۰ دینار خرید و به ابوذر بخشید.
هنگامی که ابوذر را به رَبذه تبعید کردند، این غلام برای کمک به او به ربذه رفت و بعد از رحلت جناب ابوذر در سال ۳۲ هجری به مدینه مراجعت کرد و در خدمت امیرالمؤمنین(ع) و بعد از شهادت آن حضرت(ع) به خدمت امام حسن مجتبی(ع) رسید و سپس در خدمت امام حسین(ع) حاضر شد و همراه آن حضرت(ع) از مدینه به مکّه و از مکه به کربلا آمد.
گویا او در تعمیر و آماده سازی اسلحه مهارت داشته و در نقلی از امام سجاد(ع) آمده است :
《شب عاشورا جون در چادر امام حسین(ع) بود و شمشیر او را آماده میکرد.》
هنگامی که جنگ در روز عاشورا شدّت گرفت او خدمت امام حسین(ع) آمد و برای میدان رفتن و دفاع از حریم ولایت و امامت اجازه خواست.
حضرت فرمودند :
《در این سفر به امید عافیت و سلامتی همراه ما بودی!
اکنون خویشتن را به خاطر ما مبتلا مساز.》
جون خود را به قدم های مبارک امام حسین(ع) انداخت و بوسید و گفت :
ای پسر رسول خدا(ص)! هنگامی که شما در راحتی و آسایش بودید من کاسه لیس شما بودم، حالا که به بلا گرفتار هستید شما را رها کنم؟
جون با خود فکر کرد :
من کجا و این خاندان کجا؟!
لذا عرضه داشت :
آقای من! بوی من بد است و شرافت خانوادگی هم ندارم و نیز رنگ من سیاه است.
یا ابا عبدالله، لطف فرموده مرا بهشتی نمایید تا بویم خوش گردد و شرافت خانوادگی به دست آورم و رو سفید شوم.
نه آقای من! از شما جدا نمی شوم تا خون سیاه من با خون شما خانواده مخلوط گردد.
جون می گفت و گریه می کرد به حدّی که امام حسین(ع) نیز گریستند و اجازه دادند.
با آنکه جون پیرمردی به نقلی ۹۰ ساله بود، ولی بچّه ها در حرم با او انس فراوانی داشتند.
او به کنار خیمه ها برای خداحافظی و طلب حلالیّت آمد، که صدای گریه اطفال بلند شد و اطراف او را گرفتند.
هر یک را به زبانی ساکت و به خیمه ها فرستاد و مانند شیری غضبناک روی به آن قوم نا پاک کرد.
او جنگ نمایانی کرد، تا آنکه اطراف او را گرفتند و زخم های فراوانی به او وارد کردند.
هنگامی که روی زمین افتاد، امام حسین(ع) سر او را به دامن گرفت و بلند بلند گریست، و دست مبارک بر سر و صورت جون کشید و فرمود :
《اَللّهُمَّ بَیِّض وَجهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَ احشُرهُ مَعَ الأبرارِ وَ عَرِّف بَینَهُ و بَینَ مُحمدٍ(ص) و آلِ مُحمدٍ(ص)》
خدایا! رویش را سفید و بویش را خوش گردان و با نیکان محشور کن و با محمد(ص) و آل محمد(ص) آشنا ساز.
از برکت دعای حضرت(ع) روی غلام مانند ماه تمام درخشیدن گرفت و بوی عطر از وی به مشام رسید.
بعد از ده روز از واقعه عاشورا جمعی از بنی اسد بدن شریف جُوْن، غلام ابی ذر غفاری را پیدا کردند، در حالی که صورتش نورانی و بدنش معطّر بود و سپس او را دفن کردند.
پیکر او همراه دیگر شهدا پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.
اما علامه مجلسی(ره) روایتی را نقل میکند که بدن وی پس از ده روز از دفن شهدا پیدا شده و بوی عطر از آن به مشام میرسید
نام او در زیارت الشهداء و چنین آمده است :
《اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِیذَرٍّ الْغِفَارِی(ره)》
📚 منابع :
۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۵، ص۷۱-۲۲
۲)وسیلة الدّارین فی انصار الحسین(ع)، ص۱۱۵
۳)اعیان الشیعه عاملی، ج۱، ص۶۰
۴)نفس المهموم محدث قمی، ص۲۴۶
۵)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۹۳
۶)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۱۹۶
@Nahjolbalaghe2
.
✅دعای روز یکشنبه
🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🌹 بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لاَ أَرْجُو إِلاَّ فَضْلَهُ وَ لاَ أَخْشَى إِلاَّ عَدْلَهُ
به نام خداى بخشنده مهربان به نام خدايى كه جز به فضل و رحمتش به چيزى اميدوار نيستم و غير از عدل و دادش از چيزى نمى ترسم
🌹وَ لاَ أَعْتَمِدُ إِلاَّ قَوْلَهُ وَ لاَ أُمْسِكُ إِلاَّ بِحَبْلِهِ
و جز به قول او (و كتاب او) به چيزى اعتماد ندارم و جز به رشته (اخلاص و محبت) اش به چيزى چنگ نمى زنم
🌹بِكَ أَسْتَجِيرُ يَا ذَا الْعَفْوِ وَ الرِّضْوَانِ مِنَ الظُّلْمِ وَ الْعُدْوَانِ
به تو پناه مى برم اى خداى صاحب عفو و خوشنودى از ظلم و تعدى خلق
🌹وَ مِنْ غِيَرِ الزَّمَانِ وَ تَوَاتُرِ الْأَحْزَانِ وَ طَوَارِقِ الْحَدَثَانِ
و از تغيرات و حوادث روزگار و غم و اندوه پى در پى و پيش آمدهاى سخت ناگوار
🌹وَ مِنِ انْقِضَاءِ الْمُدَّةِ قَبْلَ التَّأَهُّبِ وَ الْعُدَّةِ وَ إِيَّاكَ أَسْتَرْشِدُ لِمَا فِيهِ الصَّلاَحُ وَ الْإِصْلاَحُ
و از اينكه عمرم بسر آيد و خود را مهيا و آماده سفر آن جهان نكرده باشم و از تو مى طلبم كه رهبرى به هر خير و صلاح و اصلاح امورم بفرمايى
🌹وَ بِكَ أَسْتَعِينُ فِيمَا يَقْتَرِنُ بِهِ النَّجَاحُ وَ الْإِنْجَاحُ
و از تو يارى مى طلبم كه مرا با هر چه فتح و فيروزى و كامروايى است مقرون سازى
🌹وَ إِيَّاكَ أَرْغَبُ فِي لِبَاسِ الْعَافِيَةِ وَ تَمَامِهَا وَ شُمُولِ السَّلاَمَةِ وَ دَوَامِهَا
و تنها از تو خواهانم كه مرا لباس عافيت كامل (از هر رنج و غم) بپوشانى و سلامتى دائم (از هر درد و الم) عطا كنى
🌹وَ أَعُوذُ بِكَ يَا رَبِّ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ
و به تو پناه مى برم اى خدا از وسوسه هاى شياطين
🌹وَ أَحْتَرِزُ بِسُلْطَانِكَ مِنْ جَوْرِ السَّلاَطِينِ
و در پناه سلطنت تواز ظلم و جور سلاطين امان مى جويم
🌹فَتَقَبَّلْ مَا كَانَ مِنْ صَلاَتِي وَ صَوْمِي
پس تو نماز و روزه و طاعتم بپذير
🌹وَ اجْعَلْ غَدِي وَ مَا بَعْدَهُ أَفْضَلَ مِنْ سَاعَتِي وَ يَوْمِي
و فردا و پس فرداى مرا نيكوتر از اين ساعت و اين روزم قرار ده
🌹وَ أَعِزَّنِي فِي عَشِيرَتِي وَ قَوْمِي وَ احْفَظْنِي فِي يَقَظَتِي وَ نَوْمِي
و مرا در ميان خويش و قبيله و قومم عزيز گردان و از هر شرى در خواب و بيدارى محفوظم بدار
🌹فَأَنْتَ اللَّهُ خَيْرٌ حَافِظاً وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
كه تويى خداى بهترين نگهبان خلق و مهربانترين اهل عالم
🌹اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْآحَادِ مِنَ الشِّرْكِ وَ الْإِلْحَادِ
خدايا به درگاه تو آمده و بيزارى مى جويم از امروز و هميشه ايام بعد آن از يكايك شرك و كفر و كجروى
🌹وَ أُخْلِصُ لَكَ دُعَائِي تَعَرُّضاً لِلْإِجَابَةِ وَ أُقِيمُ عَلَى طَاعَتِكَ رَجَاءً لِلْإِثَابَةِ
و به درگاهت به اخلاص دعا مى كنم كه در معرض اجابت قرار گيرد و عمرى بر طاعتت پايدارى مى كنم به اميد ثواب تو
🌹فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَيْرِ خَلْقِكَ الدَّاعِي إِلَى حَقِّكَ
پس درود فرست بر محمد (ص) كه بهترين خلق تو و خواننده خلق بسوى معرفت و توحيد توست
🌹وَ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ الَّذِي لاَ يُضَامُ وَ احْفَظْنِي بِعَيْنِكَ الَّتِي لاَ تَنَامُ
و مرا عزيز گردان به عزت ابدى خود كه ذلت از پى آن نيست و محفوظ بدار به ديده خود كه خواب نخواهد داشت
🌹وَ اخْتِمْ بِالاِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ أَمْرِي وَ بِالْمَغْفِرَةِ عُمْرِي إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
و كارم را به بريدن از خلق و توجه كامل به تو به پايان آرم و عمرم را به آمرزش و مغفرت خود ختم كن كه تو بسيار بخشنده و مهربانى.
⚘@Nahjolbalaghe2
معرفی اجمالی -1.mp3
5.08M
📚 #معرفی_اجمالی نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی
💠حجه الاسلام مهدوی ارفع
#شماره_1
زمان 2:38
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 ✅برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام 🍃قسمت (1 ) 🌸 امام باقر علیه السلام: «به خدا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
قسمت (۲)
#حديث
✅ "شکّ در مورد علی(علیه السلام) کُفر است."
حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) از پدرانش نقل کرد که رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) به علی ابن ابیطالب (علیه السلام) فرمود:
«یاعلی!
تو بهترینِ انسان هایی، و در مورد تو شک و تردید نمی کند مگر کسی که کافر باشد.»
--------------------------------
📚 بحارالانوار، ج۲۶ ص۳۰۶
📚 غایَة المَرام، ج۵ ص۱۰
⚘@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۸ 💥شگفتی های تن آدمی(علمی،فیزیولوژی،انسانی) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : اعْجَ
✅امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام:
🔸از این انسان تعجب کنید که با یک قطعه پیه مى بیند، با قطعه گوشتى سخن مى گوید، با استخوانى مى شنود و از شکافى تنفس مى کند!
🔹اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ، يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ
📚حکمت 8 نهج البلاغه
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#حکمتها
▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:🌺
وقتى انسان بميرد دنباله كارهاى
نيك او بريده شود جز سه چيز؛
صدقه جارى و دانشى كه كسان از آن بهره ور شوند و فرزنددرست كارى كه براى او دعا كند.
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
🌺🍃🌺
✅سوره فاطر
✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
✨الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَي وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَي كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1)
ستايش، مخصوص خداوندى است كه آفريدگار آسمان ها و زمين است؛ فرشتگان را كه داراى بال هاى (قدرت) دو تا دو تا و سه تا سه تا و چهار تا چهار تا هستند، رسولانى قرار داد. او هر چه را بخواهد در آفرينش مى افزايد، البتّه خداوند بر هر كارى تواناست.
🔹نکته:
«فاطر» به معناى آفريدن ابتكارى است و «اجنِحة» از «جناح» به معناى بال و كنايه از قدرت است. در زبان فارسى نيز مى گوئيم: فلانى پروبالش سوخته يا شكسته، كنايه از اين كه قدرتى ندارد.
⬜️پیام:
- ستايش بايد بر اساس ارزش و لياقت باشد. (اگر قرآن مى فرمايد: «الحمدللّه» به دليل آن است كه او فاطر، جاعل و قدير است.)
- با آن كه خداوند قدرت دارد، ليكن نظام آفرينش را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده است. «جاعل الملائكة رسلا»
- نقش و قدرت فرشتگان متفاوت است. «اولى اجنحة مثنى و ثلاث و رباع»
- دست خداوند در آفرينش باز است و جهان در حال توسعه و گسترش مى باشد. «يزيد فى الخلق ما يشاء»
- آفرينش جهان، امرى بديع و ابتكارى است. «فاطر السموات و الارض»
سيماى فرشتگان در قرآن
قرآن كريم درباره ى فرشتگان مطالبى دارد از جمله:
1. فرشتگان، بندگان گرامى خداوند هستند. «بل عباد مكرمون»(انبیاء۲۶)
2. مطيع خداوند هستند. «لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون»(انبیاء۲۷) «لا يعصون اللّه ما امرهم و يفعلون ما يُؤمرون»(تحریم ۶)
3. تدبير و تقسيم امور بر عهده ى آنهاست. «فالمدبّرات أمراً»(نازعات،۵ «فالمقسّمات أمراً»(ذاریات، ۴)
4. مراقب الفاظ و سخن انسانند. «ما يلفظ من قولٍ الا لديه رقيبٌ عتيدٌ»
(ق،۱۸)
5. كاتب اعمالند. «و رسلنا لديهم يكتبون»(زخرف،۸۰)
6. بشارت دهنده به رزمندگان در جنگ هستند. «بجنود لم تروها»(توبه،۴۰)
7. بشارت دهنده در مورد فرزنددار شدن هستند. «انا نبشرك بغلام اسمه يحيى»(مریم، ۷)
8. بشارت دهنده به مؤمنان در لحظه ى مرگ هستند. «الاّ تخافوا ولا تحزنوا»(فصلت،۳۰)
9. مأمور عذاب مجرمان هستند. «لمّا جاءت رسلنا لوطا سى ء بهم»(هود،۷۷)
10. محافظ انسان هستند. «يُرسل عليكم حفظة»(انعام،۶۱)
11. دعاگوى مؤمنانند. «و يستغفرون للذين آمنوا»(غافر،۷۰) «و يستغفرون لمن فى الارض»(شوری،۵)
12. شفاعت مى كنند. «و كم من ملك فى السموات لا تغنى شفاعتهم شيئا الاّ من بعد ان يأذن اللّه لمن يشاء و يرضى»(نجم،۲۶)
13. لعن كننده ى كفّارند. «أولئك عليهم لعنة اللّه والملائكة والنّاس أجمعين»(بقره،۱۶۱)
14. امدادگر جبهه ها هستند. «يُمدّكم ربّكم بثلاثة آلاف من الملائكة منزلين»(آل عمران ۱۲۶) «بلى ان تصبروا و تتّقوا... يمددكم ربّكم بخمسة آلاف»(آل عمران ۱۲۵)
15. مجرمان را لحظه ى مرگ تنبيه مى كنند. «توفّتهم الملائكة يضربون وجوههم و أدبارهم»(محمد،۲۷)
16. از بهشتيان استقبال مى كنند. «سلام عليكم بما صبرتم»(زمر۷۳)
17. مسئول عذاب دوزخ هستند. «عليها تسعة عشر»(مدثر ۳۱)
18. مسئول قبض روح هستند. «توفّته رسلنا»(انعام ۶۱)
19. داراى درجاتى هستند. «ما منّا الا له مقام معلوم»(صافات ۱۶۴)
20. مسئول نزول وحى هستند. «ينزّل الملائكة بالروح»(نحل،۲)
21. گاهى به صورت انسان در مى آيند. «فتمثّل لها بشراً سويّا»(مریم ۱۷)
22. از عبادت خسته نمى شوند. «يسبّحون له باليل والنهار و هم لا يسأمون»(فصلت ۳۸)
23. با غير انبيا نيز تماس و گفتگو دارند. «انّما انا رسول ربّك لاهب لك غلاماً»(مریم،۱۹)
24. بعضى فرشتگان برگزيده اند. «اللّه يصطفى من الملائكة رسلا و من الناس»(حج۷۵)
25. ايمان به فرشتگان لازم است. «والمؤمنون كلّ آمن باللّه و ملائكته و كتبه و رسله»(بقره۲۸۵)
«و مَن يكفر باللّه و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الآخر فقد ضلّ ضلالاً بعيدا»(نساء۱۳۶)
🌺🍃🌺
⚘ @Nahjolbalaghe2