قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ✨وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَي وَالْبَصِيرُ (19) وَلَا الظُّلُمَا
💥
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ
/فاطر(29)
🍃همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز بر پا مى دارند و از آن چه ما روزيشان كرده ايم، پنهان و آشكار انفاق مى كنند، به تجارتى دل بسته اند كه هرگز زوال نمى پذيرد.
✨🌺
💥در آيه قبل سخن از اين بود كه تنها علما خشيت الهى دارند، گويا اين آيه سيماى علماى واقعى را شرح مى دهد كه آنان: اُنس با قرآن دارند. نماز به پا مى دارند و انفاق آنان خالصانه است زيرا هم عَلَنى انفاق مى كنند و هم پنهانى و اگر رياكار بودند تنها علنى انفاق مى كردند.
🔹«تبور» از «بوار» به معناى كسادى شديد در تجارت است. از آنجا كه اين امر موجب فساد و نابودى است به هلاكت هم بوار گفته مى شود.
🌿در آيه قبل «يخشى اللّه» مطرح شد و در اين آيه «يرجون»؛ آرى، مردان خدا ميان خوف و رجا هستند.(573)
🔻در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شده اند:
«يتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلاة»(574) كتاب خداوند را تلاوت مى كنند و نماز به پا مى دارند.
🌷«يمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلاة»(575) به كتاب آسمانى تمسك مى كنند و نماز به پا مى دارند.
🍃«اتل ما اُوحى اليك من الكتاب و اقم الصلاة»(576) آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده تلاوت كن و نماز به پا دار.
🔴امتيازات تجارت با خدا
- آنچه از سرمايه داريم، (سلامتى، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشيم. آرى، اگر فرزندى زمين و مصالح و پولى از پدر گرفت و منزلى ساخت بعد افرادى خريدار منزلش شدند كه يكى از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان مى گويد خانه را به پدر بفروشد، زيرا خود فرزند و تمام دارايى هايش از اوست و فروش به بيگانه جوانمردى نيست.
🌹- خداوند به بهاى بهشت ابدى مى خرد، ولى ديگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى خرند و زودگذر است.
🌺- خداوند كم را مى پذيرد، «فمَن يَعمل مثقال ذرّة» ولى ديگران كم را نمى پذيرند.
🌸- خداوند، از روى عفو و اغماض، عيب جنس را مى پوشاند و با همان نواقص مى خرد. در دعاى بعد از نماز مى خوانيم: خداوندا! اگر در ركوع و سجود نمازم خلل و نقصى است ناديده بگير و نمازم را قبول فرما.
🔹در دعاى ماه رجب مى خوانيم: «خاب الوافدون على غيرك و خسر المتعرّضون الاّ لك»(577) يعنى باختند كسانى كه در خانه غير تو آمدند و خسارت كردند كسانى كه به سراغ ديگران رفتند.
📚573) تفسير اطيب البيان.
574) فاطر، 29.
575) اعراف، 170.
576) عنكبوت، 45.
577) مفاتيح الجنان.
✨🌺
🌿- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «يتلون... اقاموا... انفقوا»
🔸- فكر و فرهنگ، مقدّمه ى عمل است. «يتلون كتاب اللّه - اقاموا الصلاة»
💚- كسى كه عاشقانه مكتب را بپذيرد، نماز و انفاقش قطعى است. (تلاوت كتاب به صورت مضارع آمده كه نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است «يتلون»
🍃ولى نماز و انفاق به صورت ماضى آمده كه نشانه قطعى بودن انجام آن است.) «اقاموا - انفقوا»
🍁- نماز، بايد با رسيدگى به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا»
💥- دارائى هاى انسان، داده الهى است. «رزقناهم»
- اگر توجّه داشته باشيم كه دارائى هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى ورزيم. «انفقوا مما رزقناهم»
🌱- بخشى از داده ها انفاق شود، باقى براى خودتان است. «مما رزقناهم» (كلمه «مِن» به معناى بعضى است)
🌾- مورد انفاق، تنها مال نيست بلكه از علم و آبرو و قدرت نيز بايد به مردم كمك كرد. «ممّا رزقناهم»
🍒- انفاق، هم سرى باشد هم آشكارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمى رشد مى كند و در انفاق آشكار، مردم تشويق مى شوند.) «سرّاً و علانية» البتّه انفاق مخفيانه برترى دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنى برده شده است. «سرّاً و علانية»
💚- اميد به رستگارى، بايد با فكر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه اميد بدون كار، پندارى بيش است. «يتلون، اقاموا، انفقوا، يرجون»
🥀- با داشتن علم و خشيت الهى (كه در آيه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و كمك به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانيد، تنها اميدوار باشيد. «يرجون»
✅- در معامله با خدا، حتّى يك درصد زيان نيست. «تجارة لن تبور»
❌- گمان نكنيد با انفاق، مال شما تمام مى شود. «تجارة لن تبور»
🔻- در فرهنگ اسلام، دنيا بازار است و انسان فروشنده و نعمت هاى الهى، سرمايه و انتخاب مشترى با انسان است. او مى تواند با خدا معامله كند و مى تواند غير خدا را انتخاب كند.
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
1_106672602.mp3
11.92M
✅اضطرار برای ظهور امام مهدی علیه السلام
🌹 @Nahjolbalaghe2
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
قسمت ۹
#حديث
🌺«ابوالطفیل» می گوید:
✅علی(علیه السلام) در دوران حکومت خویش، افراد مُستمند و بینوا را مورد عنایت قرار می داد.
روزی او را مشاهده کردم که بچه های یتیم و بی سرپرست را به دور خود فراخوانده، ناگاه تمامِ یتیمان را جمع کرد، و سفرۂ مناسبی باز کرد، و عسل و سایر نیازمندی ها را دورِ هم چید، و لقمه های لذیذ و عسلی بر دهان آنان گذاشت...
این منظره آنچنان مؤثر و جالب بود که بعضی اصحابش گفتند:
✨ لَوددتُ انّی کُنتُ یتیماً ✨
«ای کاش من هم یتیم بوده، و این چنین مورد الطافِ علی قرار می گرفتم.»
---------------------------------------
📚 بحارالانوار، ج۴۱ص٢٩
🍃🌹
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
May 11
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺🌿
✅ #دعایروزپنجشنبه
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ اللَّيْلَ مُظْلِما بِقُدْرَتِهِ، وَ جَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ، وَ كَسَانِي ضِيَاءَهُ وَ أَنَا فِي نِعْمَتِهِ، اللَّهُمَّ فَكَمَا أَبْقَيْتَنِي لَهُ فَأَبْقِنِي لِأَمْثَالِهِ، وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لا تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ، بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ، وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَ ارْزُقْنِي خَيْرَهُ وَ خَيْرَ مَا فِيهِ وَ خَيْرَ مَا بَعْدَهُ، وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّهُ وَ شَرَّ مَا فِيهِ وَ شَرَّ مَا بَعْدَهُ، اللَّهُمَّ إِنِّي بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَیکَ
فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِيَ الَّتِي رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِي، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْخَمِيسِ خَمْساً، لا يَتَّسِعُ لَهَا إِلا كَرَمُكَ، وَ لا يُطِيقُهَا إِلّا نِعَمُكَ: سَلامَةً أَقْوَى بِهَا عَلَى طَاعَتِكَ، وَ عِبَادَةً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ، وَ سَعَةً فِي الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ، وَ أَنْ تُؤْمِنَنِي فِي مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ، وَ تَجْعَلَنِي مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِي حِصْنِكَ، وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْ تَوَسُّلِي بِهِ شَافِعاً يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَافِعاً، إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
🌷🌿
__________________________
✅ #زیارتروزپنجشنبه
🌺روز پنجشنبه به نام امام حسن عسكرى عليه السّلام است.
در زيارت آن حضرت بگو:السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
🌺🌿
__________________________
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌺
✅ برنامه روزانه کانال :
🌷شنبههاو سهشنبهها شرح 🦋خطبه ها بصورت متن و صوت یا فیلم
🌹یکشنبهها و چهارشنبههاشرح 🌴حکمتها متن و صوت
🌷دوشنبهها و پنجشنبهها شرح 🕊نامه ها متن و صوت
🌸جمعه ها مطالب در زمینه 💚مهدویت
روزانه انشاءالله وقت شد مطالب دیگر هم در کانال گذاشته میشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/نامه ۵/به اشعث بن قيس 💥 #هشدار از استفاده نارواي بيت المال همانا پست فرمانداري بر
💥
✅شرح و تفسیر نامه ۵ نهجالبلاغه
(مکارمشیرازی)
🌾مقامات کشور اسلام امانت الهى است
آنچه مرحوم سیّد رضى در این نامه آورده است بخشى از نامه مشروح ترى است که در کتاب صفین آمده است. از مجموع نامه چنین استفاده مى شود که اشعث بن قیس به موجب سوابق سویى که داشت بعد از روى کار آمدن امام(ع) احساس ناامنى در موقعیت خود کرد که امام(ع)ممکن است او را از حکومت آذربایجان بردارد و مسأله جنگ جمل و قتل عثمان را بهانه اى براى سرکشى قرار دهد، لذا امام(ع) براى پیش گیرى از فتنه انگیزى او این نامه را برایش نوشت و در آغاز نامه چنین فرمود:
🍃«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ مِنْ عَبْدِاللهِ عَلِیّ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ إِلَى الأَشْعَثِ بْنِ قَیْس أَمّا بَعْدُ، فَلَوْ لاَ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ کُنَّ مِنْکَ لَکُنْتَ الْمُقَدَّمُ فی هذَا الأَمْرِ قَبْلَ النّاسِ وَلَعَلَّ آخِرَ أَمْرِکَ یَحْمَدُ أَوَّلَهُ، وَیَحْمِلُ بَعْضُهُ بَعْضاً، إِنِ اتَّقَیْتَ اللهَ ـ عَزَّ وَجَلَّ;
🔻 اگر لغزشهایى چنین و چنان از تو سر نزده بود در این کار (فرماندارى آذربایجان یا بیعت کردن با امام(ع)) مقدم بر دیگران بودى و شاید پایان کار تو آغاز آن را جبران کند و بخشى از آن بخش دیگر را بپوشاند اگر تقواى الهى را پیشه کنى».
🌷سپس امام(ع) در ادامه این نامه اشاره به قتل عثمان و بیعت مردم با او و شورش طلحه و زبیر و شکستن بیعت آن حضرت نمود و افزود که آنها عایشه را نیز با خود به سوى بصره بردند و من به اتفاق مهاجرین و انصار به سوى آنها رفتیم و در میدان نبرد در مقابل هم قرار گرفتیم. من از آنها خواستم که از سرکشى بازگردند و به بیعت خود وفادار باشند و آنچه وظیفه اتمام حجت بود انجام دادم; ولى آنها نپذیرفتند جنگ در گرفت و شکست خوردند و گروهى مجروح شدند و گروهى فرار کردند و من دستور دادم مجروهان را نکشند و فراریان را تعقیب نکنند و هرکس سلاح خود را بر زمین بگذارد و به خانه خویش برود و در را به روى خود ببندد در امان خواهد بود.(۱)
🌹سپس امام(ع) این بخش از نامه را که سیّد رضى نقل کرده است بیان فرمود.
امام(ع) در این بخش از نامه، اوّل او را با دو جمله پرمعنا هشدار مى دهد و مى فرماید: «فرماندارى تو براى تو وسیله آب و نان نیست، بلکه امانتى است در گردنت و تو از سوى مافوق خود تحت مراقبت هستى»;
(وَإِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه(۲) وَلَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ، وَأَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَکَ).
🌸تعبیر بالا بیانگر دیدگاه اسلام درباره پست ها و منصب هاى حکومتى است. از دیدگاه اسلام رییس حکومت، وزرا، استان داران و فرماندهان، تنها امانت دارانى هستند که امانت جامعه اسلامى از سوى خداوند به آنها سپرده شده و نباید آن را وسیله برترى جویى و تحصیل منافع شخصى کنند;
بلکه باید مانند هر امانت دار امین از آن مراقبت به عمل آورده و سالم به دست اهلش بسپارند.
🍂در تفسیر آیه شریفه (إِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الاَْمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا)(۳) در روایات متعدّدى آمده که این امانت همان ولایت (و حکومت والیان صالح) است.(۴)
🍁البتّه این تفسیر به آن معنا نیست که مفهوم آیه منحصر در امر حکومت و امامت باشد، بلکه یکى از مصادیق بارز و مهم آن است.
🍒سپس امام(ع) بعد از این هشدار گویا به بیان سه وظیفه براى اشعث به عنوان یک فرماندار مى پردازد، نخست مى فرماید: «تو حق ندارى درباره رعیّت استبداد به خرج دهى»; (لَیْسَ لَکَ أَنْ تَفْتَاتَ(۵) فِی رَعِیَّه(۶)).
🔹بلکه باید طبق موازین الهى و آنچه در اسلام درباره حقوق مردم پیش بینى شده رفتار کنى نه اینکه آنچه دلخواه توست خودسرانه انجام دهى و با مردم همچون بندگان و بردگان عمل کنى
.
🔸حضرت در دستور دوم مى فرماید: «تو حق ندارى در کارهاى مهم و خطیر بدون اطمینان وارد شوى»; (وَلاَ تُخَاطِرَ إِلاَّ بِوَثِیقَه).
🌱با توجّه به اینکه جمله (وَلاَ تُخَاطِرَ) از ریشه خطر است و امور مهم را خطیر مى گویند به سبب خطرهایى که آن را تهدید مى کند، منظور امام(ع) این است که در امورى که با سرنوشت مردم سر و کار دارد جز با دقت و تأمل و مشورت کافى و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(ع) و پیشوایت اقدام مکن، زیرا براى حفظ امانت هاى مهم باید از دست زدن به کارهاى خطرناک پرهیز کرد;
🌿 بنابراین واژه وثیقه هم تفکر و اندیشه را شامل مى شود و هم مشورت و هم اجازه گرفتن از امام(ع) در صورت نیاز.
🔹در دستور سوم درباره حفظ اموال بیت المال مى فرماید: «در دست تو بخشى از اموال خداوند عزّوجلّ است و تو یکى از خزانه داران او هستى باید آن را حفظ کنى تا به دست من برسانى»;
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
شرح_صوتی_نامه_۵.mp3
5.77M
شرح نامه ۵
/بنیادمجازی
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
؏ــلے #نهج_البلاغه مجسم است.
شما وقتی نهج البلاغه را بخوانید هم #تاریخ زندگی امام ؏ــلے را دانسته اید و هم #اسلام را شناخته اید.
روزگار ؛ روزگار #نــــهـــج_البلاغه است.
#نهج_البلاغه ای شوید.
#حداقل_روزے_یڪ
@Nahjolbalaghe2