◽◼◽◼◽
◽
◼
◽
◼
◽
#اهمیت-زیارت اربعین
🔰امام صادق سلام اللّٰه عليه فرمودند:
🔸شخصى كه به زيارت قبر حضرت حسين بن على عليهما السّلام مىرود، زمانى كه از اهلش جدا شد با اولين گامى كه بر مىدارد تمام گناهانش آمرزيده مىشود سپس با هر قدمى كه بر مىدارد پيوسته تقديس و تنزيه شده تا به قبر برسد و هنگامى كه به آنجا رسيد حق تعالى او را خوانده و با وى مناجات نموده و مىفرمايد:
⚡️بنده من! از من بخواه تا به تو اعطاء نمايم، من را بخوان اجابتت نمايم، از من طلب كن به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برايت روا سازم.⚡️
🔹راوى مىگويد، امام عليه السّلام فرمودند: و بر خداوند متعال حق و ثابت است آنچه را كه بذل نموده، اعطاء فرمايد.
📚کامل الزیارات، باب۴۹ (اجر زیارت بصورت سواره یا پیاده)، ح
☘اللهُمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَ الْفَــرَج☘
@Nahjolbalaghe2
▫
▪
◼
▪
◼▪◼▪◼▪
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙
✍ برگی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام
قسمت (۱۱)
#حديث
ِ
🌺 "ابن عباس" میگوید:
✅ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی ابن ابیطالب (علیه السلام) نظر افکند و فرمود:
✨ «تو آقایی در دنیا، و سیّد و آقایی در آخرت.
آنکه تو را دوست دارد مرا دوست داشته
و آنکه مرا دوست بدارد حبیب خداست
و دشمن تو، دشمن من است و دشمن من، دشمن خداست.
و وای بر کسی که بعد از من بُغضِ تو را داشته باشد.»✨
___________
📚 مُستَدْرك الصَّحيحين، ج٣ ص۱٢٧
📚 تاريخ خطيب بغدادی، ج۴ ص۴۱
📚 تَهْذیبُ التَّهْذیب، (ابن حُجر) ج ۱ ص۱٢
📚 ریاض النّضرة، ج٢صص۱۶۶ و ۱۶٧
📚 نورُالأبصار، ص٧۳
🍃🌹
⚘eitaa.com/Nahjolbalaghe2
◽◼◽◼◽
◽
◼
◽
◼
◽
#اهمیت-زیارت اربعین
🔰حضرت امام باقر علیه السلام به محمد بن مسلم فرمودند: آيا به زيارت قبر حسين عليه السّلام مى روى؟ عرض كردم: بلى ولى با خوف و هراس.
🔸فرمودند: هر قدر در زيارتت خوف بيشتر باشد ثواب در آن به مقدار خوف و هراس تو مى باشد و كسى كه در زيارتش خائف و بيمناك باشد در روزى كه مردم براى حساب پروردگار عالميان به پا مى خيزند حقتعالى او را در امان قرار داده و خوف و وحشت او را برطرف مى كند و با آمرزش گناهان برگشته و فرشتگان بر او سلام نموده و نبى اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به زيارتش آمده و براى او دعاء مى فرمايند و بواسطه نعمت الهى حالش دگرگون شده و فضلى كه هيچ مكروه و بدى با آن همراه نيست شاملش شده و بدنبال آن رضوان خدا نصيبش مى گردد.
📚کامل الزیارات، باب۴۵ (اجر زیارت با ترس)، ح۵
@Nahjolbalaghe2
▫
▪
◼
▪
◼▪◼▪◼▪
◽◼◽◼◽
◽
◼
◽
◼
◽
#اهمیت-زیارت اربعین
🔰مردى محضر مبارك امام صادق سلام اللّٰه عليه مشرف شد و به آن جناب عرض كرد: اى پسر رسول خدا! آيا پدر بزرگوار شما (امام حسین سلام اللّٰه علیه) زيارت بشود؟
🔸حضرت فرمودند: بلى و علاوه بر آن نزد آن جناب نماز نيز خوانده شود ولى بايد توجه داشت كه نماز را پشت قبر بخوانند و بر آن مقدّم نشوند.
🔹راوى مى گويد: چه اجرى است براى كسى كه آن حضرت را زيارت كند.
🔸حضرت فرمودند: بهشت، مشروط به اينكه از آن جناب پيروى كرده و به حضرتش اقتداء نمايد.
📚کامل الزیارات، باب۴۶ (اجر کسی که در زیارت انفاق می کند)، ح۳
@Nahjolbalaghe2
▫
▪
◼
▪
◼▪◼▪◼▪
#نهج_البلاغه
✨فَاتَّعِظُوا بِالْعِبَرِ، وَاعْتَبِرُوا بِالْغِيَرِ، وَانْتَفِعُوا بِالنُّذُرِ
💠پس از عبرت ها پند گيريد، از دگرگونى نعمت ها اندرز پذيريد و از هشدارِ هشداردهندگان بهره گيريد»
📘 #خطبه ۱۵۷
⚘ @Nahjolbalaghe2
#فرازهايي از غم نامه
امام زمان (عج)
💧زيارت ناحيه مقدسه💧
✋أَلسَّلامُ عَلَى الْجُیُوبِ الْمُضَرَّجاتِ ،
سلام بر آن گریبان هاى چـاک شده،
✋أَلسَّلامُ عَلَى الشِّفاهِ الذّابِلاتِ ،
سلام بر آن لب هاى خشکیده،
✋أَلسَّلامُ عَلَى النُّفُوسِ الْمُصْطَلَماتِ ،
سـلام بر آن جان هاى مُستأصل و ناچار ،
✋أَلسَّلامُ عَلَى الاَْرْواحِ الْمُخْتَلَساتِ ،
سـلام بر آن ارواحِ (از کالبد) خارج شده ،
✋أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ ،
سلام بر آن جسـدهاى برهـنه (بر خاک)،
⚘ @Nahjolbalaghe2
💯 وحشتناک ترين لحظه ى زندگى،
لحظه ايست که انسان رادر سرازيرى قبرميگذارند.⚰
👈 شخصى نزدامام صادق(ع)رفت
و گفت من از ان لحظه بسيارميترسم،
چه کنم؟
❣ امام صادق(ع)فرمودند:
✨زيارت عاشورا را زياد بخوان✨.
آن مرد گفت چگونه با خواندن زيارت
عاشورا از خوف آن لحظه در امان باشم؟
❣ امام صادق فرمود: مگر در پايان زیارت عاشورا نمى خوانيد
💠 اللهم ارزقنى شفاعة الحسين يوم الورود؟🙏
👌یعنی خدايا شفاعت حسين(ع)را
هنگام ورود به قبر روزى من کن.
☝️زيارت عاشورا بخوانيد تا امام حسين(ع) در آن لحظه به فريادتان برسد.
...❣ اگر خواستید قرائت زیارت عاشورا را ترویج کنید برای دیگران ارسال نمایید...❣
⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ فِي الْأَرْضِ فَمَن كَفَر
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِيماً غَفُوراً
/فاطر(41)
🍃همانا خداوند آسمان ها و زمين را از زوال (و سقوط و خروج از مدار) نگاه مى دارد، و اگر زوال پذيرند (و از مدار خارج شوند) احدى جز او نمى تواند آنها را نگاه دارد؛ البتّه او بردبار و آمرزنده است.
☘ميان نگاهدارى و حفاظت خداوند از نظام هستى و حلم او رابطه است، همان گونه كه ميان عقايد و اعمال ما و فروپاشى نظام هستى رابطه است. در اين آيه به مورد اول اشاره دارد و آيه با جمله ى «حليماً غفورا» پايان يافته است.
🍃 امّا در سوره ى مريم، آيات 88 تا 90 مى خوانيم: «و قالوا اتخذ الرحمن ولداً لقد جئتم شيئاً ادّا تكاد السموات يتفطرن منه و تنشقّ الارض و تخرّ الجبال هدّا»
مشركان گفتند: خداوند فرزندى اختيار كرده است، نزديك است كه آسمان ها و زمين و كوه ها از اين سخن زشت درهم ريزد و فروپاشد.
🌿خداوند هم آسمان ها و زمين با عظمت را نگاه مى دارد «يمسك السموات و الارض» و هم پرنده ى كوچك در هوا را «ما يمسكهن الاّ الرحمن»(585)
🌸در روايات مى خوانيم: خداوند به واسطه ى اولياى خود، آسمان و زمين را حفظ مى كند كه اگر نباشند، نظام هستى به هم مى ريزد.(586)
-----
585) ملك، 19.
586) تفسير نورالثقلين.
🔹- جايگاه آسمان ها و زمين و حركت و مدار آنها با اراده ى خداوند است و اوست كه هر لحظه آنها را حفظ مى كند. «انّ اللّه يمسك السموات و الارض»
🔹- پديده ها، هم در پديد آمدن و هم در بقا نيازمند قدرت و لطف خداوند هستند. «انّ اللّه يمسك السموات...»
🔹- نظم حاكم بر هستى، از سوى خداست، نه امرى تصادفى. «انّ اللّه يمسك السموات...»
🔹- ابديّت مخصوص اوست و هستى قابل زوال است. «زالتا»
🔹- اگر حلم الهى نباشد، كرات آسمانى بر سر خلافكاران فرو مى ريزد. «يمسك السموات - كان حليماً غفوراً» (هنگام برپايى قيامت، خورشيد و ماه و ستارگان و زمين دگرگون و درهم ريخته مى شود، بنابراين اگر در دنيا از فروپاشى آنها جلوگيرى مى شود به خاطر حلم اوست.)
🔹- خداوندى كه با قدرت هستى را نگاه داشته، اگر به كفّار مهلتى مى دهد به خاطر حلم است نه عجز. «كان حليماً»
⚘
eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌷🌷
✅ #دعاىروزدوشنبه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ لاَ اتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ لَمْ يُشَارَكْ فِي الْإِلَهِيَّةِ وَ لَمْ يُظَاهَرْ فِي الْوَحْدَانِيَّةِ كَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ وَ انْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِراً مُتَّسِقاً وَ مُتَوَالِياً مُسْتَوْسِقاً (مُسْتَوْثِقاً) وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَداً وَ سَلاَمُهُ دَائِماً سَرْمَداً اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاَحاً وَ أَوْسَطَهُ فَلاَحاً وَ آخِرَهُ نَجَاحاً وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَ آخِرُهُ وَجَعٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ وَ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ كُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ وَ أَسْأَلُكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِي فَأَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ كَانَتْ لَهُ قِبَلِي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي عِرْضِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوًى أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً فَقَصُرَتْ يَدِي وَ ضَاقَ وُسْعِي عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ وَ هِيَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّي بِمَا (بِمَ) شِئْتَ وَ تَهَبَ لِي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً إِنَّهُ لاَ تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ وَ لاَ تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ أَوْلِنِي فِي كُلِّ يَوْمِ إِثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ سَعَادَةً فِي أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ وَ نِعْمَةً فِي آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ يَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ وَ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ.
🌷🌷
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌹🌹
✅ #زیارتروزدوشنبه
💥روز دوشنبه روز زیارت امام حسن و امام حسین علیهم السلام است⬇️
🌹 #زیارتامامحسنعلیهالسلام
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِرَاطَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَيَانَ حُكْمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ دِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَاالسَّيِّدُ الزَّكِيُّ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِيُ السَّلاَمُ عَلَيْك َأَيُّهَاالْقَائِمُ الْأَمِينُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِيلِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْهَادِي الْمَهْدِيُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِيُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقِيقُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
🌹 #زيارتامامحسينعليهالسلام:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً وَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَعَلَيْكَ السَّلاَمُ مِنِّي مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ أَنَا يَا مَوْلاَيَ مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ وَ ظَاهِرِكُمْ وَ بَاطِنِكُمْ لَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْهُمْ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ هَذَا يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ وَ هُوَ يَوْمُكُمَا وَ بِاسْمِكُمَا وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفُكُمَا فَأَضِيفَانِي وَ أَحْسِنَا ضِيَافَتِي فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا وَ أَنَا فِيهِ مِنْ جِوَارِكُمَا فَأَجِيرَانِي فَإِنَّكُمَا مَأْمُورَانِ بِالضِّيَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَصَلَّى اللَّهُ عَلَيْكُمَا وَ آلِكُمَا الطَّيِّبِينَ.
🌺🌺
شرح_صوتی_نامه_۷.mp3
5.79M
✅شرح صوتی نامه ۷
/بنیادمجازی
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌸 ✅شرح نامه ۶ مکارم شیرازی 🍃از نامه هاى امام(عليه السلام) است به معاويه 🔹نامه در یک نگاه: امام(
💥
✅ادامه شرح نامه ۶
🍃در بخش ديگر اين نامه، امام(عليه السلام) به سراغ مسأله قتل عثمان مى رود که معاويه ـ مانند طلحه و زبير ـ آن را بهانه براى سرکشى در برابر امام(عليه السلام) قرار داده بود; مى فرمايد: «اى معاويه به جانم سوگند اگر با نگاه عقلت بنگرى نه با چشم هوا و هوس مرا از همه مبرّاتر از خون عثمان مى يابى و خواهى دانست من به کلّى از آن برکنار بودم مگر اينکه در مقام تهمت برآيى و چنين نسبت ناروايى را به من بدهى. اگر چنين است هر تهمتى مى خواهى بزن والسلام»;
🍃 (وَلَعَمْرِي، يَا مُعَاوِيَةُ، لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِکَ دُونَ هَوَاکَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأَ النَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ، وَلَتَعْلَمَنَّ أَنِّي کُنْتُ فِي عُزْلَة عَنْهُ إِلاَّ أَنْ تَتَجَنَّى(2)، فَتَجَنَّ(3) مَا بَدَا لَکَ، وَالسَّلاَمُ).
💥از قضاياى عجيب تاريخ صدر اسلام اين است که گروهى در زمان عثمان به مخالفت شديد با او برخاستند و حتى در قتل او مستقيم يا غير مستقيم نقش داشتند; ولى بعد از قتل عثمان ناگهان تغيير مسير داده و به خون خواهى او برخاستند و بر کشته شدن مظلومانه او اشک تمساح ريختند. اين گونه تغيير مسيرها در دنياى سياست هاى مادى، عجيب نيست; ولى اينها که دم از اسلام مى زدند چگونه اين اعمال خود را توجيه مى کردند.
🍂ماجراى قتل عثمان از علل شورش بر ضد او گرفته تا حوادثى که در اين مورد رخ داد و عثمان را مجبور به توبه و کناره گيرى کردند و عثمان توبه را پذيرفت اما کناره گيرى را نپذيرفت و دفاع هايى که امير مؤمنان على(عليه السلام) براى حفظ جان او کرد که مبادا دامنه فتنه تمام کشور اسلام را فرا بگيرد و همچنين چگونگى قتل عثمان و حوادث بعد از آن، از مسائل مهمى است که در تاريخ اسلام بحث شده و دقت در آن مى تواند مسائل زيادى را روشن سازد.
🔹نکته:
❓چرا استدلال به شورا و بيعت؟
مى دانيم در مسأله امامت و خلافت بعد از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) دو نظر در ميان مسلمانان هست; مطابق عقيده شيعه، امامت و خلافت با نص است; يعنى به وسيله خداوند از طريق پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله)، امام(عليه السلام) و خليفه بعد از او تعيين شده است.
🌱آياتى از #قرآن نيز اين نظر را تأييد مى کند و احاديثى همچون #حديثغدير، #منزلت و #حديثثقلين نيز گواه بر آن است. اضافه بر اين شيعيان #دليلعقلى نيز بر اين مسأله اقامه مى کنند که اينجا جاى شرح آنها نيست.(4)
🔴ولى اهل تسنن طرفدار شورا هستند و معتقدند پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) تعيين خليفه بعد از خود را به امّت واگذار کرده و آنها بر طبق شوراى مهاجرين و انصار و بيعت مردم تعيين شده اند. ابوبکر در سقيفه بنى ساعده با حضور جمع قليلى از مهاجرين و انصار انتخاب شد و عمر با نص ابوبکر، و عثمان با چهار رأى از آراى شوراى شش نفرى عمر انتخاب شد و امير مؤمنان نيز با بيعت گسترده مهاجرين و انصار و توده هاى مردم.
🔻طرفداران شورا هنگامى که به خطبه شقشقيه مى رسند که خلافت خلفاى سه گانه نخستين را زير سؤال مى برد، گاه به سند آن اشکال مى کنند و گاه به دلالت آن; اما هنگامى که به نامه ششم (نامه مورد بحث) مى رسند با آغوش باز از آن استقبال کرده و آن را دليل بر حقانيّت مذهب خود مى شمرند درحالى که هم اين نامه از على(عليه السلام) است و هم آن خطبه.
🔹نکته مهم اينجاست که هميشه بايد مخاطبان را در نظر گرفت; زيرا اعتقادات مخاطب در نحوه بيان مسائل تأثير دارد. در خطبه شقشقيه مخاطب، عموم مردمند ولى در اين نامه مخاطب، معاويه است.
🔸چگونه ممکن است امام(عليه السلام) در اين نامه براى حقانيّت خود در برابر معاويه به نص استدلال کند; چيزى که او از اساس با آن مخالف بود. بايد از دليلى استفاده کند که او نتواند در برابر آن سخن بگويد و راه انکار بپويد و آن مسأله شوراست. شورايى که خلفاى پيشين بر اساس آن انتخاب شدند; همان کسانى که معاويه از طرف آنها به خلافت شام نصب شد.
🌱ادامه دارد...
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💥 ✅ادامه شرح نامه ۶ 🍃در بخش ديگر اين نامه، امام(عليه السلام) به سراغ مسأله قتل عثمان مى رود که معا
💥
✅ادامهشرحنامه۶
🍃اين همان چيزى است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبير مى شود و آن اينکه مسلّمات خصم را بگيرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هرچند مسلّمات خصم از سوى گوينده پذيرفته نشده باشد.
🔸مثل اينکه ما با تورات و انجيل کنونى در برابر يهود و نصارى استدلال مى کنيم و مى گوييم مطابق فلان فصل و فلان آيه شما چنين مى گوييد و بنابراين طبق عقيده خودتان محکوم هستيد. فى المثل مى گوييم: شما مسيحيان عقيده داريد عيسى را به دار آويختند و کشتند و دفن کردند و بعد از چند روز زنده شد و به آسمان رفت. بر طبق اين عقيده بايد مسأله رجعت انسان به زندگى در اين دنيا را پذيرا شويد، هرچند ما معتقد به کشته شدن حضرت مسيح نيستيم.
✨در قرآن مجيد نيز گونه هايى براى اين مطلب مى توان پيدا کرد; از جمله در داستان ابراهيم(عليه السلام) هنگامى که در برابر ستاره پرستان، ماه پرستان و آفتاب پرستان قرار گرفت با جمله (هذا رَبِّي) يا (هذا رَبِّي هذا أَکْبَر)(5) مسلمات آنها را پذيرفت اما هنگامى که همگى افول کردند و افول و غروب آنها دليل بر حادث بودن آنها بود، آنها را محکوم ساخت.
🌻شگفت آور اينکه ابن ابى الحديد با اينکه در بسيارى از مسائل راه اعتدال را مى پويد، هنگامى که به اين نامه مى رسد مى گويد: «بدان که اين فصل از کلام اميرالمؤمنين با صراحت دلالت بر اين دارد که انتخاب شورا راه اثبات خلافت است، همان گونه که متکلمان ما (اهل سنّت)... ;
اما اماميّه اين نامه را حمل بر تقيّه مى کنند و مى گويند: امام(عليه السلام) نمى توانست در برابر معاويه واقعيّت را بيان کند و تصريح کند که من از سوى رسول الله مبعوث به خلافت شدم.(6)
🔴خطاى ابن ابى الحديد از اينجاست که اولاً به مخاطب اين نامه يعنى معاويه اصلاً نگاه نکرده و ثانياً مسأله جدل را با مسأله تقيّه اشتباه نموده است. شيعه نمى گويد امير مؤمنان در مقابل معاويه تقيّه کرد بلکه مى گويد: به چيزى استدلال کرد که او نتواند با آن مخالفت کند يعنى مسلمات نزد او را گرفت و بر ضدش با آن استدلال فرمود.
🌿در نهج البلاغه کلمات ديگرى نيز شبيه نامه بالا ديده مى شود که پاسخ همه همان است که گفتيم و نياز به تکرار ندارد.
*
📚پی نوشت:
1 . سند نامه: اين نامه بخشى از يک نامه مشروح تر است که امام(عليه السلام) آن را براى معاويه مرقوم داشت و همراه با «جرير بن عبدالله البجلى» به سوى معاويه فرستاد و از جمله کسانى که قبل از سيّد رضى آن را نقل کرده اند، نصر بن مزاحم در کتاب صفين، ابن قتيبة در الامامة والسياسة و ابن عبد ربه در عقد الفريد است. علاوه بر اينها طبرى نيز در تاريخ خود اين نامه و داستان مشروحى را که درباره اين نامه است در جلد سوم کتاب خود در حوادث سنه 36 آورده است. ابن عساکر نيز در تاريخ مدينه دمشق در شرح حال معاويه آن را نقل کرده است (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 209).
2 . «تتجنى» در اصل از ريشه «جنايت» گرفته شده و هنگامى که به باب تفعل ميرود مفهومش اين است که کسى مى خواهد جنايتى را بر عهده ديگرى بگذارد در حالى که او مرتکب آن نشده است و اين همان مفهوم تهمت است.
3 . «تجنّ» اين واژه فعل امر است از همان ريشه «تجنّى» که قبلاً شرح آن داده شد و مفهوم تمام جمله اين است که اى معاويه تو خود مى دانى نسبت دادن خون عثمان به من يک تهمت است، حال که مى دانى هرچه مى خواهى در اين زمينه بگو.
4 . براى اطلاع بيشتر از اين ادله قرآنى و روايى و عقلى مى توانيد به پيام قرآن، ج 9 مراجعه فرماييد.
5 . انعام، آيه 77 و 78 .
6 . شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 14، ص 36 و 37.
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه