قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🔹 ✅ادامه شرح حکمت ۳۱ ولى تطبيق كلام امام بر تقسيم ارسطويى در اخلاق بعيد به نظر مى رسد، زيرا همان
✨
✅ادامه شرح حکمت ۳۱
پايه دومِ ايمان: يقين:
🔸سپس امام(عليه السلام) از شاخه هاى يقين سخن مى گويد و مى فرمايد:
«يقين بر چهار شاخه استوار است:
🔹بر بينش هوشمندانه و
🔹عميق و پى بردن به دقايق حكمت و 🔹پند گرفتن از عبرت ها و
🔹اقتدا به روش پيشينيان (صالح)»; (وَالْيَقِينُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ، وَتَأَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَمَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَسُنَّةِ الاَْوَّلِينَ).
🍃ممكن است اين چهار شاخه اشاره به چهار رشته از علوم انسانى باشد:
♦️ نخست علوم تجربى است كه از «تبصرة الفطنة» سرچشمه مى گيرد و
♦️دوم علوم نظرى است كه از «تأويل الحكمه» به دست مى آيد
♦️سوم علومى است كه از تاريخ نصيب انسان مى شود و مايه عبرت اوست و
♦️چهارم علوم نقلى است كه از سنن پيشنيان به دست مى آيد.
🍃 هنگامى كه انسان اين چهار رشته علمى را پيگيرى كند و از آنها بهره كافى ببرد به مقام يقين مى رسد. مثلاً درباره خداشناسى
🔻 نخست چشم باز كند و به خوبى آثار پروردگار را در جهان هستى ببيند سپس
🔻با انديشه عميق رابطه آن را با مبدأ آفرينش قادر و حكيم درك كند
🔻 آن گاه از حوادث تاريخى عبرت بگيرد و خدا را از لابه لاى آن بشناسد و
🔻پس از آن بر آنچه از پيشنيان صالح و عالم به دست آمده مرور كند و علوم آنها را به علم خود بيفزايد تا يك خداشناس كامل گردد. همچنين در مورد خودسازى و عوامل تقرب به پروردگار.
🔸آن گاه امام(عليه السلام) ميوه هاى هر يك از اين شاخه هاى چهارگانه را بيان مى كند و مى فرمايد:
🌹 «كسى كه بينايى هوشمندانه داشته باشد حكمت و دقايق امور براى او روشن مى شود و
🌹كسى كه دقايق امور براى او روشن شود عبرت فرا مى گيرد و
🌹كسى كه درس عبرت گيرد چنان است كه گويا هميشه با گذشتگان بوده است»;
🍃 (فَمَنْ تَبَصَّرَ فِي الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ; وَمَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ; وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكَأَنَّمَا كَانَ فِي الاَْوَّلِينَ).(3)
🔸از آنچه گفته شد روشن مى شود كه يك پايه مهم ايمان، بر يقينِ حاصل از علم استوار است; علومى كه از مبدأهاى متعدد سرچشمه مى گيرد و روح را سيراب مى كند و اعتقادِ انسان را به مبدأ و معاد محكم مى سازد و آثارش در اخلاق و عمل ظاهر مى گردد.
🔹پايه سومِ ايمان: عدل:
سپس امام(علیه السلام) به سراغ شاخه هاى عدالت مى رود و شاخه هاى این پایه مهم را چنین شرح مى دهد: «عدالت نیز چهار شعبه دارد:
🔻فهم دقیق،
🔻علم و دانش عمیق،
🔻 قضاوت صحیح و روشن و
🔻حلم و بردبارى»;
🍃(وَالْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَب: عَلى غَائِصِ الْفَهْمِ، وَغَوْرِ الْعِلْمِ، وَزُهْرَةِ الْحُکْمِ، وَرَسَاخَةِ الْحِلْمِ).
👌در واقع کسى که بخواهد حکم عادلانه اى کند
🔸نخست باید از قابلیت و استعداد شایسته اى در فهم موضوع برخوردار باشد تا هرگونه خطا در تشخیص موضوع موجب خطا در نتیجه حکم نشود.
🔸سپس آگاهى لازم را در ارتباط با حکم پیدا کند و آن را دقیقا منطبق بر موضوع نماید،
🔸آن گاه حکم نهایى را به طور واضح و روشن و خالى از هرگونه ابهام بیان کند و در این مسیر، موانع را با حلم و بردبارى برطرف سازد.
گرچه فهم به معناى مطلق دانستن و پى بردن به حقیقت است و با علم چندان تفاوتى ندارد; ولى چون در اینجا در مقابل علم قرار گرفته مناسب است که فهم ناظر به موضوع و علم ناظر به حکم باشد.
چه بسا ممکن است ارباب دعوا با سخنان خشن و حرکات ناموزون و اصرارهاى بى جا، روح قاضى را آزرده سازند. حلم و بردبارى راسخ او نباید اجازه دهد این گونه امور در روحش اثر بگذارد و کمترین تغییرى در حکم ایجاد کند.
اینها امورى است که امام(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر درباره قضاوت، با اضافاتى به آن اشاره کرده مى فرماید: 🍃«ثُمَّ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ بَیْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِیَّتِکَ فِی نَفْسِکَ مِمَّنْ لاَ تَضِیقُ بِهِ الاُْمُورُ وَلاَ تُمَحِّکُهُ الْخُصُومُ وَلاَ یَتَمَادَى فِی الزَّلَّةِ وَلاَ یَحْصَرُ مِنَ الْفَیْءِ إِلَى الْحَقِّ إِذَا عَرَفَهُ وَلاَ تُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَع وَلاَ یَکْتَفِی بِأَدْنَى فَهْم دُونَ أَقْصَاهُ وَأَوْقَفَهُمْ فِی الشُّبُهَاتِ وَآخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ وَأَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ وَأَصْبَرَهُمْ عَلَى تَکَشُّفِ الاُْمُورِ وَأَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتِّضَاحِ الْحُکْمِ مِمَّنْ لاَ یَزْدَهِیهِ إِطْرَاءٌ وَلاَ یَسْتَمِیلُهُ إِغْرَاءٌ وَ أُولَئِکَ قَلِیلٌ;
🌱ادامه دارد...
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
tulip-blood.mp3
1.36M
🎙به لاله در خون خفته 🌷
#شهید دست از جان شسته ...❤️
🌹 #دهه_فجر مبارک 🇮🇷
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : هر گاه فشار بیشتر شود فرج و گشایش نزدیکتر می شود
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_عابدینی
مداحی آنلاین - عمل بدون بسم الله - حجت الاسلام عالی.mp3
2.03M
🎙عمل بدون بسم الله
🔴 #استاد_عالی
•┈┈••✾❀🕊🍃🌺🍃🕊❀✾••┈┈•
#یهود
#قیامت
💯 اعتقاد یهودیان درباره مجازات شدنشان در قیامت/ ما فرزندان خداییم و عذاب نمیشویم
🔹 از جمله نمونههاى نژادپرستى يهوديان... برترىجويى آنان بر ساير اقوام است. با اين تصور كه آنها دوستان خدايند و ساير ملتها از چنين موهبتى محروماند!
🔹 همچنين آنها آيين خود را تنها آيين حق و برتر دانسته و معتقدند يهوديان، فرزندان و دوستان خدايند و اگر مرتكب گناه و معصيت شوند، مجازات نمىشوند «وَقَالَتِ الْيهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللهِ وَأَحِبَّاؤُهُ...؛ یهوديان و مسيحيان گفتند ما پسران خدا و دوستان او هستيم.» (مائده/18)
🔹 در تفسير اين آيه گفتهاند: هنگامى كه پيامبر اكرم(ص) گروهى از يهوديان را به عذاب الهى تهديد كرد، گفتند «ما را تهديد نكن؛ زيرا ما فرزندان و دوستان خدا هستيم و اگر خدا از ما خشمگين شود، خشم او مانند خشم انسان به فرزند خودش است؛ يعنى اين خشم بهزودى فرومىنشيند!»
📕 علیاکبر مؤمنی، بررسى تحليلى مواجهه قرآن با يهود، ص81
🎯 آدرس سایت: https://www.tarikh.org/
رسولُ اللّهِ(ص) : لا تَكرَهُوا الفِتنَةَ في آخِرِ الزمانِ ؛ فإنّها تُبِيرُ المُنافِقينَ
.
در آخر الزمان فتنه را ناخوش نداشته باشيد؛ زيرا آن فتنه ها منافقان را نابود مى سازد.
087.الأعلي.mp3
642.7K
✅ سوره اعلی
🎤استاد خلیل الحصری
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُ
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَي الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (84)
/قصص
🍃هركس نيكى آورد، براى او (پاداشى) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدى آورد، پس كسانى كه كارهاى ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كرده اند، مجازات نمى شوند.
🔹- كار نيك، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. «مَن جاء بالحسنة»
💥- مهم تر از انجام كار نيك، به سلامت رساندن آن به صحنه ى قيامت است. «جاء بالحسنة» (چه بسيارند كسانى كه كارهاى خوبى انجام مى دهند، ولى به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و يا تحقير ديگران، آن را از بين مى برند و نمى توانند كار خوب خود را به قيامت برسانند.)
🔸- انسان ها در انتخاب راه زندگى خود آزادند. «مَن جاء بالحسنة - مَن جاء بالسيئة»
🌺- حتّى در گفتار، سخن خويش را از خوبى ها آغاز كنيم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السيئة»)
🔻- در نظام سراسر لطف الهى، پاداش نيكى ها بيشتر از خود نيكى هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت انديشه و طرح باقى بماند، ولى كيفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطى است كه از درجه ى فكر و انديشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عملوا السيئات»
🌿- كار نيك ديگران را فراموش نكنيم، حتّى اگر يك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولى بدكاران را وقتى جزا دهيم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانوا يعملون»
🌷- خداوند پاداش نيكى ها را با فضل خود مى دهد، ولى در كيفر بدكاران با عدل خويش رفتار مى كند. «فله خيرٌ منها - لايجزى ... الاّ ما كانوا يعملون»
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن