eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
51 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (9) ✔️ آیت الله شیخ‌ محمد علی اراکی: 🔸 حاج شيخ [عبدالکریم حائری] در فقه يك نظرى داشت، مى فرمود: چون فقه پنجاه باب است، از اول باب طهارت تا حدود و ديات، اول كسى كه فقه را به اين طريق مُبوّب كرد، «مرحوم محقّق» بود كه «شرايع» را نوشت. پيش از او شيخ طوسى در «مبسوط» ترتيبى داد، ولى به اين ترتيب نبود. «مُحقّق» بود كه فقه را به پنجاه باب مُبوّب كرد. مسائل هر بابى را سَوا سَوا كرد و هر كدام را در باب خودش گنجانيد. چيز اعجوبه‌اى بود. بعدا هركه آمد، از او تبعيت كرد. 🔹 علّامه، محقّق ثانى، شهيد اول، شهيد ثانى، شيخ انصارى و همه هر كه آمد تبعيت از او كرد. اين چه مُحقّقى بوده كه اين همه محقّقان آمدند، ولى رويه او را تغيير ندادند!؟ 🔸 ولی حاج شيخ[عبدالکریم حائری] مى‌فرمود: هر بابى از اين ابواب، يك متخصّص لازم دارد. چون ابواب فقه خيلى مُتشتّت و اقوال و ادلّه عقليه و نقليه و اِجماعاتش تتبّع زياد مى‌خواهد و افراد سريع الذهن لازم دارد، و اين عمر انسانى كفايت نمى‌دهد كه پنجاه باب را بطور شايسته و آن طور كه بايد و شايد،تحقيق كند، پس خوب است براى هر بابى يك شخصى متخصّص بشود. 🔹 مثل اين كه در طبّ، متخصّص وجود دارد، يكى متخصّص گوش است، يكى متخصّص اعصاب، يكى متخصّص چشم، يكى متخصّص اسافل اعضاء و يكى متخصّص سر و... هر كسى يك تخصّص دارد. 🔸 ...حاج شيخ[عبدالکریم حائری] مى فرمود: خوب است در فقه هم متخصّص داشته باشيم، يكى متخصّص صلاة باشد، يكى متخصّص طهارت باشد، يكى متخصّص خمس باشد،و همين طور. و آن وقت هر سؤال و استفتايى كه مى آيد، به متخصّص آن ارجاع دهيم تا او جواب بدهد. 📚 یادنامه آیت الله اراکی ص193و 194 @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم طریحی (قدس سره الشریف): 🔸 «الفردوس»: البستان بلغة الروم. 📚 تفسير غريب القرآن الكريم ص307 @Nardebane_feghahat
🔹 عدد در خارج وجود ندارد، بلکه آنچه در خارج وجود دارد معدود است. «100» در خارج وجود ندارد و اگر بخواهد در عالم خارج وجود داشته باشد، باید به دنبال یک معدود بگردد. مثلا: 100 اتم، 100 سیب و... یا به عنوان مثال: ما در عالم خارج «2» نداریم بلکه اشیائی داریم که دوتا هستند، مثلا دو انسان، دو درخت و... 🔸 اگر بخواهیم کمی علمی‌تر سخن بگوییم، باید عرض کنیم که «عدد بلا معدود» در هیچ موطنی موجود نیست الا در عالم إعتبار. «عدد» معقول ثانی است (همان طور که علامه حلی چنین اعتقادی دارد) یا منتزع از معدود است، وگرنه خودش ما بإزاء خارجی ندارد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ خاطره‌ای که علی یونسی برای اولین بار روایت کرد 🔸 صبح روزی که خبر شهادت بهشتی رسید، امام خمینی به قضات دستور داد تا زمانی که عصبانی هستید قضاوت نکنید @Nardebane_feghahat
✔️ فتوای دهاتی بوی دهاتی می‌دهد و فتوای شهری بوی شهری 🔸 فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‌بینی‌اش در فتواهایش زیاد تأثیر دارد. فقیه باید احاطه کامل به موضوعاتی که برای آن موضوعات فتوا صادر می‌کند داشته باشد. 🔹 اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادلّه شرعیه و مدارک احکام مراجعه می‌کنند، اما هرکدام یک جور و یک نحو بخصوص استنباط می‌کنند. 🔸 اگر کسی فتواهای فقها را با یکدیگر مقایسه کند و ضمناً به احوال شخصیه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگی توجه کند می‌بیند که چگونه سوابق ذهنی یک فقیه و اطلاعات خارجی او از دنیای خارج در فتواهایش تأثیر داشته به طوری که فتوای عرب بوی عرب می‌دهد و فتوای عجم بوی عجم، فتوای دهاتی بوی دهاتی می‌دهد و فتوای شهری بوی شهری. 📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص129،130 @Nardebane_feghahat
🔸 نقل است که مرحوم آقای خویی وقتی به مقام مرجعیت رسید، هنگامِ نوشتنِ اولین فتوای خود گریه کرد. وقتی علت این مسأله را پرسیدند، گفت: میخواهم بگویم «هذا حکم الله»، این خیلی سخت است! 🔹 رحم الله الماضین من الفقهاء؛ ولی ا‌ی کاش این حقائق را بفهمیم و بدون تخصص در مورد مسائل دینی اظهار نظر نکنیم. مرحوم خویی (ره) که فقیهی بزرگ بود، از نظر دادن واهمه داشت. چگونه است که امروز می بینیم که افرادی که هیچ تخصصی در امور دینی ندارند و اصلاً مراحل حوزوی را طی نکرده‌اند،. به راحتی نظر و فتوا می‌دهند؟! 🔸 کاری به صحت یا عدم صحت روایت «عنوان بصری» ندارم، اما این جمله در آن آمده است: «بترس از فتوی دادن همچون ترس از حیوان درنده، و گردن خود را پل عبورِ مردمان قرار نده». 🔹 فتوا دادن را به فقهاء و متخصصان واگذار کنیم! مثلاً این طور نشود که وقتی به نظر فقهی در باب کیفیت عزاداری برخورد می‌کنیم، برخی از عوام به ما بفرمایند که: «دیوانگی عشق حسین، عین کمال اسـت»! 🔸 تعصبی برخورد نکنیم! در مکتب ما هم همین‌گونه است، اما مگر می‌توان به اسم حسین بن علی(علیه السلام) خلافِ شریعت مرتکب شد؟! ✔️ متأسفانه عوام، فوقِ من به الکفایة هستند! عالمانه حرف بزنیم... ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (حفظه الله) ۱۳۹۳/۸/۱۹ 🔸 «مصباح المنیر» کتاب خوبی هست ولی اصلش کتابِ «الشرح الکبیر رافعی» هست که این کتاب در واقع، شرح مصطلحات فقهی است. اصل این کتاب، این هست. در حقیقت شرح مصطلحات کتاب الشرح الکبیر رافعی است. 🔹 مصباح، لغت نیست. بله، خودش می‌گوید در ضمن بعضی از لغات را هم شرح دادم. لذا از این کتاب در شرح لغت استفاده نکنید. به درد شناخت مصطلحات فقهی می‌خورد. 🔸 البته سابقاً عرض کردم حتی کتب لغوی یک مشکلی دارند که تأثرِ فقهی-کلامی دارند. توضیحاتش را بیان کرده‌ایم. کتبی که لغت هستند این مشکل را دارند، چه برسد به کتابی مثل «مصباح المنیر». @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 تدوین لغت بعد از اختلافات مذهبی، کلامی و فقهی در قرن دوم است. مثلاً یک لغوی، تابع مسلکی است که میته را امر وجودی می‌داند و به تبع یک‌طور می‌نویسد و بر عکسِ کسی دیگر. 🔹 مجمع البحرین خیلی ضعیف هست. 🔸 کتاب مفردات راغب، یک کتاب قوی‌ هست. کتاب قاموس بسیار لطیف است. تاج العروس خوب هست. کتب ابن سکیت کتب خوبی است، در غایتِ دقت در متون عربی هست. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی: 🔹 امام خمینی و آیت‌الله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است. 🔸 طلاب نباید برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند، راه رشد در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی است. تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود. @Nardebane_feghahat
✅ اجتهاد برای طلاب سطح، علی الظاهر «واجب عینی» است ✔️ آیت‌الله جعفر سبحانی: 🔸 طلابی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده‌اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. 🔹 آقایانی که در این حد آمده‌اید، کوشش کنید که اجتهاد را به دست بیاورید؛ بنابراین تکلیف شما مشکل است. @Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 «تدوين لغت» بعد از انقسام مذاهب است. آن قدر خون و خون ريزی کردند و همديگر را کشتند، بعد آمدند تا لغت بنويسند! خب طبيعتاً اين خون و خون ريزی­ها به لغت هم متأسفانه سرايت کرده است. 🔹 اين که اسناد شود به يک کتاب لغوی و فلان، بعد بگوییم: «اين درست نيست و آن مجمع البحرين درست است»، اصلاً اين منهج، صحیح نيست. 🔸 مجمع البحرين کتاب ضعيفي می باشد. باز کتبِ قديمیِ لغت بهتر استظهار کرده اند. بايد برگرديم به مجموعه­ شواهد. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) 🔸 در مورد راویانی که در سند روایات کتاب کامل الزیارات واقع شده اند، اختلاف نظر وجود دارد، برخی تمام آن ها را ثقه می دانند و برخی... (در پست‌های آینده اقوال مختلف را بیان خواهیم کرد) 🔹 در ابتدا، شخصیت «ابن قولویه» (نویسنده کامل الزیارات) را در کلام رجالیین بررسی کنیم: 1⃣ جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن قولويه أبو القاسم... وكان أبو القاسم من ثقات أصحابنا و أجلائهم في الحديث والفقه، له كتب حسان، كتاب مداواة الجسد، كتاب الصلاة، ... كتاب الزيارات، ...» 📚 فهرست النجاشي ج1 ص123 2⃣ «جعفر بن محمد بن قولويه القمي، يكنى أبا القاسم، ثقة، ...و له كتاب جامع الزيارات وما رُوىَ في ذلك من الفضل عن الأئمة (عليه السلام).» 📚 الفهرست الشيخ الطوسي ج1 ص91 @Nardebane_feghahat