✔️ درس خارج فقه آیت الله #جوادی_آملی
1394/08/12
🔹 خدا صاحب جواهر را غريق رحمت کند. او سلطان در فقه است؛ اگر ميخواهيد ملّا شويد و اگر بخواهيد سرمايه حوزوي شويد، هيچ چارهاي نداريد مگر اينکه در خدمت جواهر باشيد.
🔸 او سلطان فقه است و کلّ فقه در دست اوست.
#فقه
#صاحب_جواهر
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #جوادی_آملی:
🔸 برخی با فشار این ایمان را از دل بیرون میآورند؛ نظیر ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ نظیر ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾
🔹 این دوتا عالِم اسرائیلی که آدم کوچکی نبودند، نه آن بَلْعم یک آدم کوچکی بود نه سامری. سامری را گفتهاند از آن بزرگان اهل معرفت بود، گفت چیزی را که من دیدم دیگران ندیدند. یک آدم عادی که چنین نیست. به هر حال از او کاری ساخته بود که از دیگران کاری ساخته نبود، پس خدا این توفیق و این لطف را داد، آنها با تمام فشار این توفیق را از دل بیرون بردند، هم ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا﴾ است که ﴿فَانْسَلَخَ مِنْهَا﴾ و هم درباره سامری.
🔸 منتها درباره سامری، چون این قصّه که خیلی مبسوطاً در قرآن نیامده، نیازی به توضیح بیشتری دارد. اینکه گفت: ﴿بَصُرْتُ بِمَا لَمْ یَبْصُرُوا﴾؛ یعنی یک گوشهٴ مخفی بود که فقط من دیدم و دیگران ندیدند؛ یعنی با همین چشم ظاهری. از آن خاکی که انسان با همین چشم ببیند که کاری ساخته نیست که گوساله را به حرف دربیاورد، این یک آدم غیر عادی بود، چیزی بلد بود که دیگران بلد نبودند، چیزی میدید که دیگران نمیدیدند، چیزی میفهمید که دیگران نمیفهمیدند؛ منتها چون ظرفیت را نداشت، در راه باطل صرف کرد.
@Nardebane_feghahat
✔️ استاد محمد هاشم صالحی افغانی:
🔸 ظاهراً در شرح لمعه یا درمعالم آمده که «مقدمه اجتهاد» شش چیز است: علم صرف، نحو، علم لغت و علم رجال و از همه مهمتر علم اصول، علم منطق هم یک کمی دخالت دارد.
🔹 مرحوم آیت الله خویی میفرماید ولو با فطرت خود قوانین منطقی را بفهمد، حتی همان مقدار هم برای اینکه مقدمه برای اجتهاد باشد کافی است. یعنی لازم نیست که همه مسائل منطق را کاملاً مسلط باشد.
🔸 آنچه در اجتهاد خیلی مهم است و نقش اساسی را دارد، علم اصول است. یعنی با خواندن علم اصول، برای انسان ملکه اجتهاد پیدا میشود.
🔹 ملکهای که در باب اجتهاد مطرح است، باید قبل از عمل باشد، بلی! وقتی که شروع به استنباط کرد، این ملکه قویتر میشود و الا اصل ملکه باید قبل از استنباط باشد.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی
1395/2/20
🔸 در کتابِ «المزار الکبیر» ابن مشهدی اضافه میکند که حضرت قبل از زیارت عاشورا، زیارت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انجام میدادند. یعنی همین زیارت ششم که در کتاب مفاتیح به عنوان زیارت ششم آمده است.
🔹 اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است. مرحوم ابن قولویه در قرن پنجم دعای علقمه به آن اضافه شده، در قرن ششم هم زیارت امیر المومنین(علیه السلام) به آن اضافه شده.
@Nardebane_feghahat
🔸 زمان تعلّق زكات به غلات چهارگانه (گندم، جو، خرما و کشمش) بنابر مشهور، بدوّ صلاح است.
#زکات
#فقه
@Nardebane_feghahat
📚 #مجمع_البحرین (1)
✔️ فخر الدین الطریحی (رضوان الله تعالی علیه):
🔸 «الشيخ» من جاوز ستّ و أربعين سنة و «الشاب» من تجاوز البلوغ إلى ثلاثين سنة وما بينهما «كهل» فالشيخ فوق الكهل، و الجمع: «شيوخ» و «أشياخ».
📚 مجمع البحرین، مادة شیخ
#ادبیات
#لغت
@Nardebane_feghahat
✳️ #مجمع_البحرین (2)
✔️ مرحوم فخر الدین طریحی (قدس الله نفسه):
🔸 إختلف في حقيقة الملائكة، فذهب أكثر المتكلمين - لما أنكروا الجواهر المجردة - إلى أن الملائكة و الجن أجسام لطيفة قادرة على التشكل بأشكال مختلفة.
📚 مجمع البحرین ج4 ص229
@Nardebane_feghahat
✳️ #مجمع_البحرین (3)
✔️ فخر الدین طریحی (رحمة اللّه عليه):
🔹 في الدعاء: «اللهم لا تسوّد وجهي يوم تبيض فيه الوجوه»
🔸 المراد بسواد الوجه هنا الحقيقة أو الكناية عن الخجل و الكآبة و الوجل. كما قاله المفسرون في قوله تعالى:
«يوم تبيض وجوه و تسود وجوه».
📚 مجمع البحرین ج2 ص448
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله الشریف):
🔸 «مقنعِ شيخ صدوق» تقريباً صد در صد روايت است. هيچ استظهاری خودش ندارد، الّا يک مواردی که ما احتمال داديم استظهاری باشد.
🔹 اما مقنعه شيخ مفيد اينگونه نيست. مقنعِ شيخ صدوق شايد بتوان گفت که تعبدش به نصوص حتی از «فقه الرضا» هم بيشتر است؛ با اين که بعد از فقه الرضا نوشته شده.
🔸 «فقه الرضا» کتاب خوبي است، «مقنع» شيخ صدوق بسيار کتاب خوبي است. به لحاظِ «فقه مأثور» بسيار فقه خوبی هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله #شبیری_زنجانی (مدظله العالی):
🔹 فهم کفایه متوقف بر خواندن رسائل است. اگر رسائل و کفایه خوب خوانده شود و بحث شود، به لحاظ اصولی کافی است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه استاد شهیدیپور
19 دسامبر 2017
🔹 برخی از بزرگان از جمله #محقق_حلی فرمودند که: قبله برای افرادِ قریب به کعبه «عین کعبه» است و برای افرادِ بعید از کعبه سمت کعبه و جهت کعبه است و وجهی هم که برای مطلب ذکر شده، این است که: اگر کعبه ملاک باشد، طول کعبه حدود ده متر است در حالی که سیره بر این بوده که نماز جماعت با صفهای طولانی میخواندهاند و در این صفهای طولانی تنها به اندازه ده متر صف جماعت روبروی کعبه قرار میگیرند و بقیه رو به عین کعبه نیستند زیرا نمازگزاران صاف ایستاده اند، لذا معلوم می شود که قبله برای بعید سمت کعبه است نه خود کعبه.
#فقه
@Nardebane_feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیا فراز پایانی دعای عرفه از حضرت سیدالشهداء سلام الله علیها صادر شده است یا از صوفیه ؟!
🔶 رضا حسینی
@Merghat_Al_Akhbar313