❓ شکلگیری صفویه چه تأثیری بر جایگاه علمی تشیع گذاشت؟
✔️ آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 در این دوره شاهد اوجگیری دوباره علمی تشیع شدیم. حتی عالمانی چون مقدس اردبیلی و ملاصدرا که بر خلاف بزرگانی چون شیخ بهایی و میرداماد با سلطه صفویه موافق نبودند، در همین دوره آثار مهم خود را تألیف کردند.
🔹 اگر دوره ۱۳۰ ساله بغداد را دوره مهمی در تولید تفکرات شیعه بدانیم، دوره صفویه را باید دوران جمعآوری و تدوین آثار علمی شیعه تلقی کنیم. البته به استثنای برخی مثل ملاصدرا که تولید علم هم داشتند.
🔸 در همین راستا من بارها به دوستان گفتهام که در این ۳۰ ساله جمهوری اسلامی باید مناسبتر از این عمل میشد. باید با توجه به پیشرفتهای علمی، همانند زمان آلبویه ابداع کنیم و از صفویه هم جلو بزنیم و نباید خود را مثلاً به تنظیم فهرست بحار محدود کنیم. باید نه بر عهد صفویه که بر دوران بغداد هم غلبه کنیم که کار سنگینی است و با شعار و جناحبندیهای سیاسی نمیشود علم درست کرد. این کار، زحمات و ظرافتها و شرایط خاص خود را دارد.
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد حسینی زنجانی:
🔸 «اجتهاد در بستر زمان و مکان» از آراء جمیله آقای خمینی(ره) است.
🔹 چون آنچه در گذر زمان تغییر میکند، موضوع است، نه حکم.
🔸 این که میگوییم «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ» در مورد حکم است.
🔹 وگرنه موضوع تغییر میکند و بستگی به عرف دارد (در جایی که شرع بیان نکرده).
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 در ضمن مطالعاتم به عبارتی از مرحوم شیخ طوسی رسیدم که در مورد یک راوی فرموده بود: «ملعون غال».
🔹 اگر فضای برخی منبرها و مداحیها را نگاه میکنیم، شاید خیلیها در نگاه علمای شیعه (مانند شیخ طوسی) «ملعون غال» باشند.
🔸 مدتی بود که در إجلال وضعیت موجود سخن نگفته بودیم که الحمدلله بیان شد («تجلیل» به معنای «پوشاندن» غلط مشهور است و صحیح آن، «اجلال» است)
✍ رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرابطه (1)
🔸 در اصطلاح فقها «رباط» و «مُرابطه» به وقتی گقته میشود که عدهای جهت مراقبت از مرزها و مراقبت از تحرکات دشمن در آنسوی مرزها در آن مناطق حاضر شوند و اگر در آنجا برای مدتی ساکن شوند به آنان «مُرابِط» گفته میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرابطه (2)
🔹 درمورد مرابطه، حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است. مانند اعتکاف که اقلی دارد؛ سه روز با روزه. اگر کسی کمتر از سه روز بماند، به او معتکف نمی گویند. بر اساس روایات، مرابطه نیز حداقل سه روز و اکثر آن چهل روز است و بیشتر از آن، پاداش جهاد دارد و شخص مجاهد محسوب میشود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مرابطه (3)
✔️ مرحوم صاحب جواهر(ره) می فرمایند:
🔸 «و کیف کان فالرباط أقله ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما کما صرح به فی النهایة و المنتهى و التذکرة و الإرشاد و القواعد و الدروس و جامع المقاصد و الروضة و غیرها، بل فی المنتهى نسبة الأول إلى علمائنا و التذکرة إلى الاتفاق علیه و قال أبو جعفر و أبو عبد اللّٰه علیهما السلام فی خبر زرارة و محمد بن مسلم: «الرباط ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما فإذا جاز ذلک فهو جهاد»
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓ اجتهاد در رجال به چه معناست؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟
✔️ آیت الله #شبیری_زنجانی (مدظله العالی):
🔸 «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
🔹 اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
📚 مقالات (پرسش هایی از آیت الله شبیری زنجانی) ص136
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ قال السیّد بحر العلوم فی منظومته الموسومه بالدره النجفیّه:
إنّ الوضوء غسلتان عندنا
و مسحتان والکتاب معنا
فالغسل للوجه و للیدین
والمسح للرأس و للرّجلین
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (1)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1396/12/21
🔸 یکی از مقدمات بحث قاعده میسور همین است که مثلاً اگر شما ده تا امر داشتی، یکی را معذور شدید، نُه تای دیگرش را انجام بدهید.
🔹 قاعده میسور ثابت نیست. ما قاعده میسور را قبول نداریم.
🔸 یکی از ادله ما هم که قاعده میسور ثابت نیست همین است. تکلیف خورده به 10 تا. یکی معسور شد، چه دلیل هست که 9 تا را انجام بدهیم؟! باید امر جدید بیاید.
#فقه
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✳️ #وثاقت_جمیع_مشایخ_نجاشی (12)
✔️ آیت الله سید محمد سعید حکیم (دام ظلّه):
🔸 يكفي في إثبات وثاقة أحمد بن عبدون، كونه شيخ النجاشي و قد روی عنه غير مرة، منها في ترجمة أبان بن تغلب، مع ظهور حاله في أنه لا يروي بلا واسطة إلّا عن ثقة. كما يظهر مما ذكره في غير موضع، منها في ترجمة أبي المفضل محمد بن عبد اللّه بن محمد بن عبيد اللّه الشيباني.
📚 مصباح المنهاج ج4 ص48
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #رجال_ابن_الغضائری (1)
✔️ مرحوم محقق میرداماد (ره) در رواشح فرموده است:
🔹 ابن غضائری با شتاب به تضعیف پرداخته و به تضعیف دور از حق روی می آورد.
✔️ در جای دیگر از همین کتاب مینویسد:
🔸 اما ابن غضائری در بیشترین موارد با کوچکترین دلیل در تضعیف راوی شتاب میکند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔹 «اللهمّ» در اصل «یا الله» بوده که «یا» حذف شده و «میم مشدّد» بدلِ حرفِ ندا به آن افزوده گردیده است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat