✳️ #آقا_موسی_صدر (2)
✔️ امام موسی صدر:
🔹 حسین(ع) سه گروه دشمن دارد:
۱. دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کمخطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند.
۲. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی میکنند مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند.
۳. ولی دسته سوم که خطرناکترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهرهبرداریهای بیارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوءاستفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.
📚 کتابِ «سفرِ شهادت»
@Nardebane_feghahat
✳️ #آقا_موسی_صدر (3)
✔️ امام موسی صدر:
🔹 من از خودم و شما سؤال میکنم: ما از روز عاشورا چه بهرهای بردهایم؟ چه سودی بهدست آوردهایم؟ چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟
🔸 اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من بهشما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
🔹 روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین.
🔸 اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی بهدشمنان کمک کنیم و بهاختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم، ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم؛ زیرا تلاش میکنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم.
📚 کتابِ «سفرِ شهادت»
@Nardebane_feghahat
✔️ نظر استاد سید محمدرضا سیستانی در مورد نهج البلاغه
📚 قبسات من علم الرجال ج۲
#رجال
#محمد_رضا_سیستانی
@Nardebane_feghahat
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال»
أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی
⬇️⬇️
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_6010146031637892751.pdf
27.19M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال»
أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی
جلد اول
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_6010146031637892752.pdf
27.86M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال»
أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی
جلد دوم
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الأموات (3)
✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی
94/10/07
🔸 مرحوم سیّد یزدی میفرماید در مواردی که به واسطه مسّ میّت غسل واجب میشود، فرقی بین میّت مسلم و میّت کافر وجود ندارد. (و لا فرق في الميت بين المسلم و الكافر) و مشهور بین علماء نیز همین است. دلیل فتوای سیّد و مشهور، اطلاقات است؛ مثل موثقه سماعه «سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: وَ غُسْلُ مَنْ مَسَّ مَيِّتاً وَاجِبٌ».
#فقه
#غسل_میت
#غسل_میت_کافر
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الأموات (4)
✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی
94/10/07
◾️ قائلین به عدم وجوب غسل در مسّ کافر
🔸 بعضی فرمودهاند که میّت (در بحث غسل مسّ میت) شامل کفّار نمیشود.
◾️ بیان أوّل قائلین به عدم وجوب غسل
🔸 بیان اوّل این است که میّت انصراف به مسلم دارد، در کلمات فقهاء عبارت (قبل تطهیره) هست، که معلوم میشود از میّت، مسلم فهمیدهاند، چون کافر قابل تطهیر نیست. و همچنین تفصیل بین قبل از غسل و بعد از غسل، منبِّه همین است که مراد میّت مسلم باشد.
◾️ مناقشه استاد در بیان أوّل
🔹 و لکن این روایات اطلاق دارد، درست است که میّت کافر، داخل در تعابیر قبل از غسل و بعد از غسل نیست، ولی «میّت» هست.
#فقه
#غسل_میت
#غسل_میت_کافر
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الأموات (5)
✔️ درس خارج فقه استاد مهدی گنجی
94/10/07
◾️ بیان دوم قائلین به عدم وجوب غسل
🔹 بیان دوم آن است که در منتهی و جامع المقاصد هست؛ که مسّ میّت کافر مثل مسّ بهائم است و همانطور که «مسّ بهائم» غسل ندارد، مسّ کافر هم غسل ندارد. در آیه قرآن دارد «أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ». میّت مسلم یک نوع احترام دارد و برای او اعتبار حدث شده است که با غسل مرتفع میشود، ولی میّت کافر اینها را ندارد. و مهم این است که در روایت معتبره داریم که «النّظر إلی عورة الکافر، کالنّظر إلی عورة الحمار» که کفّار را ملحق به بهائم و حمار کرده است.
◾️ مناقشه استاد در بیان دوم
🔹 و لکن اینها استحسانات است، شاید اینکه فرموده ماسّ میّت غسل بکند برای احترام مسّکننده است، برای مصلحتِ ماسّ است و ربطی به ممسوس ندارد، و بخاطر این استحسانات نمیشود از اطلاق دست برداشت.
#فقه
#غسل_میت
#غسل_میت_کافر
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی
99/04/01
🔹 فرق بین ظهور و انصراف چه بود؟ «ظهور» دلالت وضعیِ لفظ بر تمام معنایِ مورد دلالت ظهور است. «انصراف» دلالت وضعیِ لفظ نسبت به بعضی از معنای محتمل لفظ که در حقیقت میشود بین ظهور و انصراف عموم و خصوص مطلق.
🔸 اینها را کلمات صدرایی تلقی کنید. به راحتی به دست نمیآید! چگونه عموم و خصوص مطلق می شود؟ به این معنا که کلُ إنصرافٍ ظهور. هر انصرافی ظهور است و لیس کلُ ظهورٍ بإنصراف. یعنی أعم و أخص مطلق.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹 احمد بن محمد اردبیلی معروف به «محقق اردبیلی» که در تعبیرات متعارف مردم به «مقدّس» مشهور است، از مُحقّقین طَراز اوّل و از مفاخر علم و تقواست.
🔸 او در فقه، صاحب مكتب است، به این معنی که بین قبل از او و بعد از او، تفاوت بسیار در کیفیت استدلال و استنباط هست.
🔹 صاحب مدارک، صاحب معالِم و فاضل سبزواری از پیروان مکتب محقق اردبیلی هستند.
🔸 سخن مشهوری است که می گویند: مطالبی را که محقق اردبیلی احتمال آن را داده، صاحب مدارک گمان به آن پیدا کرده و صاحب ذخیره قطع به آنها پیدا کرده است.
🔹 اینها با اینکه خود از بزرگان و مُتفکّرند، به «أتباع اردبیلی» مشهورند.
📚 جرعه ای از دریا ج4 ص380
@Nardebane_feghahat
✳️ #شعائر (7)
❓ ما حكم البيع والشراء وفتح الأماكن التجارية في أيّام تاسوعاء وعاشوراء؟
✔️ آیت الله سیستانی (مدظله العالی):
🔹 إذا عدّ ذلك نوعاً من عدم المبالاة بما جرى على أهل البيت (عليهم السلام) في هذين اليومين الحزينين فلا بدّ من تركه.
#فقه
@Nardebane_feghahat