eitaa logo
نردبان فقاهت
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5996774978106691764.mp3
11.4M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 83 🔸 مسکراتِ مائعه نجس هستند، نه مسکرات جامده 🔹 قیدِ «المائع بالأصالة» 🔸 موثقه ابن‌بکیر که دلالت بر طهارت مسکرات دارد، موافق عامّه است 🔹 در بخش اجماعِ کتاب قوانین، بحثِ «عدم القول بالفصل، القول بعدم الفصل، اجماع مرکّب» را توضیح داده است 🔸 عصیر عنبی قبل از غلیان پاک است، به دلیل اجماع و روایت 🔹 عصیر عنبی بعد از غلیان و ذهاب ثلثین پاک است، به دلیل اجماع و روایت 🔸 عصیر عنبی بعد از غلیان و قبل از ذهاب ثلثین: الف) مشهور: نجاست - به دلیل روایت- ب) شهید اول: طهارت 🔹 شهید اول عصیر عنبی را نجس نمی‌داند فقّاع 🔸 محقق حلی بین کفّار اهل کتاب و غیر آنها تفصیل نداده است 🔹 قاعده أشرف 🔸 مرتد فطری و مرتد ملّی 🔹 به رسمیّت شناختنِ نظریات علما لازم است 🔸 شهید ثانی توبه مرتد فطری را قبول می‌داند 🔹 یکی از معانیِ باب افتعال «اتخاذ» است 🔹 انکارِ ضروریِ دین 🔸 اصلِ نماز ضروری دین است، نه کیفیتِ صلاة 🔹 اگر احتمال تأثیر نمی‌دهی، امر به معروف و نهی از منکر ساقط است @Nardebane_feghahat
🔸 مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، رَفَعَ الْحَدِيثَ قَالَ‌: كَانَ أَصْحَابُنَا يَرْوُونَ وَ يَتَحَدَّثُونَ أَنَّهُ كَانَ يَكْسِرُ خَمْسِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ. ✔️ قوله: «انه كان يكسر خمسين ألف درهم‌» يقال كسر طسقه اذا استقله و استحقره، و كسر الرجل اذا قل تعهد لماله. 📚 إختيار معرفة الرجال المعروف بـ رجال الكشي (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) ج2 ص568 @Nardebane_feghahat
🔹 محمد بن مسعود، قال: حدثني علي بن محمد، قال: حدثني أحمد بن محمد، عن محمد بن عيسى، عن حماد بن عيسى (رفع الحديث)، قال: كان أصحابنا يروون و يتحدثون أنه كان يكسر خمسين ألف درهم». ✔️ أقول: لم يظهر لنا معنى متحصل من هذه الرواية، و لا شك في أن فيها تحريفاً. 📚 معجم رجال الحديث، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج20 ص328 @Nardebane_feghahat
❓آیا طهارت در سجده سهو لازم است؟ ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 1400/09/21 🔹 روایات در اشتراطِ طهارت لباس یا بدن در نماز، مطلق است و به اطلاق، شامل همه این موارد و توابع نماز مثل نماز احتیاط، سجده و تشهد فراموش شده، نیز می‌شود. شاهد بر این مطلب آن است که اگر کسی عمداً سجده و تشهد منسیّه را بعد از نماز ترک کند نمازش باطل می‌شود. پس معلوم می‌شود که سجده و تشهد منسیه هم جزء نماز است اما مقدمات نماز مثل اذان و اقامه و دعاهاى وارده قبل از تكبيره الاحرام و نیز مؤخّرات آن یعنی تعقيبات نماز، طهارت در این امور شرط صحت آن‌ها نیست. 🔸 از مرحوم قاضی و مرحوم علّامه در کتاب تحریر نقل شده که در «سجده سهو» طهارت شرط نیست، زیرا سجده سهو جزء نماز نیست بلکه عمل خارج از نماز است و تنها برای جبران نقص در نماز اتیان می‌شود. 🔹 در مقابل برخی طهارت را در سجده سهو شرط دانسته‌اند، از این جهت که در سجده سهو شرط است که بلافاصله بعد از نماز اتیان شود قبل از این که عمل منافی با نماز انجام شود و در روایات هم برای جبران نقص در نماز امر به آن شده است، لذا برخی خواسته‌اند از این امر و بلکه مجموع احکامی‌که برای سجده سهو ذکر شده استفاده کنند که سجده‌ سهو مثل جزء نماز یا جابر نقص نماز است و طهارت در آن لازم است. 🔹 درست است که در احکام سجده سهو گفته شده که باید بلافاصله بعد از نماز اتیان شود و عمل منافی نماز هم مثل برگرداندن سر از قبله انجام نشود و در روایات سجده سهو برای جبران منقصت در نماز بیان شده است، لکن هیچ یک از این امور دلیل نمی‌شود که سجده سهو جزء نماز باشد تا بگویید هر آنچه در نماز شرط است مثل استقبال قبله و طهارت و شرائط دیگر، در سجده سهو هم معتبر است! این امور فلسفه بافی است و دلیل نمی‌شود بر این که تمام احکام نماز را در مورد سجده سهو هم لازم بدانیم. ضمن این که در برخی از روایات فلسفه سجده سهو، رغم انف شیطان بیان شده است و این خلاف آن است که آن را جزء نماز بدانیم. 🔸 روایت معاوية بن عمار: مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَسْهُو فَيَقُومُ فِي حَالِ قُعُودٍ أَوْ يَقْعُدُ فِي حَالِ قِيَامٍ؟ قَالَ يَسْجُدُ سَجْدَتَيْنِ بَعْدَ التَّسْلِيمِ وَ هُمَا الْمُرْغِمَتَانِ تُرْغِمَانِ الشَّيْطَانَ. @Nardebane_feghahat
✳️ (50) ✔️ استاد محقّقی لاهیجی در سفری که از آلمان به ایران داشتند، در خدمت آیت‌‌الله بروجردی اظهار کردند: ما در آن‌جا مشکلی داریم و آن این‌که آقایان نوعاً همراه خانم‌‌هایشان به جلسات مذهبی می‌‌آیند و وضع جمال‌‌شان مناسب نیست؛ چه باید بکنیم؟ آیت‌‌الله فرمودند: نه، سخت‌‌‌گیری نکنید. به اقلّ حجاب اسلامی بسنده کنید. اینان بعداً که بیشتر آمدند و آشنا شدند، درست می‌‌شوند. @Nardebane_feghahat
4_6003418107102630026.mp3
12.9M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 84 🔹 خوارج و غلات 🔸 ضربه غلات به نشرِِ فضائلِ علی‌(علیه‌السلام) 🔹 علت بیماری ائمه و شکست پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ 🔸 اسامیِ «عبدالزهرا، عبدالحسین، و...» مشکلی دارد؟ 🔹 حدود در صورتِ وجودِ شبهه 🔸 آیا عرقِ جنب از حرام نجس است؟ 🔹 ابن ادریس، شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن‌بابویه و ابن‌براج قائل به نجاستِ عرقِ جنب از حرام هستند 🔸 عرقِ شتر نجاستخوار نجس است؟ 🔹 حیوانات مسخ‌شده 🔸 نجاست ذاتیه و نجاست عرضیه 🔹 بولِ بغال و حمیر و دواب کراهت دارد 🔸 وجوبِ ازاله نجاست (طبق تعبیر اصولیین، واجبِ مقدمیِ غیری است، نه واجب نفسی) 🔹 اشتراطِ طهارت در سجده سهو، اختلافی است 🔸 تفاوتِ قُروح و جُروح 🔹 وجهِ تسمیه درهم بغلی 🔸 اگر نقطه‌های خون در لباس مصلّی وجود داشته باشد، اما مقدار هر یک کمتر از درهم بغلی باشد، تکلیف چیست؟ (سه قول در مسأله) 🔹 اگر نجاست در ثوبی باشد که به تنهایی ساتر عورت نیست، تکلیف چیست؟ 🔸 بولِ رضیع 🔹 «عَصْر» طریقیت دارد، نه موضوعیت! @Nardebane_feghahat
✳️ انتخابات در انحصار مجتهدین! 🔸 این یک توطئه‌ای است که می‌خواهند همان طوری که در صدها سال توطئه‌شان این بود که باید روحانیون و مذهب از سیاست جدا باشد و استفاده‌های زیاد کردند و ما ضررهای زیاد از این بردیم، الآن هم گرفتار ضررهای او هستیم. حالا دیدند آن شکست خورد، یک نقشه دیگر کشیدند، و آن این است که انتخابات حق مجتهدین است، انتخابات یا دخالت در سیاست حق مجتهدین است. دانشگاهیها بدانند این را که همان طوری که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند، یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. فرق مابین دانشگاهی و دانشجو و مثلا مدرسه‌ای و اینها نیست، همه‌شان با هم هستند. اینکه در دانشگاه رفتند و یک همچو مطلبی را گفتند، این یک توطئه‌ای است برای اینکه شما جوانها را مأیوس کنند. 🔹...آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است و بسیار ضرر به ما زدند و ما بسیار ضرر خوردیم و آنها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می‌گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران. برای اینکه، آن یک عده از علما را کنار می‌گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‌شوند، این تمام ملت را می‌خواهد کنار بگذارد. یعنی نه اینکه این می‌خواهد مجتهد را داخل کند، این می‌خواهد مجتهد را با دست همین ملت از بین ببرد... 📚 صحیفه امام خمینی ج18 ص368 @Nardebane_feghahat
✳️ عواملِ سقوطِ دولت‌ها ✔️ امیرالمومنین (علیه‌السّلام) فرمودند: 🔸 یُسْتَدَلُّ عَلَي اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضييعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ تقديمِ الاَراذِلِ وَ تَاخيرِ الاَفاضِلِ. یک حکومت با چهار مسئله زوال می‌یابد: ۱. ضایع‌کردنِ اصول ۲. تمسّک به فروع (به جایِ اصول) ۳. مقدّم‌کردن افراد فرومایه ۴. کنار گذاشتن افرادِ فاضل @Nardebane_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ مارتين مَكْدِرْموت (1934-2018م)، دانشمند و محقق، متأله و متکلم معاصر کاتولیک صاحب کتاب «اندیشه‌های کلامی شیخ مفید»  تهیه شده: فطرس‌مدیا @Nardebane_feghahat
4_6005608445934309333.pdf
16.92M
📚 اندیشه‌های کلامی شیخ مفید ✍ نوشته: مارتین مکدرموت ✍ ترجمه: احمد آرام @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله شبیری‌ زنجانی (مدظله العالی): 🔹 آقای حاج سیّد ابوالفضل {آیت‌الله‌ حاج‌ سید ابوالفضل‌ موسوی‌ زنجانی} مرد بافضیلتی بود. رساله‌ای درباره حیله‌های ربوی دارد که در آن اشکال کرده و گفته است: با حکمت‌هایی که در تحریم ربا آمده، حیله‌ها نمی‌سازد، مگر ضرورت و اضطرار در کار باشد و جمله «نعم الفرار من الحرام إلى الحلال» هم دلالت بر همین معنا می‌کند؛ زیرا فرار در جایی است که اضطرار و ضرورت انسان را می‌خواهد وادار به ارتکاب حرام کند، آن‌وقت فرار از آن به حلال خوب است. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص689 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔸 آقای بهجت قریب به ۶۰ سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود. 🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما می‌خواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفته‌ای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعه‌های حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت می‌کردم و ایشان ناراحت می‌شد. بعداً دیگر کفش خود را همراه می‌برد و کنار دست خودش می‌گذاشت. 🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه می‌گذاشتند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص702 @Nardebane_feghahat