eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6005608445934309333.pdf
16.92M
📚 اندیشه‌های کلامی شیخ مفید ✍ نوشته: مارتین مکدرموت ✍ ترجمه: احمد آرام @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله شبیری‌ زنجانی (مدظله العالی): 🔹 آقای حاج سیّد ابوالفضل {آیت‌الله‌ حاج‌ سید ابوالفضل‌ موسوی‌ زنجانی} مرد بافضیلتی بود. رساله‌ای درباره حیله‌های ربوی دارد که در آن اشکال کرده و گفته است: با حکمت‌هایی که در تحریم ربا آمده، حیله‌ها نمی‌سازد، مگر ضرورت و اضطرار در کار باشد و جمله «نعم الفرار من الحرام إلى الحلال» هم دلالت بر همین معنا می‌کند؛ زیرا فرار در جایی است که اضطرار و ضرورت انسان را می‌خواهد وادار به ارتکاب حرام کند، آن‌وقت فرار از آن به حلال خوب است. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص689 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی): 🔸 آقای بهجت قریب به ۶۰ سال قبل به قم آمد. وی شاگرد مرحوم آشیخ محمّد حسین اصفهانی بود. 🔹 در همان اوایلی که آقای بهجت به قم آمد، من و آقای حاج سیّد مهدی روحانی از ایشان خواهش کردیم که خارج مبحث تعبّدی و توصّلی را برای ما درس بگوید؛ چون شاگرد آشیخ محمّد حسین بود و ما می‌خواستیم بر حاشیه مرحوم آشیخ محمّد حسین بر کفایه احاطه پیدا کنیم. قبول کرد. دو سه هفته‌ای از ایشان استفاده کردیم. درس در یکی از بقعه‌های حرم حضرت معصومه (س) برگزار می‌شد. به خاطر دارم اوایل من کفششان را جفت می‌کردم و ایشان ناراحت می‌شد. بعداً دیگر کفش خود را همراه می‌برد و کنار دست خودش می‌گذاشت. 🔸 آن قسمتی که ما درس گرفتیم کاشف از دقّت نظر بود. از دیگران هم شنیدم که بر دقّت نظر ایشان صحّه می‌گذاشتند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص702 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 در معقول خوب است. در رواشح سماويه در حاشيه اش بر کشی، منقول او هم خوب است. 🔸 معقولش خوب است ولی منقولش خيلی خوب نيست، در رجال خيلی قوی نيست، در حديث شناسی خيلی قوی نيست. @Nardebane_feghahat
✳️ ترورِ ابن‌غضائری ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 ابن‌غضائری که با خط غلو خیلی تند برخورد می‌کند و به أدنی چیزی به آن‌ها حمله می‌کند، مقداری از آن هم در آن زمان ریشه‌های سیاسی داشته است- شیخ راجع به ابن غضائری پسر می‌گوید: «اُختُرم رحمه الله»، 🔹 ما برای اولین‌بار احتمال دادیم که فاطمی‌ها او را ترور کرده باشند، چون با مناقشاتی که ایشان در روایات می‌کرد، خیلی از زیربناهای فکری فاطمی‌ها به هم می‌خورد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 دولتِ فاطمیون در مصر در آن زمان حکومت شیعی بودند. احکامشان همان احکام ماست، با این تفاوت که در «دعائم» روایاتی را که جنبه حکومتی دارد، انتخاب و تقویت کرده است. 🔹 اسماعیلیه چون حکومت تشکیل دادند بیشتر روی بحث‌های ولایی و حکومتی رفتند... چنانکه حوزه‌های علمیه ما تا قبل از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احادیث اداری و حکومتی را کمتر متعرض می‌شدند اما بعد از آن بیشتر متعرض می‌شوند. 🔸 اسماعیلیه روایات غلوآمیز درباره حاکم را خیلی تقویت می‌کردند؛ یعنی حاکم را به صفات الهی فرض می‌کردند و بر آن استدلال هم می‌کردند. این هم شرحی عجیب دارد. اخیراً رساله‌ای از مجموعه رسائل قلعة الموت چاپ شده است سرگذشت «بابا سیدنا». در آن رساله رسماً قائل‌اند که باید خداوند در هر زمانی در شخصی تجلی کند و او صفات الهی مثل حی و قادر و مرید و قیوم و غیره دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (1395/2/26) 🔸...«قال لنا احمد بن الحسین» مراد از «احمد بن الحسین» ابن غضائریِ پسر است. ابن‌غضائریِ پسر تا حدود 410 و 411 ظاهرا مسلّم بوده. حالا اگر فرض کنیم وفات ایشان یا احتمالی که ما دادیم ایشان را ترور کرده باشند قبل از وفات پدرش باشد، سال 410 یعنی زمان نجاشی و شیخ طوسی را کاملا درک کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 حکومت مصر و حکومت بغداد دوتا حکومت شاخ به شاخ و کاملاً با هم در تضاد، و در جنگ و در گريز بودند. البته فاطمی ها بيشتر ترور می کردند، دست به ترور فاطمی ها بسيار قوی بود... @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 سید فضل الله راوندی از یکی از روات و علمای معروف اهل سنت که شافعی است به نام «شهید رویانی» نقل می کند. او از شمال ایران است که شخصیت بسیار فوق العاده‌ای است؛ هم در فقه و هم اصول. 🔹 او اولین کسی بود - که چون دستگاه خلافت بنی عباس با اسماعیلی‌های مصر در نزاع بودند- می‌گوید اسماعیلیه ملحدند. 🔸 اسماعیلیه مثل گروه های تکفیری امروزی دست به ترور می‌زدند، لذا در طول تاریخ معروف به «ملاحده» می‌شوند. خود ملاحده ایشان (رویانی) را ترور کردند. لذا شهید بودنش به دست همین اسماعیلی ها است! ایشان کتاب اشعثیات را نقل کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1393/11/8 🔸...این نسخه جعفریات به نسخه رویانی هست که به اسماعیلی‌ها گفت «ملاحده» و لذا اسماعیلی‌ها ترورش کردند و عامّه به او گفتند «شهید رویانی» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 🔸 همين اسماعيلی­‌ها ترورهای مهمی را انجام دادند. دست به ترورشان خيلی خوب بود. يکی از افرادی را که ترور کردند همين «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» از فقهای شافعيه است. يکی از کارهای که ايشان کرد، گفت اصلاً اين اسماعيلی­‌ها شيعه هم نيستند، اين­‌ها ملاحده‌اند، اين­‌ها ملحدند. اين لقب «ملاحده» را هنوز در قائناتِ خودِ ما به اين­‌ها می­‌گویند. اصلاً بعدها ديگر نام اسماعيلي­‌ها شد «ملاحده». اصلاً مرادِ از «ملاحده» در کتبِ تاريخ، اسماعيلی­‌ها هستند. مبدعِ اين لقب «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» است. اين لقبِ ملحد را او به آن­ها داد، گفت {این‌ها} اصلاً دين ندارند، اين­ها مثلاً فرض کنيم مارکسيست‌اند، اصلاً ملحد هستند. در گلستان سعدی هم دارد که مرا با يکی از ملاحده بحثی افتاد. آنجا مرادش همین اسماعيلی­‌هاست. 🔹 لقبِ ملاحده مبدعش اين آقاست {یعنی رویانی}. آن­ها هم در مقابل، او را ترور کردند. به دست همين اسماعيلی­‌ها که اين لقب را برای آن­‌ها در آورد، ترور شد. ايشان راوی کتاب اشعثيات است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 منطقه مصر و جبال لبنان و حمص یا حلب هم در اختیار اسماعیلی‌ها بود. منطقه دروز هم در اختیار فاطمی‌ها بود، این‌ها حکومتشان در مصر بود و در دو سه نقطه افراد داشتند که کارهای تروریستی (غیله یا اغتیال) می‌کردند. در ایران هم این‌ها نفوذ داشتند، ولی نفوذ قوی پیدا نکردند، چون قلاع صعب العبور بود و نمی‌توانستند به آن برسند. @Nardebane_feghahat